Metazoa voer ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:20

Ik gebruik de digestfit als beloningsbrokje bij het clickeren, of als aanvulling bij de balancer en kruiden, zodat ze iets meer te kauwen hebben. Ik geef het dus gewoon droog

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:14

Ik heb ze altijd via de paardensnackbox gekregen en mn paard vondt ze lekker. Werdt alleen echt maar 25 gram van gegeven bij een 400 gr zero voer van aveve. Dus ik kan je niet zeggen hoe ze erop reageerde.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:10

Hier ervaring met de hp23 musclefit dat is fijn voer.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:30

Hier ook ervaring met Metazoa. Ben afgelopen lente begonnen met de fitright timothee. Dat at ze in eerste instantie goed en leek het heel erg lekker te vinden (terwijl ze best kieskeurig is), maar ineens liet ze het steeds vaker staan, maar at het daarna toch uit mijn hand op. Ik gaf toen ook al de muscle fit al van Metazoa, maar deze gaf ik apart van de balancer.
Na verhuizing naar een andere stal, liet ze na de eerste week ineens alles staan van de balancer.Ik heb het daarna gemengd met de muscle fit en toen at ze alles weer op. Nu kan ze niet wachten tot ze haar bakje voorgeschoteld krijgt :D

Ik ben inmiddels ook overgegaan van de vitalbix nutrimash naar de metazoa haycobs, die ik dan ook als slobber geef. Omdat ik nog een zak nutrimash heb staan, meng ik dat er nog steeds wat doorheen. Maar de haycobs vindt ze ook heerlijk.
Qua snacks ook overgestapt van Vitalbix naar Metazoa en die worden ook altijd erg hartelijk ontvangen haha!

Voorheen had ze vaker last van mestwater, maar dit kon ook mede aan het ruwvoer liggen. Dat is nu namelijk ook veranderd en hebben sindsdien echt mooie ronde stevige vijgen als ze mest.
Dus zij doet het er super op, heel tevreden over Metazoa!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:42

Hier aten ze het enorm slecht, daarbij liepen ze erg terug in conditie.

Ik voer nu balancer van Florian, icm een ruwvoermix, daar komen ze graag voor binnen.

Vitalbix komt er nooit meer in, nooit geen paard gehad wat schuurde, binnen 8 weken schuurde 75% de staart..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:33

Hier eten ze het goed, maar we waren al wel gewaarschuwd door de winkel dat paarden die gewend zijn lekker zoet te eten, best even moeten wennen aan de smaak.

Ik geef het wel altijd nat. Droog vinden ze het minder smakelijk.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:24

Nouvel schreef:
Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.

Zo eentje heb ik ook. Hij is na 3,5 week metazoa DigestFit en RightFit Timothee een slome geworden

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:27

mvdbijl schreef:
Hier aten ze het enorm slecht, daarbij liepen ze erg terug in conditie.

Ik voer nu balancer van Florian, icm een ruwvoermix, daar komen ze graag voor binnen.

Vitalbix komt er nooit meer in, nooit geen paard gehad wat schuurde, binnen 8 weken schuurde 75% de staart..

Tja is Vitalbix de schuldige? Hier ook tot staart en manen eczeem toe. Maar het ergste vind ik nog dat Vitalbix Daily Complete te weinig doet. Advies van de fabrikant: dubbele portie geven.
Ja voor 3 heethoofden

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:31

Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.
DigestFit Esparcette en FitRight Timothee.
Zit nu in 3,5 week maar weet niet wat ik meemaak.

In de eerste week ging alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar. Ook was eerder het mestwater weg en dat is weer terug.
De mest stinkt vreselijk zuur, bijna een rottende geur.

Hebben meer mensen deze ervaringen?
En gaat dit stoppen want de mesthoop groeit veels te snel zo
Laatst bijgewerkt door Versace2011 op 28-10-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:44

Versace2011 schreef:
Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.

In de eerste werking alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar.

Ik heb mijn pony's net heel toevallig vorige week van de Metazoa Esparcette gehaald. Mijn jaarling Gimli zat ineens aan de dunne mest terwijl die altijd goed op de mest zat (ook toen die een bloedworm besmetting had) en mijn 10 jarige Asfaloth had last van jeuk.
Sinds ze er af zijn heeft Gimli nu weer mooie mest en heeft Asfaloth geen jeuk meer.
Qua hooi durf ik het niet te zeggen, maar ik merk wel dat ze nu minder hooi eten dan voorheen dus wellicht dat ze nu toch weer meer verzadigbaar zijn.
Eerder was het hooinet opgegeven moment of helemaal leeg of bijna leeg. Nu zit er nog ruim voldoende in wanneer ik 's ochtends op stal kom.
Nu je het zegt qua mest. Met uitmesten heb ik aan een emmer genoeg, maar opgegeven moment had ik 2 emmers nodig om alle mest op te ruimen. Zit nu weer op 1 emmer (zijn een mini en Shetlander).

De Timothee heb ik in het verleden (2 a 3 jaar terug) bij Asfaloth geprobeerd. Die ging er echt slechter van in zijn vel zitten. Van de Muesli werd Gimli juist heel gespannen en kon geen rust meer vinden van de zomer. Van de Muesli gehaald en hij was al snel weer de rust zelve.
Metazoa komt er hier gewoon niet meer in.
Ik heb nu de Hartog Essential Balancer gereserveerd bij de welkoop.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:44

Versace2011 schreef:

In de eerste week ging alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar. Ook was eerder het mestwater weg en dat is weer terug.

Ik had vorig jaar ook van metazoa de balancer met esparcette gevoerd en ook bij die van mij ging daarvan hun mest enorm stinken. Echt een ranzige geur, de mest was ook heel donker groen van kleur. Ben er na een week mee gestopt en de timotee variant van metazoa gegeven en de stank en donkere kleur verdween meteen.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:55

xYaartje schreef:
Versace2011 schreef:

In de eerste werking alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar.

Ik heb mijn pony's net heel toevallig vorige week van de Metazoa Esparcette gehaald. Mijn jaarling Gimli zat ineens aan de dunne mest terwijl die altijd goed op de mest zat (ook toen die een bloedworm besmetting had) en mijn 10 jarige Asfaloth had last van jeuk.
Sinds ze er af zijn heeft Gimli nu weer mooie mest en heeft Asfaloth geen jeuk meer.
Qua hooi durf ik het niet te zeggen, maar ik merk wel dat ze nu minder hooi eten dan voorheen dus wellicht dat ze nu toch weer meer verzadigbaar zijn.
Eerder was het hooinet opgegeven moment of helemaal leeg of bijna leeg. Nu zit er nog ruim voldoende in wanneer ik 's ochtends op stal kom.
Nu je het zegt qua mest. Met uitmesten heb ik aan een emmer genoeg, maar opgegeven moment had ik 2 emmers nodig om alle mest op te ruimen. Zit nu weer op 1 emmer (zijn een mini en Shetlander).

De Timothee heb ik in het verleden (2 a 3 jaar terug) bij Asfaloth geprobeerd. Die ging er echt slechter van in zijn vel zitten. Van de Muesli werd Gimli juist heel gespannen en kon geen rust meer vinden van de zomer. Van de Muesli gehaald en hij was al snel weer de rust zelve.
Metazoa komt er hier gewoon niet meer in.
Ik heb nu de Hartog Essential Balancer gereserveerd bij de welkoop.

Geen idee wat er allemaal in zit wat die slappe en olifantenhopen mest veroorzaakt. Ik heb pony/paard maat maar hij poept als een Fries. Alle 3 trouwens. Ze stonden tot de avond toe te zeuren om hooi. Dat terwijl ze de hele dag hooi hebben gegeten. Paarden stoppen als ze genoeg hebben nou ... deze niet. Ze konden nog geen 10 minuten zonder hooi. En het was vandaag het ergst. Ze werden nog agressief naar elkaar.
Ik heb nu alweer een kruiwagen vol mest van de avond. Absurd.
Gek genoeg ligt er nu nog veel hooi over; ik heb geen Metazoa gegeven vandaag (?). Zou het??

Als dit het reset-protocol van Metazoa is, dan maar geen reset. Ik ben ervan overtuigd dat het de hoeveelheid eiwitten zijn. Level 1: Er moest 450 gram per dag gegeven worden (MuscleFit) naast de FitRight/balancer, ook 250 gram. En je mag tot 3 kg per dag geven als het paard te veel afvalt. Nou hier geen grammetje minder..

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:03

Samantha89 schreef:
Versace2011 schreef:

Ik had vorig jaar ook van metazoa de balancer met esparcette gevoerd en ook bij die van mij ging daarvan hun mest enorm stinken. Echt een ranzige geur, de mest was ook heel donker groen van kleur. Ben er na een week mee gestopt en de timotee variant van metazoa gegeven en de stank en donkere kleur verdween meteen.

De balancer die ik geef is op Luzerne basis. Luzerne geef ik niet meer, maar er was niets anders. Ik hoor daar meer over; schijnt niet goed te verdragen te zijn door sommige paarden. Hier betwijfel ik ook of ze tegen luzerne kunnen. Ja de mest stonk vreselijk en is los en slap. Is gelig van kleur.
Timotee variant van Vitalbix werkt bij mijn paarden niet goed.
Esparcette, daar moeten we mee uitkijken. Dat is zo'n lading eiwitten die ze binnen krijgen. Prima voor sportpaarden maar niet voor grasmaaiers :D

Ik ben vanavond gestopt. Even niets....alleen hooi. En dat lieten ze vanavond staan terwijl ze hele dag aan 1 stuk door hebben gegeten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:21

Versace2011 schreef:
Samantha89 schreef:

De balancer die ik geef is op Luzerne basis. Luzerne geef ik niet meer, maar er was niets anders. Ik hoor daar meer over; schijnt niet goed te verdragen te zijn door sommige paarden. Hier betwijfel ik ook of ze tegen luzerne kunnen. Ja de mest stonk vreselijk en is los en slap. Is gelig van kleur.
Timotee variant van Vitalbix werkt bij mijn paarden niet goed.
Esparcette, daar moeten we mee uitkijken. Dat is zo'n lading eiwitten die ze binnen krijgen. Prima voor sportpaarden maar niet voor grasmaaiers :D

Ik ben vanavond gestopt. Even niets....alleen hooi. En dat lieten ze vanavond staan terwijl ze hele dag aan 1 stuk door hebben gegeten

Is Esparcette echt zo erg qua eiwitten? Mij werd het juist aangeraden als het meest zuivere voer voor mijn Chronisch HB pony Asfaloth.... Dan snap ik nu wel waarom die er jeuk van had gekregen en mijn mini Gimli aan de dunne mest zat. Was ook gelig/lichtbruin achtig van kleur. Heb er nog een foto van. Die zal ik je privé even sturen.
Heb ook al besloten dat er geen metazoa meer in komt hier. Al 3 varianten geprobeerd en elke keer wel wat. Helaas.

Jeetje. Dat is wel heel heftig zeg bij jouw paarden! Zeker qua gedrag naar elkaar toe. Hopelijk voelen ze zich snel weer beter.
Ik heb Asfaloth vandaag voor het eerst weer zien spelen en rennen in de paddock en dat heb ik hem de afgelopen weken dat die op metazoa stond niet zien doen.
Grote kans dat je nu inderdaad hooi over houd omdat je geen metazoa geeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:14

Versace2011 schreef:
Nouvel schreef:
Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.

Zo eentje heb ik ook. Hij is na 3,5 week metazoa DigestFit en RightFit Timothee een slome geworden

Sloom hoeft van mij niet, mag in de bak zelfs actiever, maar minder kijkerig en schrikkerig mag zeker wel…
En dat is een lastige combi voor het juiste voer :+

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:48

Ik geef nu 1 maand de Metazoa FitRight Esparcette samen met een halve schep Pferdgerecht Futter Natur.
2 fjorden en ze doen het er heel goed op.

Ene fjord had altijd wat nattige mest en nu mooie bolletjes net als de andere.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:35

Ik ben na contact met Metazoa werd direct gestopt met die troep! Ze weten daar echt niet waar ze mee bezig zijn.

https://metazoa.nl/advies/reset-protocol
Dit reset protocol Metazoa volgde ik voor 3 paarden. Pas hiermee op. Teveel eiwitten zorgt voor een disbalans in de darmen. Ik weet dus nu wat de slechte mest veroorzaakte (over de hoeveelheid mest heb ik het maar niet) en waarom ze liters extra water dronken. Van de een op de andere dag stopte ik met dit voer. Ik kreeg weer 3 normale paarden terug. Die elkaar niet kapot schopten als ik met het voer aankwam.
Van MuscleFit mag je tot 3 kg geven (level 2). Doe dit niet! Zelfs 100 gram per 100 gram lichaamsgewicht werkte slecht bij mijn paarden (level 1).

Helemaal idioot is het als ik Metazoa aangeef hoe mijn paarden erop reageerden en ze aangaven dit amper meegemaakt te hebben. Ah amper.
Vervolgens adviseert men alleen de balancer te geven. Nu Metazoa: ik maak die rotzooi op maar dit komt er niet meer in.

En dan lees ik ook nog eens de scheve verhouding calcium/fosfor in Metazoa Musclefit: 40 gr / 3,2 gr.
https://metazoa.nl/product/metazoa-fitright-luzerne

Mooi verkooppraatjes maar echt nee, nooit weer

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:44

Ik kan prima die musclefit geven krijgt mijn paard al jaren. Niks geen problemen hoor. Die is gewend aan veel eiwitten is juist goed voor de spieren.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:01

Mijn paarden gaan ook goed op de Musclefit (zowel koud- als warmbloed). Herken zelf niks van je verhaal. Vind de mest zelfs beter geworden.

De Ca:P verhouding is overigens 21,7/3,6 en dat heb je nou eenmaal met luzerne producten waar weinige extra's aan toegevoegd zijn. Jij noteert die van de Fitright, maar daar geef je weinig van dus is niet zo van toepassing.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:54

Maar dat jou paarden het er niet helemaal goed op doen hoef je toch niet gelijk heel metazoa met de grond gelijk te maken. Er zijn zeer veel paarden die het wel gewoon goed erop doen :')

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:22

Hieperdi schreef:
Maar dat jou paarden het er niet helemaal goed op doen hoef je toch niet gelijk heel metazoa met de grond gelijk te maken. Er zijn zeer veel paarden die het wel gewoon goed erop doen :')

Deze fabrikant geeft halve informatie op privé vragen/klachten. Een volbloed zou ik alleen de balancer moeten geven..... tja dat klopt van geen kant.
Ik heb genoeg info gekregen om de werking van producten Metazoa in twijfel te trekken. Ja voor mijn paarden.
Maar probeer het zelf zou ik zeggen.

Met de FitRight stop ik nu ook. Het vermoeden is dat het probleem daarin zit.
De MuscleFit is te scheef qua verhouding. Mss was het de combi van de eiwitten uit de MuscleFit met de balancer, maar dit wil ik nooit meer meemaken.
Laatst bijgewerkt door Versace2011 op 11-11-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:28

Mensen hier proberen het zelf en voor hun werkt het wel klaar toch?

Mijn paard ging weer niet op vitalbix bijvoorbeeld.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:31

Waarom geen Vitalbix? Mijn paarden kwamen tekort met Vitalbix. Jaren gegeven en eigenlijk tot het laatste jaar best tevreden over.
Ik heb ook Horseadds geprobeerd, te kort om er iets van te zeggen dus deze zal binnenkort weer gegeven worden.

iedereen moet zelf weten wat die probeert en waar hij zijn geld in stopt. Maar als ik me beter had ingelezen op Bokt dan had ik geen Metazoa gekocht.
Laatst bijgewerkt door Versace2011 op 11-11-24 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:33

Mijn paard werd er een enorm spook van.

Die gaat goed op metazoa en voermeesters.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:37

dat ging hier wel goed. Alleen wat ik wel zoal lees is de jeuk in combi met Vitalbix.
Dat herken ik wel.

Jij heeft alleen de Musclefit. Ik heb nog een voerton vol met dat spul over.