Den Hoek - Eric Laarakker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:48

neetoch schreef:
Leverbot is zowiezo gokken. Uit mestonderzoek haal je het niet. Er zijn een aantal richtlijnen: natte weides, helemaal als daar ook schapen op hebben gestaan, leverenzymen uit bloedonderzoek dacht ik...

In het geval van verdenking op leverbot wel doen juist.

Er is een specifieke mest test voor leverbot. In het bloed kun je zien of er schade aan de lever is en hoe groot die is. Een stalgenootje van mij heeft een paard gehad die leverbot had. Ik vond vooral de doffe vacht opvallen. Die was niet mager maar wel duidelijk niet goed in zn vel.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:31

Hoi allemaal,

Sommige vroegen vervolg..

Ik stuurde dinsdag een mestbal naar den hoek.
Vandaag kreeg ik uitgebreid geschreven en daarbovenop telefonisch verslag van Eric.

Allereerst neem ik alles met een korreltje zout wat ze me vertellen (omdat ik mijn eigen wil beschermen tegen 'valse hoop' :( )...
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik enerzijds verbaast sta van hun snelle terugkoppeling en menens en anderzijds vind ik het fascinerend dat zij zonder mijn paard gezien te hebben metingen op tafel kunnen leggen met onderliggende linken. EN waarvoor hij de tijd neemt om ze uit te leggen aan de telefoon.

Aan de hand van de mest werd leverbot uitgesloten. :o
Ik had trouwens 2 maand geleden in de kliniek een ecografie reeds uitgevoerd en vorige week naar een andere kliniek mest opgestuurd, die hadden ook reeds bevestigd dat er geen leverbot aanwezig was :).

Eric zei dat zoals verwacht er meerdere dingen "uit balans" werden gemeten namelijk;
-zijn "hele microbioom en darmflora".
Op zich shockeert deze vaststelling mij niet. :) :)
Zoals een andere bokker reeds aanhaalde het is moeilijk de kwaliteit van hooi en stro te controleren bij elke levering. Schimmel in sommige hooibotten is haast onoverkomelijk.

-Zijn maag, lever en milt meten duidelijk overbelast.
Maag via cranio sacrale punten is extreem gevoelige . Lever zagen we in het bloed.
Deze vaststelling volg ik dus ook.
-Lyme disbalans.
Vraagteken?? :\

Nu:
-Eric vroeg mij of hij al eens Rhino gehad had? En/of hij hiervoor gevaccineerd werd.
Ik zei dat hij elk jaar hiervoor ingeënt werd.
Eric meet Lyme en dat samen met het Rhino virus (vaccin) in zijn systeem wat invloed heeft op zijn zenuwstelsel %) .
Hij voegde er aan toe de lyme in combinatie met rhino vaccin heel het zenuwstelsysteem in het bijzonder van de achterhand en bekken van mijn paard blokkeert en zijn immuunsysteem stuk maken.
Deze blokkades zorgen ook bovenstaande disbalansen (milt, lever, maag) %) %) .
Hem in de toekomst nog hiervoor nog vaccineren is afgeraden.
Zijn wervelkolom meet hij ook niet goed, maar via een mestbal kan hij niet meten vast vast zit in het lichaam (eerlijk...)

Hij adviseerde mij 4 middelen 2 maand toe te dienen en nauw contact te houden met hun.
Hij vertrok op reis volgende week anders had hij mij echt vroeger willen zien.

Zo raadde hij: Tick borne, Allergric Pro, Neuro Cosmic Blue en IverquineM aan.
Ervaringen met deze producten ?

Hieperdi

Re: Den Hoek - Eric Laarakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:43

Is je paad getest op PSSM of evt PPID? Dan zou ik daar eerst achteraan gaan. Een mestbal opsturen en daar zulke diagnoses uit halen geloof ik helemaal niks van!

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:46

Hieperdi schreef:
Is je paad getest op PSSM of evt PPID? Dan zou ik daar eerst achteraan gaan. Een mestbal opsturen en daar zulke diagnoses uit halen geloof ik helemaal niks van!

Ja deed ik al met reguliere arts.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:55

nadcha schreef:
Hieperdi schreef:

Ja deed ik al met reguliere arts.

En een algemene bloedtest op vitamines ook neem ik aan? Een goede osteopaat/fysio? Misschien heeft je paard ergens een blokkade.
Blaasontsteking uitgesloten?
Nier stenen?
Smegma ophopingen bij de koker?
Zand in de darmen?
Maagzweren?

Het is een hele lijst ik weet het. Het is ook niet makkelijk en alles tergelijk uit zoeken is een flinke kosten plaatje

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:12

Ik heb oa de gewone cosmic blue gegeven, dat ben ik nog lang blijven geven. Mijn paard kon toen ook een seizoen zonder deken staan (zomereczeem). Wij zijn ook lange tijd nog doorgegaan met circa elk kwartaal een mestbal toe sturen en alleen in het begin was er medicatie op maat nodig. Daarna kon ik het onderhouden met de cosmic blue en producten van phytonics.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 20:15

Slmt9 schreef:
Ik heb oa de gewone cosmic blue gegeven, dat ben ik nog lang blijven geven. Mijn paard kon toen ook een seizoen zonder deken staan (zomereczeem). Wij zijn ook lange tijd nog doorgegaan met circa elk kwartaal een mestbal toe sturen en alleen in het begin was er medicatie op maat nodig. Daarna kon ik het onderhouden met de cosmic blue en producten van phytonics.

Oke en na hoeveel tijd zag je resultaat met medicatie?
Jammer dat het niet in poeder vorm de producten die ik moet toe dienen.. Voor voeders is het een heel klusjes met die druppels

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:18

Wij hebben meerdere pony’s die verschillende druppels (verschillende merken ook) krijgen. Het kan handig zijn om je paard te leren makkelijk een spuitje aan te nemen; je trekt dan de druppels op in het spuitje en geeft die in de mond.
Een stalgenootje doet volgens mij ook 2-3 soorten bij elkaar in hetzelfde spuitje, maar ik weet niet of dat bij alle soorten zomaar kan.
Zij maakt spuitjes voor meerdere dagen klaar.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:19

Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring delen met erik, en die is echt heel positief.

Mijn paard had na verhuizing opeens maagzweren en stond op onbeperkt hooi, eerst regulier behandeld in de kliniek, en 40 dagen aan de unclergold gestaan, conclusie vanuit de derde scopie maagzweren waren erger geworden en zij wisten het niet meer.
rekening van ruim 5500 euro en een dood ziek paard die wel at maar niet wilde bewegen.
ik zou maar naar Utrecht moeten gaan om daar te gaan onderzoeken waar de zweren vandaan kwamen.

Uit pure wanhoop en zonder iets te verliezen te hebben contact opgenomen met erik, en onder de noemer ik heb niets te verliezen, zijn adviezen opgevolgd.
Ik ben heel nuchter en sceptisch tov alles dat niet wetenschappelijk is aangetoond, maar ik had na 2 weken een pony die weer wilde lopen.
Na 6 weken stond ze weer vol in het werk en was ze helemaal zichzelf, kosten bij erik nog geen 600 euro.

Nu ga ik alleen nog maar naar de kliniek als het acuut is, ik laat haar eerst bij afwijkend gedrag doormeten en probeer het eerst met het minst ingrijpende middel op te lossen.

(uiteindelijk waren het de schimmels die zich hadden opgehoopt in de darmen en lever die haar intern zo veel stress gaven, dat zij daardoor de maagzweren heeft gekregen.)
Mijn gevoel zei altijd al de maagzweren zijn een symptoom van een ander probleem.

Dit was even beknopt mijn verhaal over erik.

Mijn advies, probeer het gewoon, je weet na 3 weken echt wel of het aan slaat, de voorgeschreven producten zijn allemaal op natuurlijke basis en kunnen mits goed gedoseerd geen kwaad, dus je hebt er niets mee te verliezen, en heel veel mee te winnen.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 20:20

Hilary schreef:
Wij hebben meerdere pony’s die verschillende druppels (verschillende merken ook) krijgen. Het kan handig zijn om je paard te leren makkelijk een spuitje aan te nemen; je trekt dan de druppels op in het spuitje en geeft die in de mond.
Een stalgenootje doet volgens mij ook 2-3 soorten bij elkaar in hetzelfde spuitje, maar ik weet niet of dat bij alle soorten zomaar kan.
Zij maakt spuitjes voor meerdere dagen klaar.

Thx voor de tip van de spuitjes !
Ik vraag het na of de combinatie mag in 1 spuit.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 20:23

femke85 schreef:
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaring delen met erik, en die is echt heel positief.

Mijn paard had na verhuizing opeens maagzweren en stond op onbeperkt hooi, eerst regulier behandeld in de kliniek, en 40 dagen aan de unclergold gestaan, conclusie vanuit de derde scopie maagzweren waren erger geworden en zij wisten het niet meer.
rekening van ruim 5500 euro en een dood ziek paard die wel at maar niet wilde bewegen.
ik zou maar naar Utrecht moeten gaan om daar te gaan onderzoeken waar de zweren vandaan kwamen.

Uit pure wanhoop en zonder iets te verliezen te hebben contact opgenomen met erik, en onder de noemer ik heb niets te verliezen, zijn adviezen opgevolgd.
Ik ben heel nuchter en sceptisch tov alles dat niet wetenschappelijk is aangetoond, maar ik had na 2 weken een pony die weer wilde lopen.
Na 6 weken stond ze weer vol in het werk en was ze helemaal zichzelf, kosten bij erik nog geen 600 euro.

Nu ga ik alleen nog maar naar de kliniek als het acuut is, ik laat haar eerst bij afwijkend gedrag doormeten en probeer het eerst met het minst ingrijpende middel op te lossen.

(uiteindelijk waren het de schimmels die zich hadden opgehoopt in de darmen en lever die haar intern zo veel stress gaven, dat zij daardoor de maagzweren heeft gekregen.)
Mijn gevoel zei altijd al de maagzweren zijn een symptoom van een ander probleem.

Dit was even beknopt mijn verhaal over erik.

Mijn advies, probeer het gewoon, je weet na 3 weken echt wel of het aan slaat, de voorgeschreven producten zijn allemaal op natuurlijke basis en kunnen mits goed gedoseerd geen kwaad, dus je hebt er niets mee te verliezen, en heel veel mee te winnen.

We zijn in februari- maart ook door het maagzweren verhaal type 4 gegaan met ulcergold en alles er op en er aan.
Maagzweren komen inderdaad niet zomaar van nergens.

Dank je voor de tip!
De beantwoorden me vraag ivm producten die weinig schade kunnen richten aangezien ze op natuurlijke basis zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:28

nadcha schreef:
Slmt9 schreef:

Oke en na hoeveel tijd zag je resultaat met medicatie?
Jammer dat het niet in poeder vorm de producten die ik moet toe dienen.. Voor voeders is het een heel klusjes met die druppels

Zo uit mn hoofd binnen 1 of 2 weken. Zijn buik was ook vreselijk bol van het gas (was iets met blinde darm) en dat begon toen eindelijk af te nemen.
Ik legde (halve) witte broodjes klaar en de pension eigenaar druppelde het daarop en gaf het zo. Dan kost het ook weinig tijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:31

Natuurlijke basis zegt echt niks. Jullie weten dat er zat dingen in de natuur zijn waar je van dood kan gaan hé? En weinig schade geldt dan dus ook niet. Er zijn een hoop dingen juist in synthetische vorm gemaakt, omdat dat stabieler en betrouwbaarder is als de natuurlijke variant. Dus nee, natuurlijk is niet perse beter en ook lang niet altijd een kwestie van geen schade of baadt het niet, schaadt het niet.

Het is wel precies wat ik voorspeld had. Lekker makkelijk ook, want rhino is zo vreselijk veel voorkomend dat bijna elk paard ooit wel besmet of gevaccineerd is geweest ervoor. Je hebt er zelfs veel dragers van.

Stress is 1 van de belangrijkste factoren ook bij maagzweren. Mensen richten zich enorm op voer, maar je kan ze 24/7 voeren en alsnog zweren krijgen door stress en andere oorzaken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-24 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:37

nou ja het bijzondere aan mijn merrie was dus dat uit niets bleek dat het een maagzweer was, ze glansde als een spiegel, at goed beetje te goed ;) had overgewicht, maar kon geen enkele aanraking meer verdragen op haar buik.
Hij heeft terplekke haar ook onder een geluidsgolvendeken gezet, met as tip dat ik die thuis zou doorzetten met een kleine speaker, dit heb ik 1 keer gedaan maar heel de stal dacht dat er ufo's overvlogen zo raar geluid.
Dus ik heb gedaan wat goed voelde (alleen de supplementen) Cosmic blue, gastricomp livercomp
micro-comp en nu word ze elk half jaar doorgemeten, en is het al 2 jaar stabiel.
Het is idd een beetje zoeken met de druppels, maar die deed ik altijd in een klein spuitje in haar onderlip bij haat tandvlees (in dr centenbak)

de poeders deed ik een papje van maken met wat water, omdat haar lever het zo zwaar had mocht ze geen olie meer (daar reageert ze nu nog steeds niet goed op trouwens)
en dat papje deed ik dan door haar brokjes.
de losse poeder over de brokjes liet ze echt staan, omdat het best een typische geur heeft
(beetje kipkruiden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:37

femke85 schreef:

Heb je je paard altijd onverpakt hooi kunnen voeren?

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:45

MyWishMax schreef:
Natuurlijke basis zegt echt niks. Jullie weten dat er zat dingen in de natuur zijn waar je van dood kan gaan hé? En weinig schade geldt dan dus ook niet. Er zijn een hoop dingen juist in synthetische vorm gemaakt, omdat dat stabieler en betrouwbaarder is als de natuurlijke variant. Dus nee, natuurlijk is niet perse beter en ook lang niet altijd een kwestie van geen schade of baadt het niet, schaadt het niet.

Het is wel precies wat ik voorspeld had. Lekker makkelijk ook, want rhino is zo vreselijk veel voorkomend dat bijna elk paard ooit wel besmet of gevaccineerd is geweest ervoor. Je hebt er zelfs veel dragers van.

Stress is 1 van de belangrijkste factoren ook bij maagzweren. Mensen richten zich enorm op voer, maar je kan ze 24/7 voeren en alsnog zweren krijgen door stress en andere oorzaken.

ik snap wat je zegt, en ik was en ben ook sceptisch maar ik was daadwerkelijk wel zo wanhopig dat het bij mijn pony echt niet slechter kon gaan, dus letterlijk niets te verliezen had.
als je niet over doseert, en je dus aan de voorgeschreven hoeveelheden houdt kan het imo echt geen schade aanrichten.

je kan immers ook een allergische reactie krijgen van wijwater :D 8-)

erik heeft bij mij uitgelegd dat het door de lanbouwgiffen komt dat er zoveel paarden rond lopen met schimmels in de darmen en dat dat weer door het drinken uit de sloten en het gras komt, sommige dingen moet je denk ik met een korrel zout nemen, of voor jezelf inschatten hoe belangrijk het voor jou zelf is. ik vind weidegang en gras belangrijk dus die van mij staat ondanks wat hij aangeeft toch op het land.
dus ik snap wel wat hij zegt met dat vaccin tegen rhino, maar ik zou eerst kijken of de supplementen aanslaan en dan pas een overweging maken om wel of niet volgend jaar te enten. :) stapje voor stapje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:55

Citaat:
Natuurlijke basis zegt echt niks. Jullie weten dat er zat dingen in de natuur zijn waar je van dood kan gaan hé? En weinig schade geldt dan dus ook niet. Er zijn een hoop dingen juist in synthetische vorm gemaakt, omdat dat stabieler en betrouwbaarder is als de natuurlijke variant.

???
1) Eerst zeg je 'dat het niets zegt'
2) om vervolgens met losse feiten te komen die maken 'dat het dus wel iets zegt'.
3) "Farmakon" betekent in het Grieks zowel geneesmiddel als gif. Het kenmerk van een genezer is dat iemand kan doseren.

Soms zijn synthetische dingen inderdaad stabieler. Soms zo stabiel dat het niet wordt opgenomen.

Natuurlijk kan ook betekenen: plant met hulpstoffen - doorgaans veel effectiever.
Natuurlijk kan ook betekenen: net die vorm die lastig na te maken is (dwz: er is synthetisch spul dat er op lijkt) en afhankelijk van zo'n detail kan de werking zeer beslist verschillen.

Wat ik wel met je eens ben: het is GEEN kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet', het spul werkt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:01

Mijn paard krijgt sinds enige tijd Cosmic-blue met Akermansia en Microcomp. Beide vloeibaar en ik doe ze idd in een spuitje van beide 2 ml en spuit het zo in zijn mond, beetje op zelfde manier als wormenkuur. Vanwege mestwater en opgeblazen blinde darm geef ik dit na 2 weken echt minder mestwater en geen uitstulping van de blinde darm meer. Nu geen mestwater meer en mooie stevige ballen mest. En paard krijgt al jaren gewoon hooi geen voordroog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:27

Janneke2 schreef:
Citaat:
Natuurlijke basis zegt echt niks. Jullie weten dat er zat dingen in de natuur zijn waar je van dood kan gaan hé? En weinig schade geldt dan dus ook niet. Er zijn een hoop dingen juist in synthetische vorm gemaakt, omdat dat stabieler en betrouwbaarder is als de natuurlijke variant.

???
2) om vervolgens met losse feiten te komen die maken 'dat het dus wel iets zegt'.
3) "Farmakon" betekent in het Grieks zowel geneesmiddel als gif. Het kenmerk van een genezer is dat iemand kan doseren.

Soms zijn synthetische dingen inderdaad stabieler. Soms zo stabiel dat het niet wordt opgenomen.

Natuurlijk kan ook betekenen: plant met hulpstoffen - doorgaans veel effectiever.
Natuurlijk kan ook betekenen: net die vorm die lastig na te maken is (dwz: er is synthetisch spul dat er op lijkt) en afhankelijk van zo'n detail kan de werking zeer beslist verschillen.

Wat ik wel met je eens ben: het is GEEN kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet', het spul werkt.

Je kan natuurlijk ook gewoon een keer proberen niet woorden te verdraaien.
Dat iets natuurlijke basis is zegt niks. In de posts daarvoor hebben mensen het namelijk over dat het goed is omdat het natuurlijk is, terwijl er zat natuurlijke dingen zijn waar je dood van kan gaan of ziek van kan worden. Zoals ik al schrijf. Of waarbij de natuurlijke variant vreselijk onstabiel is juist. Natuurlijk is niet altijd beter.

En baadt het niet schaadt het niet. Jij vindt dat het werkt. Ik vind dat het kan schaden, zoals bij de mijne. Dus nee, jouw stellige het werkt is niet dé waarheid. Net als dat het niet zou kunnen schaden. Er zijn zat paarden waarbij het niet werkt, dus helemaal niks doet, of dus wel schaadt. En dan kan je schaden wel werken vinden maar dat is niet hoe het bedoeld wordt.

En ja, de dingen die ik gaf waren door de kliniek 'gemaakt' of geleverd waar het hier om gaat. En ja, ik hield me precies aan alle voorschriften voordat we ook nog de schuld daar neer gaan leggen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-07-24 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:30

Ik zag eerder hier geloof ik een reactie voorbij komen over Lyme en vage atrose achtige klachten. Iemand die mij daar wat meer over kan vertellen (in pb).

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:51

Janneke2 schreef:
Citaat:

???

1 en 2) Wat ze bedoelt is dat 'natuurlijk' niks zegt over of een middel schadelijk is ja of nee. Wat mij een heel correcte constatering lijkt.

3) Ik weet niet waarom je Grieks er aan de haren bij moet sleuren, maar de hoofdbetekenis van φάρμακον is het neutrale 'middel.' De context bepaalt, net als in het Nederlands, om wat voor middel het gaat, maar het woord an sich bevat daar geen informatie over, noch over de gebruiker, samensteller of toediener ervan. In de betekenis van 'gif' is het woord φάρμακον slechts 7 keer geattesteerd in het Griekse corpus. 'Het kenmerk van een genezer is dat iemand kan doseren' is dus een complete non sequitur: er is niks in de semantiek van het woord in het Grieks dat je daar ook maar enige informatie over verschaft, dat lijkt echt alleen in jouw hoofd te leven. Een dodelijk middel ≠ per definitie een verkeerd gedoseerd geneesmiddel. Overigens komt φάρμακον ook voor in de betekenis van verf of kleurstof en toverdrank, dus ja.

Spul dat werkt is ook spul dat kan schaden, maar dat terzijde.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:20

‘Spul dat werkt is ook spul dat kan schaden’ vat hem mooi samen. Geldend voor zowel reguliere als natuurlijke middelen.
Die van mij ging kapot door hb, bute was het spul wat hem van zn bevangenheid af hielp maar hem verder van binnen kapot maakte, met de spullen van Eric werd hij gelukkig wonderbaarlijk snel beter, wat met de reguliere spullen helaas niet lukte.
Anderzijds heb ik mijn paard 2 jaar later door Horsecomplete uit laten meten met de biotensor. Bij de derde keer kreeg hij dusdanig veel kruiden die ontgiften, dat er teveel ontgift werd en hij opnieuw hoefbevangen raakte.

Zoals MWM haar slechte ervaring heeft vind ik echt heftig en ik snap dat zij hier nooit meer naar toe gaat. Door mijn eigen super ervaring zou ik echter niet twijfelen om weer bij ze aan te kloppen als ik hulp nodig heb. En horsecomplete begin ik dan nooit weer aan :o

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:57

Ik gebruik Allergic Pro nu al een paar maanden voor mijn astmatisch paard. Na 2 jaar cortisonen - zo blij dat hij nu (tijdelijk) zonder cortisonen kan. Ik wijd dit niet alleen aan de Allergic Pro maar in aan een combi van op dit moment geheel op gras (dus geen hooi). Ik ben tussendoor een week met Allergic Pro gestopt maar had het idee dat hij weer iets meer last kreeg. ~En ja super makkelijk toedienen met een druppelpipet. Gewoon potje goed schudden, dan pipetje volzuigen en dan in zijn lip spuiten, klaar.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 07:45

Ik heb zelf geen ervaring met Eric Laarakker, maar sta wel open voor de holistische benadering.
Ik vind de opmerkingen over "het is een natuurlijk product, dus het kan geen kwaad" wel een beetje eng.
Kruiskruid en vingerhoedskruid zijn ook "natuurlijke producten", maar die halen we toch niet voor niets uit onze weides...

Het verbaast me eigenlijk dat er nog (bijna?) niemand iets gezegd heeft over de huisvesting van het paard.
Je geeft aan dat hij 3 uur per dag op de weide staat en verder beweging krijgt in de stapmolen, enz. Betekent dit dat hij de overige uren van de dag (zo'n 20 uur?) op stal staat?
Lijkt me dat daar dan (indien dit werkelijk zo is, als ik het verkeerd heb begrepen dan neem ik mijn woorden uiteraard terug) ook nog een heleboel te winnen valt...

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:25

Een paard van een stalgenoot had soortgelijke klachten en regulier konden ze er ook niet achter komen. Laarakkers gaf toen aan schimmels in darmen en ook last van Rhino vaccinatie en Lyme. Hij kreeg toen diverse medicatie / druppels e.d. en dat sloeg heel goed aan. Het paard is nu helemaal klachtenvrij.