Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:48

Citaat:
Een paard met zo’n verleden en problemen kan ook gewoon klaar zijn.

Onze hobby moet niet figuurlijk over haar rug gaan.

Hmmm, natuurlijk: onze hobby hoort niet ten koste van het dier te gaan.
(Ik roep altijd 'dat ik wil dansen met mijn paard', en dat het plezier voor twee moet zijn.)

Maar ik heb het dier niet gezien, de dierenarts die het dier wel zag heeft haar niet "afgeschreven" en dan vind ik dit soort uitspraken van achter een scherm over één specifiek dier wat te straf.

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 19:59

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een paard met zo’n verleden en problemen kan ook gewoon klaar zijn.

Onze hobby moet niet figuurlijk over haar rug gaan.

Hmmm, natuurlijk: onze hobby hoort niet ten koste van het dier te gaan.
(Ik roep altijd 'dat ik wil dansen met mijn paard', en dat het plezier voor twee moet zijn.)

Maar ik heb het dier niet gezien, de dierenarts die het dier wel zag heeft haar niet "afgeschreven" en dan vind ik dit soort uitspraken van achter een scherm over één specifiek dier wat te straf.

Precies dat. Ik heb vanmorgen de da gesproken. Ik moet haar nu echt even rust geven en alleen doen wat zij leuk vind. Op dit moment geeft ze aan met rust gelaten te willen worden.

En ik heb geleerd, als je van je dier houdt moet je deze ook los kunnen laten.
Het gaat niet tenkoste van alles.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:44

Reactie bij het moeten liften van de rug is juist erg passend bij maagzweren. Ook bij rugproblemen hoor, maar zeker niet alleen. Je ziet het ook vaak samen gaan. Immers een paard met maagpijn spant niet graag zijn buikspieren aan, hierdoor wordt de rug continu hol gedragen waardoor je meer kans hebt op KS. TS, welke graad was de kissing spines?

Ik zou een paard met verbening van de hoefkraakbenen (ik neem aan dat je dat bedoelt?) en milde KS niet meteen afschrijven. Ik zou in dit verhaal wél gaan behandelen voor de maag en dan zeker een dag of tien met zowel omeprazol als sucralfaat. Indien je verbetering merkt zou ik 5-6 weken behandelen en dan een controle scopie doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:15

SophieLana schreef:
Jet schreef:
Ik heb mijn bericht nog even aangepast. Mooi dat bij de jouwe de leeftijd in elk geval volgens de dierenarts klopt.

Heeft jouw paard een Nederlands Paspoort of een Spaans ( duplicaat)?

Ze heeft een spaans paspoort.

Nog één vraag hierover, dan houd ik erover op hoor. Is het een origineel paspoort of een duplicaat paspoort?

SophieLana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:18

Jasmijn159 schreef:
Reactie bij het moeten liften van de rug is juist erg passend bij maagzweren. Ook bij rugproblemen hoor, maar zeker niet alleen. Je ziet het ook vaak samen gaan. Immers een paard met maagpijn spant niet graag zijn buikspieren aan, hierdoor wordt de rug continu hol gedragen waardoor je meer kans hebt op KS. TS, welke graad was de kissing spines?

Ik zou een paard met verbening van de hoefkraakbenen (ik neem aan dat je dat bedoelt?) en milde KS niet meteen afschrijven. Ik zou in dit verhaal wél gaan behandelen voor de maag en dan zeker een dag of tien met zowel omeprazol als sucralfaat. Indien je verbetering merkt zou ik 5-6 weken behandelen en dan een controle scopie doen.

Ks is nog mild.
De da vind maagzweer nog iets te voorbarig. Ze krijgt niet rust en dan even kijken hoe het verder gaat

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:19

:(:)
Petje af hoor, SophieLana...!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:52

Janneke2 schreef:
Voor mij is dit nieuwe informatie.

... het ZOU over maagpijn kunnen gaan, want meestal geeft opbolling verlichting bij KS.

Kon je nochtans perfect gelezen hebben in de voorgaande berichten van ts dat het paard zo reageerde op aan de buik aanraken teneinde de rug te doen liften...

Dus toch niet zo nieuw hoor die info...

henshem

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 07:34

Als er voldoende gras is, zal de maagzweer waarschijnlijk tot rust komen. Op het moment dat de weide kaal wordt of aan het einde van het weideseizoen begint het dan weer op te spelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 08:20

Maagzweren komen niet tot rust door rust en gras. Verdwijnen enkel als ze behandeld worden met medicijnen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 09:34

Gras heeft zeker een goede invloed. Behoorlijk wat ervaring mee. Mijn chronische maagpatient had in het weideseizoen nauwelijks last.
En het blijkt ook wel in het maagzweren topic. Na de zomer loopt het vol met nieuwe (en oude) patiënten. Maar genezen doen ze idd niet. Van rust genezen ze ook niet. Maar als het paard niet werkt, heeft ze minder last van klotsend maagzuur bij draf en/of galop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:13

Citaat:
Janneke2 schreef:
Voor mij is dit nieuwe informatie.

... het ZOU over maagpijn kunnen gaan, want meestal geeft opbolling verlichting bij KS.

Kon je nochtans perfect gelezen hebben in de voorgaande berichten van ts dat het paard zo reageerde op aan de buik aanraken teneinde de rug te doen liften...

Dus toch niet zo nieuw hoor die info...

Ja hoor, was hartstikke nieuw voor mij. :j

En maagzweren kunnen best genezen, maar omeprazol is vooral voorkomen van nieuwe schade.
Op zich erg nuttig.
Goed voer beleid en middelen zoals L-Glutamine om het slijmvlies te helpen herstellen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:21

Omeprazol werkt in die zin dat er minder zuur in de maag wordt aangemaakt en de aanwezige zweren daardoor minder geïrriteerd worden en de kans krijgen om te genezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:24

Maar een spaanse vol op het gras, is dat een goed idee? Of kan dat nu wel omdat het veulen er nog naast loopt?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:17

Goede vraag. Geen idee hoe ze er wat betreft haar gewicht bij staat. En trouwens ook niet hoe rijk de weide is waarop ze staat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:42

Ik heb geen ervaring met Spaanse paarden maar lees altijd dat het zeer oppassen is, zeker als ze rechtsreeks uit Spanje komen omdat ze het daar niet gewend zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:14

Paarden in Spanje zijn niet gewend groen gras te eten. Er groeit daar amper gras en als een paard er al bij kan, is het vaak al zo droog als hooi. Dus nee, ik zou niet zomaar een Spanjaard hier de volle weide inlaten.

Maarrrrrr.... met een veulen aan de voet kan het wel. De merrie zal het overschot aan voedingsstoffen omzetten in goede moedermelk, zodat haar veulen een goede start kan maken.
In dit geval dus geen probleem. Zodra het veulen minder gaat drinken (bij 3,5-4mnd) dan is het weer oppassen geblazen met een Spaanse merrie in een NL weide.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:16

Mijn Spaanse schone heeft een graasmasker, en eet met smaak de Mariadistel die ik haar bij de brokken geef.

(Één van de redenen dat Spanjaarden "erg efficiënt met gras omgaan", dwz snel dik worden, zit in het microbioom. Mariadistel is één van de kruiden, die in staat is om twee bacteriën in de dikke darm te remmen, die voor het 'snel dik worden van gras' zorgen.)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:16

Interessant Janneke. Heb je daar misschien een link voor? Ik weet wel dat het de suikerspiegel reguleert, daarom voer ik het nu aan 1 van mijn paarden.