Wat te doen met spat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

forestwelsh

Re: Wat te doen met spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:47

Ik heb hem nu weer een paar keer voor de wagen gehad sinds de behandeling vorige week vrijdag. Ik vind dat hij makkelijker loopt voor zijn doen. Loopt ook losser door het lijf.
14e de 2e behandeling en dan pakt ze bovenop zijn billen een doorstroming openzetten.

Mijn pony heeft in het begin achter ijzers gehad met zooltje en foam voor zoveel mogelijk demping.
Vorig jaar winter een maand of 5 de achter ijzers eraf gehad maar hij liep er niet goed op.
Nu gewoon weer rondom en zo opgeslepen dat hij zo makkelijk mogelijk afrolt.
Voorlopig heeft hij plezier in zijn werk.
Ik gun het jullie ook!!!

forestwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:49

Daihyo schreef:
Ik heb het een aantal keer bloedzuigers bij mijn paard gehad. Ik had niet het idee dat het iets deed voor de spat. Plus dat ze inderdaad moeite hebben om te bijten, omdat de doorbloeding bij de sprong gewoon veel minder is omdat het bot veel meer aan de oppervlakte zit.

Hier zijn we uitbehandeld. Het bot lost op ipv dat het vastgroeit. Dus hij staat weer op de duivelsklauw naast glucosamine en magnesium en we genieten nog even van de periode die we hebben. Daar hangt geen termijn aan, klinisch beeld is leidend hierin. Dat kan maanden zijn, mogelijk jaren, maar misschien ook nog maar een week. We gaan het zien.

Getsie zeg wat verdrietig!!! Sterkte en hopelijk kunnen jullie nog een poos van elkaar genieten

forestwelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:55

Piekosjj schreef:
Interesant Donald, benieuwd of je echt verschil merkt in je paard.

He wat balen Daihyo.. Hopelijk kunnen jullie nog lang samen genieten :(:)

Het is voor ons onderhand bijna twee maanden geleden sinds de diagnose van spat voor mijn 5 jarige merrie. Ze is 1x ingespoten in het gewricht met corticosteroiden, maar kreeg daar de dag erna best hoge koorts van, dus op ons tweede bezoek was mijn DA wat sceptisch om dat weer te gebruiken. Ze was toen ook erg lovend over haar vooruitgang. Sindsdien mogen we weer langzaam wat opbouwen en hebben we nu zo'n 4 weken 30-45 min per dag aan de hand gestapt en de laatste week ook ohz. Dat doet ze erg goed en m'n dame is blij om weer aan het 'werk' te mogen. We hebben haar twee weken geleden voorgedraaft op het harde en helaas nog steeds niet zuiver.. Niet echt kreupel, maar ze kan duidelijk haar ene been niet ver genoeg onder het lichaam zetten dus ze neemt daar een kleinere stap. We mogen deze week weer wat beginnen met draven, op de longe vond ik haar niet goed maar ik wou toch even voelen hoe ze ging ohz op een recht stuk in het bos, en dat viel niet tegen. Wel heeft ze erg last van haar hoeven, aangezien ze nu helemaal blootvoets staat. Ik ga dus hoofboots kopen en tot die tijd nog even blijven stappen en dan kijken hoe ze loopt met boots.

Ik vind vooral de onzekerheid echt slopend, of ze echt pijn heeft of simpelweg stijfheid wat ze er uit moet lopen, konden ze het maar vertellen. Ze loopt zeker een stuk beter dan tijdens de vorige check up bij de kliniek en zelfs beter dan twee weken geleden, en dat bevestigt mijn DA ook op de filmpjes die ik haar heb gestuurd, maar ik had eigenlijk wel een soort van gehoopt en verwacht dat ze beter zou lopen na twee behandelingen en rust. Gelukkig is ze blij op de wei en geeft ze elke dag als ze weer het gras op mag een heuse show weg met flinke bokkensprongen, galop en draf dus ik heb niet het idee dat ze echt veel pijn oid heeft. Ik vind het maar lastig!

Zoo herkenbaar die onzekerheid. Ik ben na een goed jaar naar de kliniek gegaan en zei dat het klaar was. Laat hem maar inslapen. Hij is vreselijk kreupel en zwaar depressief en ik ga er zelf ook aan onderdoor.
Gelukkig heeft de dierenarts nog een foto gemaakt en zag dat er verbetering aan zat te komen.
Ik ben erg dankbaar dat ik toch door gezet heb.
Management blijft zeer belangrijk. Ik lees wel dat het niet allemaal hetzelfde verloopt en ben dankbaar dat ik geluk heb!!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:27

Ik zie net op insta iets over SCENAR therapie. Heb er nog nooit van gehoord en kan er op bokt ook niks over vinden. Iemand daar ervaring mee?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:04

Dat is hetzelfde als magnetische pulse therapie zoals de magnawave of magnacare.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 23:01

Heftig advies.

Wij hebben een paard met spat in beide achterbenen. Na enkele jaren nu is het in 1 been weer aan mekaar gegroeid, het andere been is onderweg.

Paard is gelukkig en loopt prima, heeft meer last van gevoelige hoeven dan van z'n spat

Ragdollcat schreef:
Een spat is pijnlijk en niet te genezen!

En dan heeft jouw paard het aan BEIDE benen.
Dan is het denk ik niet eerlijk om het volop te gaan rijden.

Ook al dat het een half uur moet losstappen voor het MINDER stijf is.
Dus dat klinkt al niet positief.

Eerlijk, ik zou m nog n zomer op het land gunnen mits het mogelijk is en pijnvrij en daarna laten hemelen.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:19

Citaat:
Wat een onzin. Het ligt er helemaal aan waar de spat precies zit. Die van mij heb ik 1,5 volledige rust gegeven. Niet ingespoten en ook geen speciaal beslag. Als de spat vergroeid is, is deze niet pijnlijk meer. Mijn paard had het ook aan beide achterbenen. Mensen die haar voor de spat niet kende zagen er niets aan, ze liep hooguit iets korter dan voor de spat. Na 1,5 jaar mocht ik weer rustig opbouwen en hebben we nog een aantal mooie jaren gehad. Uiteindelijk heb ik haar op 20 jarige leeftijd in laten slapen vanwege een blijvende, wel pijnlijke blessure aan haar voorbeen. Spat hoeft dus helemaal niet het einde van de wereld te zijn maar nogmaals het is wel afhankelijk waar in het spronggewricht de spat zit.

Daarop aansluitend, ik heb in het verleden een merrie gehad met spat, de da zei toen, als je geduld hebt vergroeit het en kun je het paard weer gebruiken. Dat klopte dus, na 2 jaar weer helemaal in orde, wel blijven binnendoor bekappen, dat maakte verschil en liep ze minder stijf. Zelfs nog wedstrijden daarna mee gereden. Hoeft inderdaad niet het einde te zijn.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 00:51

Vandaag naar de kliniek geweest met mijn 9 jarige merrie en helaas ook rechts achter spat geconstateerd.
Ze is korter in dat achterbeen in draf maar niet meteen echt kreupel te noemen.

Ook is er beginnende slijtage te zien bij het SI gewricht.
Ze heeft vandaag een zoledroninezuur infuus gehad.

Moet de komende weken haar lichte arbeid geven 3 a 4 keer in de week 15 a 20 min.
En uiteraard gewoon naar buiten de paddock in bewegen.
Moet over 6 tot 8 weken terug naar de kliniek. Mocht ze hier dan positief op reageren wil de DA het SI gebied ook plaatselijk nog gaan behandelen.
Hij hoopt dat het infuus ook hier nu al voor zal werken.

Het is al met al dus afwachten.
Zijn er meer mensen die specifiek ervaring hebben met dit infuus?
En gaven jullie er ook in de begin fase al supplementen naast?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 01:05

Was dit bij je 9 jarige merrie op jongere leeftijd op RX ook al zichtbaar of komt het nu als een verrassing?

Mag ik vragen wat je (ongeveer) kwijt bent aan zo’n zoledroninezuur infuus?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 01:14

Fokker321 schreef:
Was dit bij je 9 jarige merrie op jongere leeftijd op RX ook al zichtbaar of komt het nu als een verrassing?

Mag ik vragen wat je (ongeveer) kwijt bent aan zo’n zoledroninezuur infuus?

Dit is de eerste keer dat ze bij mij op de foto is gekomen na aanleiding van het net niet lekker lopen.
Dus geen idee vanaf wanneer er iets zichtbaar geweest zou zijn.

De DA gaf aan tussen de €500,- en €600,-

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:16

Claucarlien, mijn ruin heeft dit ook gehad. Volgende maand 3 jaar geleden. Hij doet het goed sindsdien. Ik geef daarnaast wel altijd arthro platinum bij sindsdien. Je kunt in mijn berichten hier wel een uitgebreider verhaal teruglezen. Ik hoop voor jou op hetzelfde effect als het bij ons heeft gehad!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 08:31

Popstra schreef:
Zag toevallig dit filmpje van Equitom

https://www.facebook.com/share/v/Fu5EcAi2cEbL3g8a/

Daar werken natuurlijk ook dierenartsen die heel veel ervaring hebben. Denk dat dat bij de dierenarts van ts toch net wat minder is aangezien ik me daar niet iemand bij voor kan stellen die bij een moderne grote kliniek werkt maar meer eentje die een eigen praktijk heeft een manusje van alles omdat ze ook bekapt Dat zie je bij een grote kliniek eigenlijk niet daar loopt ook een hoefsmid rond. . Kan best dat zij zo weinig zulke spuiten zet, of nooit gedaan heeft en dat ze echt deze handigheid nooit zal krijgen. Veel dierenartsen die beginnen met werken hebben een handeling soms nog maar enkele keren of niet gedaan dus die moeten met veel dingen eigenlijk nog beginnen.
Voor wat betreft de bloedzuigers dat lijkt me meer mode dan werkzaam. En zet je ze in dan moet het paard ook een antibioticakuur hebben omdat bloedzuigers narigheid mee kunnen nemen. Vwb spat , er zijn zoveel soorten/plekken en de rest van de bouw van het paard speelt ook mee. Ik denk dat dit een vergroeiende variant is? De botoplossende variant geeft eigenlijk geen kansen tot gebruik.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:07

san4nie schreef:
Claucarlien, mijn ruin heeft dit ook gehad. Volgende maand 3 jaar geleden. Hij doet het goed sindsdien. Ik geef daarnaast wel altijd arthro platinum bij sindsdien. Je kunt in mijn berichten hier wel een uitgebreider verhaal teruglezen. Ik hoop voor jou op hetzelfde effect als het bij ons heeft gehad!

Moet zeggen dat nu ik wat verder ga zoeken over dit infuus wel positieve dingen lees. Dus dat geeft misschien een beetje hoop.
Maar goed we gaan het zien.
Als ik bij jou ook lees dat jou paard daar zo lang alweer op functioneert.

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:09

claucarlien schreef:
san4nie schreef:

Moet zeggen dat nu ik wat verder ga zoeken over dit infuus wel positieve dingen lees. Dus dat geeft misschien een beetje hoop.

Had jij nog Arthro Platinum van een bepaald merk?
Zie dat er meerderen zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:32

He wat balen Claucarlien spat bij je jonge paard. Ik voer supplementen aan mijn jonge paard met spat, NAF Superflex. Heeft oa glucosamin, msm, hyalyuron, nog wat andere dingen. In ieder geval een groot deel van de 'standaard' supplementen die bij gewrichtsproblemen aan worden geraden. Natuurlijk altijd lastig om te zeggen of het werkt of niet :') Daarnaast krijgt ze ook lijnzaad brokjes, vnl omdat het veel vet en eiwit bevat voor mijn dame die lastig op gewicht blijft, maar het heeft ook anti-inflammatorische eigenschappen. Dat krijgt ze overigens al zo'n 2 jaar lang dus niks te maken met haar artrose diagnose maar wel iets waar ik nu wat extra over na denk in haar voeding.

Ik ben vandaag weer bij de kliniek geweest met mijn 5 jarige met spat linksachter. We hebben de laatste paar maanden het werk erg langzaam weer opgebouwd, en we draven nu zo'n 3 x in de week 15-20 minuten in het bos en 1-2 x in de week wat in de bak. Draverdressuur noem ik het, want meer dan op de volte en buiging en stelling is het niet :D Vnl stap, een deel in de hand en wat rondjes in draf. Waar ze eerder duidelijk nog heel zwak en wat 'meh' was bij het draven op de volte, begint ze daar nu ook steeds beter te lopen met meer elasticiteit en losse beweging. Rechtuit in het bos loopt ze al langere tijd weer goed.

Vandaag dus kliniekbezoek om te kijken of mijn eigen gevoel ook klinisch klopt, en ze is gelukkig weer helemaal goed in haar beweging, een 0 op kreupelheid rechtuit en op de volte, en van de DA uit geen restricties meer in wat ze mag doen en we mogen langzaam het werk weer wat opbouwen. Erg blij mee! Mijn ambities om op internationaal endurance te rijden heb ik aan de kant geschoven, maar wellicht dat we de training weer wat op kunnen pakken, en kijken waar het schip strandt. Ze voelt zich mentaal en fysiek duidelijk beter bij meer training :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:24

claucarlien schreef:
claucarlien schreef:

Had jij nog Arthro Platinum van een bepaald merk?
Zie dat er meerderen zijn.

Ik hoop het ook voor je!
Arthro Platinum van vet nutrition heb ik, via de veearts.