Grasvoetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Grasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:16

Ik heb dat wel vaker gezien bij paarden, maar dan tot ongeveer 3 jaar. Dan heeft de ene knie een groeispurt en de ander nog even niet. Heb echt wel eens gedacht dat ik een fokproduct af kon schrijven en 3 maanden later was het weer recht. Is deze al ruim 4 jaar?

lenka14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 11:21

De benen staan op de foto niet op dezelfde lijn naast elkaar, ik denk dat de foto een vertekend beeld geeft. Ze is vorige maand 4 jaar geworden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:41

Ik denk dat dat wel meevalt. Wel staat ze wat Frans.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:01

Nicky1963 schreef:
Cioccolato schreef:
Of je foto vertekend zo of je ziet oprecht t hele been al ongelijk

Dit viel mij ook op, op deze foto zijn de gewrichten van de voorbenen niet op gelijke hoogte.

Mee eens!
Is zeer verschillend naast elkaar, de voorbenen.

Ik had m ook laten staan en nooit met zulke voet gekocht!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:32

De ts schiet echt helemaal niets op met dergelijke opmerkingen (die steeds opnieuw voorbij komen). Ze heeft hem namelijk al gekocht.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:13

Niqui schreef:
De ts schiet echt helemaal niets op met dergelijke opmerkingen (die steeds opnieuw voorbij komen). Ze heeft hem namelijk al gekocht.

Mee eens. TS vroeg om ervaringen met zo’n voet. Ik denk dat de ervaringen gewoon uiteen liggen. Het ene paard kan er mee functioneren met een vergroot risico op eerdere slijtage en het andere paard is aan de lopende band kreupel en niet geschikt als rijdier.

Je zal in ieder geval rekening moeten houden met goed management op de voeten en de smid met een kortere interval laten komen dan het gemiddelde paard. En je paard kan misschien baat hebben bij regelmatig loswerken door een osteopaat, want hij zal altijd ergens compenseren in het lijf. Hoe het gaat uitpakken weet je pas na een langere tijd van belasting. Aangezien het een groen dier is, kan daar nog geen uitspraak over worden gedaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:19

StalNollie schreef:
little_birdy schreef:
Oei deze had ik persoonlijk laten staan.
Hebben ze deze aan je verkocht als zijnde graasvoet?
Want dit is overduidelijk een bokvoet en een flinke standafwijking.
Zou als hij verkocht is als graasvoet kijken of je hem nog terug kan doen want hiermee kan je serieuze blessures krijgen

Terug doen? Op grond van? De afwijking is duidelijk te zien dus geen verborgen gebrek

Op basis van valse röntgenfoto's misschien? Geen idee of dit te bewijzen valt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:22

ruitje schreef:
Ik heb dat wel vaker gezien bij paarden, maar dan tot ongeveer 3 jaar. Dan heeft de ene knie een groeispurt en de ander nog even niet. Heb echt wel eens gedacht dat ik een fokproduct af kon schrijven en 3 maanden later was het weer recht. Is deze al ruim 4 jaar?

Ik heb indertijd (cursus eigenaar-trainer van renpaarden in Deurne, vele jaren geleden) geleerd dat pezen zich ontwikkelen tot 7 jaar, dus ik zou inderdaad denken dat dit nog kan goedkomen/gecorrigeerd kan worden. Tenzij de info die ik heb intussen al achterhaald is natuurlijk, ik spreek over misschien 20 jaar geleden.

Mijn hengst is trouwens na verandering van hoefsmid ook heel erg veranderd van hoefstand, hij was al 20+ en heeft er geen dag slechter door gelopen, integendeel. Maar hij stond niet in het werk, kan je natuurlijk niet vergelijken met bijv. een sportpaard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:41

Poeh, deze pony had ik ook laten staan. Of het nu wel of niet enigszins toonbaar wordt met bekappen, voor het dier is het al vier jaar (ver)groei verder. Even cru gezegd zou dit wel eens een hele dure grasmaaier/poetspony kunnen worden. In ieder geval geen rij- of menpony. Daar kun je nu wellicht niets meer mee, maar wel met het advies om er niet op te stappen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:46

De pony is 4 jaar geeft TS aan. Is de pony ook al beleerd? Heb je kunnen proefrijden?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 14:19

Ik zou me wel zorgen maken. Zeker als de rontgenfoto's 2 jaar geleden waren en het sindsdien dus veel erger is geworden. Dan is het dus geen graasvoetje, dat ontstaat al in de veulentijd.

Ik heb een paard gehad dat in de opfok een steiler voetje had ontwikkeld, zogezegd als gevolg van een hoefzweer, wel veel minder erg dan dit paard. Die was erg lastig qua gedrag, het licht uit je ogen willen slaan als je een achterbeen wilde optillen, ineens weigeren te lopen onder het zadel etc.. Eerste dierenarts kon niks vinden op de röntgen van de benen dus mee aan de slag gegaan, bleef lastig ondanks heel consequent trainen. Ik vertrouwde het niet dus paard naar een grotere kliniek gebracht voor foto's van de hals en rug, ook die waren goed, maar op de hoek van de foto was een stukje schouder te zien.. Daar gericht foto's van gemaakt en blijkt dus in de opfok schouder gebroken te hebben en dat was niet mooi geheeld. Paard had dus gewoon pijn en is ingeslapen. Vanwege het ontlasten van die schouder is de hoef steiler gaan groeien.

Het feit dat het paard op de foto met zijn rechter voorbeen iets meer naar buiten staat kan ook al een teken zijn dat er toch ergens in het been iets speelt (ervan uitgaande dat dat geen momentopname is). Ik zou toch dat been opnieuw op de foto laten zetten, en als er niets te zien is ook de schouder meenemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:18

Je ziet vanaf de voorkant dat de voeten ook ongelijk zijn, de rechter voorvoet is veel smaller. Dat is al niet goed. En ik vind zijn kogels aan de binnenkant best dik, tikt hij zichzelf aan TS?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:40

Gelukkig heb jij haar gekocht er zijn zat paarden met ongelijke voeten en ik vind dat je smid al goed werk gedaan heeft .!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:27

Earth schreef:
Je ziet vanaf de voorkant dat de voeten ook ongelijk zijn, de rechter voorvoet is veel smaller. Dat is al niet goed. En ik vind zijn kogels aan de binnenkant best dik, tikt hij zichzelf aan TS?

Dat het stijle voetje smaller is zie ik wel vaker als je een stijl +normaal/plat voetje hebt.

Hier zelf een paard met een iets stijl voetje, die loopt er al jaren goed mee maar de smid moet echt om de 5 week langskomen om te bekappen anders wordt het verschil in afrollen en paslengte groter.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:41

Hmm mijn vorige merrie had ook 1 plattere voet en 1 steilere voet. De ene was ook breder dan de andere. Die heeft er naar mijn weten nooit last van gehad en kon alles. Het was overigens niet zo erg als de foto’s op de 1e pagina, maar ik kocht haar ook pas toen ze 3 was.

lenka14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 21:39

Deze foto heb ik zonet gemaakt, gezien de vorige een vertekend beeld gaf.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:44

Dit is geen graasvoet maar een bokvoet.
Heel goed managen met bekappen en ijzers en onthou dat de pezen niet teveel mogen belast worden
Dus bekappen met volgen van de (bok)voet stand. Dus aan de stand niet rommelen.
Vriendin van mij heeft met heel goed op dit soort zaken te letten het redelijk ver kunnen schoppen in de dresuur. Uiteindelijk paard moeten laten gaan vanwege artrose en het door de hoefzool heenkomen van hoefbeen.
Geen HB!!!.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:52

Op basis van je laatste foto, vind ik het beeld best wel meevallen en denk ik dat je smid goed werk heeft geleverd. Ik hoop voor je dat je er een leuk rijpaard aan gaat krijgen. Natuurlijk zul je iets hogere hoefsmidkosten hebben, omdat hij wat frequenter zal moeten worden bekapt dan een paard met goede hoeven. Maar op basis van dit laatste beeld het paard volledig afschrijven, wat sommige in dit topic wel doen, zou ik niet doen.

Verder is mijn persoonlijk ervaring niet zo heel slecht met wat ongelijke voeten. Ook veel topsport paarden hebben geen gelijke voeten. Ik ben met regelmaat op de grote internationale wedstrijden in de stallen geweest. Daar heb ik echt meermaals met verbazing naar de voeten staan kijken, sommige top springers of dressuurpaarden hebben hele steile of platvoeten of ook flink ongelijke voeten. En ze lopen wel op dat niveau. En natuurlijk, op deze paarden zit andere dierenarts en hoefsmid begeleiding dan op de reguliere paarden. Maar zoals eerder gezegd, schrijf je paard niet gelijk af.

En ook de opmerkingen niet kopen, of ik zou hem niet kopen heeft ts niets meer aan. Ze heeft hem reeds gekocht. Waarom zijn we met zijn alleen zo goed om elkaar zo af te kraken of de put in te praten. Natuurlijk, de hoef is een aandachtspunt, maar ze heeft een dierenarts om advies gevraagd en die geeft aan dat er nog verbetering kan plaatsvinden.
We hebben niet allemaal al jaren ervaring in de paarden waardoor we dit aandachtpunt op basis van onze eigen ervaring in kunnen schatten. Maar ook, we kunnen niet allemaal dat 100% gave paard zonder bemerkingen kopen. Enerzijds omdat er dan niet genoeg paarden zijn, want veel mankeren wel iets, anderzijds daar hebben we niet allemaal de juiste portemonnee voor.
Wie weet heeft ts dit paard door deze "bemerking" ook welk voor een leuke prijs kunnen kopen.

TS ik wens je heel veel plezier en geluk met je nieuwe aanwinst!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:57

Poeh, wat een hoop (al dan niet zo bedoelde) vervelende reacties. Ik vind het beeld al een stuk beter. Zou voorzichtig werk opbouwen en de reactie daarop nauwlettend in de gaten houden. Wat ik zo zie een bekwame hoefsmid!
Heb je ook een foto van op zij

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:15

Ik vind de laatste foto en hele verbetering met de eerste! Lijkt mee te vallen nu.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:25

Idd. Deze stand lijkt beter te zijn.
Heb je ook een zij foto?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:23

Morganlefay schreef:
Heel goed managen met bekappen en ijzers en onthou dat de pezen niet teveel mogen belast worden
Vriendin van mij heeft met heel goed op dit soort zaken te letten het redelijk ver kunnen schoppen in de dresuur. Uiteindelijk paard moeten laten gaan vanwege artrose en het door de hoefzool heenkomen van hoefbeen.
Geen HB!!!.

Is het een idee om eerst alle reacties even te lezen voor je een opmerking plaatst. Dit is al tig keer opgemerkt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:28

pillow schreef:
Morganlefay schreef:
Geen HB!!!.

Is het een idee om eerst alle reacties even te lezen voor je een opmerking plaatst. Dit is al tig keer opgemerkt.

En dit is waarom Bokt zo gezellig leeg is.

Ik vind het een toegevoegde waarde, zeker gezien de ervaring uit eerste hand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:30

Inderdaad

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:38

Mooie verbetering na het bekappen. :j Hopelijk kan je het met hulp van de smid goed managen.

Wij kregen het nooit beter dan dit:
Afbeelding
Maar hiermee functioneerde deze pony wel op Z-niveau in dressuur en springen. Ze is te vroeg overleden (15 jaar), maar dat kwam door iets heel anders (tumor). De röntgenfoto's van de benen waren toen nog acceptabel, al zou je dat niet verwachten.