Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:45

Je verhaal doet me wat denken aan dit topic, ik denk ook dat degene die het in het begin van je topic noemde, ditzelfde topic bedoelt:

[PW] Wat is er met mijn paard?

Verder zou dit gedrag reden genoeg zijn voor mij om serieus na te denken over euthanasie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:49

Polar schreef:
Nee, dat lees je verkeerd. De winters zijn zwaarder voor haar dan de zomers.

Het is heel makkelijk om te oordelen vanachter een scherm en ik snap ook wel waarop het gebaseerd is.
Ik ben niet altijd even handig in het omschrijven van situaties.
Maar ik heb het beste met mijn dieren voor, dat betekent dat ik ze nooit langer zal laten lijden dan nodig is.
Maar dat betekent ook dat ik niet een leven beëindig als dat nog niet nodig is.

Ik heb anderhalve week geleden de as van mijn jaarling op gehaald, dus geloof me als ik zeg dat ik een paard niet onnodig laat lijden...

Ik zeg ook absoluut niet dat je niet het beste voor hebt met je dieren. Ik zeg gewoon dat het geen 'nut' heeft om haar te laten lopen. Ze wordt niet beter, ze heeft regelmatig (flinke) pijn en een zomer zonder pijn is niet wat zij wil maar wat jij wil.
Wanneer is haar leven beëindigen dan wel nodig? Wat is dan het verschil met nu?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 20:49

MyWishMax, inderdaad, hij verslechterde enorm snel.
Mij is verteld dat de maagproblemen veroorzaakt worden door pijn in de hals/de aandoening en dat dit niet zal verdwijnen.
Wat ook ondersteund wordt door ervaring in de praktijk, want we hebben haar lange tijd op een hoge dosering gehad en daarna zeeeeer voorzichtig afgebouwd en het was echt direct weer mis.
Ik ga inderdaad even zoeken daarnaar.

Truselientje: Bedankt voor de link, ik ga het topic even doorlezen.

Kinke: Ik wil niet wachten tot ze volgende winter erger is, dus op een 'mooi'/goed moment in de (na)zomer.

MyWishMax

Re: Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:06

Heel veel sterkte, Polar. Dit is vreselijk voor je en voor jouw paarden. Ik weet niks meer te zeggen, zou willen dat er nog iets was om te helpen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 21:09

Dankjewel, je hebt me sowieso in pb al geholpen. :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:13

Voor de maagzweren zou je wellicht ook naar Mastic Horse kunnen kijken. Voor een van mijn paarden die duidelijk last had van zijn maag, heeft dit goed geholpen. Dit heeft geen bijwerkingen en kun je voor zover ik weet veilig blijvend geven.

Ik weet niet of het voor jouw paard helpt natuurlijk, ook omdat de huidige medicatie ook niet voldoende is. Maar ik zou het wel fijn vinden als ik m’n paard langere tijd iets moest geven voor z’n maag, er zo min mogelijk negatieve effecten aan zitten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 22:45

Dat heb ik een tijdje geprobeerd, maar had hier zeer weinig effect.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:16

Ik vraag me af hoe het nu met jullie gaat? Wij hebben een 7 jarige merrie met ECVM, herken veel van de klachten, uit het niets ontploffen, ene dag goed, andere dag ontzettend gestressed. Ene dag zowat aanvallen met zadelen, andere dag totaal niet. Bekend met maagzweren. Ik wacht op telefoontje van de kliniek om overleg te plegen....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 12:31

Ik heb mijn paard helaas eerder moeten laten inslapen dan ik had gehoopt.
Had gehoopt op nog een mooie zomer op het gras, maar dekens op en af doen was voor haar zo'n hel (elke aanraking deed haar extreem veel pijn), dat dit niet meer eerlijk naar haar toe was.
Nu met mooi weer denk ik soms; wat had ze het lekker gevonden om nu zonder deken in het zonnetje te staan.
Maar dan bedenk ik me ook hoevaak ik dan haar dekens nog had moeten wisselen tot nu en dan weet ik dat het zo goed is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:25

Sterkte, dekens opdoen betekent hoofd omhoog en sederen ( wat nauwelijks lukte zoals je schreef) hetzelfde. Dan had ze waarschijnlijk gruwelijk veel pijn.
Triest dat het zo gelopen is maar goed imo om deze keuze te maken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 14:33

Dankjewel.
Ja, en niet alleen dat, maar haar hele huid deed pijn.

Per toeval heb ik iets na haar overlijden zelf tijdelijk neurologische klachten gehad.
Hierbij had ik een plek op mijn arm/pols/hand die voelde alsof ik zwaar verbrand was in de zon.
Ik kon geen armbandje meer dragen en aanraking van mijn mouw op mijn huid was al teveel.
Nu ik dit heb ervaren, kan ik me een beetje voorstellen hoe het voor haar moet zijn geweest.

Ik vind dit wel echt de heftigste aandoening die ik in ruim 25 jaar heb meegemaakt.
De intensiteit ervan, hoe snel het kan verslechteren, hoe hard je moet schreeuwen voordat er naar je geluisterd wordt (omdat paard er op de kliniek doorheen loopt), en ook hoeveel symptomen je nog mist als je niet af en toe een camera gedurende de nacht laat draaien.
Plus daarbij de twijfel... want de ene helft van de week zijn ze volledig 'op', zie je ze echt zwaar lijden, en de andere helft van de week lopen ze weer te sjouwen door de wei, ogenschijnlijk vrolijk.
Ik moet zeggen dat ik nog steeds weleens twijfel, aangezien we haar niet op haar 'slechtste' moment hebben in laten slapen, omdat de dierenarts toen niet beschikbaar was. :o
Pas enkele dagen later en toen ging het net weer 'beter'.

Appel_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:43

Polar, was een meelezer, wat verdrietig sterkte, maar die mooie zomers zijn ook maar relatief hè in Nederland, temperaturen van boven de 30 graden of regen die niet ophoud. Denk dat je er goed aan gedaan hebt en alles geprobeerd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 15:00

Ja, waar ik woon is het wel koeler en de zomers wat fijner, maar het ging gewoon echt niet meer.
Bedankt.

En sorry, Smileydees, dat ik geen beter nieuws heb voor je.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:01

Dat is sneu Polar, maar uiteindelijk wel de beste keuze. Het lijkt wel of je paard het je nog duidelijk wilde maken dat jij ook neurologische klachten kreeg. Het lijkt er bij ons op dat we een kliniek zullen moeten vinden die niet alleen de röntgen bekijkt maar ook de rand verschijnselen. Sinds gisteren loopt ze weer onregelmatig op linksvoor, het voetje waar ze eind vorig jaar prp gekregen heeft voor een zeldzame aandoening. Wij hebben haar nu 2 jaar, mijn dochter heeft nog geen maand normaal op haar kunnen rijden omdat er steeds wat anders komt. Maagklachten, koliek, scheef, hoofd in protest, niet willen zakken ook niet aan de longe (zonder hulpmiddelen) ontploffen, kreupel, gestresst, poetsen is niet fijn, omhoog komen, achteruit denderen.....

Dalarna is wel heel mooi, ben er vorig jaar geweest en kom nu regelmatig in Halland.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 12:04

Dat klinkt wel heel vervelend, voor je dochter, maar ook voor het paard zelf.
Ik hoop dat er nog een goede periode voor jullie aan komt.

Dankjewel, Halland is ook erg mooi. :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:01

Wij hebben na een foto reading die zeer verhelderdend werkte een beslissing voor nu genomen; Ons barbie paardje gaat in ieder geval niet bereden worden. We gaan op zoek naar een pensioenplekje.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:23

Wat ontzettend sneu, maar wel het beste wat je voor haar hebt kunnen doen. Er komt idd een moment waarop je zegt: tot hier en niet verder, nu gaat het niet meer. Het is heel moeilijk en heel dapper dat je die beslissing moest nemen, maar wel het eerlijkste naar je paard toe. Ik wens je heel veel sterkte toe met dit afscheid. Dit is nooit makkelijk.