Wat een verschil , paard was opgegeven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:25

c_alsemgeest schreef:
Aan intressant, zie er nog geen echte evidence based onderzoeken over, maar met mijn genetische achtergrond kan het geen kwaad om er even dieper in te duiken en het misschien wel toe te voegen aan mijn eten. Had er nog niet eerder van gehoord namelijk :P

Vindt maar eens funding voor dergelijke onderzoeken met een middel/ kruid/ voedingsmiddel dat niet te patenteren is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:27

Hutcherson schreef:
Dank voor je uitleg. Ik sta er open voor want ik weet dat er veel meer is dan de reguliere geneeskunde en ben daarin geïnteresseerd. Echter ligt het er ook een beetje aan hoe je daarnaar kijkt. Hoe kan een frequentie dan verstoord raken? Ik lees door ziekteverwekkers maar kan zoon antenne dan ook meten dat bv een darm of maag niet goed werkt? En wat zou daarvan dan een oorzaak kunnen zijn? Want daar zit denk ik ook het verschil in zienswijze en vanuit welke hoek je bekijkt.

Ja dat kan worden gemeten.
Iemand zei ooit een keer in 1 van de topics dat bij Laarakkers "altijd" schimmels als veroorzaker van een verstoorde darmfunctie/leverfunctie worden gevonden. En dat klopt, want dat - een verstoorde darmfunctie - is dus inderdaad heel vaak de oorzaak van veel ziekten.
Inmiddels is wetenschappelijk ook wel onderbouwd hoe belangrijk darmgezondheid voor ons lichaam is en wat voor functie het microbioom heeft. En dat geldt ook voor paarden.
Maar dat dat niet alleen maar fysiek maar ook emotioneel van belang is is niet zo algemeen bekend.
Laarakkers heeft recent ook een YTube kanaal waarin uitgelegd wordt hoe bv ons/het microbioom - dus het geheel van bacterien, gisten, schimmels, virussen etc dat zich in en op je lichaam bevindt van invloed is op je gezondheid en hoe de interactie is tussen darmen, lever en hersenen.
https://www.youtube.com/@Information-Medicine

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:51

Ik ben benieuwd naar een foto over een paar weken want aan de hooibak vind ik hem eigenlijk beter uit zien. :o
Waar hij alleen staat zie ik vooral stress niet perse ‘wakkerder’. Maar herkomen van eender welke behandeling heeft ook meer tijd nodig dan drie weken natuurlijk. Dus ben erg benieuwd over een paar weken. :j hoop dat het zich in positieve zin verder zet!

Rizette

Re: Wat een verschil , paard was opgegeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:03

Wat mooi dat de tumoren slinken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:36

Wat maakt Laarakkers bijzonder? Niet eerder van gehoord.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:52

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:24

Babootje schreef:
Hutcherson schreef:
Dank voor je uitleg. Ik sta er open voor want ik weet dat er veel meer is dan de reguliere geneeskunde en ben daarin geïnteresseerd. Echter ligt het er ook een beetje aan hoe je daarnaar kijkt. Hoe kan een frequentie dan verstoord raken? Ik lees door ziekteverwekkers maar kan zoon antenne dan ook meten dat bv een darm of maag niet goed werkt? En wat zou daarvan dan een oorzaak kunnen zijn? Want daar zit denk ik ook het verschil in zienswijze en vanuit welke hoek je bekijkt.

Iemand zei ooit een keer in 1 van de topics dat bij Laarakkers "altijd" schimmels als veroorzaker van een verstoorde darmfunctie/leverfunctie worden gevonden. En dat klopt, want dat - een verstoorde darmfunctie - is dus inderdaad heel vaak de oorzaak van veel ziekten.
Inmiddels is wetenschappelijk ook wel onderbouwd hoe belangrijk darmgezondheid voor ons lichaam is en wat voor functie het microbioom heeft. En dat geldt ook voor paarden.
Maar dat dat niet alleen maar fysiek maar ook emotioneel van belang is is niet zo algemeen bekend.
Laarakkers heeft recent ook een YTube kanaal waarin uitgelegd wordt hoe bv ons/het microbioom - dus het geheel van bacterien, gisten, schimmels, virussen etc dat zich in en op je lichaam bevindt van invloed is op je gezondheid en hoe de interactie is tussen darmen, lever en hersenen.

Het valt mij ook op sinds ik dit weet dat er ook best behoorlijk wat schimmel in kuil en hooi zitten. Ook schimmel sporen die het soms niet kunt zien maar wel kunt ruiken. Mij verbaasd het dus ook niet dat veel paarden schimmel problemen hebben/ krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:57

Babootje schreef:
Hutcherson schreef:

Ja, ben vrij bekend met het microbioom in de colon. En ben bekend met de immuunrespons en hier die werkt en welk belang deze heeft. Echter vrees ik dat vanuit de zienswijze zoals jij deze beschrijft, de neurologie achterwege of niet voldoende bekeken wordt en het belang daarvan.

Een darm kan ook verstoord raken door bv een disfunctionele blaas of andere bekkenorgaan. Tevens kan begin van de darm verstoord raken door disfunctie van de maag, milt, pancreaus of milt bv. Dit komt door de neurologie en niet door een schimmel. Een microbioom kan aangetast raken door antibiotica, tot wel 1,5 jaar na dato. En dit wordt al vrij snel gegeven, ook als er geen ziekteverwekker actief is maar 'voor de zekerheid'. Ook een springpaard waarbij de ruiter fout landt in het zadel kan fouten geven in de neurologie in de thoracolumbale wervelzuil waar dus ook de aansturing van diverse buikorganen loopt.

Het ligt er dus best wel aan vanuit welk uitgangspunt je kijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:58

Hutcherson schreef:
Ja, ben vrij bekend met het microbioom in de colon. En ben bekend met de immuunrespons en hier die werkt en welk belang deze heeft. Echter vrees ik dat vanuit de zienswijze zoals jij deze beschrijft, de neurologie achterwege of niet voldoende bekeken wordt en het belang daarvan.

Een darm kan ook verstoord raken door bv een disfunctionele blaas of andere bekkenorgaan. Tevens kan begin van de darm verstoord raken door disfunctie van de maag, milt, pancreaus of milt bv. Dit komt door de neurologie en niet door een schimmel. Een microbioom kan aangetast raken door antibiotica, tot wel 1,5 jaar na dato. En dit wordt al vrij snel gegeven, ook als er geen ziekteverwekker actief is maar 'voor de zekerheid'. Ook een springpaard waarbij de ruiter fout landt in het zadel kan fouten geven in de neurologie in de thoracolumbale wervelzuil waar dus ook de aansturing van diverse buikorganen loopt.

Het ligt er dus best wel aan vanuit welk uitgangspunt je kijkt.

Ja dat klopt hoor. Dit diende als voorbeeld, maar wel om aan te geven hoe complex diagnostiek kan zijn.
De lecher antenne kan helpen het beeld compleet te krijgen.
Maar ook de lecher antenne kent zijn beperkingen. Het is geen 'rontgenapparaat'.

Ik heb een paard voor uveitis behandeling bij Den Hoek gehad met goed resultaat.
Datzelfde paard had een geboorteafwijking in zijn schoft, waar hij later kreupel op werd. Als je de rontgenfoto's daarvan ziet schrik je ervan. Gaten en brokstukken waren er te zien.
Hij is in Den Hoek toen ik daar voor de uveitis was ook helemaal doorgemeten. Maar de lecherantenne haalde dat er niet uit. (Hij was toen nog niet kreupel overigens). Het was een geboorteafwijking, er zat geen artrose o.i.d. Geen actief ontstekingsproces en op dat moment dus geen pijn. Dan registreert de lecher antenne dat niet. Voor een belastingskreupelheid ga ik dus ook niet naar Den Hoek. Ze kunnen daar ook geen beeldvorming doen. Bij een vermoeden van "bottige" problematiek word je dan ook doorgestuurd naar Utrecht voor beeldvorming.

De reguliere dierenartsen hadden er overigens ook moeite mee. Bij 3 goed bekendstaande grote dierenklinieken geweest voor de kreupelheid destijds. En die beginnen allemaal van onderaf bij kreupelonderzoeken. Vonden de oorzaak niet. De 3e dierenarts die hem onderzocht in Belgie kneep hem na het monsteren eens flink in de schoft. En had gelijk de oorzaak te pakken.

Dus de lecher antenne kent zeker zn beperkingen. De kundigheid van degene die de lecher antenne hanteert speelt ook mee. Daarom vind ik ook een achtergrond als dierenarts ook wel een must voor een goede interpretatie van de symptomen.