Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suffie schreef:Door de vorm van de vulva en vlakbij oudere merries, waarbij de vulva naar achteren wordt getrokken door hun bouw, kan het zijn dat de vulva van boven niet meer mooi sluit.
Soms kan je dit in beweging horen als een slurpen geluid. Wanneer de vulva naar achter wordt getrokken, kan het ook zijn dat mestwater de vagina binnen loopt.
Dit alles kan een verhoogde kans op baarmoeder ontsteking geven en een reden zijn waarom merries worden dichtgezet dmv een caslick operatie. Hierbij wordt alleen van het bovenste deel de schaamlippen tegen elkaar aan genaaid. Een heel smal strookje huid. Wanneer de hechtingen zijn opgelost, is het een wond die is dichtgegroeid.
Waarom dan vaak mij merries die geinsemineerd worden? Juist dan doet een DA onderzoek aan het geslachtsapparaat en kan mbv de echo zien of er lucht of vocht in de baarmoeder zit. In combinatie met de vulva vorm komt hij dan tot een advies of conclusie.
Een heel verhaal, hopelijk wordt hiermee duidelijk dat een caslick lang niet altijd met fokkerij te maken heeft, maar soms ook met het welzijn van de merrie.
De pus is geen pus uit de baarmoeder, maar geïrriteerde hechtingen. Voorzichtig schoonmaken met ontsmettingsmiddel is voldoende.
Ayasha schreef:c_alsemgeest schreef:
Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.
Er komt pus uit het dier……..
lucht na insemineren lijkt me geen reden om meteen dicht te zetten,
c_alsemgeest schreef:Ayasha schreef:
Er komt pus uit het dier……..
lucht na insemineren lijkt me geen reden om meteen dicht te zetten,
Ik zeg ook niet dat het in het geval van de TS passend was. Ik ken de merrie niet en ben ook geen DA.
Ik probeer alleen een nuance aan te brengen in de zwart-wit posts hier dat het "dichtnaaien" van paarden niet hoort.
Het hoort in principe alleen in uitzonderlijke gevallen wanneer de merrie echt lucht aan zuigt en er dus een groot gezondheidsrisico is. Ik ben er niet bij geweest dus kan in dit voorbeeld niet zeggen of het wel of niet terecht was. Dat kan de VA van de TS alleen.
En dat je aan de andere kant ook weer niet kan zeggen dat ze het helemaal niet voelen, zeker de eerste dagen niet, waardoor het dus wel wat kan gaan irriteren en ze mogelijk schuren wat weer pus kan veroorzaken en wat de VA dan zal moeten behandelen.
En dan dus weer een goede afweging maken of het middel niet erger is dan de kwaal in dit specifieke geval.
Schuur_ schreef:Zoals ik het lees was tijdens de eerste scan alles prima, is het paard daarna 2x geinsemineerd en zat er toen ineens lucht in de baarmoeder. NIet dat dit paard lucht langs achter zuigt.
Maar bon, hoe is het er nu mee? Al aan het opknappen?
_San87_ schreef:Schuur_ schreef:Zoals ik het lees was tijdens de eerste scan alles prima, is het paard daarna 2x geinsemineerd en zat er toen ineens lucht in de baarmoeder. NIet dat dit paard lucht langs achter zuigt.
Maar bon, hoe is het er nu mee? Al aan het opknappen?
Daarom dat ik vroeg of het zou kunnen dat de lucht met inseminatie mee is gekomen.
Little_Gift schreef:Kabayo schreef:Die is dood, beetje te laat he
Toen niet hé, ik gaf je die tip waarna je liet testen en bleek dat het inderdaad dat was waar die aan leed...
Dus neen, dat was niet te laat neen alleen wou je ook toen niets aannemen van wat meerderen je zeiden... En duurde het dus inderdaad heel lang voor je überhaupt daarop wou laten testen...
Maar goed, dit zegt genoeg.
Jou negeer ik voortaan.
Zonnetje81 schreef:Zo kan je alle medische handelingen recht praten.
Net als die hond waarvan zijn oogleden met nietjes werd vastgezet, ja anders kan hij niet kijken en krijgt hij oogontsteking....
Het zal best allemaal medisch onderbouwd zijn maar zo kan je alles wat krom is recht praten imo. Juist doordat dingen gebeuren en we er luchtig en normaal over doen worden en blijven ze normaal.
Ik vind het misselijkmakend, nog steeds. Ga jezelf eens na. Ook al zit ik heel mijn leven in de paarden. Dus voor een leek is dit niet te begrijpen en krijg je dus inderdaad makkelijk dieractivisten op je dak.
CrazyCat schreef:foxy80 schreef:En terecht, want vrouwen dichtnaaien kan helemaal niet
Niet de vagina, maar wel degelijk de baarmoeder. Zoek maar eens op cerclage.
__Suzanne__ schreef:Elisa2 schreef:Ze doen dit omdat er anders steeds ontstekingen kunnen komen in de baarmoeder. Ook zonder dracht.
Ik zou hier ook even de DA voor bellen, vraag me af of er geen ontsteking ergens zit.
Als een merrie lucht op haar baarmoeder zuigt, zuigt ze ook steeds beetjes mest naar binnen. Daardoor heeft ze een hogere kans op baarmoederontsteking. Ook zonder dracht.
Karlijnxxx schreef:Ik ben wel benieuwd: heeft iemand dan ervaring met het oplossen en drachtig krijgen van een merrie die ook lucht/ontstekingen in de baarmoeder had, zonder dat de merrie werd dichtgezet? Welke behandelingen er gevolgd werden, wat de resultaten waren? Misschien heeft TS daar iets aan?
Sterkte met je merrie TS! Ik hoop dat de ontsteking snel verholpen wordt.
anjali schreef:CrazyCat schreef:
Niet de vagina, maar wel degelijk de baarmoeder. Zoek maar eens op cerclage.
Vagina dichtnaaien bij menselijke vrouwen wordt helaas ook gedaan. Alhoewel dit verboden was wil men het in Gambia weer gaan invoeren omdat het tot hun cultuur zou behoren. Ik weet wel dat dat een ander doel heeft en nog ingrijpender is dan dit gedoe bij merries waar volgens de kenners hier een medische reden voor zou ziin. Maar toch vind ik het niet fraai en bij het paard van ts is het duidelijk gaan ontsteken, dan kun je niet zeggen dat het paard daar geen last van zou hebben want paard is niet van plastic. Wel denk ik dat het niet de schuld is van ts want zij vertrouwde de DA en liet hem begaan, normaliter doe je dat dan zo als je er zelf geen ervaring mee hebt.