Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:52

je geeft ook wel erg weinig informatie om over te oordelen.

Zoals je het nu zegt:
Foto's van een half jaar oud met wss al KS erop, rapport die al dan niet kan vervalst zijn. Hogere prijsklasse. Paard is niet in proportie en liep bij het testrijden niet regelmatig.
Paard is rijtechnisch ook niet zo netjes gereden.

Welk oordeel verwacht je op deze feiten te krijgen?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:56

Met die wervels op elkaar zou ik zeker niet kopen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:06

Babootje schreef:
Duhelo schreef:
Voor 12500 zou ik inderdaad ook geen KS verwachten. Met de prijs aangepast denk ik dan in de richting van een 0 minder. 1250-3000 euro zou ik voor een dergelijk paard wel overhebben (als die klinisch ok is en ook hetgene is dat je zoekt.) Onder de 5000 euro keuren de mensen toch niet dus je zou het eigenlijk niet eens weten.

12500 voor een matig gereden PRE met KS is absurd.

Er zijn paarden van meer dan 100K in de subtop die KS hebben. Dan ligt het in de mate waarin (de klasse) en het klinische beeld (hebben ze er last van) en is het stabiel hoe dit moet worden gewogen.
Dat soort paarden lopen dan wel subtop of hoger dus hebben zich wel bewezen.
Nu vond ik de foto's hier op bokt te slecht om ze te kunnen beoordelen maar de dierenartsen die TS heeft gevraagd voor een 2nd opinion hebben dat vast beter kunnen doen.

Je 2e argument snijdt wat meer hout alhoewel ik die prijs nog wel over zou hebben voor een talentvol paard met dito beweging die matig gereden was.
Dus er zijn veel factoren die de prijs bepalen.

Dit wordt vaker geroepen maar welke paarden dan? daar loopt niemand mee te koop dus daar is helemaal geen kijk op. Dat er paarden lopen in de sub met hier en daar geen mooie fotos dat weten we maar KS prijsklasse en meerdere nee daar geloof ik niet in

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:16

Duhelo schreef:
je geeft ook wel erg weinig informatie om over te oordelen.

Zoals je het nu zegt:
Foto's van een half jaar oud met wss al KS erop, rapport die al dan niet kan vervalst zijn. Hogere prijsklasse. Paard is niet in proportie en liep bij het testrijden niet regelmatig.
Paard is rijtechnisch ook niet zo netjes gereden.

Welk oordeel verwacht je op deze feiten te krijgen?

als je even goed leest kun je zien in de reacties dat het paard bij derde keer proefrijden niet helemaal lekker leek te lopen.
Rontgen zijn idd van half jaar geleden, dus die zijn na gecontroleerd door 2 andere vee artsen.
paard kent de basis, niks meer is hem geleerd en heeft een onbesierde rug.
Karakter is fantastisch en reageert absoluut niet op zn rug, of onder zadel of tijdens zadelen.
Meer info kan ik hier niet geven.

Iedere reactie is welkom.
Dus weet niet waaruit je opmaakt dat dat niet zo is?
Ik was gwn een dag voor het ooordeel van de vee arts benieuwd en wilde weten hoe jullie de foto's zagen, is toch niks mis mee.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:24

Als je dat (= goedgekeurde hengsten en paarden in top/subtop met slechte rugfoto's, dergelijke uitspraken) hoort van de dierenartsen die ze op de foto gezet hebben, dan ben ik geneigd dat te geloven. Maar zij gaan echt geen namen doorgeven en dat lijkt me meer dan normaal.

Het risico op problemen met slechte rug is veel lastiger in te schatten dan met benen. Ik weet niet of dat is omdat er minder over bekend is of omdat de invloed van de rijderij groter is. Misschien een combinatie.

Misschien heb ik wel meerdere paarden gereden met een rug die nergens op leek op de foto. Van mijn eigen paarden is er ooit maar eentje echt heel uitgebreid gekeurd incl. rug, hals, echo's, etc. Bij verkoop dan. En als mijn dierenarts zegt dat een paard acceptabel is met bepaalde foto's, dan ga ik wel uit van die deskundigheid. Niet dat er meteen kwade wil in het spel is als een andere dierenarts anders oordeelt.

Ik zou geen arm bespierd, slecht gereden, kreupel paard kopen voor dat geld. Die rugfoto blijft dan nog buiten beschouwing. Wel met als kanttekening dat elk paard een keer niet rad kan lopen en dat dit natuurlijk niet meteen betekent dat 'ie stuk is.

In je (TS) berichten schets je voor mij soms een heel positief en soms een heel negatief beeld van het paard. Dat maakt het een beetje lastig. Ik snap dat elk paard plussen en minnen heeft, alles persoonlijk is én je er eigenlijk niks van kunt zeggen via internet. Het is in elk geval duidelijk dat dit paard dan niet voor je bestemd is. Wel balen als de zoektocht naar een paard niet lekker loopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:30

shaniasofia schreef:
Hi mensen. Even update.
2 dierenartsen hebben net terug gebeld.
En het is inderdaad kissingspines.. maarja is ook wel te zien haha.
Negatief koopadvies en vraagtekens bij het feit dat er geen bemerking bij staat.
Ook zei 1 dierenarts dat hij hem zelfs zou afkeuren.

Tja.. wist al wat er aan zat te komen.
Na zolang in de paarden weet je idd ook wel wat je ziet ookal ben je geen arts.

Dus wij moeten dit geweldige paaard helaas laten staan.

Dus 1 DA keurt af enkel op de fotos?
Raar want als het klinische onderzoek goed is dan kan je het paard niet af keuren maar enkel een ,advies, geven.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:31

_Lorette_ schreef:
Als je dat (= goedgekeurde hengsten en paarden in top/subtop met slechte rugfoto's, dergelijke uitspraken) hoort van de dierenartsen die ze op de foto gezet hebben, dan ben ik geneigd dat te geloven. Maar zij gaan echt geen namen doorgeven en dat lijkt me meer dan normaal.

Het risico op problemen met slechte rug is veel lastiger in te schatten dan met benen. Ik weet niet of dat is omdat er minder over bekend is of omdat de invloed van de rijderij groter is. Misschien een combinatie.

Misschien heb ik wel meerdere paarden gereden met een rug die nergens op leek op de foto. Van mijn eigen paarden is er ooit maar eentje echt heel uitgebreid gekeurd incl. rug, hals, echo's, etc. Bij verkoop dan. En als mijn dierenarts zegt dat een paard acceptabel is met bepaalde foto's, dan ga ik wel uit van die deskundigheid. Niet dat er meteen kwade wil in het spel is als een andere dierenarts anders oordeelt.

stuur mij even een pb met je nummer dan stuur ik de video's van het paard naar je toe, meer ogen zien meer

Ik zou geen arm bespierd, slecht gereden, kreupel paard kopen voor dat geld. Die rugfoto blijft dan nog buiten beschouwing. Wel met als kanttekening dat elk paard een keer niet rad kan lopen en dat dit natuurlijk niet meteen betekent dat 'ie stuk is.

In je (TS) berichten schets je voor mij soms een heel positief en soms een heel negatief beeld van het paard. Dat maakt het een beetje lastig. Ik snap dat elk paard plussen en minnen heeft, alles persoonlijk is én je er eigenlijk niks van kunt zeggen via internet. Het is in elk geval duidelijk dat dit paard dan niet voor je bestemd is. Wel balen als de zoektocht naar een paard niet lekker loopt.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:33

Popstra schreef:
shaniasofia schreef:
Hi mensen. Even update.
2 dierenartsen hebben net terug gebeld.
En het is inderdaad kissingspines.. maarja is ook wel te zien haha.
Negatief koopadvies en vraagtekens bij het feit dat er geen bemerking bij staat.
Ook zei 1 dierenarts dat hij hem zelfs zou afkeuren.

Tja.. wist al wat er aan zat te komen.
Na zolang in de paarden weet je idd ook wel wat je ziet ookal ben je geen arts.

Dus wij moeten dit geweldige paaard helaas laten staan.

Dus 1 DA keurt af enkel op de fotos?
Raar want als het klinische onderzoek goed is dan kan je het paard niet af keuren maar enkel een ,advies, geven.

Ik snap het allemaal ook niet meer......

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:25

Lukasje

Re: Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:47

PRE betrouwbare fokkers? De Woeste Hoeve had een goede naam (geen idee of ze nog fokken).
Ik weet niet exact wat je zoekt maar op de site van ANCCE staan ook fokkers. Die zou je ev ook kunnen benaderen.

dresjoepie

Re: Kunnen jullie is mee kijken naar deze röntgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:03

Ben je echt op zoek naar een Pre of iets in die soort? Dan snap ik wel dat je allang op zoek bent en er veel zijn afgekeurd. De Spaanse stallen brengen de "rotzooi" naar Nl en de goede houden ze zelf.
Voor een gezonde normaal bewegende PRE betaal je minstens 20 000 helaas zijn ze qua gedrag en rijbaarheid ook niet altijd even makkelijk.

Ik zeg niet dat je er niet per ongeluk 1 tegen kan komen die aan al je eisen voldoet maar het is echt een naald in een hooiberg.

shaniasofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 20:20

dresjoepie schreef:
Ben je echt op zoek naar een Pre of iets in die soort? Dan snap ik wel dat je allang op zoek bent en er veel zijn afgekeurd. De Spaanse stallen brengen de "rotzooi" naar Nl en de goede houden ze zelf.
Voor een gezonde normaal bewegende PRE betaal je minstens 20 000 helaas zijn ze qua gedrag en rijbaarheid ook niet altijd even makkelijk.

Ik zeg niet dat je er niet per ongeluk 1 tegen kan komen die aan al je eisen voldoet maar het is echt een naald in een hooiberg.

Hi , nee
Pre pas sinds 2 maanden. Daarvoor alleen kwpners omdat de pre me werd afgeraden destijds