Hoeveel zou jij uitgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou jij uitgeven?

Minder dan 1000
13 (3%)
Tussen de 1000 en 2500
81 (20%)
Tussen de 2500 en 5000
149 (37%)
Tussen de 5000 en 10.000
82 (20%)
Zoveel als nodig
69 (17%)

Totaal aantal stemmen: 394

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:41

Suzanne F. schreef:
Ik zou geen 6 jarige grasmaaier willen. Het is altijd uitstel van executie en het geld wat je er nog instopt krijg je nooit meer terug. Het is aan jou wat je er nog in wilt stoppen en voor hoelang? De zomer nog? 2 jaar? 25 jaar?
Ik zou meteen afscheid nemen. Wordt niet meer beter, blijft geld kosten en je kan er niet meer mee rijden. Het paard heeft geen besef van tijd.

Dat dus. Een paard kost gewoon geld en een gezond paard kost evenveel, of mogelijk minder dan een niet gezond paard. En waarschijnlijk heb je je paard stiekem toch om op te rijden. Je weet ook niet in hoeverre een dier echt pijnvrij is, want ze kunnen niet praten. Er zijn paarden met pijn aan alle 4 benen die niet kreupel lopen en dus gewoon gereden worden. Dan blijkt later met ergens toch een vage klacht en uitverdoven dat ze eigenlijk aan alle benen wat hebben.
Ik zou misschien 1 keer inspuiten en dan kijken of rijden toch niet lukt, want heel soms heb je geluk. Maar een 6 jarige als grasmaaier houden, nee, dat kan ik financieel niet dragen met een paard op een pensionstal.

Sintara

Re: Hoeveel zou jij uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:43

Wat verschrikkelijk naar nieuws ts :(:) Niet pijnvrij vanwege botwoekering is wel erg rot nieuws.

Wat kan er ingespoten worden dat zou helpen tegen botwoekering? Ik kan me daar niet direct iets bij voorstellen.

Heel veel sterkte in elk geval!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 09:24

Het inspuiten zou echt zijn om haar pijnvrij te krijgen, ze kan niet meer belast worden.

Gaat om corticosteroïden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:43

Dat haalt zwelling/ ontsteking weg maar echt geen bot. En aangezien de oorzaak blijft zitten en door blijft irriteren lijkt het me niet veel kans hebben.

Ik zou het persoonlijk niet doen, hoe naar het ook is..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:50

Sintara schreef:
Dat haalt zwelling/ ontsteking weg maar echt geen bot. En aangezien de oorzaak blijft zitten en door blijft irriteren lijkt het me niet veel kans hebben.

Ik zou het persoonlijk niet doen, hoe naar het ook is..

Aangezien inspuiten niet extreem duur is, zou ik het denk ik een keer proberen. Maar dan dus wel met als doel weer rijden. En het gekke is dat soms een botwoekering een soort van afvlakt, net of het lichaam zich aanpast of minder scherp wordt, en dan pijnvrij wordt. Die kans is niet heel groot, maar heb dat bij een ander al eens gezien. Alleen pijnvrij als weidemaatje betekent gewoon niet pijnvrij. Een paard zal in de wei ook eens bokken en dat kan dan ook niet.
Foto's maken is duurder dan een keer inspuiten, dus dat zou ik dan een keer proberen. Maar het moet niet een actie zijn die maandelijks of jaarlijks herhaald moet worden.
Ik weet ook niet waar het exact zit, maar tegenwoordig hoor je niets meer over een zenuwsnede. Dat werd vroeger wel toegepast (en groeide soms ook weer aan) om een paard pijnvrij te krijgen. En die paarden keerden dan soms gewoon terug in de sport (al is dat natuurlijk discutabel, want het probleem verergert natuurlijk, en geloof ik reglementair niet toegestaan, maar niemand die daar op let). Ik weet niet of dat hier eventueel een optie is. En twijfel ook erg of ik het zelf zou willen doen omdat het natuurlijk ook vele nadelen geeft en je de blessure niet oplost.

Maar bij gewoon inspuiten en kijken of een dier toch herstelt en pijnvrij blijft daarna zie ik als een gok die je een keer kunt nemen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:55

Wat een ontzettend naar nieuws!. Ik heb na een andere maar ook een dergelijke diagnose mijn paard naar zuid Frankrijk gebracht . Betaalbaar pensioen ( er staan daar veel bokkers) .

( nadat ze eerst een paar jaar op de beste pensioenplek van Nederland stond, maar daar zit een ander kosten plaatje aan)

Ricky009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:01

Dit is idd afhankelijk van vele factoren. Maar ik zou moeten stoppen van mezelf als het mijn eigen spaarpotje in gevaar zou brengen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:19

Ongeveer 1.5 jaar terug ervoor gekozen om iris te laten behandelen.

Ik heb nu voor de optie 2500-5000 gekozen.
En dat was toen officieel ook de pijngrens.
Officieel zou het ook niet zoveel kosten als wat het uiteindelijk heeft gekost :Y)

Alleen de kliniek was al ca 6000 euro...
Plus nog de rest thuis... knap 10.000 euro _O-
Oeps....
Foutje....

Maarja, ik kan iris ook niet missen.
Ja soms als kiespijn met haar pubergedrag....
Maareeemm jaaaAfbeelding
Zo'n slaapkoppie wil ik dagelijks zien

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:35

Ach TS wat een triest nieuws. Heel veel sterkte gewenst.

Ik ga wel mee met degene die zegt: een 6 jarige verdient ook een pensioen. Hoewel ik het ook heel sneu voor jou vind.
Ik zou ze inderdaad een eerlijke kans geven op wat jaren weidegang. Want dit zal dan zo te horen ook geen 15 jaar meer gaan duren. Een paard laten inslapen die zijn dagen nog lekker lamballend door kan brengen zou ik niet in kunnen laten slapen persoonlijk. En zolang die kans er binnen het redelijke is zou ik het paard die kans geven.
Voor mij hebben ze echt ook wel waarde buiten het rijpaard zijn om.

Al begrijp ik heeeel goed dat het leven er wel wat minder leuk om wordt. Want duur zijn en blijven ze toch. En vaak beperkt het je gewoon in tijd en financiën.
En ik heb ook ervaren dat je band anders wordt met een paard waar je minder mee doet of kunt doen. Ik kan mijn semi gepensioneerde oudje nu echt vaker achter het behang plakken dan in de tijd dat we nog volop met elkaar sportten.

Dat zou dan ook mijn tip zijn: verken of er dan dingen zijn die je nog steeds samen leuk vind. Vind je het leuk om er een 'circus paard' van te maken bijvoorbeeld? Samen dingetjes blijven doen en leren kan echt goed helpen om leuke momentjes te creëren. En er zijn best grappige dingen die je kunt doen met een paard buiten rijden om.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:49

Dat ligt er helemaal aan waaraan geopereerd moet gaan worden en wat de prognose is en de kosten zijn.

Een 6 jarige met pensioen..pff dat is nogal wat.
Mijn toendertijd 12 jarige is met pensioen gegaan toen eruit kwam dat ze diverse breuken in de halswervels en schedel had. Alles stabiel vast. Pijnvrij.
Maar ik kon haar bij mijn schoonouders op de boerderij zetten, kosteloos. Alleen voer, smid ed.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik had gedaan als ik al die tijd volpension had moeten aftikken.
Inmiddels is ze 25. Dure grasmaaier dus.
Grote medische handelingen laat ik niet meer doen.

Mijn eerste paard,3 jarige, gebroken elleboog, geopereerd door toenmalige eigenaar. Na revalidatie bleek ie niet rad. Ik kon het paard kopen voor de slachtprijs. Half jaar de wei op en toen bleek er een fistel te zitten vanaf de schroef van de plaat die erin zat.
Die heb ik eruit laten halen, €2000. Nooit een pas kreupel meer gelopen. Paard is uiteindelijk verkocht, heeft in de sport gelopen en is uiteindelijk wegens iets anders ingeslapen.

Mijn 2e paard heb ik aan een chip en cyste in het hoefgewricht laten opereren. Was een experimentele operatie, €750. Niet 100% gelukt.
Toch zou ik dat opnieuw gedaan hebben, net als de plaat eruit bij mijn eerste paard.

Ik kan echt geen vast budget aangeven. Ligt er echt aan wat er aan de hand is.
Maar ik heb wel een harde grens. Pijnvrij. Geen koliek operatie.
En nu laat ik geen grote medische handelingen meer doen, omdat paard al 12+ jaar in reservetijd loopt, 25 jaar is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 20:55

Het inspuiten heeft helaas niet voldoende geholpen en ik heb uniek laten inslapen. Merk wel dat doordat ik echt alles geprobeerd heb er wel vrede mee heb.

Bij m'n pony duurde dit veel langer, dat was een oudje en dan is 't echt tot hoever ga je en elke keer de grens opschuiven (ik dan) en dit was een stuk duidelijker. Blijf het wel moeilijk vinden, ze was nog zo jong.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:58

Ach jeetje, wat verdrietig. Maar je hebt er echt alles aan gedaan wat je kon en je hebt voor je paard gekozen, hoe gek dat misschien ook klinkt. Veel sterkte gewenst :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:31

Heel veel sterkte!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:35

Sterkte....

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:40

Heel veel sterkte ts. :knuffel:

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:49

Sterkte..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:27

Heel veel sterkte TS, 6 jaar is veel te jong...

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:21

Bij mij is het afhankelijk van veel factoren.
Wat doe je met je paard? Wat voor "doel" heeft je paard (plezier of werk)? Hoe oud is die? Wat wordt het revalideren? Kan je daarna weer alles doen? Etc

Ik vind het belangrijk dat een paard een pijnvrij en fijn leven kan hebben. Daarnaast vind ik mijn spaarpotje ook belangrijk ;) stukje boeren nuchterheid ook denk ik.
Het is dus bij mij erg afhankelijk van de situatie en ik zou eigenlijk nooit meer dan 2k uitgeven voor een operatie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:55

Ik merk dat het ook wel geleidelijk steeds meer wordt. De eerste twee dagen met onderzoeken waren 3.000 euro. Toen na 10 dagen terug, weer 500 euro. Prima, dat was te overzien.

Maar een week later bleek ik te weinig omeprazol en sucralan meegekregen te hebben, weer ruim 200 euro afgerekend. En extra fysiobehandelingen op aanraden van de arts, 90 euro per keer. Plus voortaan luzerne bijvoeren, en na de behandeling mastic horse, ook niet goedkoop.
Toen ik belde voor het vervolg, wilde de dierenarts toch graag opnieuw een maagscopie. Dus weer naar de kliniek met overnachting.

Geen idee wat ik morgen moet afrekenen, maar het loopt aardig op zo :(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:15

Sterkte, Flavlip! Ik las het al in een ander topic.

Ik vind het ook afhangen van de aard van de aandoening. Hoewel ik in theorie niet veel geld meer wil spenderen aan mijn 28jarige hengst, moet ik nu toch vermoedelijk een behoorlijke som ophoesten om zijn tanden te laten trekken (EOTRH of iets met die letters). Ik heb zelfs geen prijs opgevraagd, je kan een paard niet met tandpijn laten lopen, en je kan een paard toch moeilijk laten inslapen omdat zijn tanden stuk zijn? Al zou ik mezelf of iemand anders niet scheef bekijken mocht die wel die keuze maken (geen idee of mijn dierenartsen erin zouden meegaan).

Maar mocht hij bijvoorbeeld zware koliek doen, dan wordt het bij hem sowieso geen kliniek of operatie, direct inslapen als het niet in 1-2-3 betert met buscopan en ev. parafinne.