Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:54

Elisa2 schreef:
en dubbele longe training kan ook heel erg helpen in dit stukje gymnastiseren/ lengtebuiging.

Hier zat ik ook aan te denken. Dat je een tijdje aan de dubbele longe hetzelfde werk doet als onder het zadel alleen dan dus zonder zadel + ruitergewicht er bij. Om te kijken hoe zijn reactie dan is. Bedoel jij het ook zo?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:01

Persoonlijk zou ik gaan kiezen voor één keer in de drie dagen licht werk en overige twee dagen stappen/vrije beweging.

Daarnaast, na het zadelen eerst minimaal 10 minuten aan de hand met lange hals actief laten stappen, daarna pas opstappen. Na opstijgen ook nog even stappen, 10 min licht werk. Afstappen, zadel eraf. Even aan de hand stappen, opzadelen. 5 minuten werk geven. Afstappen en klaar voor die dag.

Niet bijzetten, eerst lengte en ontspanning creëren. Plus positieve associaties met opzadelen en spierpijn even voorkomen. Dubbele longe alleen wanneer je zelf meer dan genoeg ervaring er mee hebt. Precisiewerk, plus snel overbelasting en daarnaast is halslengte behouden aan de dubbele longe niet simpel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:00

Koper schreef:
Elisa2 schreef:
en dubbele longe training kan ook heel erg helpen in dit stukje gymnastiseren/ lengtebuiging.

Hier zat ik ook aan te denken. Dat je een tijdje aan de dubbele longe hetzelfde werk doet als onder het zadel alleen dan dus zonder zadel + ruitergewicht er bij. Om te kijken hoe zijn reactie dan is. Bedoel jij het ook zo?

Dat kan inderdaad ook. :j

Ben zelf altijd fan van ze goed losmaken en dan rustig optrainen aan de dubbele longe en dan het rijden weer oppakken. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het is inderdaad wel handig als je zelf een beetje handig bent met de dubbele longe.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:48

DDDara schreef:
Zadel heb ik al heel wat keer laten nakijken, de zadelmaker gaf al aan dat hij nog nooit iemand heeft gehad die zo veel liet controleren. En het zadel ligt perfect zadelmaker heeft er ook niets aan verandert.
Maar ook de mate waar in hij kan ontspannen als ik er op zit doet mij niet denken aan pijn en na het rijden is zijn humeur ook veel beter. Met afzadelen is het een engel. Dus ik denk dat hij na beweging lekkerder in zijn lichaam zit losser in zijn lijf.

Fysio/osteopaat heb ik geprobeerd dat was zowel voor de fysio als voor het paard een vreselijke ervaring. Paard was echt niet lief en het koste mega veel tijd (dubbel zolang als een gewone behandeling) omdat hij zo tegenwerkt en was gewoon behoorlijk onveilig voor de behandelaar. En behalve hij niet meewerken waren er geen bijzonderheden.

Pijnstilling heb ik nooit geprobeerd aller eerst omdat ik denk dat het niet echt pijn is behalve misschien spierpijn en omdat dat natuurlijk alles behalve gezond is en na zijn lange periode aan de AB en pijnstilling na zijn castratie weet ik dat het geen lekker effect heeft, dus als het niet heel erg overduidelijk is dat ik die kant op moet zoeken doe ik dat liever niet.

Je bent zeker goed bezig TS!

Als een fysio of osteo niet "werkt" (dat kan heb er ook zo 1) dan zou ik verder zoeken.
Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld met zachtere technieken/andere benadering werken zoals Masterson Method bijvoorbeeld. Niet dat ik denk dat je hem helemaal door de medische molen moet gaan halen.

Het klinkt (zeker ook met je later post) alsof je paard niet goed met zijn lijf/spanning om kan gaan.
Vaak is het dan zo dat rijden enz wel werkt(want het kunnen bewegen kan ook weer spanning af laten vloeien)
Maar het is juist zo fijn als je dat ook gewoon rustig kunt.
Daarbij is het ook nog een veel handiger/makkelijker om je paard op die manier te kunnen begrijpen/ondersteunen (ik heb een weekend seminar van de masterson method gevolgd, dus ik spreek ff over zelf je paard lezen)
op moment dat een paard "afweert" zo noem ik het ff, weet ik niet of het is door een fysiek lichamelijk ongemak, of meer de ongemak welke het door spanning ervaart(beide kan even "erg" zijn voor het paard)
Eigenlijk heb je grotendeels fysiek al uitgesloten, maar dan blijft nog wel de mate van ongemak aanwezig. Eigenlijk wil je gewoon niet dat je paard poetsen/opzadelen niet als prettig ervaart.
Daar zijn wel manier voor om aan te werken, zoals bijvoorbeeld Masterson, maar ook TTouches bijvoorbeeld. En de ene therapeut is de andere ook niet.
Maar als je paard het bij jou al lastig vind is de kans dat dit met de therapeut wel "werkt" wel kleiner.

Je mag me ook een PB sturen, ik vind dit soort casussen voor mezelf om te oefenen ook altijd erg leuk.
Ik weet dat Masja Fick volgens mij op veel plekken wel komt om paarden te behandelen met de Masterson Method.

Babootje

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:32

Van wat ik lees denk ik dat er genoeg redenen zijn om je paard toch eens te laten bekijken door een goede paardenarts. Zijn reactie op het afvoelen van de schouder is best heftig en ik denk dat je een heel braaf paard hebt dat hij je nog laat opstappen. Dan heeft hij veel voor je over.
Verder zou ik ook een 2nd opinion doen op het zadel. Ik ken je zadelmaker niet natuurlijk, maar obv ervaring weet ik dat een echt goede zadelmaker/-passer erg moeilijk te vinden is en er veel kaf onder het koren is. Er zijn meer slechte dan goede.
Kan ook zijn dat je zadel nu hij flink is aangekomen te krap op de schouder ligt. Ik heb ook regelmatig jonge paarden en laat 1 x per 3 tot 1 x per half jaar (naarmate de groei) het zadel checken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 17:28

Als of het allemaal nog niet gek genoeg was........

2 weken geleden heeft Reus een schop gehad met als gevolg een dikke hak, nou prima lekker 2 weekjes vrij gister vond ik het een mooi moment om hem weer eens aan de longe te pakken om even te kijken hoe hij liep, er is nog wel wat zwelling op de hak te zien maar het was niet meer warm of pijnlijk en hij liep dus ook helemaal goed.

Nu dacht ik ze zijn flink aan het verharen laat ik is kijken of ik hem kan poetsen, normaal is dat echt VERBODEN als ik er aan denk vreet hij me al zowat op. Nu kwam ik dus aan met me rosborstel meneer stond gewoon los in de stal en ik ben gaan poetsen ik begon op zijn schoft daar mocht het nog wel is toen zijn hals ook dat vond hij prima, toen zijn rug nou dat is echt al bijzonder (billen vindt hij meestal wel fijn) maar toen hij dus alles goed leek te vinden dacht ik laat ik is bij de singelpoetsen normaal moet ik dan echt me cap zowat op zetten want dan wordt hij echt woest, nu kon ik op de singelplaats poetsen en onder zijn buik helemaal naar achter tussen zijn achterbenen...... daarna de andere kant precies het zelfde.....

Dan ga ik me toch afvragen, zou het dan toch de spierpijn zijn waardoor hij niet aangeraakt wilde worden of zou het zijn omdat hij nu aan het verharen is dat hij het ineens wel lekker vindt....... OF is het omdat hij sinds 3 a 4 dagen van het gras af is en is hij misschien door het gras al die tijd heel gevoelig op en rond zijn buik (waardoor ik dus alleen hals schoft en kont heb mogen poetsen en soms alleen recht boven op de rug) OF was het puur toeval dat ik vandaag mocht poetsen en is morgen alles weer anders.......

Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat als ik straks het zadel er weer op leg.

En om nog even terug te komen op het vorige bericht, toen hij op zijn dikst was heb ik het zadel uiteraard laten controleren die lag toch nog steeds goed dus dat was in ieder geval niet de reden van zijn gedrag.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:03

Of vind hij het poetsen op zich wel fijn als hij daar na niet meer gereden wordt.Het rijden maakt hem misschien zo boos.
Of ..misschien een open deur …singel je te strak aan ? Onderschat probleem wat een paard enorm kan hinderen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:15

Het kan ook een maagzweer zijn, bij het lopen klotst het zuur tegen de zweer en dat doet pijn. Bij stilstaan komt dat allemaal meer tot rust.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 20:36

Ik ben de laatste tijd wel minder strak gaan singelen, en ik kan het best nog minder strak gaan doen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hij te strak zit. Echt lekker zal het nooit zitten maar het aansingelen op zich in nooit het probleem geweest.
Ik kan het zadel er zo opleggen zonder reactie maar als ik het dan op zijn rug verschuif iets naar achter of me hand langs de voorkant van het zadel haal dan krijg ik een felle reactie, en op het moment dat ik onder zijn buik door de singel wil pakken is hij erg fel wanneer ik uiteindelijk aansingel reageert hij daar nauwelijks op.
Ook reageert hij heel erg als ik de teugel over de manenkam leg, dat is iets wat zeker geen pijn kan doen. ik heb teugels die ik vast klik aan het bit, en dan klik ik hem dus vast leg ik hem over de hals en pak ik hem aan de andere kant vast om hem aan het bit te klikken en dat over de hals leggen en hem dan aan de ander kant weer pakken daar wordt hij boos was. Dat zijn van die gekke dingen.

Verder is hij nu van het gras af maar hij loopt nog wel buiten dus het is niet dat hij minder beweging krijgt dan anders alleen minder gras.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:50

Met bewegen bedoelde ik trainen, dit wordt afgeraden bij actieve maagzweren.

Is hij weleens röntgenologisch op de foto gezet met rug en hals?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 23:12

Bij woest worden aan de singelplek denk ik meteen aan maagzweren eerlijk gezegd. Ik zou zeker dat wel een keer laten testen. Ziek zijn is enorm veel stress voor een paard. En van stress krijgen ze sneller zweren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 07:58

Ik heb de dierenarts al is gespoken over eventuele maagzweer, maar de dierenarts vond het erg onwaarschijnlijk omdat hij aan vrijwel geen enkele van de symptomen voldoet. En daarbij is het volgens de dierenarts een ingrijpend en onplezierig onderzoek, wat je niet te pas en de onpas moet gaan uitvoeren.
Ook is er op vrijwel iedere scopie iets te zien, maar dat geeft geen garantie dat dit iets is waar hij last van heeft alleen als er een hele grote overduidelijke zweer of zweren zou zijn maar deze verwacht de dierenarts dus niet omdat hij eigelijk geen van de singnalen heeft.

Fysieke signalen
Verminderde eetlust: Het paard eet minder of knoeit met zijn voer.
Gewichtsverlies: Het paard vermagert en verliest conditie.
Doffe vacht: De vacht ziet er minder gezond en glanzend uit.
Pijn bij aansingelen/aanraken: Het paard kan
fel reageren of trappen bij het aansingelen of als de buik wordt aangeraakt.
Koliekverschijnselen: Milde buikkrampen, vooral na het eten.
Overmatig gapen en tandenknarsen: Dit kan wijzen op pijn.
Diarree: Vage klachten zoals diarree of slecht gevormde mest.
Overmatig speekselen: Soms zien we ook kwijlen.

Gedragsmatige signalen
Verminderde prestaties: Het paard is minder voorwaarts of minder gehoorzaam tijdens het werk.
Onrustig gedrag: Luchtzuigen, kribbebijten, nerveus of agressief gedrag.
Suf of somber gedrag: Het paard kan lusteloos lijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 08:10

Ken paarden met maagzweren met bijna geen symptomen, zou zelf trouwens ook niet zo'n ingrijpend onderzoek doen maar eerder uittesten met trial and error. Bijvoorbeeld door eens een tijdje Mastic horse te geven.

Wil natuurlijk niet zeggen dat dat het is, maar bij vage klachten/ signalen is het altijd goed om uit te gaan sluiten.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:12

Elisa2 schreef:
Is hij weleens röntgenologisch op de foto gezet met rug en hals?

Hier ben ik ook benieuwd naar.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 09:58

ja op de rontgen is hij helemaal goed gekeurd.

Zijn moeder was overigens ook een aparte, was ook altijd moeilijk te vangen en te halsteren en ontzettend humeurig, haar heb ik destijds wel behandelt voir maagzweren maar zij had ook meerdere symptomen zo als luchtzuigen en moeilijk op gewicht te krijgenaf en toe lichte koliekerige klachten. Toen hebben we zonder scopie (op advies van de dierenarts) behandelt voor maagzweren, echt heel uitgebreid met het hele natraject ook nog. En dit heeft geen enkel verschil gemaakt.

Dus ik vraag me af in hoeverre het ook erfelijk kan zijn aan de andere kant is zijn gedrag niet van jongs af aan maar echt ontstaan na de castratie problemen en de periode in de kliniek.

Wat ook nog anders is nu dan een paar weken terug is dat zijn voer volledig is aangepast met als doel dit probleem op te lossen het zou wel al te mooi zijn als dit dus echt heeft gewerkt, maar hij heeft dus 14 dagen een detoxkuur gehad en is overgestapt naar sunset balancekorrel van horsefood en sport recovery korrel van horsefood.
daarbij krijgt hij een handje zemelen en een handje Speedibeet. En nu hij van het land af is ook 14 dagen lang darmbalans.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:05

Ik heb ooit eens het advies gekregen om gekookte lijnzaad met bicarbonaat te geven. Dit neutraliseert het maagzuur. Dan zou je al een indicatie kunnen hebben van maagzweren of die er zitten of niet. Zoals Elisa zegt, niet elk paard heeft symptomen. Net nog gelezen, een paard met een super zware wormbesmetting, symptomen: geen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:08

En als je het paard nu eens een week op pijnstillers zet? Wie weet is er toch iets interns aan de hand door de castratie. Natuurlijk hoop ik van niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:31

Furst schreef:
Ik heb ooit eens het advies gekregen om gekookte lijnzaad met bicarbonaat te geven. Dit neutraliseert het maagzuur. Dan zou je al een indicatie kunnen hebben van maagzweren of die er zitten of niet. Zoals Elisa zegt, niet elk paard heeft symptomen. Net nog gelezen, een paard met een super zware wormbesmetting, symptomen: geen.

:j

Gastro + van Havens werkt daarom ook goed, zit ook bicarbonaat in.
Ik had een luchtzuiger die heel koliekgevoelig was en met dat voer nooit meer koliek had.
Ik denk dat luchtzuigen/ kribbe bijten voor een groot deel erfelijk is en dat gevoelige maag/ darmen plus een stuk karakter (introvert, stressgevoelig) daar ook erfelijke factoren in zijn.

Had dit paard deze klachten niet voordat zijn voer veranderde? En voor de detox kuur?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:44

Ik zit er niet heel diep in qua materie, maar bij gevoelig op de manenkam, buik, spierpijn en moeder die ook zo kon reageren, kunnen het geen klachten van PSSM zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:41

Niet dat daar altijd wat uitkomt, mar heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Kost je de kop niet en geeft vaak wel de nodige informatie. En sluit ook direct een aantal zaken uit.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 12:49

Vandaag is heel bewust opgelet was er nou precies gebeurd op welk moment.
Halsterer een hoofdstel om was geen probleem. Poetsen werd vandaag weer niet op prijs gesteld billen en schoft wel maar de rest niet. Uiteraard poets ik wel alles voor ik het zadel op leg want wil niet dat hij straks daar ook nog last van krijgt (maar niet meer dan strikt noodzakelijk).
Dekje op leggen geen enkele reactie, zadel op leggen geeft normaal ook nog niet echt reactie maar vandaag keek hij al boos. Dekje omhoogtrekken de kamer in werd hij echt heel boos van en het zadel dan op de juiste plaats leggen/ schuiven en het schouderblad even afvoelen werd hij ook echt boos. Aansingelen zelf gaf geen enkele reactie dit doe ik dan wel rustig kant voor kant en gaatje voor gaatje. Dit keer nog losser aangesingeld dan anders.

Toen opgestapt en gaan rijden tijdens het rijden is hij meteen helemaal ontspannen, loopt makkelijk nagevelijk en is meteen ontspannen gaat lekker proesten. Reageert heel goed maar zeker niet overdreven op mijn been. Dus denk niet dat hij gevoelig is voor aanraking op de plekken terwijl hij daar dus niet gepoetst wil worden. Tijden het rijden heb ik ook zijn schouderblad afgevoeld waar ik normaal dus niet aan mag zitten. Als ik er op zit geeft dat dus HELEMAAL geen reactie ook niet dat de oren naar achter gaan alles gaat gewoon door zo als het al ging als of hij niet eens door heeft dat ik iets doe wat hij normaal niet leuk vind.
Onder het zadel lijkt hij gewoon in iedere situatie compleet ontspannen.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 12-10-25 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:54

Ik vind het niet done om een paard dat deze signalen geeft verder op te zadelen en zelfs te rijden.

Hij is heel duidelijk.

Gelukkig ben je wel op zoek, en ik zou dan ook zeker doorgaan met de fysieke zoektocht naar waarom hij zich genoodzaakt voelt jou te laten weten dat hij het er niet mee eens is.

Daarna in de bak wel “oké en lief” rijden zegt niets, zo goed als alle paarden hebben aangeleerde hulpeloosheid. Oftewel dan maar bij neerleggen als nee zeggen niet werkt. De overtreffende trap is wel koste wat kost doorgaan en ontploffen maar tegen die tijd is een paard echt ver heen (ondanks dat wij mensen dat niet zo interpreteren).

Wat je wel nog zou kunnen onderzoeken kwa gedrag is de context veranderen. Oftewel andere plek (bijv hek buitenbaan) poetsen, opzadelen en andere kan opzadelen etc. Helemaal nieuw zeg maar. Nieuwe plek, nieuwe routine.

Als je een close up filmpje maakt van zijn gezicht tijdens het rijden denk ik dat hij wel degelijk spanning laat zien.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 13:04

tijden het rijden heeft hij echt geen spanning hij is super relaxt met flapperende oortjes, dat geeft mijn instructrice ook aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:08

Tja, bij jouw verhaal zegt alles in mij dat hij last heeft van het zadel. Wellicht ook een vastzittende thoracic sling zoals volgens mij al eens eerder aangehaald is.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 13:58

Ik voel me super schuldig....

Afbeelding

Gister fijn gereden vandaag een bos rit, hij was extreem boos met zadelen dus ik dacht spierpijn.... tot ik na het rijden dit zag.