Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 12:50

Ondertussen hebben we vorige week de eerste controle afspraak gehad. Hij liep wat beter, maar nog niet goed :(. Rechtuit wel goed en op de voltes leek hij opeens met beide voorbenen licht kreupel in plaats van alleen rechtsvoor (1/5 op de rechtervolte rechtsvoor en op de linkervolte 0.5/5 linksvoor). We hebben alleen op het harde gekeken.

Bij de vorige afspraak was hij 1/5 kreupel rechtuit en 1/5 op beide voltes, dus de dierenarts vond het al wel heel wat verbeterd. Ik vond het zelf wat lastiger te zien, hij liep wel een stuk minder ongemakkelijk.

Hij mag nu sinds deze week weer op de wei elke dag (eerst rustig opbouwen zodat hij niet te gek doet). En dan houden we het dagelijks stappen ernaast even aan. Over een paar maanden doen we dan weer een controle.

En bij de volgende bekapbeurt krijgt hij ijzers met zooltjes en daartussen siliconen. Dat raadde de dierenarts nu toch wel echt aan voor de laatste loodjes en ook omdat hij echt korte hoeven heeft ondanks de boxrust. De vorige bekapbeurt was 7 weken geleden en mijn hoefsmid zei toen ook al dat hij er weinig af kan halen.

Ergens had ik gehoopt dat die maandenlange box- en paddockrust genoeg zouden zijn. Maar de dierenarts had nog wel hoop, hij haalde wel nog een keer aan dat als dat vocht in het bot niet weg gaat dat het dan wel echt einde verhaal is. Maar gezien de verbetering was hij nog wel positief.

Een andere dierenarts die ik sprak die toevallig op stal was, zei ook dat het wel zichbaar zou moeten zijn op de röntgenfoto als het echt zo erg zou zijn, dus dat geeft me ook wel een beetje hoop. (Aan de andere kant hang ik wel wat minder waarde aan zijn mening aangezien diegene verder niks qua foto's en MRI gezien heeft van hem)

Evercreek

Re: Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:12

Ik heb alles net even gelezen en wil even zeggen dat ik je echt een topbaasje vindt dat je dit allemaal doet (en ook financieel kan doen natuurlijk).
Dat de dierenartsen hoopvol zijn klinkt dan weer positief, maar ik snap dat het een onzekere periode voor jou is nu. Ik blijf volgen en met je mee hopen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:56

Is er eigenlijk geen inspuiting met ontstekingsremmers overwogen?

Ik heb ook nog eens zitten denken aan iets dat positief zou kunnen bijdragen aan het herstel en kwam op de trilplaat. Heb ik even wat over opgezocht.

Een trilplaat (whole body vibration plate) stimuleert:

doorbloeding

botstofwisseling (er zijn aanwijzingen dat trillen osteoblast-activiteit kan stimuleren)

spieractiviteit

lymfedrainage

Bij mensen en ook bij paarden wordt het in bepaalde situaties gebruikt voor:

verbeteren van botdichtheid (bv. bij osteopenie)

verbeteren van herstel na blessures

verbeteren van lymfestroom / vochtregulatie

Specifiek bij botoedeem
Potentieel positieve effecten:

✅ kan doorbloeding en lymfedrainage verbeteren → helpt bij het afvoeren van oedeem
✅ kan botstofwisseling stimuleren → in theorie gunstig voor herstelproces
✅ kan helpen bij behoud van spierconditie als paard minder mag bewegen

En we hebben maar even aangenomen dat laser niet zover komt. Maar inmiddels zijn er ook heel wat krachtiger laserapparaten dan voorheen. Niet alle dierenartsen zijn daar even goed van op de hoogte. Dus je zou eens kunnen informeren bij CALT/Judith Huizinga. CALT heeft heel veel ervaring ook met de laatste ontwikkelingen op dit vlak.
https://www.calt.nl/

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:19

@Evercreek heel erg bedankt voor de lieve woorden :). Zolang de dierenarts nog denkt dat het goed gaat komen hebben wij er alles voor over (ook financieel) om hem weer goed te maken. Maar we proberen wel nuchter te zijn, zodra het duidelijk niet beter wordt zullen wij hem wel in laten slapen. De dierenarts zei dat hij in dat geval altijd pijn zal blijven hebben en dat gunnen wij hem niet :(.

Babootje schreef:
Is er eigenlijk geen inspuiting met ontstekingsremmers overwogen?

Ik heb ook nog eens zitten denken aan iets dat positief zou kunnen bijdragen aan het herstel en kwam op de trilplaat. Heb ik even wat over opgezocht.

Een trilplaat (whole body vibration plate) stimuleert:

doorbloeding

botstofwisseling (er zijn aanwijzingen dat trillen osteoblast-activiteit kan stimuleren)

spieractiviteit

lymfedrainage

Bij mensen en ook bij paarden wordt het in bepaalde situaties gebruikt voor:

verbeteren van botdichtheid (bv. bij osteopenie)

verbeteren van herstel na blessures

verbeteren van lymfestroom / vochtregulatie

Specifiek bij botoedeem
Potentieel positieve effecten:

✅ kan doorbloeding en lymfedrainage verbeteren → helpt bij het afvoeren van oedeem
✅ kan botstofwisseling stimuleren → in theorie gunstig voor herstelproces
✅ kan helpen bij behoud van spierconditie als paard minder mag bewegen

En we hebben maar even aangenomen dat laser niet zover komt. Maar inmiddels zijn er ook heel wat krachtiger laserapparaten dan voorheen. Niet alle dierenartsen zijn daar even goed van op de hoogte. Dus je zou eens kunnen informeren bij CALT/Judith Huizinga. CALT heeft heel veel ervaring ook met de laatste ontwikkelingen op dit vlak.
https://www.calt.nl/

Hij is toen hij op de kliniek was ingepoten in de hoef met langwerkende ontstekingsremmers direct na de uitslag van de MRI. Ik denk dat de DA het nu nog te vroeg vond om dat te herhalen. Bij de volgende afspraak zal ik dat weer even aanhalen.

Die trilplaat klinkt wel interessant, enig idee waar je zo iets zou kunnen vinden (liefste in Brabant)? Ik ben stiekem toch wel bang dat dat al te veel "kracht" op het hoefbeen gaat geven.

Naar die laser ga ik ook even kijken. Beiden zal ik ook nog even met de DA overleggen, hij wil graag eerst even focussen op hoe het gaat met de ijzers en op de wei. We hebben over 2 maanden dan weer controle.

Ik had ook naar die therapeutische springschoenen gekeken, maar het botoedeem zit echt in het puntje van het hoefbeen. Dus daar zijn ze niet lang genoeg voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:03

Als je googlet op Vitafloor Brabant kom je wel een aantal adressen tegen waar zo'n ding staat.
Veel stallen hebben er zelf 1 in onze omgeving.
Ik zou zeker beide even met je DA overleggen. V.w.b. de laser kan het zijn dat je inmiddels lasers hebt die er wel bij kunnen. Bij CALT weten ze dat, want dat zijn de voorlopers van laserbehandelingen in NL.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 11:58

Babootje schreef:
Als je googlet op Vitafloor Brabant kom je wel een aantal adressen tegen waar zo'n ding staat.
Veel stallen hebben er zelf 1 in onze omgeving.
Ik zou zeker beide even met je DA overleggen. V.w.b. de laser kan het zijn dat je inmiddels lasers hebt die er wel bij kunnen. Bij CALT weten ze dat, want dat zijn de voorlopers van laserbehandelingen in NL.

Dankjewel, dat zal ik zeker doen :) ik zie inderdaad dat er wel een Vitafloor in de buurt is, dus dat is een optie als de DA het okay vindt