Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:46

Gooiske schreef:
Daar heb je gelijk in, de dierenarts zegt dat niet nodig te vinden, wel zegt hij het wanneer het weer wat verhoogd mag worden, we zijn begonnen met een kwart, toen een half en sinds augustus 3/4

Dat je het niet benoemd is al vreemd en deze hele redenatie helemaal.

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 17:54

ellepel schreef:
Elke dag voeren, elke dag wel bakken voer gaan geven,liefst 3x per dag.
En er mag iets bij, iets met eiwit of vet.
En misschien ook meer seniores, 1 schep is geen kilo,maar ongeveer 700 gram,dus misschien moet je er anderhalf van maken of twee.

Ik hoor over coolstance copra ook goede berichten,kun je door de slobber geven.
En ja klopt dat ze minder drinken.
Ik heb een oude Tinker,(31 jaar) die ook drie keer per dag slobber krijgt en die drinkt ook niet zoveel.

Ik voer sowieso op de dagen dat ik thuis ben 3x dat is 3x per week.
Rest 2x
Doe idd volle scheppen.
Wist niet dat dat 700 gram was dacht idd een kilo, maar dan snap ik niet hoe het kan dat die zakken zo snel leeg zijn, doe met 1 zak 1 week

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:55

Maar hoe weet je dan dat ze niet/minder drinkt als je een automatische drinkbak hebt hangen?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 18:05

capopjekop schreef:
Maar hoe weet je dan dat ze niet/minder drinkt als je een automatische drinkbak hebt hangen?

Omdat ze op dit moment op een ander gedeelte staat waar een ton met water staat..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:12

Het advies bij PPID is toch wel echt regelmatig hertesten (minimaal 1 keer per jaar maar tot 4 keer per jaar wordt zelfs aangeraden) zodat je kunt kijken of de ACTH waarde stabiel blijft en je dus niet teveel of te weinig Prascend geeft. Hoe lang is het geleden dat je paard getest is bij de vorige eigenaar?

Een paard met PPID kan trouwens zeker sneller te mager worden dan een gezond paard. Overigens een paard van deze leeftijd natuurlijk ook. Dat je paard zo mager geraakt is, is dus niet gek. Jammer wel dat je het door die dekens niet gezien hebt. Een hele vervelende les dus..

Hopelijk trekt je pony snel bij voordat het echt guur en koud gaat worden. Goed ook de dekens in de gaten houden komende winter. Ze kunnen het toch al snel te koud of te warm krijgen en beide is niet fijn. Regelmatig voelen en eventueel dekens wisselen bij bepaalde weersomstandigheden. Die oudjes hebben soms graag wat extra liefde nodig daarin. :j

jazzejam

Re: Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:17

Ik weet niet of dit mag worden gegeven maar wat extra zout en elektrolyten zal in ieder geval het drinken wat doen verbeteren. Zou dit wel eerst overleggen met de DA gezien de ppid.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 18:22

Celebi schreef:
Het advies bij PPID is toch wel echt regelmatig hertesten (minimaal 1 keer per jaar maar tot 4 keer per jaar wordt zelfs aangeraden) zodat je kunt kijken of de ACTH waarde stabiel blijft en je dus niet teveel of te weinig Prascend geeft. Hoe lang is het geleden dat je paard getest is bij de vorige eigenaar?

Een paard met PPID kan trouwens zeker sneller te mager worden dan een gezond paard. Overigens een paard van deze leeftijd natuurlijk ook. Dat je paard zo mager geraakt is, is dus niet gek. Jammer wel dat je het door die dekens niet gezien hebt. Een hele vervelende les dus..

Hopelijk trekt je pony snel bij voordat het echt guur en koud gaat worden. Goed ook de dekens in de gaten houden komende winter. Ze kunnen het toch al snel te koud of te warm krijgen en beide is niet fijn. Regelmatig voelen en eventueel dekens wisselen bij bepaalde weersomstandigheden. Die oudjes hebben soms graag wat extra liefde nodig daarin. :j

Dat ga ik ook zeker doen! Ze heeft een regen en winterdeken, inderdaad een hele nare les geweest, maar wel een hele goede.

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:06

Arm dier. Ik vind het echt ronduit schandalig dat je het zo ver hebt laten komen. Ik kan alleen maar hopen dat de pony er snel bovenop komt of dat haar verder leed bespaard blijft.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:07

Boyache schreef:
Arm dier. Ik vind het echt ronduit schandalig dat je het zo ver hebt laten komen. Ik kan alleen maar hopen dat de pony er snel bovenop komt of dat haar verder leed bespaard blijft.

Zonnetje81 schreef:
senna21 schreef:
Ja hoor.. .Jullie zijn helemaal fantastisch. =:)

Ja beter dan dit wel ja :') :') :') :')

Nou, chapeau jongens.

Je reageert nog netjes TS. Iedereen maakt fouten behalve sommige op Bokt dan natuurlijk, je hebt er spijt van en je kunt het niet terugdraaien.

Ik zou me niet heel druk maken om het water, de slobber eet ze wel helemaal goed op? Want dan krijg ze echt wel een goede hoeveelheid vocht binnen alsnog. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:10

Boyache schreef:

Ik denk dat TS dat nu wel begrijpt. Niet nodig om daar over door te blijven zagen.

Boyache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:26

Daihyo schreef:
Boyache schreef:

Ik denk dat TS dat nu wel begrijpt. Niet nodig om daar over door te blijven zagen.

Als mevrouw een bericht plaatst op een openbaar forum voor paardenliefhebbers, waarin een schokkende foto wordt getoond van een zwaar verwaarloosde pony, is het niet meer dan logisch dat je daar een opmerking over kan verwachten.
Verder ben ik vrij om te plaatsen wat ik wil. Dat bepaal jij niet voor mij. Daarnaast voldoet mijn bericht ook prima aan de regels.

Edit: En dat heeft niets te maken met jouw aanname dat ik zou suggereren dat ik nooit fouten maak nevica. Al ben ik er zeker van dat ik een fout fout als deze, nooit in mijn leven zal maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:40

Ts van pracend is wel bekend dat paarden daar naar mate ze dat langer krijgen slechter van gaan eten, dus hou dat ajb goed in de gaten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:48

Maar kan de ACTH waarde nu ook niet hoger liggen omdat het lichaam 'stress' heeft?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:59

Boyache schreef:
Edit: En dat heeft niets te maken met jouw aanname dat ik zou suggereren dat ik nooit fouten maak nevica. Al ben ik er zeker van dat ik een fout fout als deze, nooit in mijn leven zal maken.

Bravo. Dan hebben alle heiligen nu hun plasje gepleegd over dit topic en dan kunnen we verder met TS haar vragen te beantwoorden, toch? :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:11

Het feit dat ze niet noemt dat ie cushing heeft en medicatie krijgt en vervolgens wel dat ze al 12 jaar NIET getest heeft zegt dat ze er geen moer verstand van heeft. Maakt het allemaal nog erger. Verdiep je in cushing en in de verzorging van een ouder dier. Alleen eten voorschotelen is niet genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:20

Zonnetje81 schreef:
Het feit dat ze niet noemt dat ie cushing heeft en medicatie krijgt en vervolgens wel dat ze al 12 jaar NIET getest heeft zegt dat ze er geen moer verstand van heeft. Maakt het allemaal nog erger. Verdiep je in cushing en in de verzorging van een ouder dier. Alleen eten voorschotelen is niet genoeg.

De dierenarts komt iedere drie maand. Nu geen dingen roepen die niet kloppen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:28

Gooiske schreef:
henshem schreef:
Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?

Excuus dat ik deze over het hoofd had gezien, Nee, niet getest door onze eigen dierenarts, wel door de dierenarts van de vorige eigenaar, en daar was het al gediagnosticeerd sinds dien krijgt ze prascend en wordt daarom ook elke 3 maand door dierenarts gezien.

Nou inderdaad San. Waar komt toch die drang van zagen en hakken vandaan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:40

Gezien of getest is heel iets anders. En als ie gezien werd was ie niet een gratenpakhuis geworden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:43

Wat een gezeur zeg. De dierenarts zal niet nodig vinden om zo vaak te testen en zelf ga ik ook eerder af op wat mijn dierenarts zegt dan dat ik af ga op een zooitje bokkers.

Hou eens op met dat onnodig verder de grond in boren. Dat is nergens voor nodig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:45

Nou een dierenarts die cushing niet serieus neemt zou ik niet serieus nemen. Ik heb er ooit opgestaan een 8 jarige te testen. Was allemaal niet nodig maar ik stond erop en hij had het wel degelijk.

Die medicijnen voor cushing is niet niks en geeft een hoop bijwerkingen en veranderingen die ook weer op en af gaan. Zo makkelijk om te zeggen neee is niet nodig. Meten = weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:47

Zonnetje81 schreef:
Nou een dierenarts die cushing niet serieus neemt zou ik niet serieus nemen. Ik heb er ooit opgestaan een 8 jarige te testen. Was allemaal niet nodig maar ik stond erop en hij had het wel degelijk.

Die medicijnen voor cushing is niet niks en geeft een hoop bijwerkingen en veranderingen die ook weer op en af gaan. Zo makkelijk om te zeggen neee is niet nodig. Meten = weten.

Er komt iedere drie maand een dierenarts, er wordt wel getest want de medicatie is in de tussentijd een paar keer verhoogd.

Zoals gezegd, nu niet dingen gaan roepen die niet waar zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:50

Gooiske schreef:
henshem schreef:
Tot nu toe heb ik maar een vraag gesteld en het antwoord niet gekregen of gemist? Is de pony op cushing/ppid getest?

Excuus dat ik deze over het hoofd had gezien, Nee, niet getest door onze eigen dierenarts, wel door de dierenarts van de vorige eigenaar, en daar was het al gediagnosticeerd sinds dien krijgt ze prascend en wordt daarom ook elke 3 maand door dierenarts gezien.

Er staat niet getest door onze dierenarts….

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:51

Moderatoropmerking:
Er is genoeg gezegd over hoe het zover kon komen. Graag focussen op de vraag van de TS hoe ze haar pony weer beter in conditie krijgt.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:58

Ik heb vorig jaar november een minipaard veulentje flink ziek gehad. Uiteindelijk ook helemaal medisch laten nakijken nadat ze op een korte termijn graat en graat mager was. Onlangs bijvoeren en dierenartd die er meermaals was bijgeweest. Ondertussen een flink stuk bijgekomen door onbeperkt gras, ontwormen en de tanden gecontroleerd. Flink veel voeren, zeker 3 x per dag!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:04

Neonlight schreef:
[md]Er is genoeg gezegd over hoe het zover kon komen. Graag focussen op de vraag van de TS hoe ze haar pony weer beter in conditie krijgt.[/mod]

Nee haar vraag was of ze genoeg water krijgt.
Voedingtips worden ook door ts afgekat.

Dus beter maar de boel op slot.
Of gewoon laten gaan zoals het gaat want de reacties zijn net genoeg. Maar geen van alle in het straatje van ts.

Behalve over water dan. En zeg je daar wat over word het vakkundig genegeerd...

Gooiske schreef:
Dank allemaal voor de goedbedoelde reacties.
Jammer dat er zo ongevraagd door velen veroordeeld wordt, lezen is waarschijnlijk moeilijk.

Ik geef uitleg bij mijn vraagstelling, maar krijg veel ongevraagde adviezen over voer, ik vraag om hoe het zit met water..