4 jarige valt 3x om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: 4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:11

Ik ben vooral benieuwd waarom de dierenarts dit niet heeft gehecht? Omdat het zo ver open staat?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:12

wat een nare wond inderdaad. het is niet groot, maar wel diep en helemaal niet bij elkaar zeg maar.
ik sluit me aan bij Earth, dit zou je toch gehecht moeten worden? of is het daar te diep voor met ontstekingen en zo? of in dit geval nu te laat.

Ts ik zou de bloeduitslagen even afwachten, maar dan hoe dan ook verder onderzoek laten doen. dat een paard omvalt is niet normaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:13

Jawel ik lees wat de kliniek zegt maar alsnog had ik gezegd: onderzoek hem bij jullie maar verder. Ik kom hem nu brengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:16

Heeft toch helemaal niks ermee te maken dat je je paarden kent. Een hengst is een hengst en een merrie is een merrie. Daar hoeven de meeste mensen je paarden echt niet voor te kennen. Je hebt zelf onnodig risico's genomen.

En als je veearts of kliniek zo adviseert, moet je een andere zoeken. Maar als 10 mensen op Bokt hetzelfde zeggen, zijn die vast allemaal gek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:19

Ik mocht de mijne ook niet vervoeren na een insult (hiermee niet zeggende dag paard van TS een insult heeft gehad he, puur mijn ervaring).
Eigen dierenarts had er ook een met epilepsie en helaas was daar bij paarden toen precies niks aan te doen, ook geen medicatie en een scan van het hoofd was ook wat ingewikkeld (we praten over 18 jaar geleden).
Dus ook gekozen voor thuis houden, zoveel mogelijk buiten maar niet langs een sloot.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:29

wat is je doel uiteindelijk met het paard ts? ik zou er in ieder geval nooit op gaan zitten voordat ik wist waar dat omvallen vandaan komt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:31

Wat ik me ook nog afvroeg of bedacht opeens...

Is dit één van de paarden die vorig jaar in beslag genomen werden en weggehaald werden bij jou?

Misschien dat daar toen iets fout gelopen is wat een oorzaak kan hebben?

Het lijkt me bizar dat een kliniek aanraadt niet te vervoeren... De meeste spoedgevallen die naar een kliniek toe moeten, zijn namelijk allen heel moeilijk of riskant om te vervoeren in hun medische toestand van dat moment...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:41

rayoow schreef:
Little_Gift schreef:
Deze hengst liep samen afgelopen jaar met twee merries als ik je verhaal goed lees?

Hij zou ze dus beide (of op zijn minst één ervan) gedekt kunnen hebben of op zijn minst geprobeerd kunnen hebben?

Als daar iets mis gegaan is, kan dat zomaar de oorzaak van zijn neurologische symptomen zijn (stamp op de verkeerde plek gehad van de merries, gevallen bij het springen op of af de merrie of bij het proberen, etc...).

Ik zou dat zeker ook meenemen in het verhaal!
En de merries laten checken op dracht want als dit genetisch is, wil je geen veulen!

Vind het ook bijzonder... We gooien hengst, ruinen en merries samen want natte weide en blijkbaar geen plek genoeg... Als je een hengst houdt, dan weet je toch dat je plek genoeg moet hebben voor zo'n momenten?

Plek genoeg is er... maar als 5 weides overstroomd zijn... dan word het lastig ineens. Het is hier al die jaren nog nooit zo nat geweest. Zelfs nu zijn een deel van de weides nog echt nat

Van de 3 merries loopt er 1 in de kudde, deze zal zich niet zomaar laten dekken heeft hij wel eens geprobeerd maar dat houden we nauwlettend in de gaten.
1 staat op stal, en dan een pas bijgekocht veulen (11 maand) die achter het huis staat om eerst mensen gewoon Te worden ...

De ruinen en hengst staan hun hele leven al samen, waren ooit zelfs 3 hengsten bij elkaar..!

Ik weet gerust hoe en wat ik in mijn kudde indeling doe, en ik hou al geruime tijd hengst(en) en deze is echt waar een pak makkelijker als de merrie van mijn man..

De merrie van je man zal echter niet proberen te dekken en potentieel klappen krijgen tenzij je veulens wilde weet je niet echt wat je doet IMO. :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:42

Wat een achterlijk gedoe hier zeg!! Hup laat dat dier eens degelijk onderzoeken!!

En een gemengde kudde is vragen om grote problemen. Ze kunnen hem wwl dood schoppen. Ruin hem dan zodat hij ook een rustig leven kan hebben. Wat is je doel om hem uberhoupt hengst te laten?
Vind het maar een rare bedoening. Zielig voor dat dieetje vooral!!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:14

Een merrie die niet gedekt wil worden zal ook op een heel andere manier trappen dan een ruin die wat afstand wil aangeven. Inderdaad een groot risico dus, maar dat is aan TS zelf natuurlijk.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat de kliniek het afraadt om te vervoeren, maar voor alles is een eerste keer.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:18

Meegemaakt met een friese ruin. Klapte zo achterover neer op de wasplaats, twee keer. Paard is onderzocht (was niet mijn paard), niks uit gekomen. Mogelijk kon het te maken hebben met van een zonnig buiten naar een donkerder binnen komen werd gezegd. Wie zal het zeggen. Nadien niet meer gebeurd maar paard is verhuisd dus op de langere termijn weet ik niet hoe het afgelopen is. Het was erg beangstigend, ik dacht die valt hier ter plekke dood neer. Sterkte.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:44

Wellicht wil de kliniek eerst zeker weten dat het geen rhino is? En adviseren ze daarom (mede?) om te wachten met vervoeren?

Omgekeerd meegemaakt dat een doodziek dier weggestuurd werd bij een kliniek omdat het dus rhino was/bleek te zijn, dat wilden ze onmiddellijk van hun erf af hebben.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 14:46

Joltsje schreef:
wat is je doel uiteindelijk met het paard ts? ik zou er in ieder geval nooit op gaan zitten voordat ik wist waar dat omvallen vandaan komt.

Uiteindelijk doel was om dit jaar beginnen zadelmak te maken en recreatief mee rijden, mogelijk endurance.

We wouden hem ook showen maar hij is een te grote clown en te tam of ik weet niet hoe het te beschrijven.

Volgend jaar zou hij zijn eerste merries dekken.

Maar mocht er iets serieus aan de hand zijn, iets wat door gegeven kan worden ect. Ben ik er perfect happy mee als hij gewoon als blije weide en knuffel paard door het leven kan.

@litte gift,
Inderdaad ze waren allemaal mee gepakt door nattigheid. Daarmee nu de keus gemaakt ze allemaal op het stuk te zetten aansluitend aan de gedraineerde piste en stallen

Kliniek is bang dat hij zich verder verwond tijdens transport

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:50

Joltsje schreef:
wat een nare wond inderdaad. het is niet groot, maar wel diep en helemaal niet bij elkaar zeg maar.
ik sluit me aan bij Earth, dit zou je toch gehecht moeten worden? of is het daar te diep voor met ontstekingen en zo? of in dit geval nu te laat.

Ts ik zou de bloeduitslagen even afwachten, maar dan hoe dan ook verder onderzoek laten doen. dat een paard omvalt is niet normaal.

Even over hechten, heb ook een diepere wond gehad op de bovenarm van een paard. Dit werd ook niet gehecht door d3 dierenarts. Stond ook open zoals TS haar foto.

[PW] [VOLG] behandeling oedeemwond op bovenbeen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:56

als het verband niet blijft zitten zou je eens kunnen overleggen met de dierenarts of je het met groene klei mag afdekken.
Verder succes met het paard en hopelijk heb je snel duidelijkheid over de oorzaak.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:58

Je wil toch absoluut zekerheid over wat dit wel of niet is alvorens je nog maar overweegt daarop te gaan zitten?
Als hij zo achteroverklapt met iemand op de rug... Dat mag je niet gedroomd hebben.

Dus zodra hij volgens bloedresultaten vervoerd kan worden, absoluut naar de kliniek!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:59

Misschien kan je dierenarts het verband vastplakken zoals in mijn topic.

Afbeelding

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 14:59

Little_Gift schreef:
Je wil toch absoluut zekerheid over wat dit wel of niet is alvorens je nog maar overweegt daarop te gaan zitten?
Als hij zo achteroverklapt met iemand op de rug... Dat mag je niet gedroomd hebben.

Dus zodra hij volgens bloedresultaten vervoerd kan worden, absoluut naar de kliniek!

Ja dat wil ik zeker weten, daarmee dat ik nu bloedresultaten afwacht en hopelijk verder onderzoek..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:04

Wanneer ontvang je de resultaten?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:08

ts, is het nog een idee om hem te scheren rondom de wond, dan blijft plakverband beter zitten.

En je paarden zijn in beslag genomen geweest, is dat correct? Dat is nogal heftig.
Wat is er gebeurd bij het opvangadres? Hoe lang zijn ze daar geweest dan?

En als je alleen endurance gaat doen, waarom ruin je hem dan niet? Het is veel fijner met een ruin tussen de endurance te starten dan met een hengst. Dat levert toch problemen op bij hengstige merries.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:55

En mag ts überhaupt met een hengst starten. Ik zie hengst houden in alles wat ts aanhaalt ook niet echt zinvol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:37

Ze is van België zie ik daar zijn geen regels omtrent starten met een hengst.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 21:12

Hij blijft geen eeuwig hengst, maar zou normaal volgend jaar dekken.

Hij is rondom de wonde netjes geschoren

Ze waren 2.5 maand weg . In mei thuis gekomen , Helaas graatmager terug gekomen vol luis. Veel stress omdat hij appart was gezet van zijn maatjes(ruinen) .

1 shetlander is in augustus overleden na koliek. Hij e. De arabier kwamen het slechts terug..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:15

Kabayo schreef:
Wat voor wonde is het? Is een verband echt nodig?

Dit was ook mijn gedachte ja.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 08:58

Voor degenen die het nog interessant vinden.
Hij lijkt weer stabieler en meer energie te hebben. Bloeduitslagen zijn binnen.
Wat ontstekingswaarden Wat goed kan met de wonde.
Maar dan de ck waarde..
Ck ++ 7379 ref waarde is 24 - 366

Dus waar dat vandaan komt.. bloed is getrokken de dag na zovaak te vallen. Eind deze week word er weer bloed getrokken. Als de waardes dan nog zo hoog zijn gaan we voor verder onderzoek.

Ik vroeg al of dit kon door evt een te kort in voeding, hij is pas overgeschakeld naar een andere brok. Maar daar niet direct antwoord op gekregen.