Ruin op merriebrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 19:06

Hij mist zeker een hoop bespiering. We zijn het trainen nu weer aan het oppakken. Hoop daarmee ook wat meer body in de bovenlijn en z'n spitse kontje te krijgen. Daar gaan we nu weer mee aan de gang :D

Wat betreft ontwormen: in oktober wordt er standaard ontwormt :) dus die komt er weer aan.
Mestonderzoek van mei was schoon.

Op dit moment krijgt hij:
1,5 kg merriebrok (Havens ferto-lac 3)
500 gram hartog senior
60ml rijstolie
2 schepjes fenegriek (= 60 gram?)

Overdag op de wei
Ochtend, avond en nacht hooi.

Bedankt voor de topic tip :D
Wellicht heb ik er ook wat aan. Wil voorkomen dat hij in de winter inlevert...

Anouk, die is inderdaad een stuk opgeknapt zeg! Fijn!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:23

Mijn te schrale ruin van 4, welke ook spier atrofie heeft, komt weer mooi terug op gewicht door een halve kg merriebrok en atp(hoog vetgehalte) van equilannoo. Daarbij stond hij op strook begrazing, dagelijks 2x een strook gras met zn maten, en 1 x daags een plak 1e snede hooi.

Qua spieren zijn we er nog niet, dat moeten we er immers op trainen, maar qua gewicht gaan we zeker de goede kant op.
Afbeelding

Afbeelding

Muze

Re: Ruin op merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:43

Mijn paard doet het erg goed op rust en herstel van voermeesters.
Mooi in de bespiering. Geef 3/4 tot 1 schep en soms een klein beetje muesli erbij voor de lekker.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:23

Mag ik je misschien waarschuwen voor het voeren van merriebrok aan een ruin? Ik heb het ook gedaan toen mijn ruin te mager was, maar een merriebrok is gemaakt voor een merrie die een veulen voedt. De voedingsstoffen/suikers erin zijn niet wat een ruin nodig heeft. Door merriebrok is er kans dat je ruin insulineresistentie oploopt. Dat wil je denk ik voorkomen. Mijn advies: geef geen extra krachtvoer boven op het normale voer, maar geef als extra een ruwvoervervanger (naast je hooi en gewone krachtvoer), zoals bietenpulp etc. Hiervan komt je paard op een gezonde manier aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 22:49

PebblesShet schreef:
Mag ik je misschien waarschuwen voor het voeren van merriebrok aan een ruin? Ik heb het ook gedaan toen mijn ruin te mager was, maar een merriebrok is gemaakt voor een merrie die een veulen voedt. De voedingsstoffen/suikers erin zijn niet wat een ruin nodig heeft. Door merriebrok is er kans dat je ruin insulineresistentie oploopt. Dat wil je denk ik voorkomen. Mijn advies: geef geen extra krachtvoer boven op het normale voer, maar geef als extra een ruwvoervervanger (naast je hooi en gewone krachtvoer), zoals bietenpulp etc. Hiervan komt je paard op een gezonde manier aan.

Maar je waarschuwt niet voor de potentiële gevaren van de scheve calcium/fosfor verhouding van pulp?
Bietenpulp is geen ruwvoer vervanger.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:21

Sababber schreef:
Ik herken me wel een beetje in dit verhaal. Mijn ruin is ook wat lastiger op gewicht te houden merk ik, is een jong paard en in de groei dus hij veranderd soms veel op het zicht. Ik geef hem metazoa timothee als balancer (250 gram) met daarbij een handje hartog digest luzerne en de muscle HP (500 gram) van metazoa om voldoende eiwitten te geven. Hij krijgt ook elke dag nog 300 gram nutrimash slobber met een beetje lijnzaad er doorheen nu. Ik varieer daarin nog wel eens naar behoefte, heb nu de muscle HP op 750 gram staan en de nutrimash op 500 gram omdat hij wat was ingevallen na de tandarts. Zelf lijkt copra constance me ook een heel mooi puur product, daar blijken ze ook niet heet van te worden.

Hou wel in de gaten dat je niet meer dan 2 kilo per keer voert, de maag van een paard is niet zo groot. Beter in meer porties geven dan voeren voor op de mesthoop. :Y)

Hier ook timothee balancer, luzernebrok halve kilo (muscle HP Metazoa) en 1,5 kilo esparcettebrok.
Bij afvallen coolstance copra er bij. (en dan 500g zemelen ivm de 1,5 kilo esparcettebrok calcium-fosfor verhouding)

Ik dacht dat wanneer je meer dan een kilo of luzernebrok of esparcettebrok of dergelijke voert, dat je dan die calcium-fosfor verhouding moet compenseren. Zou indd ook voor bietenpulp gelden. Laat je even goed informeren door je dierenarts bv als je zoiets zou gaan voeren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:18

je wilt veranderingen is voersoort aanbrengen maar weet niet wat je paard nu krijgt qua hoeveelheden. Dat zou ik eerst willen weten. Misschien is daar al een aanpassing in mogelijk.

mijn voorkeur voor mijn paarden is altijd goed ruwvoer (onbeperkt) en daarnaast een onderhoudsbrok. Met dragende en zogende merries en jonge paarden heb ik daar ook een aanpassing in moeten doen.

Kijk ook naar de beweging je je paard heeft in combinatie met de huidige voersoort en voergift.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 12:14

Ik weet wel wat hij krijgt :)

1,5 kg merriebrok (Havens ferto-lac 3)
500 gram hartog senior
60ml rijstolie
2 schepjes fenegriek (= 60 gram? Of 30 gram... Moet ik dalijk even checken)

Overdag op de wei
Ochtend, avond en nacht hooi

Alleen de precieze kg / hoeveelheid hooi weet ik niet, want het is helaas niet mogelijk om onbeperkt hooi te voeren op deze stal. Dat zou natuurlijk wel mijn voorkeur hebben, maarja dat is helaas niet zo...

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 16:32

Ayasha schreef:
PebblesShet schreef:

Maar je waarschuwt niet voor de potentiële gevaren van de scheve calcium/fosfor verhouding van pulp?
Bietenpulp is geen ruwvoer vervanger.

Goed lezen ;)
Ik zeg geen ruwvoervervanger in plaats van hooi, maar naast hooi. Verder is bietenpulp een voorbeeld, verschillende soorten ruwvoervervangers kunnen natuurlijk ook prima gemengd worden.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 17:28

Mijn gevoel zegt dat een ruwvoer-vervanger sowieso een goed idee is voor erbij, vooral omdat hij dus geen 24/7 hooi krijgt :)

De andere paarden op stal krijgen Hilkens Prestige en doen het daar goed op. https://www.hilkensdiervoeders.nl/websh ... tige-brok/
Geen idee of ik in plaats van de merriebrok ook naar de Hilkens Prestige zou kunnen gaan, aangevuld met iets anders? Of dat ik die brok voor mijn paard toch echt links moet laten liggen...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 18:43

Ik denk als je al 2, kg krachtvoer op een dag voert je het in je ruwvoer moet zoeken. Een paard moet ook niet aankomen van krachtvoer, maar van ruwvoer

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 19:30

xMyrth schreef:
Mijn gevoel zegt dat een ruwvoer-vervanger sowieso een goed idee is voor erbij, vooral omdat hij dus geen 24/7 hooi krijgt :)

De andere paarden op stal krijgen Hilkens Prestige en doen het daar goed op. https://www.hilkensdiervoeders.nl/websh ... tige-brok/
Geen idee of ik in plaats van de merriebrok ook naar de Hilkens Prestige zou kunnen gaan, aangevuld met iets anders? Of dat ik die brok voor mijn paard toch echt links moet laten liggen...

Ik zou het persoonlijk niet doen, je merriebrok bevat meer eiwit, vet en vitamines en ook meer calorien denk ik, hoewel ik niet precies kan zien hoeveel er in de brok van Hilkens zit. De andere paarden waren ook iets aan de dikkere kant toch? Een ruwvoervervanger werkt vooral fijn als paarden op een gegeven moment geen of onvoldoende hooi meer eten. Je kunt beter een eigen baal hooi kopen en een groot net vullen, dat zal goedkoper zijn dan weer een andere zak voer denk ik :o.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 16:48

Afbeelding
Dit is die van Hilkens Prestige :)

Ik lees ook goede verhalen over sojaschroot, wellicht kan ik dat eens een kans geven.
Dat in plaats van de Hartog Senior...

Wat betreft een eigen baal hooi kopen, weet ik niet of dat goedkoper zou zijn.
Zo'n losse verpakkingen zijn in verhouding heel erg duur... Maar ik kan wel eens op stal vragen of ik een baal van stal kan "overkopen" en dat ik die onbeperkt voor mijn paard mag gebruiken...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 19:26

Ja die tabel had ik ook gevonden van Hilkens. Daarom ook dat ik zei het percentage eiwit, vet en de meeste vitamines lager is dan in de fertolac :D . Koolhydraten en suiker staat er niet op, net als de ewpa. Dus of het meer calorien bevat zo te zeggen kan ik niet zien. Mocht dat zo zijn, dan is dat omdat er meer suiker in zit dan in je huidige voer. Maar het kan ook goed zijn dat dit voer meer is voor wat sobere rassen of paarden die snel dik zijn. Anyway het lijkt me in jouw situatie niet de beste vervanger.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 20:40

Ahzoo bedoel je! :) Thanks!

Het is ook niet zo dat ik per se wil overstappen naar de prestige.
Alleen nu betaal ik 18 euro per maand extra aan deze merriebrok.
Daarnaast nog 28 euro voor de Hartog Senior... Dat is 46 euro per maand...
En dan heb ik nog steeds een paard dat niks te vet is :')

En ik word een beetje onzeker van de citaten waarin staat dat sommige paarden insuline resistent worden van merriebrok :+
Dus vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar andere opties, die misschien beter werken.
Vandaar de sojaschroot, waarover ik goede dingen lees?
Dat icm met de merriebrok, of een andere brok...

En mocht een eigen hooibaal of wat dan ook niet toegestaan zijn, dan zal ik toch op zoek moeten naar zo'n vervanger denk ik?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 00:36

Paarden worden niet insuline resistent van (merrie)brok. Ze kúnnen insuline resistent worden als ze veel te dik zijn en dus teveel voeding binnen krijgen tov hun verbruik. Daarom lopen sobere rassen ook een hoger risico. IR is een stofwisselingsziekte. Vergelijkbaar met suikerziekte bij mensen. Mensen lopen ook meer risico op suikerziekte bij overgewicht. Maar het is echt niet zo dat als ze brood en pasta eten en andere koolhydraten op een gezonde manier, dat dat het risico op suikerziekte vergroot. Je voert je paard geen suikerklonten om aan te komen ten slotte :'). Brok kan een goede aanvulling zijn op je ruwvoer, zeker omdat het meeste ruwvoer toch wat te arm is aan eiwit en vitaminen.
Een ruwvoervervanger kan ook zeker wat toevoegen. Het grote voordeel van ruwvoer is dat je eigenlijk voeding met een wat lagere energiewaarde in een groter volume geeft. Zoals bijv 15 kilo hooi op een dag. Zo kan het darmstelsel van een paard daar optimaal de voedingsstoffen uit halen. Ga je wat geconcentreerder een ruwvoervervanger aanbieden, dan verlies je ook wat van dit voordeel. En dat kan nuttig zijn bij paarden die op een gegeven moment gewoon niet meer hooi eten en toch te kort komen. Het kan ook nuttig zijn om bij je brok een ruwvoervervanger te geven, zodat hij langer over zijn brok doet en het beter opneemt. Maar als je paard in weze gewoon meer hooi nodig heeft, kan dat ook een beetje zonde zijn.
Sojaschroot ken ik wel, nooit gevoerd. Maar het voordeel is dat je wel veel eiwit in een geconcentreerde vorm kunt geven. Nu had soja ook wel weer nadelen geloof ik. Maar goed zo is er over alles wel wat te zeggen. Soms is het ook even zoeken wat bij jouw paard werkt en hoe je het betaalbaar houdt ook.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:03

Ik zou sojaschroot niet zo snel icm merriebrok voeren. In merriebrok zit al veel eiwit vaak zit er zelfs soya in als eiwitbron.
Dus dan zou ik merriebrok afbouwen en minder geven als je sojaschroot geeft.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:54

Mijn advies als ik dit zo lees.
2 kg merrie brok per dag.
En een bak senioren Slobber.
Onbeperkt hooi
Lijnzaadolie

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:07

Ik ben wel benieuwd of er ook wordt gekeken naar het bewegings aspect. Want spieren bouw je niet alleen op met voldoende goed voer, maar ook middels beweging.
En dan is training daar 1 aspect van, maar onderschat ook niet hoe belangrijk vrije beweging is.
Als ik lees dat je paard maar 5 uur per dag uit de box is en op een paddock staat dan is dat echt heel erg weinig vrije beweging/ actief zijn.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:57

Thanks voor de info over insuline resistentie :)

Waarom ik denk aan sojaschroot is omdat ik het gevoel heb dat de merriebrok met de Hartog niet veel doet...

Barbalala:
Paard wordt zo'n 3 a 4 keer per week getraind. Verschilt een beetje hoe en wat. Gisteren vrij zwaar getraind, dus vandaag vrij. Morgen aan de longe met balken en dinsdag weer een pittige les. Dan woensdag evt. vrij of rustig even aan de longe. Donderdag weer rijden :)

5 uur per dag op een paddock? Hij staat nu 7 à 8 uur per dag op de weide. In de winter is dat helaas wel een stuk minder, dan een uurtje of 4 op de paddock :(

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:07

Je kunt het proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis :D. En een merriebrok zit ook niet zo overdreven hoog in eiwit dat er niks meer bijkan. Als je paard het er goed op doet en mooi op gewicht en in zijn spieren zit, kun je altijd nog kijken of je de merriebrok kunt vervangen naar de prestige en of het dan ook goed blijft gaan. Je kunt ook de merriebrok ophogen natuurlijk.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 19:22

Jaa en het is ook niet zo dat ik per se op de merriebrok wil blijven. Iets anders is ook prima :) Prestige is ook geen eis, kan ook iets anders zijn!

Heb ook Hilkens om voeradvies gevraagd. Aangezien de basisbrok (Prestige) daar vandaan komt, hebben zij misschien ook wel iets anders passends.

In de merriebrok zit overigens 14% ruw eiwit en 10,9% vert. eiwit :)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:35

Ik vind jouw paard niet smal gebouwd :o

Ja schraal is ie wel maar dat zie je zelf gelukkig ook :) wie weet heb ik er overheen gelezen, maar hoe oud is hij?
Ik denk dat je qua voeding niet per se verkeerd bezig bent. Zoek het vooral in senioren voeding, wij gaven pavo 18-plus bij. En kuil/voordroog. Hij zou genoeg moeten krijgen als je naar jouw voerschema kijkt.
Sommige paarden worden nooit dik, kijk vooral naar hoe hij zich voelt, dat is het belangrijkst.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:00

Hij is 13 jaar oud :)

Hij heeft energie genoeg haha. Lijkt er goed aan :D soms denk ik dat het niet uitmaakt hoeveel ik er in stop... Hij komt idd niet aan :+

Bespiering wordt aan gewerkt :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:04

Sommige paarden worden gewoon niet dik. Dat moet je ook niet vergeten. Andere paarden worden al dik van de lucht. Ik denk dat je met trainen meer gaat bereiken dan nog meer voeren. Heb geduld.