Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:18

DuoPenotti schreef:
Het eerste waar wij aan denken? Euuh geloof dat Equitom ons voor was :+

En ja misschien los je daar het probleem niet mee op.
Maar als haar pijn daarmee verlicht word voor nu?
Terwijl je verder gaat met onderzoek waar het vandaan komt.
Lijkt me best wel fijn voor een paard, verlichting... Vooral op die voorvoeten waar het meeste gewicht de hele tijd is.

En er was natuurlijk wel een duidelijke verbetering met verdoven in die voorvoeten, dus zomaar uit het niets komt dat advies niet.

Maar goed zulke strakke gedachtegang snap ik niet als het om welzijn van een paard gaat.

Mestwater kan moeilijk op te lossen zijn.
Voordroog, te veel aan suikers, zand in de darmen, wormen.

Klopt, equitom raadde dat ook aan, maar ook daar was geen reden voor aangezien er geen diagnose is vastgesteld.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:19

Loopt ze dan stijf of kreupel? Eerder zei je echt slecht en kreupel en waren de buigproeven beduidend slecht en gaf uitverdoving aanzienlijke verbetering.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:23

Ts ik zou het ook zoeken in stofwisselingensklachten.
Ik heb zelf een tinker die van verpakt hooi kwam bij de vorige eigenaren en ik gaf zelf hooi maar toch liep zijn emmer over wat zich ging uiten in kreupelheid en jeukerig ,zn echo’s en foto’s waren goed dus succes met zoeken dacht ik.
Ik ben bij eqinful terecht gekomen zij heeft zelf ijslanders en is voedingsdeskundige en hoewel ik mijn bedenkingen had omdat ik vrij nuchter ben heb ik het toch geprobeerd.
Ik heb er echt veel van geleerd en ik moet zeggen nu 7 maanden verder en niet kreupel of jeukerig geweest.
Het scheelt dat ik ze in eigen beheer heb staan en ondanks veel bloed zweet en tranen en een hoop geld heb ik hem wel op de rit gekregen.
Goede voeding waaronder hooi is echt heel belangrijk dus hier ondanks dat het ontzettend duur is alleen nog maar geanalyseerd hooi wat aansluit bij zijn behoeftes.
Ik zou dus zeggen als je ervoor open staat neem contact op met Anne Lem en kijk eens of het hem in de stofwisseling zit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:28

Cehor schreef:
hagelslag schreef:
@ ts

Zou je hier(of per pb) foto's willen delen van de hoeven en beenstand?

Helaas was hier de ervaring met het natuurlijk bekappen niet al te best.
We hebben daardoor bijna layka moeten laten inslapen nu bijna 5 jaar geleden

Uiteindelijk met egbar ijzers, bloedzuigers en rust is het god zij dank goed gekomen.

Maar het natuurlijk bekappen is niet voor elk dier weg gelegd

De meid bekapte ook haar eigen paarden op de natuurlijke manier.
Maar ook die van haar liepen echt echt broerd.

Ik heb nu geen contact meer met haar.
Maar na een tijdje is ze ook over gestapt naar een gewone hoefsmid en haar paarden lopen nu allemaal weer goed.

Het stukje liever geen ijzers etc ben ik het met je eens

Maar het stukje alleen natuurlijk bekappen, nee.... dat gaat er bij mij niet in

Een paard moet functioneel bekapt worden.
Naar hoe hij of zij anatomisch gebouwd is om te lopen.

Ik ga geen fotos delen aangezien we het toch niet eens gaan zijn met elkaar.

Ik ben van mening dat een goede natuurlijke bekapper ook kijkt naar wat functioneel is voor het paard, niet alleen naar het ideaalplaatje. Ik heb een hele fijne bekapper.

Dan succes ermee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:40

Cehor schreef:
DuoPenotti schreef:

Lijkt me best wel fijn voor een paard, verlichting... Vooral op die voorvoeten waar het meeste gewicht de hele tijd is.

En er was natuurlijk wel een duidelijke verbetering met verdoven in die voorvoeten, dus zomaar uit het niets komt dat advies niet.

Maar goed zulke strakke gedachtegang snap ik niet als het om welzijn van een paard gaat.

Klopt, equitom raadde dat ook aan, maar ook daar was geen reden voor aangezien er geen diagnose is vastgesteld.

nee geen diagnose, maar ze weten wel dat bij uit verdoven het kreupel zijn minder werd.
Daarom sluit dat advies wel aan.
Als dat verdoven geen verbetering had gegeven was ijzers vast geen aanbeveling geworden.

Helaas is niet alles te zien met Echo en rontgen. Dus kan het van daaruit logisch zijn dat er nog geen diagnose is.

Als jij ergens last van hebt, zonder eerst een diagnose kan het wel zijn dat je voor nu pijnstillers krijgt om het dragelijk te maken.
Of bijvoorbeeld verband om je pols als die zeer doet.

Om later pas te weten wat er echt aan de hand is.
Maar hoe fijn is het als je nu minder last ervaart.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:50

Een bepaald advies vanuit de kliniek kan juist deel zijn van de diagnosevorming. Als dit, wat dan.

Ik zou met je volledige klachtenbundel opnieuw naar de kliniek gaan, de opdracht geven om uit te zoeken wat er mis is met je paard en te vertrouwen in de kunde van de dierenartsen. Je kan uiteraard kritisch doorvragen waarom een bepaald advies aangedragen wordt. Het simpelweg verwerpen omdat je je daartoe verplicht voelt, zou ik precies niet doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:54

Cehor schreef:
DuoPenotti schreef:

Equitom is een hele goede kliniek met veel ervaring, aan het uitverdoven met resultaat kunnen ze vaak wel een plan maken om het voor het paard comfortabel te maken omdat zij weten hoe het hoefmechaniek werkt en door het uitverdoven dus ook waar de pijn zit.
Vaak moet je dingen proberen om tot de uiteindelijke diagnose te komen. Als je dat als eigenaar dan niet wil proberen loopt dat traject inderdaad niet verder.

De reactie op het uitverdoven is dan de reden van het advies.
Als je echt wil zien hoe het er van binnen uit ziet omdat je perse een diagnose wil, is een mri of ct mogelijk nog een optie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:56

Ik hoop dat jij zelf ook geen paracetamol neemt als je ziek bent, want dat lost ook niks op en helpt alleen de klachten verminderen...

Als je tegen hoefijzers bent, zou je dan geen hoefschoenen kunnen proberen om te kijken of er verbetering is? Daar heb je ook tig soorten van.

Verpakt hooi = voordroog. Hooi is nooit 100% droog, waardoor je altijd een fermentatie proces krijgt als je het verpakt in plastic.

Als je zeker weet dat het in de hoeven zit kan je een MRI laten maken.

Overigens ben ik van mening dat je dit paard beter kan laten inslapen als je zelf niets wilt/kunt proberen. Paarden zijn vluchtdieren en lopen echt pas stijf/kreupel als het niet anders kan. Dan hebben ze wel echt pijn en je moet een paard niet onnodig met pijn willen laten lopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:01

Misschien is het ook niet onverstandig om je paard in elk geval ook te laten testen op Ppid, (Cushing). De combinatie van verschillende klachten gerelateerd aan verlaagde weerstand en onverklaarbare kreupelheid maakt dat namelijk ook niet ondenkbaar.
De jongste die ik ben tegengekomen betrof een pony van zo'n 10 jaar oud, dit is dus zeker niet iets wat alleen bij oude dieren voorkomt. En zeker in een beginstadium en bij een paardje op jongere leeftijd zou je de klachten vaak niet direct linken aan Cushing, maar kan dit wel de oorzaak zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:40

journee schreef:
Elisa2 schreef:
Toch zegt dat ook niks, mijn HKO paard werd juist slechter van ijzers en beter blootvoets en nog beter met goede (recht richt training en management).

Hier is geen diagnose dus ergens snap ik wel dat TS er dan niet zo snel een ijzer onder wil doen. Ik lees ook niet echt goede onderbouwing van de kliniek om het wel te doen? Bijv. dunne zolen, gekanteld hoefbeen oid.

Het klinkt meer als een trial and error, en ja..soms kan dat goed uitpakken en soms is het ook totaal nutteloos.

Als je zelf pijn klachten in je heup hebt, maar de oorzaak wordt niet gevonden. De arts steunzolen aanraad omdat de ervaring leert dat dit toch, ook zonder duidelijke diagnose, vaak de pijn verminderd. En je wil dit niet proberen, de pijn voor lief neemt omdat je bang bent dat het probleem verergert, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Als je een ander levend wezen pijn laat lijden omdat jij zelf irreële angsten hebt, vind ik dit toch net iets anders.

Ja te zwart/ wit, ook bij mensen leert de ervaring dat er vaak niet goed gekeken wordt naar de bron. Klachten in de heup door scheefstand oid.

Maar stijf..tja stofwisselingsproblemen zou heel goed kunnen, of een combinatie van het een en ander. Voeding, daardoor stijfheid en vast gaan zitten etc.

Cehor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 15:09

journee schreef:
Misschien is het ook niet onverstandig om je paard in elk geval ook te laten testen op Ppid, (Cushing). De combinatie van verschillende klachten gerelateerd aan verlaagde weerstand en onverklaarbare kreupelheid maakt dat namelijk ook niet ondenkbaar.
De jongste die ik ben tegengekomen betrof een pony van zo'n 10 jaar oud, dit is dus zeker niet iets wat alleen bij oude dieren voorkomt. En zeker in een beginstadium en bij een paardje op jongere leeftijd zou je de klachten vaak niet direct linken aan Cushing, maar kan dit wel de oorzaak zijn.

Dankje! Hier had ik nog niet aan gedacht

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:23

journee schreef:

Ik ken zelfs een shet van 7 jaar die positief is getest sinds dien ook meer alert erop.
Toevallig ga ik mn tinker van 6,5 jaar ook mee laten testen volgende maand ook al is hij nu klachten vrij maar zn krullen vacht heeft me laten twijfelen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:49

Cehor

Re: Wie herkent dit? Chronische klachten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:13

Ik heb al fijne hoefschoentjes voor haar! Als het nodig is kan ze die ook 24/7 dragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:40

Even een tip, laat je verpakte hooi eens testen op vochtigheid en suiker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:47

Cehor schreef:
Daihyo schreef:
Pssm is ook het eerste waar ik aan denk. Ze is een koudbloed. Welk ras?

Daarnaast: wat geef je aan voer? En dan het totale voermanagement. Ruwvoer, krachtvoer, supplementen, enz.
Hoe zit het met ontworming en medicatie (bijvoorbeeld antibiotica) in het verleden?

Ze is een Ijslander. Een 5 ganger maar ik reed haar als 3 ganger. Ze heeft onbeperkt ruwvoer en ik heb verschillende soorten voer/supplementen uitgeprobeerd maar niks hielp tegen het mestwater. Nu krijgt ze 1/4 schep suiker arme slobber, gewoon omdat ze het lekker vind.

Qua medicatie weet ik niet meer precies wat ze heeft gehad, ze heeft iig een tijdje aspirine gehad, en een paar verschillende supplementen voor dr gewrichten. Maar daar merkte ik ook niet echt een verschil van

Is er ook gekeken naar tekorten in het bloed, zeker bij zo’n lage voergift kan dat wel.(zeker selenium komt voor)
En dunne zolen?
Ook naar gekeken?
Ik heb momenteel een staan die mestwater krijgt van grof hooi, heel apart,gok dat daar het gebit niet in orde is. Dat is bij die van jou ook nagekeken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:23

En wat als een arts van Equitom nu adviseerd dit paard ijzers onder te doen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:58

Dat was hun advies toch als ik de berichten van TS goed gelezen heb?

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:31

Mmm wat een ellende als je paard niet goed in z’n vel zit en je geen antwoorden kunt vinden. Er zijn best al wat goede suggesties gegeven in dit topic. Heb je al is naar DLSD gekeken? Dat sluit qua klachten wel helemaal aan op het beeld dat je schetst.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:37

Hier een kwpn merrie, ook staken en steigeren (en ook exceem en stofwisselingsproblemen) en bleek pssm2 (n/px) te hebben. Ook met pensioen gedaan, ze was pas 8 :( Bij deze variant schijnt vaak ook nog iets anders aan de hand te zijn, maar drie keer op de foto gezet en niks uitgekomen. Ik denk zelf dat er iets met haar zenuwstelsel is. Gedrag was eerst alleen in de bak en in de longeer, maar vervolgens ook op rechte stukken buiten dus toen hield het echt op.