Hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:26

Ik bouwde de medicatie wel altijd af inderdaad.
Twee keer per dag een half zakje equipalazone (1 gram werkzame stof per zakje, dus 0,5 gram per gift).
Als ik het klinisch beeld daarop goed genoeg vond, ging ik naar een kwart zakje per keer en dan nog naar 1/8e.
Dat was wel lastig opdelen toen ik nog de zakjes gebruikte. Er bleek ook een spuit te zijn, met zo’n doseerring. Veel makkelijker, had ik jaren eerder moeten weten.

Als je het hebt over 10 gram en 5 gram per zakje, dan zal dat Butagran zijn?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:26

Ik liet mijne nog een tijdje gewoon op de bute (niet de allerhoogste dosering)staan ook al was het klinische beeld al goed.

Als het dan goed bleef, ging ik verder heel langzaam afbouwen. De kans op terugslag is dan kleiner is mijn mening.

Mijn dierenarts liet mij ook mijn gang gaan qua hoeveelheid bute. Sommigen krijgen voor 10 dagen en dan moet het goed zijn ...

Mijn dierenarts was ook van mening dat elke terugslag een grote stap terug was

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:48

judithM schreef:
smurffie schreef:
Maagbeschermer hoeft niet als er toegang is tot ruwvoer. Maar bute moet wel echt afgebouwd worden, in 1 keer stoppen is echt niet goed, zeker niet vanaf 10 gram per dag.

Tevens wil je die eigenlijk ook verdelen over 2 giften. Ik zou zeker zorgen dat je direct weer bute krijgt, en deze langzaam kan afbouwen.

Mijn mening over een maagbeschermer is gewoon doen, ook met voldoende ruwvoer.

Zeker bij langdurig gebruik van grote hoeveelheden. Ook daar in de praktijk nare dingen over gezien bij mensen die dat niet nodig vonden en dus later er nog een groot probleem bij hadden.

Wetenschappelijk onderzoek toont geen significant verschil in het ontstaan van darmzweren bij metacam en bute wanneer er tenminste 16 uur per dag beschikking is tot ruwvoer.
Bij slechts 8 uur per dag ruwvoer werd er wel significant vaker darmzweren gezien met bute.

Grappige is namelijk dat de maag niet het probleem is, maar de 12 vingerige darm, en daarom is een maagbeschermer dus ook minimaal effectief.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:23

Oke

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:54

Hoe gaat het nu?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 13:31

Komen net terug van de kliniek, nog een keer röntgenfoto’s gemaakt

Hij is niet hoefbevangen, de dierenarts en de hoefsmid zeiden het allebij. Die kreupelheid kwam gewoon van te korte hoeven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:45

Wat fijn! Dan zou je denken dat hij snel verbetering gaat laten zien

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:49

Opzich goed nieuws, "gewoon" hoeven laten aangroeien :) de kans lijkt me wel aanwezig met zulke korte voeten over het puinpad op je filmpje dat hij zijn voeten ook gekneusd heeft. Daarvoor zijn schoenen alsnog wel fijn denk ik.

Mijn volbloed zou ook wel een paar passen kreupelen op dat pad. Op een vol grindpad is het anders, maar puin is een stuk scherper he

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:51

Wat fijn dat hij niet bevangen is! Ik denk dat schoenen echt een uitkomst kunnen zijn.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 14:37

Hij heeft vandaag idd schoenen gekregen, gedraafd, ook over asfalt en geen stap kreupel meer *\o/*

Volgende keer krijgt ie eigen gemaakte schoenen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is echt een kompleet ander paard, veel relaxter in zn hele lijf, je ziet dat ie meer ontspannen is.
Bij thuis komst even op stal om mineralen enzo te eten, met naar buiten doen zag je goed dat ie bang was om nog pijn te hebben, de eerste stap buiten het zaagsel en daarna onder het dak bij de stenen, deed ie heel voorzichtig. Toen ie voelde dat t goed ging, liep ie vlot door.

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag blijven ze nog even op dit stukje staan zodat ie aan zn nieuwe schoenen kan wennen, morgen krijgen ze er een stuk land bij.

Edit: het is zo’n super chill paard <3 heeft nooit in een gewone trailer gestaan voordat ie bij mij kwam. Maar hij deed t braaf. Nooit ijzers gehad maar ook dat deed ie super!
Hadden heb in een box gezet zodat ik kon betalen, iemand had een merrie voor zn neus gezet en ook daar reageerde die amper op. Hij doet t allemaal super <3

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:54

Wat fijn voor jullie! <3 Op naar herstel!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:57

Ah toch maar ijzers gedaan ipv schoenen? Super fijn dat hij weer helemaal goed is :D

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:04

Wat goed zeg!!! En ook zo relaxed op de fotos, terwijl hij toch weinig gewend is *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:03

He gelukkig en ik zie weer pannekoekvoetjes (sorry voor de benaming)
Paard stond errug kort en dat doet zeer.
Fijn dat er een goed beslag onder zit.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 16:17

Schoenen in zijn maat kon ik niet vinden, hoe graag ik dat ook wilde. Heb wat mensen gemaild die daar mee werken maar iedereen had maar tot 17,5 cm.. hij zit daar meer dan 5 cm boven. Zelfs de hoefsmid vond dat ie grote voeten had voor zn ras, dat is ook de reden dat ie eigen gemaakte schoenen krijgt de volgende keer, de hoefsmid is geen fan van fabrieks schoenen voor dit ras

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:33

Ah, fijn dat ie beter is! Ik vond het al bizar dat hij hoefbevangen zou geweest zijn door overgewicht, ik vind het zeker geen erg dik paard.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:27

anoukwendy schreef:
Schoenen in zijn maat kon ik niet vinden, hoe graag ik dat ook wilde. Heb wat mensen gemaild die daar mee werken maar iedereen had maar tot 17,5 cm.. hij zit daar meer dan 5 cm boven. Zelfs de hoefsmid vond dat ie grote voeten had voor zn ras, dat is ook de reden dat ie eigen gemaakte schoenen krijgt de volgende keer, de hoefsmid is geen fan van fabrieks schoenen voor dit ras

Daar zit wat in natuurlijk, ik vergeet telkens wat een joekel van een paard het is :')

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 09:01

Voor degene die het leuk vinden, hier een stukje video.

De bedoeling was om 5-10 min te stappen, niks meer. Maar af en toe draafde hij zelf een klein stukje en kwamen er wat bokkensprongen _O-
Denk dat het wel duidelijk is dat ie zich goed voelt, het is zo’n ander paard, hij is ontspannender in zn hele lijf.

We mogen niet vergeten dat ie dit nog nooit heeft gedaan, eergister had ie nog veel pijn. We doen het rustig aan ookal jeuken mn handen echt om er wat mee te doen := van de dierenarts mocht ik er op zitten met stappen maar we doen het rustig aan, ookal had ie dat al wel gekend.

Ik ben in ieder geval blij en mega trots op deze reus <3

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:43

Hij is echt enorm gaaf zeg! Fijn dat hij zo opgeknapt is.
Ga je je merries door hem laten dekken volgend jaar?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:18

Hij is met zijn neus in de boter gevallen.... heel veel geluk samen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 10:34

Nee hij is niet goedgekeurd en zal dat waarschijnlijk ook niet worden, puur omdat zn vader niet is goedgekeurd (hij is een ongelukje). Of ie qua bouw zou worden goedgekeurd kan ik geen uitspraak over doen, die ervaring heb ik nog niet in deze wereld. Maar puur qua papier kan t dus niet :(

Hij loopt met zn eigen merrie (heb beide gekocht := ), al zn hele leven, maar daar is nooit wat uitgekomen. Hij toont wel interesse maar zij loopt uiteindelijk altijd weg. Weet ook niet of ie er uberhaupt opklimt hoor.
De bedoeling is dat ze volgend jaar naar een andere hengst gaat om te kijken aan wie het ligt. Bij beide wil ik bacterieproeven doen en alles nakijken enzo maar sws een andere hengst testen.
Mn andere merrie blijft volgend jaar leeg, wil niet dat het een veulenfabriek word := zonder veulen aan de voet of drachtig is het echt een bitch, maargoed kan er niet non stop veulens instoppen natuurlijk

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:02

Ziet er goed uit zeg! Fijn!