Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 15:10

Wildgirl schreef:
@ts ben je ook al gericht aan het behandelen op de darmflora? O.a een verdikte darmwand, ingekapselde wormen of diverticulitus kunnen ook dit soort symptomen geven.
Mijn merrie met maagzweren is ook gevoelig op haar darmen. Ik pak het daarom beiden aan. Nu inmiddels klaar met de pepticure maar we gaan nog door met de gastrovet tot januari. Daarnaast krijgt ze een aantal supplementen. Lastig joh zo'n puzzel!

nou ik heb zelf dus ook aan probiotica zitten denken, overlegd met mijn DA maar hij dacht dat het niet zo nuttig zou zijn dat het meer iets is om te geven na antibiotica of operatie. Hij zei wel: baad het niet dan schaad het niet, maar omdat ik al aan het uitproberen ben met supplementen wil ik niet alles tegelijk toedienen omdat je dan moeilijk kan merken wat werkt en wat niet. Maar ik heb daar zeker wel aan gedacht die darmflora, wordt toch ontzettend veel geregeld en die stress (en daarmee cortisol pieken, even vanuit humane geneeskunde gedacht maar dat vertraagd je darmen ook) lijkt me ook niet gezond voor de darmen...
Inderdaad lastig, fijn om het hier te kunnen bespreken en merk bij veel mensen dit soort casussen.

Slmt9

Re: Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:22

Mijn MDL arts adviseerde het wel. Maar dan voor de darmen. Het lastige is alleen dat het niet duidelijk is welke probiotica je moet hebben, daar is geen onderzoek naar gedaan. Althans, pas als je weet wat uit balans is weet je wat je kan aanvullen. Dat is nu gissen.

Ik heb zelf een goedaardige aandoening
waardoor ik veel darmproblemen heb, de probiotica die ik nu gebruik is het eerste wat me helpt waardoor ik niet meer twee maten groter opgeblazen ben. Dat is een die ook aansluit bij fodmap dieet.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 15:25

Slmt9 schreef:
Mijn MDL arts adviseerde het wel. Maar dan voor de darmen. Het lastige is alleen dat het niet duidelijk is welke probiotica je moet hebben, daar is geen onderzoek naar gedaan. Althans, pas als je weet wat uit balans is weet je wat je kan aanvullen. Dat is nu gissen.

Ik heb zelf een goedaardige aandoening
waardoor ik veel darmproblemen heb, de probiotica die ik nu gebruik is het eerste wat me helpt waardoor ik niet meer twee maten groter opgeblazen ben. Dat is een die ook aansluit bij fodmap dieet.

ja veel mensen slikken maar probiotica maar heb toevallig van de week ook gehoord in een podcast dat je het precies moet afstemmen, eigenlijk ook best logisch als je er over nadenkt.
Dus ik kies er voor nu nog even voor het niet te doen maar sluit absoluut niet uit als ik alles nog wat beter gebalanceerd heb.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:45

Ik bedoelde het van mij even als voorbeeld en dat niet elke arts er hetzelfde in staat. Wat moet je dan afstemmen?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 19:32

Slmt9 schreef:
Ik bedoelde het van mij even als voorbeeld en dat niet elke arts er hetzelfde in staat. Wat moet je dan afstemmen?

Ik verwacht de tekorten die je hebt aanvullen met specifieke bacterien.
Geldt dan voor de Prebiotica (wat daadwerkelijk de bacterien zijn) probiotica kan volgens mij altijd gezien dat 'voeding' is voor bacterien. Maar ik ben zelf geen arts dus moet het ook doen met mijn eigen amateur onderzoek :p

Ik snap je voorbeeld! Ik probeer zelf ook vaak een brug te slaan tussen andere voorbeelden uit de praktijk dus alleen maar fijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:43

Ja, dat microbioom in de darm is dus niet echt goed te meten. Waardoor je dus niet weet welke je het beste kan gebruiken en maar gewoon moet gaan testen. En dat dien je dan weer 8 weken te testen voor je weet of het werkt!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:52

DoCumera schreef:
Sjaco schreef:
@DoCumera in wat voor een dosering voer je dat?
1x daags of vaker?

Ik voer het 1x daags. Ik haal mijn kamille bij baroen en de magnesium bij pharmahorse.
Ik voer 4 schepjes kamille en gebruik hier een oud schepje van pharmahorse voor, de grootste die ze hebben. En dan 2 schepjes magnesium. Magnesium is meer schepjes ook mogelijk maar dat is ook afhankelijk van het paard. Mijn oude ruin krijgt 4 schepjes omdat hij meer ondersteuning nodig heeft dus dat is even kijken wat het paard nodig heeft.

Welke soort kamille bestel je bij baroen?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:00

PSvanLot schreef:
DoCumera schreef:

Ik voer het 1x daags. Ik haal mijn kamille bij baroen en de magnesium bij pharmahorse.
Ik voer 4 schepjes kamille en gebruik hier een oud schepje van pharmahorse voor, de grootste die ze hebben. En dan 2 schepjes magnesium. Magnesium is meer schepjes ook mogelijk maar dat is ook afhankelijk van het paard. Mijn oude ruin krijgt 4 schepjes omdat hij meer ondersteuning nodig heeft dus dat is even kijken wat het paard nodig heeft.

Welke soort kamille bestel je bij baroen?

Ik bestel deze

https://www.baroen.nl/winkel/kamillebloemen-1-detail

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:09

Thanks! En hoeveel voer je die per dag?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:16

Opeens schiet me te binnen dat veulens wel mest eten om de darmflora op peil te brengen. Voor mensen zijn ze nu ook bezig met dat soort onderzoek…
Eet je paard toevallig mest of niet?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 22:29

PSvanLot schreef:

Staat erbij in mijn andere bericht in de quote :) maar ik voer het 1x per dag

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 23:25

DoCumera schreef:
PSvanLot schreef:

Staat erbij in mijn andere bericht in de quote :) maar ik voer het 1x per dag

Ik zie het al, zal eens kijken of ik nog een schepje van PharmaHorse heb liggen. Spul is natuurlijk super licht en als je een kg besteld doe je daar tijden mee?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:32

PSvanLot schreef:
Ik zie het al, zal eens kijken of ik nog een schepje van PharmaHorse heb liggen. Spul is natuurlijk super licht en als je een kg besteld doe je daar tijden mee?

Ik doe er wel een flinke tijd mee ja. Wel bestel ik altijd 2kg per keer ivm verzendkosten. Vind het zonde om verzendkosten vaker dan nodig te betalen. :j

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 12:17

Voor de mensen die lief hebben meegedacht en wellicht in soortgelijke situaties zitten hierbij weer eens een update:
Het gaat stukken beter met mijn paard, de aanvallen van pijn/paniek/stress die hij had zijn echt zo goed als verdwenen. Hij blijft een neuroot dus met veranderingen in zijn ritme houdt hij last van zijn gedrag (rondjes lopen in de stal bijvoorbeeld) en staat hij met ingetrokken flanken de dag erna. Maar hij is er veel sneller uit en de frequentie is een stuk lager. Enige lastige blijft hem op gewicht te krijgen en te houden, maar goed, de verbetering is al heel groot. Ik heb hem afgelopen oktober weer een kür ulcergold gegeven en nu onderhoud ik hem met het aurevard ekyguard. Dit lijkt goed te helpen. Hij zit ook heel mooi in zijn vacht.

Wellicht heeft iemand er wat aan! Volgende uitdaging zal zijn om hem op gewicht te krijgen en te houden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:48

Wat fijn dat het beter gaat met je paar. Geef je ook iets bij tegen de spanning stress?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:12

dresjoepie schreef:
Wat fijn dat het beter gaat met je paar. Geef je ook iets bij tegen de spanning stress?

Nou ik heb een hele poos magnesium gegeven (NAF Magic), merkte niet mega veel verschil eerlijk gezegd. Toen heb ik me wat verdiept in deze stress supplementen en specifiek in tryptofaan, maar daar was ik niet zo positief over dus geef ik liever niks met dit bestandsmiddel. Kortom: ik geloof niet zo (meer) in de stressupplementen en zoek het nu meer in een voorspelbaar, stabiel en herhalend dagritme, dat werkt voor mijn Elvis het beste. :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:17

leeneliefje schreef:
Wellicht heeft iemand er wat aan! Volgende uitdaging zal zijn om hem op gewicht te krijgen en te houden.

Wat doe je nu om hem op gewicht te houden?

(voer je al wel onbeperkt hooi en heb je daar een analyse van? Dat is al een eerste grote stap)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:42

Ninx schreef:
leeneliefje schreef:

Wat doe je nu om hem op gewicht te houden?

(voer je al wel onbeperkt hooi en heb je daar een analyse van? Dat is al een eerste grote stap)

Het grote probleem bij Elvis is niet zo zeer wat er in gaat (want hij krijgt veel goede kwaliteit hooi en ook brok etc) maar meer om wat hij er bij krijgt aan gewicht ook te behouden. Als hij weer een paar dagen last van zijn stress heeft gehad en dus veel heeft bewogen in paddock/stal etc dan is hij het heel snel weer kwijt dat gewicht. Eerder kwam hij ook haast niet aan, nog voordat ik me zo verdiept heb in zijn maagklachten, maar nu dat een soort van onder controle is lukt het aankomen gelukkig goed, maar de uitdaging zit hem d'r in hem niet zo veel te laten afvallen. Maar dat is volgens mij heeeeeel veel geduld en zo veel mogelijk ritme en voorspelbaarheid te bieden. Dat is vaak niet even makkelijk met een drukke baan, kindje van 11 maanden én een verbouwing verhuizing.... gelukkig staat hij op een professionele en gestructureerde stal met niet te veel prikkels en dat gaat al 10x beter...
Ik zoek 'm voor nu dus nog in het 'doorbreken' van het meteen heel veel afvallen als hij weer even in een dip zit.