Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Darley schreef:Lieve bokkers,
Graag ontvang ik nog eenmaal advies van jullie. Nadat mijn besluit om in te slapen eigenlijk vast stond heb ik nog ter bevestiging contact gezocht met de kliniek. Zij vonden inslapen eigenlijk vorbarig: we konden beter nog een ct-scan uit laten voeren om beter te zien hoe erg het ruggenmerg wordt afgeklemd.
Omdat zijn klinische beeld velen erger is dan de beelden laten zien (ze hadden vele 'ergere' paarden gezien met een beter klinisch beeld) denken ze namelijk dat dit probleem het topje van de ijsberg is. Ze gaf aan dat opereren dan misschien nog wel een optie was, maar met een hele lange revalidatie. Ik heb echter de afgelopen dagen veel gelezen en juist begrepen dat ze dat bij paarden van deze leeftijd niet meer doen / te risicovol vinden.
Daarnaast vond ze enkele keren inspuiten van de hals ook een goed idee. Toen ik aangaf dat ik dacht dat dat alleen symptoombestrijding was en zenuwpijn en de neurologische reacties blijven bestaan, gaf ze aan dat er paarden zijn die gewoon (op hoog niveau) gereden worden met deze aandoening en het geen pijn doet als de zenuw/ het ruggenmerg beklemd raakt.
Ik stond hier erg van te kijken en voel me nu verschrikkelijk omdat ik dacht de juiste keus te gaan maken, is inslapen dan echt vorbarig?? Het lijkt mij dat zenuwbeklemmingen toch echt pijn doen. Sinds het weekend leunt hij ook tegen de stalwanden aan om zijn balans te bewaren. Ik weet het nu allemaal niet meer
Babootje schreef:Juist omdat het klinisch beeld erger is dan de foto's laten zien, is het aannemelijk dat op de CT scan een slechter beeld naar voren komt, met name aan de binnenkant van de halswervels waar de zenuwbanen lopen. Die zie je niet met gewone RX. Voor een CT ben je minimaal 1200 kwijt.
Ik snap dat de veearts het graag wil weten, voor zijn volledige beeld, maar de conclusie zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn.
Ik verbaas me echt over de uitspraak dat het geen pijn doet als de zenuw bekneld wordt. Dat is nu juist de oorzaak van de pijn. Samen met de ontstekingen in de hals. Weet je het zeker dat ze het zo hebben verteld?
Darley schreef:Dankjewel voor jullie reacties. Ik voelde me echt ontzettend kl*te na mijn gesprek met de kliniek, alsof ik niet genoeg over heb voor hem terwijl dat juist wel zo is ..
Ik heb een second opinion aangevraagd meteen bij een andere goed aangeschreven kliniek, hun bevestigde diagnose en gaven ook aan ct-scan en opereren, omdat ze daar steeds vaker goede resultaten mee zien. Met die, heftige, operatie veranderen ze de verkeerde wervels en zetten ze die aan elkaar vast. Echter, zeker in combinatie met de lange revalidatie van bijna 2 jaar(!), ga ik daar hoe dan ook niet voor kiezen; dat zou eerder voor mij dan voor hem zijn, en inderdaad ook geen garantie dat het werkt..Babootje schreef:Juist omdat het klinisch beeld erger is dan de foto's laten zien, is het aannemelijk dat op de CT scan een slechter beeld naar voren komt, met name aan de binnenkant van de halswervels waar de zenuwbanen lopen. Die zie je niet met gewone RX. Voor een CT ben je minimaal 1200 kwijt.
Ik snap dat de veearts het graag wil weten, voor zijn volledige beeld, maar de conclusie zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn.
Ik verbaas me echt over de uitspraak dat het geen pijn doet als de zenuw bekneld wordt. Dat is nu juist de oorzaak van de pijn. Samen met de ontstekingen in de hals. Weet je het zeker dat ze het zo hebben verteld?
Dankjewel voor je toelichting op de ct-scan. Deze kost overigens €2.500 met contrastvloeistof. Niet dat het me om het geld gaat, absoluut niet, want als mijn maatje dan pijnvrij zou zijn dan doe ik dat, maar daar is inderdaad geen garantie voor..
En ja, is echt zo verteld. Ik stond dan ook perplex en voelde me voor het blok gezet zoals ik hierboven uitleg. Ik heb het beste met hem voor, altijd gehad, en nu dacht ik de juiste beslissing te maken en werd ik op deze manier in twijfel gebracht. Helemaal niet fijn.
noviceh schreef:Dierenartsen worden opgeleid om te behandelen, logisch dat ze toch alle mogelijkheden aankaarten. Ik vind juist dat jij heel realistisch bent. Alle onderzoeken, behandelingen en operaties met het herstel zijn toch enorm belastend voor het paard. Kijk goed naar het paard en hoever je wilt gaan.
Darley schreef:Dankjewel voor jullie reacties. Ik voelde me echt ontzettend kl*te na mijn gesprek met de kliniek, alsof ik niet genoeg over heb voor hem terwijl dat juist wel zo is ..
Ik heb een second opinion aangevraagd meteen bij een andere goed aangeschreven kliniek, hun bevestigde diagnose en gaven ook aan ct-scan en opereren, omdat ze daar steeds vaker goede resultaten mee zien. Met die, heftige, operatie veranderen ze de verkeerde wervels en zetten ze die aan elkaar vast. Echter, zeker in combinatie met de lange revalidatie van bijna 2 jaar(!), ga ik daar hoe dan ook niet voor kiezen; dat zou eerder voor mij dan voor hem zijn, en inderdaad ook geen garantie dat het werkt..