Wat is er met mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:11

Ik denk dat je helemaal niet voorbarig bent. Ik vind dat je een heel goede keus maakt. Genezen kan hij niet, en wat je beschrijft, hij heeft duidelijk last. Veel sterkte met je beslissingen. :(:)

juval

Re: Wat is er met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:15

ik denk echt dat je een juiste beslissing maakt om je paard in te laten slapen.

Medisch gezien is het misschien heel interessant om nog van alles te gaan onderzoeken, maar of dat eerlijk is voor je paard (en je portemonnee)? ..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:25

Ik vind Heesch een geweldige kliniek maar soms gaan ze iets te ver door met onderzoeken. Ct lijkt me ook alleen maar waarschijnlijk dat eruit komt dat het erger is dan nu lijkt op de foto's. Gezien het slechte klinische beeld zou ik hem laten inslapen, dat lijkt me het meest diervriendelijk.

Ik heb met een ander probleem iets vergelijkbaars gehad. Ze pushten voor een ct voor meer duidelijkheid over de prognose. Ik heb gevraagd of dat de behandeling zou veranderen, nee dat was niet zo. Ofwel viel het mee en kon het misschien goedkomen, of het kwam niet meer goed. We zijn gewoon gaan behandelen en kijken of het aansloeg. Helaas had paard heel veel pijn en verslechterde dus heb ik hem laten gaan.

Ik wilde mijn paard ook niet meer ververvoeren, dus hebben overlegd met de plaatselijke dierenarts die hem heeft ingeslapen. Heel veel sterkte met je keuze.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:27

Ik denk zelf dat het ook de juiste keuze is voor hem te laten gaan.

Je hebt alles voor hem uit de kast gehaald, meer dan alles. Hem in vrede te laten gaan en is denk ik het beste wat je voor hem kunt doen.
Je maatje verliezen is verschrikkelijk. Daar weet ik zelf alles van. Maar soms is houden van ook loslaten. Je kiest in het belang van het dier. Puur en oprecht.

Heel veel wijsheid en sterkte gewenst. Weet dat je het absoluut goed doet voor je maatje!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:34

Ts, leeftijd van je paard doet er niet toe, hij wordt nooit beter, alleen slechter en heeft pijn.
Dus advies geven kan maar het is jouw dier die je elke dag ziet lijden. Ik wist het wel voor mijzelf, ja natuurlijk zijn dit keuzes waar je nooit voor hoopt te komen maar helaas is dit het verdriet van iedereen die zijn dieren liefheeft.
Ook dieren gaan kapot en een goede eigenaar zoekt het uit, heb je gedaan en nu is de keuze aan jou. Heel veel sterkte!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:51

Darley schreef:
Lieve bokkers,
Graag ontvang ik nog eenmaal advies van jullie. Nadat mijn besluit om in te slapen eigenlijk vast stond heb ik nog ter bevestiging contact gezocht met de kliniek. Zij vonden inslapen eigenlijk vorbarig: we konden beter nog een ct-scan uit laten voeren om beter te zien hoe erg het ruggenmerg wordt afgeklemd.

Omdat zijn klinische beeld velen erger is dan de beelden laten zien (ze hadden vele 'ergere' paarden gezien met een beter klinisch beeld) denken ze namelijk dat dit probleem het topje van de ijsberg is. Ze gaf aan dat opereren dan misschien nog wel een optie was, maar met een hele lange revalidatie. Ik heb echter de afgelopen dagen veel gelezen en juist begrepen dat ze dat bij paarden van deze leeftijd niet meer doen / te risicovol vinden.

Daarnaast vond ze enkele keren inspuiten van de hals ook een goed idee. Toen ik aangaf dat ik dacht dat dat alleen symptoombestrijding was en zenuwpijn en de neurologische reacties blijven bestaan, gaf ze aan dat er paarden zijn die gewoon (op hoog niveau) gereden worden met deze aandoening en het geen pijn doet als de zenuw/ het ruggenmerg beklemd raakt.

Ik stond hier erg van te kijken en voel me nu verschrikkelijk omdat ik dacht de juiste keus te gaan maken, is inslapen dan echt vorbarig?? Het lijkt mij dat zenuwbeklemmingen toch echt pijn doen. Sinds het weekend leunt hij ook tegen de stalwanden aan om zijn balans te bewaren. Ik weet het nu allemaal niet meer :(

Dierenartsen kunnen natuurlijk heel veel aan behandelingen e.d. voorstellen. de vraag is of het betreffende dier daar echt mee geholpen is. Dit paard ervaart pijn en op een dusdanige manier dat hij er angstig en agressief van wordt. In hoeverre nemen die injecties de pijn weg?

Leuk dat er paarden zijn die op hoog nivo gereden worden… maar zijn die ook gelukkig? In hoeverre wordt er bij die paarden over hun grenzen gegaan en wordt er door de pijn heen gereden? En zijn ze zo welwillend van karakter dat ze het maar doen?

Jij kent je paard het beste. Als jij vindt dat het hier eindigt omdat hij niet gelukkig is, niet pijnvrij (en daarmee angstvrij en zonder agressie klachten) kan leven… is dat jouw goed recht. Zeker met wat je nu aangeeft m zelfs tegen de stalwand aanleunen.

Plus… het lijkt mij ook dat zenuwbeklemmingen pijn doen. Want daar komt het hele pijnbeeld bij dit paard vandaan.

Veel sterkte :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:11

Het klinische beeld is het belangrijkste, dit paard loopt mijn inziens al veel te lang met veel te veel pijn. En zij denken dat het pas het topje van de ijsberg is dus kan het alleen maar erger zijn. De uitkomst gaat denk ik niet veranderen.

Je zou het inspuiten nog kunnen proberen om te kijken of dit iets veranderd in zijn gedrag en aan zijn pijn maar zo niet dan is het niet eerlijk in mijn ogen om hem langer door te laten lopen met die enorme pijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:00

Voor je gemoedsrust is een second opinion misschien wel een goed idee.
Gezien je verhaal en de diagnose tot nu toe lijkt inslapen zeker geen verkeerde beslissing.
Buiten het feit dat je paard dan geen pijn meer heeft komt er ook een einde aan een onveilige situatie.

Wat zegt je eigen dierenarts over het oordeel van de kliniek?

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:01

Wat een ontzettende moeilijke weg bewandel je nu… ik herken hem, heb “hetzelfde” gehad met
M’n merrie en heb moeten strijden om haar ingeslapen te krijgen , uiteindelijk gelukt en dissectie gehad van het hele lijf bij Zefanja en haar team , die wilde mij en m’n merrie namelijk wel helpen, je mag altijd Pb doen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:08

Arm dier. Nee je bent helemaal niet voorbarig. Ik vind het zelfs bijna schofterig van de kliniek dat ze bij zo’n ernstig klinisch beeld nog willen dokteren en geld willen verdienen. Klinieken bieden bijna altijd aan om nog een spuitje hier en een spuitje daar te doen en te opereren. Ik heb ooit een 2 jarige achtergelaten op de kliniek na de röntgenologische keuring. Daar vonden ze ook dat ik hem best kon laten inspuiten hier en daar en dan kon hij nog best verkocht worden voor de lage sport. Nou mooi niet dat dat ging gebeuren, ten eerste gaat er niet nog meer geld de bodemloze put in en ten tweede wil ik niet dat ermee gezeuld ging worden van handelaar naar handelaar.

Ik denk dat je bij jouw paard niet vroeg genoeg kan zijn met dit klinische beeld, alleen maar te laat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:22

Wat een vreselijke uitkomst en een lastige keuze.
Inslapen in dit geval is nooit fout, dat voorop gezegd.
Ik ken Heesch niet als iets waar ze zomaar iets aanbieden als het niet een goede kans van slagen heeft, opereren zou ik zelf niet snel voor kiezen, maar als hij nog een tijdje pijnvrij vooruit kan met alleen inspuiten…. Het lost niks op, maar stelt wel de lastige keuze uit waarin jullie rustig nog even kunnen genieten en afscheid kunnen nemen. Mits hij dan wel echt pijnvrij is natuurlijk.

Succes met deze beslissing en sterkte

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 21:14

Dankjewel voor jullie reacties. Ik voelde me echt ontzettend kl*te na mijn gesprek met de kliniek, alsof ik niet genoeg over heb voor hem terwijl dat juist wel zo is ..

Ik heb een second opinion aangevraagd meteen bij een andere goed aangeschreven kliniek, hun bevestigde diagnose en gaven ook aan ct-scan en opereren, omdat ze daar steeds vaker goede resultaten mee zien. Met die, heftige, operatie veranderen ze de verkeerde wervels en zetten ze die aan elkaar vast. Echter, zeker in combinatie met de lange revalidatie van bijna 2 jaar(!), ga ik daar hoe dan ook niet voor kiezen; dat zou eerder voor mij dan voor hem zijn, en inderdaad ook geen garantie dat het werkt..

Babootje schreef:
Juist omdat het klinisch beeld erger is dan de foto's laten zien, is het aannemelijk dat op de CT scan een slechter beeld naar voren komt, met name aan de binnenkant van de halswervels waar de zenuwbanen lopen. Die zie je niet met gewone RX. Voor een CT ben je minimaal 1200 kwijt.
Ik snap dat de veearts het graag wil weten, voor zijn volledige beeld, maar de conclusie zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn.

Ik verbaas me echt over de uitspraak dat het geen pijn doet als de zenuw bekneld wordt. Dat is nu juist de oorzaak van de pijn. Samen met de ontstekingen in de hals. Weet je het zeker dat ze het zo hebben verteld?

Dankjewel voor je toelichting op de ct-scan. Deze kost overigens €2.500 met contrastvloeistof. Niet dat het me om het geld gaat, absoluut niet, want als mijn maatje dan pijnvrij zou zijn dan doe ik dat, maar daar is inderdaad geen garantie voor..

En ja, is echt zo verteld. Ik stond dan ook perplex en voelde me voor het blok gezet zoals ik hierboven uitleg. Ik heb het beste met hem voor, altijd gehad, en nu dacht ik de juiste beslissing te maken en werd ik op deze manier in twijfel gebracht. Helemaal niet fijn. ;(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:23

2 jaar lang revalideren.

Och jeetje. Dat is voor een mens al niet te doen! Laat staan voor een dier die het niet snapt!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:24

Poh, €2500.- voor alleen een onderzoek, bizar hoor.
En twee jaar revalideren is echt bizar, dat vind ik zelfs voor een jong paard nog te lang.

Het is inderdaad accepteren dat je soms je paard niet kunt redden, wat je ook voor hem over hebt. Dat is heel verdrietig, maar helaas kun je soms niet anders. Sterkte ermee :(:)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:42

Darley schreef:
Dankjewel voor jullie reacties. Ik voelde me echt ontzettend kl*te na mijn gesprek met de kliniek, alsof ik niet genoeg over heb voor hem terwijl dat juist wel zo is ..

Ik heb een second opinion aangevraagd meteen bij een andere goed aangeschreven kliniek, hun bevestigde diagnose en gaven ook aan ct-scan en opereren, omdat ze daar steeds vaker goede resultaten mee zien. Met die, heftige, operatie veranderen ze de verkeerde wervels en zetten ze die aan elkaar vast. Echter, zeker in combinatie met de lange revalidatie van bijna 2 jaar(!), ga ik daar hoe dan ook niet voor kiezen; dat zou eerder voor mij dan voor hem zijn, en inderdaad ook geen garantie dat het werkt..

Babootje schreef:
Juist omdat het klinisch beeld erger is dan de foto's laten zien, is het aannemelijk dat op de CT scan een slechter beeld naar voren komt, met name aan de binnenkant van de halswervels waar de zenuwbanen lopen. Die zie je niet met gewone RX. Voor een CT ben je minimaal 1200 kwijt.
Ik snap dat de veearts het graag wil weten, voor zijn volledige beeld, maar de conclusie zal hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn.

Ik verbaas me echt over de uitspraak dat het geen pijn doet als de zenuw bekneld wordt. Dat is nu juist de oorzaak van de pijn. Samen met de ontstekingen in de hals. Weet je het zeker dat ze het zo hebben verteld?

Dankjewel voor je toelichting op de ct-scan. Deze kost overigens €2.500 met contrastvloeistof. Niet dat het me om het geld gaat, absoluut niet, want als mijn maatje dan pijnvrij zou zijn dan doe ik dat, maar daar is inderdaad geen garantie voor..

En ja, is echt zo verteld. Ik stond dan ook perplex en voelde me voor het blok gezet zoals ik hierboven uitleg. Ik heb het beste met hem voor, altijd gehad, en nu dacht ik de juiste beslissing te maken en werd ik op deze manier in twijfel gebracht. Helemaal niet fijn. ;(

Het is een gesprekstechniek die vaker voorkomt en waar ik toch wat moeite mee heb. Ik wil jou heel veel sterkte wensen en vertrouw vooral op jezelf en bijt gerust een keer van je af als het nodig is. Dat zullen ze dan nog wel vaker mee gaan maken dat mensen ook een eigen mening en route hebben. het moet allemaal wel zinvol zijn voor jou en voor jouw paard. Revalidatie van 2 jaar vind ik voor geen enkel dier redelijk. En nog eens een keer een batterij aan onderzoeken, wat win je daar mee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:59

Rizette schreef:
Revalidatie van 2 jaar vind ik voor geen enkel dier redelijk. En nog eens een keer een batterij aan onderzoeken, wat win je daar mee?

Cash in het laatje. Ik vraag me steeds vaker af of ze echt adviseren in het belang van het paard of in hun eigen belang.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:55

Jeetje, TS, wat zit jij in een heftige situatie....

Wat is zijn kwaliteit van leven, ook met wel opereren? Hoe ziet de revalidatie eruit? Hoeveel kans op pijnvrij en normaal leven geven ze hem eigenlijk? Wervels aan elkaar zetten klinkt super handig, maar dat betekend dat andere wervels moeten gaan compenseren. Dit was bij mijn vader verre van een succes in zijn rug, bij jouw paard gaat het om de hals waar nog veel meer beweging plaats zou moeten vinden.
Als dit idd om ECVM gaat, speelt ook mee dat houdingspieren niet op de juiste plek aan hebben kunnen hechten op de wervels: dat gaan ze met operatie nooit recht kunnen stukken. Hoe vaak is deze operatie uitgevoerd, en hebben ze informatie over paarden die nu bijv 5 jaar na operatie zijn? Of 10 jaar? Worden deze paarden wel oud, en zo ja: hoe?

Dat hij zo heftig reageert vind ik een heel erg groot signaal...
Zenuwbeknelling kán juist verdoofd gevoel geven. Jouw paard laat alleen zien dat er meer speelt dan 'goh, mijn linker voorhoef tinteld...'

Een mooie uitspraak die ik op Lingehoeve hoorde:
'het feit dat het kán, wilt niet altijd zeggen dat het in het belang is van het paard.'
Dus...met al mijn boven genoemde vragen...is de operatie in het belang van jouw paard als individu?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:08

Wat dapper dat je hier terugkoppelt hoe alles gaat en ook het financiële plaatje. Dat zijn heftige prijzen als dat alleen maar de scan is! Hebben ze je willen vertellen wat dan de operatie gaat kosten en het na-traject bij hen?

Zou er in het alternatieve circuit nog iets kunnen van ik roep maar wat, krakers of zo?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:30

Jeetje wat een verhaal is dit zeg! Ik heb ook echt tienduizenden euro's uitgegeven aan dierenarts- en kliniekkosten voor mijn paarden, maar hier zou ik zelf absoluut niet aan beginnen. De kosten, de revalidatie en plus hoe hij er nu bij staat zouden voor mijn genoeg reden zijn om de stekker er uit te trekken. Sterkte met je beslissing, maar ga op je eigen gevoel af en kijk naar je paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:33

Oke ik ga waarschijnlijk wat harderr zijn, maar ik bedoel het niet zo.

Het beeld, de reactie en zijn gedrag zijn duidelijk tekenen van ongemak. Flink ongemak ook.

De beelden geven aan dat dit ongemak volledig verklaarbaar is.

Hoe vind jij hem tonen? Je ging niet voor niets de kliniek in met hem.

Een operatie? Pijnlijk, lang revalideren en dan nog maar hopen dat het doet wat je wilt en hoop.

Ik zou hem dus in laten slapen. Niet om het geld, maar omdat ik mijn paarden hier nooit doorheen zou willen trekken.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:07

Ik vind ook dat het klinisch beeld leidend moet zijn. Je paard voelt zich echt niet goed, hij wordt gevaarlijk van de pijn. Dat dan de foto's mee lijken te vallen wil niet zeggen dat er geen probleem is of dat het echt te verhelpen is. Ik vind dat een schadelijke denkwijze van de dierenarts om eerlijk te zijn.
Het gedrag en gevoel van het paard lijkt mij het belangrijkst, en ik snap jouw eigen denkwijze juist heel goed en vind ik ook het eerlijkst naar het paard. Een operatie doe je niet perse voor het paard, net als een CT scan, als eigenlijk het beeld/signaal wat je paard geeft voldoende zou moeten zijn om niet verder te gaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:14

Dierenartsen worden opgeleid om te behandelen, logisch dat ze toch alle mogelijkheden aankaarten. Ik vind juist dat jij heel realistisch bent. Alle onderzoeken, behandelingen en operaties met het herstel zijn toch enorm belastend voor het paard. Kijk goed naar het paard en hoever je wilt gaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:22

noviceh schreef:
Dierenartsen worden opgeleid om te behandelen, logisch dat ze toch alle mogelijkheden aankaarten. Ik vind juist dat jij heel realistisch bent. Alle onderzoeken, behandelingen en operaties met het herstel zijn toch enorm belastend voor het paard. Kijk goed naar het paard en hoever je wilt gaan.

er zou wat mij betreft in de opleiding best meer aandacht aan ethiek gegeven moeten worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:24

Darley schreef:

Ik begrijp je helemaal!

Sowieso vind ik een opmerking als: steeds vaker goede resultaten ook niet echt vertrouwenwekkend. Het gaat schijnbaar dus ook vaak niet goed.

Als je niet wilt opereren voegt de ct-scan niets toe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:58

:knuffel: O jeetje ja als je je mentaal al had voorbereid op inslapen en de kliniek wil ineens toch dingen proberen?
Maar vergeet niet dat de slager hem zonder vragen aan zou nemen om te slachten.
Het is imo echt niet zo dat je je verplicht moet voelen alles wat technisch gezien kan, ook te doen.
Je omschrijft gevaarlijk gedrag, zowel voor het paard zelf als voor mensen en dieren om hem heen.
Inslapen is een heel verstandige keuze. Wie weet wat je ermee weet te voorkomen als in echt flippen, te erg doorslaan waardoor normaal inslapen niet meer goed kan door adrenaline, ik noem maar wat.
Ik ben dus ook team volg je boerenverstand in deze. En dan maar even niet meer bellen met de kliniek zodat je ook geen schuldgevoel wordt aangepraat.
Vervelende situatie, wel een les in zelf het roer in handen nemen denk ik.