Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.
mvdbijl schreef:Hier aten ze het enorm slecht, daarbij liepen ze erg terug in conditie.
Ik voer nu balancer van Florian, icm een ruwvoermix, daar komen ze graag voor binnen.
Vitalbix komt er nooit meer in, nooit geen paard gehad wat schuurde, binnen 8 weken schuurde 75% de staart..
Versace2011 schreef:Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.
DigestFit Esparcette en FitRight Timothee.
Zit nu in 3,5 week maar weet niet wat ik meemaak.
In de eerste werking alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar.
Hebben meer mensen deze ervaringen?
En gaat dit stoppen want de mesthoop groeit veels te snel zo
Versace2011 schreef:Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.
In de eerste week ging alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar. Ook was eerder het mestwater weg en dat is weer terug.
De mest stinkt vreselijk zuur, bijna een rottende geur.
xYaartje schreef:Versace2011 schreef:Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.
In de eerste werking alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar.
Ik heb mijn pony's net heel toevallig vorige week van de Metazoa Esparcette gehaald. Mijn jaarling Gimli zat ineens aan de dunne mest terwijl die altijd goed op de mest zat (ook toen die een bloedworm besmetting had) en mijn 10 jarige Asfaloth had last van jeuk.
Sinds ze er af zijn heeft Gimli nu weer mooie mest en heeft Asfaloth geen jeuk meer.
Qua hooi durf ik het niet te zeggen, maar ik merk wel dat ze nu minder hooi eten dan voorheen dus wellicht dat ze nu toch weer meer verzadigbaar zijn.
Eerder was het hooinet opgegeven moment of helemaal leeg of bijna leeg. Nu zit er nog ruim voldoende in wanneer ik 's ochtends op stal kom.
Nu je het zegt qua mest. Met uitmesten heb ik aan een emmer genoeg, maar opgegeven moment had ik 2 emmers nodig om alle mest op te ruimen. Zit nu weer op 1 emmer (zijn een mini en Shetlander).
De Timothee heb ik in het verleden (2 a 3 jaar terug) bij Asfaloth geprobeerd. Die ging er echt slechter van in zijn vel zitten. Van de Muesli werd Gimli juist heel gespannen en kon geen rust meer vinden van de zomer. Van de Muesli gehaald en hij was al snel weer de rust zelve.
Metazoa komt er hier gewoon niet meer in.
Ik heb nu de Hartog Essential Balancer gereserveerd bij de welkoop.
Samantha89 schreef:Versace2011 schreef:Zelf ben ik na trouwe klant van Vitalbix Dialy Complete te zijn geweest overgestapt op Metazoa.
In de eerste week ging alles wel aardig maar ze vreten het hooi en lijken onverzadigbaar. Ook was eerder het mestwater weg en dat is weer terug.
De mest stinkt vreselijk zuur, bijna een rottende geur.
Ik had vorig jaar ook van metazoa de balancer met esparcette gevoerd en ook bij die van mij ging daarvan hun mest enorm stinken. Echt een ranzige geur, de mest was ook heel donker groen van kleur. Ben er na een week mee gestopt en de timotee variant van metazoa gegeven en de stank en donkere kleur verdween meteen.
Versace2011 schreef:Samantha89 schreef:
Ik had vorig jaar ook van metazoa de balancer met esparcette gevoerd en ook bij die van mij ging daarvan hun mest enorm stinken. Echt een ranzige geur, de mest was ook heel donker groen van kleur. Ben er na een week mee gestopt en de timotee variant van metazoa gegeven en de stank en donkere kleur verdween meteen.
De balancer die ik geef is op Luzerne basis. Luzerne geef ik niet meer, maar er was niets anders. Ik hoor daar meer over; schijnt niet goed te verdragen te zijn door sommige paarden. Hier betwijfel ik ook of ze tegen luzerne kunnen. Ja de mest stonk vreselijk en is los en slap. Is gelig van kleur.
Timotee variant van Vitalbix werkt bij mijn paarden niet goed.
Esparcette, daar moeten we mee uitkijken. Dat is zo'n lading eiwitten die ze binnen krijgen. Prima voor sportpaarden maar niet voor grasmaaiers![]()
Ik ben vanavond gestopt. Even niets....alleen hooi. En dat lieten ze vanavond staan terwijl ze hele dag aan 1 stuk door hebben gegeten
Versace2011 schreef:Nouvel schreef:Hoe zijn de ervaringen hier met de metazoa fitright timothee en een kijkerig/schrikkerig paard?
Worden ze er kijkeriger van of juist niet?
Ik heb een paard dat snel kijkerig is en schrikt maar in het werk wel wat voorwaartser mag zijn.
Van lucerne en esparcette wordt hij echt heel kijkerig dus dat is geen optie.
Zo eentje heb ik ook. Hij is na 3,5 week metazoa DigestFit en RightFit Timothee een slome geworden
Hieperdi schreef:Maar dat jou paarden het er niet helemaal goed op doen hoef je toch niet gelijk heel metazoa met de grond gelijk te maken. Er zijn zeer veel paarden die het wel gewoon goed erop doen