DDDara schreef:Zadel heb ik al heel wat keer laten nakijken, de zadelmaker gaf al aan dat hij nog nooit iemand heeft gehad die zo veel liet controleren. En het zadel ligt perfect zadelmaker heeft er ook niets aan verandert.
Maar ook de mate waar in hij kan ontspannen als ik er op zit doet mij niet denken aan pijn en na het rijden is zijn humeur ook veel beter. Met afzadelen is het een engel. Dus ik denk dat hij na beweging lekkerder in zijn lichaam zit losser in zijn lijf.
Fysio/osteopaat heb ik geprobeerd dat was zowel voor de fysio als voor het paard een vreselijke ervaring. Paard was echt niet lief en het koste mega veel tijd (dubbel zolang als een gewone behandeling) omdat hij zo tegenwerkt en was gewoon behoorlijk onveilig voor de behandelaar. En behalve hij niet meewerken waren er geen bijzonderheden.
Pijnstilling heb ik nooit geprobeerd aller eerst omdat ik denk dat het niet echt pijn is behalve misschien spierpijn en omdat dat natuurlijk alles behalve gezond is en na zijn lange periode aan de AB en pijnstilling na zijn castratie weet ik dat het geen lekker effect heeft, dus als het niet heel erg overduidelijk is dat ik die kant op moet zoeken doe ik dat liever niet.
Je bent zeker goed bezig TS!
Als een fysio of osteo niet "werkt" (dat kan heb er ook zo 1) dan zou ik verder zoeken.
Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld met zachtere technieken/andere benadering werken zoals Masterson Method bijvoorbeeld. Niet dat ik denk dat je hem helemaal door de medische molen moet gaan halen.
Het klinkt (zeker ook met je later post) alsof je paard niet goed met zijn lijf/spanning om kan gaan.
Vaak is het dan zo dat rijden enz wel werkt(want het kunnen bewegen kan ook weer spanning af laten vloeien)
Maar het is juist zo fijn als je dat ook gewoon rustig kunt.
Daarbij is het ook nog een veel handiger/makkelijker om je paard op die manier te kunnen begrijpen/ondersteunen (ik heb een weekend seminar van de masterson method gevolgd, dus ik spreek ff over zelf je paard lezen)
op moment dat een paard "afweert" zo noem ik het ff, weet ik niet of het is door een fysiek lichamelijk ongemak, of meer de ongemak welke het door spanning ervaart(beide kan even "erg" zijn voor het paard)
Eigenlijk heb je grotendeels fysiek al uitgesloten, maar dan blijft nog wel de mate van ongemak aanwezig. Eigenlijk wil je gewoon niet dat je paard poetsen/opzadelen niet als prettig ervaart.
Daar zijn wel manier voor om aan te werken, zoals bijvoorbeeld Masterson, maar ook TTouches bijvoorbeeld. En de ene therapeut is de andere ook niet.
Maar als je paard het bij jou al lastig vind is de kans dat dit met de therapeut wel "werkt" wel kleiner.
Je mag me ook een PB sturen, ik vind dit soort casussen voor mezelf om te oefenen ook altijd erg leuk.
Ik weet dat Masja Fick volgens mij op veel plekken wel komt om paarden te behandelen met de Masterson Method.