Knagend onderbuikgevoel bij paarden hobby

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 14:59

Elisa2 schreef:
Nala schreef:

Klopt inderdaad, vroeger had ze meerdere bijrijders. Nu nog maar eentje, en loopt ze 3-4 keer per week voor de koets.

Ze staakt niet, ze is alleen minder enthousiast dan ik graag zou zien, om het maar heel beknopt te zeggen. En ik weet niet of haar motivatie aangeleerde “ik reageer nu maar voordat de pijn komt” is, of echt willen werken.

Ik denk even out of the box hoor. Maar heb je je paard weleens helemaal los laten maken door bijvoorbeeld een fascia therapeut? Ik krijg bij jouw verhaal meer het gevoel dat je paard niet lekker in zijn vel zit.

Ja dit heb ik al vaker laten doen. Ze loopt ook op je pinken als ze op het stuk komt dat ze leuk vindt, maar tot dat punt is een ander verhaal :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:12

Annemarievzr schreef:
Ik snap de vragen heel goed. Ik krab me ook echt wel achter de oren bij bepaalde trainingsmethoden. Ik denk dat ik mijn paarden op een heel paardwaardige manier houd, en daar hoort ook bij dat ze de benodigde beweging krijgen om gezond te blijven. Leggen ze in de natuur niet iets van 10-20 km per dag af? Dat bootsen we niet na op een wei, en vaak ook niet op een PP. Dus moeten we wel iets met ze doen.

Ja, precies. En in de natuur doen ze dat ook niet alleen maar omdat ze dat per se willen, maar ook gewoon omdat de omstandigheden dat nodig maken: het lekkere gras is op, het water is beter op een andere plek, het is niet veilig voor de nacht, er rent een roofdier achter ze aan... Soms is het spelen en klooien en gewoon omdat het leuk is om verder te trekken of lopen ze al grazend een flink eind - maar voor een deel zijn het ook de omstandigheden die maken dat ze wel moeten.

(En daarin is ook niet ieder dier even enthousiast. Tenminste, ik zie niet veel wilde paarden natuurlijk, maar je ziet soms wel dat sommige paarden op grotere stukken weide helemaal geen zin hebben om mee te gaan met de rest en liever gewoon blijven waar ze zijn - alleen hun verbinding met de kudde is toch sterker en dus gaan ze uiteindelijk wel mee. Maar zeker niet allemaal met hetzelfde enthousiasme.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:13

Nala schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk even out of the box hoor. Maar heb je je paard weleens helemaal los laten maken door bijvoorbeeld een fascia therapeut? Ik krijg bij jouw verhaal meer het gevoel dat je paard niet lekker in zijn vel zit.

Ja dit heb ik al vaker laten doen. Ze loopt ook op je pinken als ze op het stuk komt dat ze leuk vindt, maar tot dat punt is een ander verhaal :+

En dit heeft ze altijd al gehad?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:35

Elisa2 schreef:
Nala schreef:

En dit heeft ze altijd al gehad?

Yes, altijd al geweest. Toen ik haar pas kreeg was het letterlijk 1 stap vooruit 2 terug.

Elisa2

Re: Knagend onderbuikgevoel bij paarden hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:41

Dan is het denk ik ook gewoon een stuk karakter. Sommige paarden zijn zo van nature, is niet altijd fijn om mee te werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:08

troi schreef:
Heel eerlijk ben ik over de jaren steeds minder met mijn paard aan het doen om oa deze reden. Hij doet zijn taak als kudde leider, staat de hele dag te vreten en te doen waar hij zin in heeft. Ik ga soms een rondje rijden en dat vind hij best ook gezellig en hij doet alles wat ik vraag, maar het liefste staat hij in de kudde.

Ik heb trouwens wel de mazzel dat hij een 24/7 buiten plek heeft in een stabiele kudde met onbeperkt eten en een huge weiland waarin de beesten regelmatig een sprintje trekken en er flink gespeeld wordt. En dat hij makkelijk op een goed gewicht blijft.

Ik geniet van het zien hoe mijn vriend een heerlijk leven heeft en weinig moet. Ben eigenlijk jaloers op hem denk ik :P

Herkenbaar! Met mijn grote warmbloed doe ik ook niet veel meer, vroeger wel alles gedaan (springen, dressuur, western, basic endurance, alles geprobeerd). Echte looplust had hij nooit, hij was wel altijd in voor 'truukjes doen' (vrijheidsdressuur bv). Hij is nu 21 jaar en geniet gewoon op de wei in onze kleine kudde aan huis.

Ik heb wel veel plezier in het rijden met mijn ijslanders. Daar spat de looplust vanaf, dat hoort ook wel wat bij het ras. Het is een verademing om niet het idee te hebben je paard te moeten dwingen, maar eentje die echt wil gaan gaan gaan. Ze zijn evengoed blij op de wei hoor :P maar onze ritjes samen zijn gewoon ontspannen, leuk en knallen maar. Ik let er wel op om ook voldoende aandacht te geven aan wat zij als individu leuk vinden, zo vind mijn ene merrie zwemmen heerlijk, dus dat doen we dan gewoon.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:49

Ik herken je vraagstuk wel voor een deel. Ik kom het vaak in de winter tegen omdat we dan veel het zelfde doen in de binnenbak, het koud of nat is.. Al geloof ik best dat hij hierin mijn eigen motivatie ook vaak zak spiegelt :+

Er zijn een paar dingen waar mijn paard dan enorm van opknapt.

1. Belonen met stem
2. Afwisseling in het werk
3. Iets vragen wat hij nog stommer vindt

Als mijn paard iets moeilijk vindt gaat hij zelf vaak iets anders aanbieden. Soms ga ik daar in mee, soms maak ik daar gebruik van zoals hierboven in stap 3.

Mijn paard wil in de wei regelmatig graag spelen. En blijft de ander dan ook uitdagen tot die een goede correctie krijgt, of beter nog zijn zin. Doen de paarden onderling dan niet het zelfde?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:53

Stripe000 schreef:
Dat is niet wat ik bedoel DP
Ik vind het gewoon niet meer gepast om mee te doen aan de paardensport gezien wat er allemaal speelt.
Ik ga al jaren niet meer naar wedstrijden omdat er elke wedstrijd wel iets te zien was waar mijn tenen van gingen krommen. En ja, ik spreek mensen dus wel aan op wangedrag en dat wordt je niet in dank afgenomen want paard moet maar luisteren.
Veel maneges die ik ken zijn ook zo, pak hem maar flink aan want jij bent de baas.

Natuurlijk zijn er velen die het goed doen, bedoelen.
Maar wat je nu leest in reactie op wat er speelt betreffende mishandeling van een OS amazone, niet normaal.
Mensen schijnen het toch normaal te vinden, er wordt gezegd dat iedereen wel eens over de scheef gaat, ik weiger daarin mee te gaan.

Ik heb mijn paarden nooit iets aangedaan, altijd met respect zonder enige dwang gereden, zonde enig, sporen, zweep enz enz.

Maar ik wil gewoon niks meer te maken hebben met de paarden sport in het algemeen. Het misbruiken van dieren.
En dit is mijn mening .
Wat jij vindt is jouw goed recht.

Maar wat vind je dan van konijnen in een hokje? Vissen in een aquarium? Bioindustrie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:01

ik vind dat als mensen er geen voldoening meer van krijgen op hun paard te stappen en er dus mee stoppen ze niet naar argumenten moeten gaan grijpen dat het komt door wat er allemaal speelt en vooral de mensen die er nog wel voldoening uit halen negatief commentaar geven. Dat zie ik veel hier op Bokt.

als je er mee wil stoppen dan is het wellicht tijd voor een andere nieuwe uitdaging. niet omdat je je zo stoort aan negatief nieuws.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:01

Popstra schreef:
ik vind dat als mensen er geen voldoening meer van krijgen op hun paard te stappen en er dus mee stoppen ze niet naar argumenten moeten gaan grijpen dat het komt door wat er allemaal speelt en vooral de mensen die er nog wel voldoening uit halen negatief commentaar geven. Dat zie ik veel hier op Bokt.

als je er mee wil stoppen dan is het wellicht tijd voor een andere nieuwe uitdaging. niet omdat je je zo stoort aan negatief nieuws.

Volledig mee eens. Het is ook helemaal niet erg om te stoppen als de hobby niet leuk meer is, je het maar niet onder de knie krijgt, of als je er geen geld meer voor hebt, of omdat je partner het niet meer wil.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:12

Maar wat als je het nog wel heel leuk vindt, maar ook een toenemend schuldgevoel ervaart, en dat je plezier vergalt?

Ik sta er niet zwart-wit in, maar ik ben (inmiddels 18 jaar geleden) wel begonnen met clickertraining uit welzijnsoverwegingen. En dat is veel technischer en "in je hoofd" dan gewoon rijden voor mij vroeger was. Mijn hobby was leuker toen ik nog niks van het leerkwadrant wist en gewoon deed wat iedereen deed.

Maar ik moet wel zeggen: sinds ik clicker zijn mijn paarden net zo enthousiast als mijn hond. Staan ze elkaar te verdringen voor de bak en gaan soms zelfs onder de draad door om maar in de bak te komen. En ik heb nooit meer motivatieproblemen bij m'n paarden, laat staan dat ik ze niet zou kunnen "vangen", dat ze chagrijnig zijn, zuur bij opzadelen, dat ik ze moet vastzetten, dat ze stout zijn, grenzen opzoeken, dat ik druk moet escaleren naar fase 4, ze moet "bijtikken", etc. Heel veel dingen die wij normaal vinden omdat we er zo aan gewend zijn, zijn eigenlijk echt niet normaal als je ernaar kijkt vanuit de bril van "vindt mijn paard het eigenlijk net zo leuk als ik?".
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 27-07-24 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:28

Ik snap de gedachten ook heel goed en vind het positief bekrachtigen heel interessant, vooral ook met het oog op mijn twee jonkies. Die hoeven nog niet veel maar wil ze wellicht ooit voor de kar.
Maar waar begin je? Tips? Boeken? Links?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:33

Ik vind alles van de clickeracademie een aanrader. :)

En er zijn ook steeds meer instructeurs die je op weg kunnen helpen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:53

Ik snap je helemaal. Het voelde voor mij ook steeds 'vreemder' dat we eigenlijk op een paard zitten en ze moeten 'werken'.

Maar goed, jij hebt je paardje nu eenmaal en hij mag ook niet ongezond dik worden dus je moet wat. Misschien een sobere paddock paradise maken en/of een fijne kudde zodat ze meer in beweging komt? En mennen buiten of wandelen ofzo klinkt ook niet direct als dierenmishandeling hoor: In de natuur moeten ze ook met de kudde mee, ook als ze geen zin hebben.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 17:06

Bedankt voor de reacties iedereen! Toch weer interessant om te zien hoeveel verschillende kijken er op iets zijn.

Ik ben zelf nu op vakantie en had vroeger beslist meteen gezocht naar een plek om buitenritten te maken, maar ik merk dat ik die behoefte nu helemaal niet meer heb. Misschien een wandeling bij een sanctuary, maar geen ritten of koetsritten.

Nala gaat uiteraard helemaal nergens heen, en ik zal haar ook beweging blijven geven met de koets om haar gewicht onder controle te houden. Maar voor de toekomst weet ik nog niet of ik weer een paard zal nemen om deze dan voor mijn hobby te laten “werken”.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:20

Voor een pony met pssm1 is bewegen essentieel maar leuk zal het nooit voor ze worden omdat het toch altijd eerst even zeer doet voordat de verkeerde suikers afgevoerd zijn.
Ik denk dat je daar ook een stukje van je antwoord hebt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:46

Een fout die veel gemaakt wordt bij het rijden en mennen is vanachter gas geven en van voren vasthouden. Maw het paard heeft geen ruimte om te gaan. Een stille vaste hand doet hetzelfde in stap. Zelfs bij een vrij lichte aanleuning. Zorg dat je in ieder geval alle ruimte geeft om te gaan en bijna elk paard is terughoudend van stal of kudde weg en meer naar voren op de terugweg er naartoe.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:57

Mungbean schreef:
Voor een pony met pssm1 is bewegen essentieel maar leuk zal het nooit voor ze worden omdat het toch altijd eerst even zeer doet voordat de verkeerde suikers afgevoerd zijn.
Ik denk dat je daar ook een stukje van je antwoord hebt.

Dit klopt ook zeker :j

Rizette schreef:
Een fout die veel gemaakt wordt bij het rijden en mennen is vanachter gas geven en van voren vasthouden. Maw het paard heeft geen ruimte om te gaan. Een stille vaste hand doet hetzelfde in stap. Zelfs bij een vrij lichte aanleuning. Zorg dat je in ieder geval alle ruimte geeft om te gaan en bijna elk paard is terughoudend van stal of kudde weg en meer naar voren op de terugweg er naartoe.

Klopt! Hier letten we ook zeker op