Psylliumpellets van Floris?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 12:34

Dag 2 na Floris

Afbeelding

Je zou toch denken dat het z'n vruchten afwerpt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Psylliumpellets van Floris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:41

ja zou je denken, benieuwd naar nog meer testen :)

Zou wel fijn zijn bij de moeilijke eters

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:05

Misschien is Floris dan toch de moeite waard bij mijn moeilijke eters van Psyllium.
Ik heb 2 pony's dus dan zou ik beide pony's 100 gram van Floris moeten geven? Een volwassen Shet en de ander is een mini jaarling.
Dat kan dus dan gewoon door of over de slobber heen gegeven worden denk ik? Of hoe doen jullie dat met de psyllium brokjes van Floris?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 13:11

Ik heb de brokjes gewoon door haar normale brokken gemengd. Ze at het met smaak op, niks geen gezeur of plakkerig gedoe of een paard die weigert het te eten.

Ik ga morgen nog een laatste keer testen hopelijk ziet dat er ook goed uit. Als dat het geval is is Floris echt een uitkomst voor mij. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:11

zijn ze zo smakelijk dat ze ze ook zonder andere brokken eten?
Hier krijgen ze alleen vitamine korrel, geen ander krachtvoer

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 13:24

DuoPenotti schreef:

Jep, ik voer ook alleen vitamine brok dus daar deed ik ze doorheen. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:37

DenieesB schreef:
Ik heb inmiddels antwoord over Sandxpell, dit bevat 40% psylliumhusk.
Hierdoor ben je met Floris dus goedkoper uit aangezien dit 100% psylliumhusk is.

Ter aanvulling voor degenen die het willen weten, wat ik tot nu toe heb gevonden:
Baroen is het goedkoopste bij verpakking van 5 en 10 kg, Horseflex het goedkoopste voor 25kg

Baroen 42,25 voor 5kg (€8,45/kg), 77,50 voor 10kg (€7,75/kg), 184,00 voor 25kg (€7,36/kg)

Horseflex 46,95 voor 5kg (€9,39/kg), 82,75 voor 10kg (€8,28/kg), 167,95 voor 25kg (€6,72/kg), 155,35 voor 25kg met automatische korting (€6,21/kg)

Bij Horseflex 25kg kom je daarmee op €0,62 per 100 gram

deze prijzen zijn wat het goedkoopste is per kilo. Maar wat is het goedkoopste als de correcte hoeveelheid gevoerd wordt voor een paard van 500 kg bv?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:55

DuoPenotti schreef:

Voor mijn grote merrie: jep, kan door andere brok en het gaat op.
Voor mijn shetlander: nope, waar ze ook doorheen zitten, maakt niet uit hoelang ze er over doet, maar ze zorgt er vakkundig voor dat alles op is, behalve Floris :))

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:53

Petrichor schreef:
Ik heb de brokjes gewoon door haar normale brokken gemengd. Ze at het met smaak op, niks geen gezeur of plakkerig gedoe of een paard die weigert het te eten.

Ik ga morgen nog een laatste keer testen hopelijk ziet dat er ook goed uit. Als dat het geval is is Floris echt een uitkomst voor mij. :)

Het hoeft dus niet zoals Psyllium zaad door de slobber gemengd te worden? Dat is fijn te weten! Om te testen heb ik nu die van 1.1 kilo gekocht van Floris. Die zal morgen of over morgen wel binnen komen. Ben benieuwd of ze die graag willen eten!

Tancreda: Uh oh.... ik houd mijn hart vast voor die twee van mij dan :') . Vooral mijn ruin (Shet) is best kieskeurig. Mijn mini jaarling weet ik zo net nog niet. Die is vooral denk ik kieskeurig omdat die heel veel dingen nog moet leren eten.
Je hebt wel een handige Shetlander dan die er zo vakkundig al het lekkere uit haalt en de Floris laat liggen! Voor jou niet zo heel fijn. Geef jij haar dan de gewone pure Psyllium zaadjes of wilt ze die ook niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:58

Die wilt ze ook slecht. Soms lukt het me, en soms kom ik na 3 kwartier terug en is alles op behalve de zaden. Hoe dan.

Laatste de brokjes van paardendrogist geprobeerd en die gingen er wel in, zelfs zonder iets anders erbij. Dus ik hoop dat die ook voldoende werken. Zitten wel ander4 toevoegingen in.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:26

Duhelo schreef:
DenieesB schreef:
Ik heb inmiddels antwoord over Sandxpell, dit bevat 40% psylliumhusk.
Hierdoor ben je met Floris dus goedkoper uit aangezien dit 100% psylliumhusk is.

Ter aanvulling voor degenen die het willen weten, wat ik tot nu toe heb gevonden:
Baroen is het goedkoopste bij verpakking van 5 en 10 kg, Horseflex het goedkoopste voor 25kg

Baroen 42,25 voor 5kg (€8,45/kg), 77,50 voor 10kg (€7,75/kg), 184,00 voor 25kg (€7,36/kg)

Horseflex 46,95 voor 5kg (€9,39/kg), 82,75 voor 10kg (€8,28/kg), 167,95 voor 25kg (€6,72/kg), 155,35 voor 25kg met automatische korting (€6,21/kg)

Bij Horseflex 25kg kom je daarmee op €0,62 per 100 gram

deze prijzen zijn wat het goedkoopste is per kilo. Maar wat is het goedkoopste als de correcte hoeveelheid gevoerd wordt voor een paard van 500 kg bv?

Ik ben uitgegaan dat de hoeveelheid psyllium altijd gelijk moet zijn, ongeacht advies van de leverancier. Dat zou maken dat voor ieder voer hetzelfde gegeven moet worden.

Bij Baroen en Horseflex zijn de hoeveelheden gelijk, want dit gaat beiden om de simpele onbewerkte zaadjes

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:23

Maar dat de hoeveelheid psyllium altijd gelijk moet zijn is natuurlijk niet helemaal waar als er andere dingen toegevoegd zijn als bijvoorbeeld lijnzaad.
Ook dat neemt zand mee.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 22:13

xYaartje schreef:
Petrichor schreef:

Het hoeft dus niet zoals Psyllium zaad door de slobber gemengd te worden? Dat is fijn te weten! Om te testen heb ik nu die van 1.1 kilo gekocht van Floris. Die zal morgen of over morgen wel binnen komen. Ben benieuwd of ze die graag willen eten!

Tancreda: Uh oh.... ik houd mijn hart vast voor die twee van mij dan :') . Vooral mijn ruin (Shet) is best kieskeurig. Mijn mini jaarling weet ik zo net nog niet. Die is vooral denk ik kieskeurig omdat die heel veel dingen nog moet leren eten.
Je hebt wel een handige Shetlander dan die er zo vakkundig al het lekkere uit haalt en de Floris laat liggen! Voor jou niet zo heel fijn. Geef jij haar dan de gewone pure Psyllium zaadjes of wilt ze die ook niet?

Nee hoor hoeft niet door slobber. Je kan ze zelfs gewoon uit de hand voeren als je dat zou willen.

Ik heb overigens een vreselijk kieskeurige dame en die eet ze met smaak! :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 23:03

Petrichor schreef:
xYaartje schreef:

Nee hoor hoeft niet door slobber. Je kan ze zelfs gewoon uit de hand voeren als je dat zou willen.

Ik heb overigens een vreselijk kieskeurige dame en die eet ze met smaak! :D

Helemaal fijn om te weten! Ik ga dan maar gewoon eens uittesten wat werkt met die 2 boefjes van mij.
Als jouw kieskeurige dame het eet dan moeten die 2 het van mij toch ook zeker weten gewoon gaan eten! '
Zo te lezen in de mail komt mijn pakket van Floris morgen binnen en dan start ik morgenavond gelijk met de zandkuur. Ik ben echt heel benieuwd! Ik laat het je weten zodra ik het uit heb geprobeerd.
Er was zand in de mest van mijn ruin gevonden en omdat de pure psyllium duidelijk niet goed werken bij hem omdat hij niet alles opeet hoop ik dat de psyllium pallets van Floris de oplossing zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 06:40

Ik ben heel benieuwd hoe het bij jullie werkt! Ik ga straks voor het werk paard even buiten zetten en de stal uitmesten, dan ga ik gelijk voor de laatste keer testen en plaats ik een laatste update. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 08:54

En dag 3 na Floris

Afbeelding

Beetje gelijk met gister of misschien heel ietsiepietsie minder.

Mijn conclusie/advies: Ik ben blij dat ik Floris heb gekocht, na het openen van dit topic had ik eerst spijt van mijn aankoop. Ik dacht dat het niet zou werken ivm de geadviseerde hoeveelheid. En ik was bang voor verstopping ivm dat het nog te veel zou uitzetten in de darmen. Dit is allemaal niet gebeurd en ik ben heel blij om te zien dat ze nu veel minder zand heeft.

Ik adviseer dan ook om niet zomaar meer te voeren dan de 150 gram die aangegeven staat. Het is overbodig en zonde van je geld.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:44

Fijn dat je er zo tevreden over bent!

Hier is de Psyllium pallets van Floris vandaag binnen gekomen! Nog niet de volledige dosis getest begin van de avond, maar... het handje dat ik gaf aten mijn pony's wel zo op *\o/* .
Mijn jaarling is helemaal enthousiast erover *\o/* . Mijn ruin zoals verwacht iets minder, maar at het wel zo op uit de hand :D .
Zit nog te bedenken hoe ik het morgenochtend ga geven. Ik geef nog geen balancer bij ivm ze nog de hele dag op het gras staan. Dus ik hoop dat ze het gewoon zo zonder slobber op willen eten en dat dat dan ook goed gaat zonder problemen.
Mijn jaarling was echt heel enthousiast over de psyllium pallets. Daar maak ik mij geen zorgen om. Het is mijn ruin die evt moeilijk kan doen, maar het word gewoon een kwestie van proberen denk ik wat het beste werkt.
Als dit werkt houd ik het op de psyllium pallets van Floris. Dan ben ik in alle gevallen zelfs goedkoper uit. Ik houd je op de hoogte!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 21:47

Aah fijn, ik jouw geval zou ik het gewoon uit de hand voeren. 150 gram is zo opgegeten. :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:35

Ik heb een Shetland pony en een jaarling mini en geef daardoor 100gram. Mijn ruin is inmiddels helemaal fan *\o/* . Zolang die het maar rustig op kan eten en mijn jaarling zich er niet mee bemoeit. Ik heb ze dan ook apart staan en dat werkt *\o/* .
Mijn jaarling hengst moet er nog aan wennen, maar eet het wel op. En in zijn ogen is zijn eten vooral nog om mee te spelen en niet om op te eten :') . Dat ben ik hem nu aan het leren dat die gewoon rustig zijn eten op kan eten en het niet door de hele paddock gegooid hoeft te worden.
Zie voor mijn gevoel ook echt wel verschil in de buik van mijn ruin sinds die deze psyllium van Floris krijgt.
Heeft duidelijk inderdaad meer effect dan de pure psyllium zaadjes wat ik er nooit goed in kreeg.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 16:28

Wat fijn! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:59

Fijn dat er positieve ervaringen zijn :D

Die van ons hebben een week geleden de kuur beëindigd. Heb alleen niet getest, maar heb de kuur preventief gegeven. Geloof dat ze na het weideseizoen weer een mestonderzoek krijgen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 15:38

Ik zit erg te twijfelen tussen Floris en Sandxpell. Ik heb een mini met zand in zijn buik. Ik voer al maanden de psyllium zaadjes, maar het mestwater blijft. De ene dag niet en de volgende dag weer behoorlijk. Daarnaast is hij helaas gevoelig voor hoefbevangenheid.

Ik wil dus wat anders gaan proberen dan de zaadjes. En kom dan uit bij Floris en Sandxpell, maar waar ga ik voor…. Ik ben er nog niet uit. Wat is bij jullie de keuze geweest om voor Floris te gaan en niet voor Sandxpell?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:13

Nav dit topic heb ik de psylliumpellets besteld en mijn merrie eet de brokjes zo uit de hand *\o/* Heel blij mee want de emmer slobber met psyllium erdoor eindigde standaard ondersteboven.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:32

marjor: Sandxpell ken ik niet, maar ik heb nu vooral gekozen voor Floris omdat de pure zaadjes er echt met moeite in gingen en ik wat anders wilde proberen. N.a.v. dit topic (en een tip van mijn tante) de psyllium pallets van Floris besteld om te proberen. Met succes!
Mijn ruin eet de psyllium pallets van Floris zo op. Ik zet de voerbak voor zijn neus en meneer begint gelijk te eten :D . Mijn jaarling (hengst) is een ander verhaal. Mijn jaarling eet de brokjes wel op, maar helaas is hij nogal snel afgeleid door van alles en nog wat waardoor hij niet alles op eet.
De voerbak is vooral goed om in te bijten, je hoef/been in te zetten, er mee te gooien en te spelen :') . Ik ben hem nu echt aan het leren en begeleiden naar hoe hij rustig uit de voerbak kan eten.
Waar ik gewoon heeeeel blij mee ben is dat ik niks meer verspil. Brokjes die mijn jaarling niet op eet doe ik terug in de emmer zodat ze de volgende dag weer gebruikt kunnen worden.
Hoef niet meer 15 minuten te wachten tot de slobber klaar is. Het is de pallets pakken, in de voerbak doen en geven aan de pony's :D . Het is qua bereid tijd dus ook nog eens makkelijker! Want die bereid tijd is er niet. Althans bij mij niet.
Ik ben zelfs goedkoper uit nu met de psyllium pallets!

Fayyah wat fijn dat jouw merrie het ook zo uit de hand eet *\o/* .
Hier hetzelfde probleem. De slobber met de psyllium zaadjes er door werd niet goed opgegeten en vaak genegeerd, maar deze brokjes worden zo opgegeten *\o/* .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:27

Ik heb nu de Trm sandxpell besteld, ook benieuwd naar