Wat is een ingeklapte straal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Wat is een ingeklapte straal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 17:52

Ah kijk dat komt goed! Heb nog wel zulke watten liggen van een hoefzweer dus dat is niet zo moeilijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:59

Bernadth99 schreef:
Fijn dat je fysio uitleg kon geven. Wat betreft rotstraal zou je ook de HPE druppels/olie van Unique-horn gebruiken. Dat werkt echt goed, zeker als je het samen met de klei gebruikt. De hoeven van mijn verzorgpaarden zijn er in ieder geval erg van opgeknapt.

Ik ben meer fan van deze druppels dan van betadine.
Omdat het niet altijd bacteriën zijn die de overhand hebben, in bepaalde gevallen kan er ook best een schimmel in zitten die de "rot" veroorzaakt. De HPE druppels pakken beide.
Net als wond dressing van vetramil trouwens. Die doet het ook wel goed met rotstraal en wld.
Of een kweekje en kijken wat het exact is, maar meestal gaat met de HPE alles wel weg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:14

Maar de foto's van achteraanzicht van die voet, dat is toch niet jouw paard?
Ik heb in dit topic namelijk nog geen foto's gezien waarom je dit beeld kan bekijken van de voeten van jouw paard?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:21

Little_Gift schreef:
Maar de foto's van achteraanzicht van die voet, dat is toch niet jouw paard?
Ik heb in dit topic namelijk nog geen foto's gezien waarom je dit beeld kan bekijken van de voeten van jouw paard?

Nee dat is zeker niet mijn paard! Dat was de uitleg wat ze bedoelde met ingeklapte straal.

C_alsemgeest, ik ga alle tips even opzoeken. Heb zoveel verschillende dingen nu dat het even zoeken is wat het beste werkt en het makkelijkst voorhanden is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:48

Kun je ook foto's plaatsen van jouw paard en die houding?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 21:08

Ik kan morgen kijken of het lukt die te maken. Ze is een kramper, dus ben al heel blij dat ze haar achtervoet zo goed heeft laten fotograferen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet helemaal vanaf welke hoek ik ze moet maken om ze zo te krijgen? Ik ga het iig proberen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:17

Ik denk dat samen geknepen hiel een makkelijkere benaming is ipv de ingeklapte straal

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:58

Waarschijnlijk een vertaling van een buitenlandse benaming :) misschien opleiding of stage in buitenland gedaan :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:09

Tip van flip; propolis. Is nagenoeg hetzefde als de druppels van Unique Horn, alleen betaal je daar 3 keer zoveel voor.

https://www.drogist.nl/bee-health-propo ... XdEALw_wcB

Je kan de hoef na het grondig schoonmaken ook insmeren met groene klei tegen urine/mest.

Hippozin evt om het te onderhouden. Zoals vele al aangaven heeft je paard rotstraal. Fanatiek behandelen en een kundige bekapper erbij, dan moet het over een paar weken al een heel eind op de goede weg zijn. Denk er niet te licht over, rotstraal kan overgaan in rotkanker bij verwaarlozing en dat wil je niet!

Ik heb de foto’s even vluchtig bekeken maar overgroeide steunsels kunnen je paard pijn gaan doen, dat kan intern gaan drukken. Wellicht krijgen de hoefballen (datgeen wat je fysio omcirkeld) dan meer ruimte en worden ze daardoor weer wat ronder/gezonder.

Ze lijkt een beetje samengeknepen hielen te hebben. Anyway; een goede bekapbeurt doet denk ik al wonderen. :j

En stress niet, de hoef is (mits je hem goed laat bekappen) erg vergevingsgezind.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 22:38

Gelukkig maar! Ik had idd al gezien dat het kanker kan worden, dus ik begin maar meteen met het watje met betadine totdat andere dingen binnen zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:32

Kimmie25501 schreef:
Gelukkig maar! Ik had idd al gezien dat het kanker kan worden, dus ik begin maar meteen met het watje met betadine totdat andere dingen binnen zijn.

Straalkanker is eigenlijk niks anders dan extreme rotstraal met een anaerobe infectie. (Dus wat zonder zuurstof groeit). Het is niet echt "kanker" als in een mutatie defect waarbij cellen veranderen. Veel vormen van onbehandelde of verkeerd behandelde extreme vormen van rotstraal kunnen die kant op gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 11:19

Oh dat maakt me gelukkig weer wat minder bang :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:24

Heb je de andere hoeven ook gecheckt op een diepe straalgroeve/ rotstraal?

Als je het goed behandeld wordt het snel weer beter!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 11:25

Oh nee nog niet. Ik snap namelijk eigenlijk nog steeds niet hoe ik rotstraal kan herkennen. Die diepe straalgroeve lukt wel, dus dat zal ik vandaag even checken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:32

Stinkt rotstraal niet enorm ??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:35

Ja, echte rotstraal stinkt, dat herken je direct.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:38

Kimmie25501 schreef:
Oh nee nog niet. Ik snap namelijk eigenlijk nog steeds niet hoe ik rotstraal kan herkennen. Die diepe straalgroeve lukt wel, dus dat zal ik vandaag even checken.

Die diepe straalgroeve/gleuf is een kenmerk van rotstraal, die hoort er namelijk niet te zitten. :)

Ja, rotstraal stinkt maar de geur is wel afhankelijk van de ernst.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 12:52

Ik ruik dus echt letterlijk niks. Ik wist dat het moet stinken, het enige kenmerk dat ik ken haha, maar dat doet het dus niet. Tenminste, niet duidelijk. Ik ga er straks nog even goed op letten (ik heb steeds meer huiswerk zo :+ ).

En nog even een vraag: watje kan ik er denk ik het beste in stoppen na het rijden en eerst (als het lukt) schoon gemaakt te hebben? Of wat is het beste plan? Ik ga ook nog even die hoof-balls van Sassy4Barrel bestellen. Ik had nog gekeken naar de hypozin, maar ik durf dat toch niet aan omdat ik nog geen smid heb die dingen weg kan snijden.

De eerste bekapper die ik had benaderd (Joyce van Mierlo) vond het helaas veel te ver (ik kon op haar site geen regio vinden), dus ik heb nu Hanna Lobbezoo een mailtje gestuurd. De fysio zei dat ik anders iemand via Klaas Feuth moest zoeken, maar ik kan echt niks vinden over mensen die aan hem gelinkt zijn. Weten mensen hier daar toevallig iets over of kunnen mensen misschien beter zoeken dan ik?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:03

Eigenlijk zou een normale hoefsmid dit ook moeten kunnen "behandelen".
Ik denk dat je niet percee een bekapper moet hebben.
Maar wel iemand met verstand van zaken

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 13:06

Het gaat ook wel nog om het verdere bekappen. Er moeten meer dingen opgelost worden. Maar mocht iemand hier nog goede mensen weten regio Breda, let me know! Dan overleg ik ze met mijn fysio.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:15

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:19

Je zou kunnen vragen of Melle van Iperen richting Breda komt? Volgens mij komt hij uit Roosendaal.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 13:27

Dankjewel voor de tips! Die zet ik op mijn lijstje!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 21:39

DubbelFun schreef:
Stinkt rotstraal niet enorm ??

Bij mijn ruin stonk het niet. Ja als je je neus er zoon beetje in stook rook het naar ontsteking, maar niet als je zn hoef uit deed krabben ofzo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:40

Je zou ook Klaas Feuth kunnen bellen om te vragen of hij iemand in de buurt kent die het volgens zijn methode doet?