Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:28

Heel fijn om te lezen. Jij kent hem het beste dus vertrouw op je gevoel en durf ook even te genieten van de betere momenten. Die heb je dan in ieder geval maar en geven positieve energie, dat is voor jullie beiden belangrijk. En tijd lijkt me een belangrijke factor. Ik duim verder voor een goede afloop!

hwn
Berichten: 4780
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:55

Goed nieuws dit! En wat die pijnstiller betreft, die equioxx of hoe heet ie alweer, denk dat dat in België previcox heet. Is inderdaad veel minder belastend voor de maag, ik heb een artrosemerrie gehad die dit denk ik 5 jaar gekregen heeft. Zelf heb ik er altijd liggen, bij hoefbevangenheid van mijn huidige merrie heb ik ook nooit zwaarder moeten gaan dan dit (voor haar peesblessure wel, maar toen heb ik direct ook maagbeschermer gegeven). Dus ik zou zeggen: als je ziet dat je op de goede weg bent, zou ik dezelfde weg blijven aanhouden.

boemel

Berichten: 8535
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:52

Wat een vervelend verhaal TS.
Complimenten hoe je dit allemaal aanpakt. Je hebt echt veel voor je maatje over.

Ik heb een merrie die onregelmatig was. Foto’s schoon, hals goed te buigen.
Uiteindelijk bij een second opinion vond de dierenarts het een duidelijk neurologisch verhaal en heeft een echo van haar hals gemaakt.
Ik weet niet wat het precies gekost heeft, want het viel toen als onderdeel binnen een groot onderzoek, maar de echo was niet megaduur.

Bij mijn merrie is toen een synovitus gevonden. Dat is een soort reumatisch ontsteking. Dit kan ontstaan zijn door trauma.

Dit is behandeld door cortisone inspuiting en dry needling en daarna was de kreupelheid weg.
Mijn paard heeft er echter veel te lang mee gelopen en helaas is er meer schade in haar lijf ontstaan, dus mijn paard is nooit meer een echt rijpaard geworden.
Ze doet het goed op het supplement Duivelsklauw. Dat is gelukkig redelijk betaalbaar.

Vlozaad en lijnzaad geven doe je goed.
Ik heb hier ook een zandprobleem bij een paard en wissel lijnzaad en vlozaad af.
Vlozaad koop ik bij Horse Adds, daar is het tot nu toe het goedkoopste. Ik heb daar nu ook een soort magnesium zout bij gekocht wat naar het schijnt het zand nog sneller eruit laat komen.

Jeroen Duenk komt er bij mij niet meer in. Dus aanraden zal ik hem zeker niet.

Veel sterkte toegewenst!

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 20:48

Niet echt een update, maar wel leuk om te delen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik dacht ik neem de andere pony gezellig mee. Ze hebben allebei halsters om en Fred een schofje met lange lijnen, terwijl de pony met een halstertouw aan het schofje vast zit. Erg grappig om te zien dat Fred dan echt de stoere onverschrokken pony is die het hem wel leert.
Het is allemaal niet zo spannend of indrukwekkend, ik vraag niks van ze, het is puur zodat ze lekker voorop mogen lopen. Fred is meestal vrolijker als hij voorop mag.

Fred loopt nogsteeds goed(in stap),al merk ik wel de afgelopen dagen met de vorst snachts,dat hij veel stijver is en meer pijn heeft.

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 07:16

Wat lief zo. Is het nog een idee om magnesium bij te geven, niet duur en misschien scheelt het iets? Niet in oorzaak maar in spierspanning?

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:28

Hoe gaat het nu met je pony?

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 11:06

Lief dat je het vraagt, het gaat best wel oke denk ik.
Ik heb een liksteen gekocht met extra magnesium erin geen idee of dat wat extras doet.

Hij lijkt emotioneel wel flink op te bloeien, veel vrolijker, zelfverzekerd en staat ook weer open voor contact met mij. Met wandelen is hij ook weer oke, en lijkt weer plezier in te hebben(ookal gaat hij harder stappen richting huis en wil hij omkeren als hij de mogelijkheid heeft).
Ik krijg wel hele goeie ontspanning van hem met wandelen(ook op de heen weg van de wandeling), hij sleurt zijn neus gewoon over de grond als een hond die iets ruikt en loopt nog netjes ruim door.

Stap is best oke, af en toe knikkende knieën of struikelen maar niet perse kreupel.
Draf gaat een stuk vlotter, maar hij zet zijn achterbenen nogsteeds raar neer(niet kreupel maar wijt?) en zet zijn nek en hoofd helemaal op slot.
Nogsteeds af en toe 3 galop sprongetjes, maar hij houdt de draf nog niet langer vol dan 4 seconden.

Ik voer nogsteeds lijnzaad, gekookt-ongekookt 70gr- per dag.
Komt nogsteeds zand uit, weinig maar ik hoop dat het in ieder geval meer is dan wat hij binnen krijgt.
Lijkt ook echt te helpen tegen zijn opgezwollen buik, als ik een dag oversla is hij de volgende dag meer opgezwollen. Over het algemeen lijkt zijn buik wel kalm.


Ik heb een extra stalletje voor ze vrij gemaakt, en matten gekocht zodat ik een houtkrullen bedje voor ze kon maken. Eerste 2 dagen waren ze er helemaal weg van, maar helaas is het nu een wc geworden. Ik zie ook geen tekens dat ze er überhaupt in hebben gelegen.. mischien is stro het dan wat meer waard aangezien ze daar ook aan kunnen knabbelen naast het wc gebruik..


Ik heb een filmpje van Fred die (eindelijk!!) Rolt, en het ziet er vreemd uit. Het is wel duidelijk dat het pijn doet en waarom hij het ook zo weinig tot niet doet.
Hij lijkt linksvoor heel vreemd te ontlasten, en heb ook het idee dat hij altijd op dezelfde kant heeft gelegen.
(PB voor filmpje.)
Voordat hij ziek werd rolde hij standaard als ik iets met hem gedaan had,kon altijd vanuit gaan dat hij even uitgebreid ging rollen.

Later deze dag kom ik hem helemaal bezweet tegen met een dik oog maar wel kalm.. ik had de stal gecheckt, ik zag geen duidelijke rare plekken in de houtkrullen. Hij zelf zat er ook helemaal niet onder.
Ik heb geen flauw idee wat er gebeurd is maar hij is duidelijk even goed in paniek geweest.
Het is ook niet weer gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding



Ik ben ook bezig de kudde langzaam af en toe een uurtje bijelkaar te zetten. Fred is een stukje mobieler, dus voor korte periode gaat het goed.
Ik vind hem echt nog te zwak voor 24/7.
Gelukkig door de nieuwe pony, laat het grote speelse paard hem nu grotendeels met rust.
Onder toezicht mag hij even mee op de track(met zwart aarde wat ik hem heb zien eten) om kleine plukjes gras van de randjes mee te pakken.
Tot nu toe, eet hij grasjes en geen aarde..

Ik zit er ook overna te denken om mijn Hca sulky 19inch te verkopen.
Het gaat heel langzaam beter met hem, maar die peperdure kar staat nu al een half jaar te verstoffen, terwijl ik er maar een maand of 4 van heb kunnen genieten. Dus hij is ook nog zo goed als nieuw met maar kleine gebruik sporen.
Nu heb ik wel toestemming om met de andere pony te mennen(hij is nog niet beleerd), maar ik weet het niet zo goed. Kan dan net zo goed een goedkope rommel kar in de plaats kopen(aangezien ik ook goedkoop rommel tuig heb en een zieke pony en ik zelf voor de pony spullen zou moeten aanschaffen) en met het geld van de sulky mischien nieuwe onderzoeken betalen.
Toch wel emotionele stap, als ik de sulky weg doe, heb ik echt een beetje mijn droom karretje verkocht(waar ik vooral Fred voor wil hebben)..

Eind deze maand bel ik de da weer om even serieus over te hebben over hoe verder.

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:09

Zo te horen doet tijd een hele hoop. Misschien niet te snel opgeven. Het beeld doet mij een beetje denken aan problemen met de halsaanzet zeg maar wervel c6-7. Die kan natuurlijk een flinke klap hebben gehad door dat lantaarnpaal incident. Ik zou je karretje nog niet te snel wegdoen, is wel heftig voor je innerlijk ook. Misschien beter jezelf ook even wat tijd gunnen.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:42

Lastige dilemma's, als je de kar verkoopt heb je geld voor onderzoeken..maar komt er dan wat uit? Dat is natuurlijk de vraag..ik ga wel met Shalimar mee wbt de problemen in de hals.

Andere kant..tuig van Fred past de andere pony toch ook vast wel? Als je deze beleerd kun je hiermee mennen met je nieuwe sulky. Alleen is dan er nu nog geen geld voor onderzoeken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:44

Daar krijg je spijt van.
Dat is echt jullie karretje en Freddy gaat toch de goede kant weer op?

Ik zou het houden en even kijken of je wellicht afspraken kan maken met de dierenarts betreffende de kosten.
Zou het onderzoek wel graag op korte termijn laten doen :o, zoveel zal dat toch niet kosten?

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:13

Ik zou je hca ook niet wegdoen hoor. Hij staat er maar eet niet, drinkt niet, slijt niet dus kost niks.
Deze wegdoen en later een nieuwe of andere kopen ga je op inleveren.

Net wat shirley zegt, vraag wat het gaat kosten en of er bij de da betalingsmogelijkheden zijn, Nee is ook een antwoord maar dan kun je kijken wat je anders kunt proberen om geld bij elkaar te krijgen.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 22:24

Morgen ga ik de dierenarts bellen.
Ik trek het zo niet meer.

De grote lummel is gister ochtend weer op zijn rug gesprongen toen ik de kudde kort bijelkaar had gezet en hij is kompleet door zijn benen gezakt. Sinds dien weer bij af qua kreupelheid. Heel onstabiel, extra pijn en echt flink beurs.hij kan bijna niet lopen. Zal wel weer tijdelijke extra pijn zijn maar ik kan het gewoon niet meer aanzien zoals het gaat.

Door ongerelateerde redenen gaat het grote paard weg op 1 april,jammer, maar mischien wel goed voor Fred.

Wat gelukkig nog wel goed gaat is zijn mentale gezondheid. Ik had verwacht dat hij al zijn zelfvertrouwen weer zou verliezen door deze grote fysieke klap, maar dat is Goddank niet gebeurd, hij gedraagt zich niet anders, ook niet met zn pony maatje.

Zand is er(zo goed als)uit, niet bevangen, röntgenologisch goed,2(?)maanden op pijnstilling en al maanden rust. Dus ik weet het niet meer..

Ik hoop van de dierenarts opties te horen of ideeën. Wat ik zelf bedacht heb als opties zijn;

-alles loslaten en hem een kort maar fijn leven geven als weidepony en maar hopen. oftewel, zijn voer/leef beleid omgooien

-door de pijn heen hem weer oppakken, en hopen dat als zijn spieren aansterken dat hij ook sterker en beter wordt,wat mij geen fijne optie lijkt.

-onderzoeken doen(die jullie hebben voorgesteld leg ik dan ook voor bij de da),veel verschillende met kleine kans iets te vinden, wat ik niet kan betalen of hem wil aandoen(tenzij de da een heel goed idee heeft).
Mischien ook waard om te laten checken voor maagzweren, of te behandelen want ik zie hem vaak gapen. Ik heb geen idee of het kan dat hij maandenlang kreupel kan worden door maagzweren.

-een andere osteopaat laten langskomen, wat ik 1 of 2 malig maar kan betalen

-doorverwezen worden naar kliniek in Utrecht, maar daar weet ik niet genoeg van hoe dat gaat,alleen dat dat blijkbaar goedkoper en uitgebreider is.


Zoals ik al zei, ik ga overleggen en misschien zijn er andere opties.

Ik ben weer helemaal hopeloos, hij is weer net zo kreupel als 5 maanden geleden.
Ik zelf hou het gewoon niet vol,ik ben alleen maar gestrest en bezorgt(ook op momenten dat het beter met hem gaat).
er moet gewoon een serieuze verandering gebeuren, ik heb er geen plezier meer in.

Vergeleken met mijn vorige bericht is dit kompleet het tegenovergestelde, wat mischien een beetje een idee geeft van mijn mentale gezondheid (die is bagger :') ). Mischien doe ik dramatisch/hysterisch, en kan ik niet zien dat het wel langzaam beter gaat. Dat kan kloppen, maar wat ik wel zeker weet is dat maanden lang afwachten of de medicatie wat doet niet fijn is voor ons beide(wat niet betekent dat ik het wil stop zetten, maar dat ik zijn voer/leef beleid ga omgooien)

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:37

Fijn zo'n kuddegenootje...not!
Hoe groot is dat dier?

Hopelijk kan de DA morgen met een geruststellend idee komen. Utrecht is trouwens ook een kliniek net als alle andere, alleen heb je ipv 1 DA er ook een stapeltje studenten naast dus je moet er niet vanuit gaan dat je met een uurtje weg bent.

Aan osteopathie zou ik in dit geval mn geld niet uitgeven, een goede osteopaat behandeld ook niet zonder gedegen onderzoek vooraf.

Janneke2

Berichten: 22958
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:52

Meis wat rot...! :(:)

... er zijn zo van die momenten dat de moed een mens in de schoenen zakt, |( en ik snap dat dit er zoéén is.

Morgen is er weer een dag, bel met je dierenarts en overleg.
Sterkte en probeer vannacht goed te slapen.

Meld je morgen wat de dierenarts zei....?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:10

Ach meid toch!
De wanhoop komt door het beeldscherm heen...ik heb echt met jullie te doen.
Met Fred, maar ook met jou.

Ik wil je graag helpen.
Laat morgen maar eens horen wat de opties zijn :(:)

Paardenfann4
Berichten: 1373
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:21

Wat ontzettend sneu voor jou en Fred dat het nu weer mis is. Misschien kun je inderdaad beter naar een kliniek gaan dat ze hem daar eens doorlichten. Dat ongeluk met dat verkeersbord heeft hem ook geen goed gedaan. Misschien zit er toch een zenuw of iets bekneld of is er toch bepaalde neurologische schade waardoor hij niet goed loopt. Eerlijk gezegd zou dat voor mij nu de enige optie nog zijn, alle andere dingen heb je al geprobeerd en werken niet. Maar ja, het kost wel weer geld natuurlijk dus dat moet je ook maar net hebben liggen, al kun je vaak ook wel een betalingsregeling treffen. Je doet in ieder geval alles voor hem, daar ligt het absoluut niet aan. Sterkte, hopelijk is het morgen een stuk beter met hem en kun je met je DA overleggen over een (eventuele) volgende stap.

Shalimar

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:25

Heel erg oliebol. Jammer dat dit zo is gelopen met dat grote paard erbij. Ik denk wel dat het zonde zou zijn om nu rigoureuze maatregelen te nemen omdat je het zelf niet meer goed te dragen vindt. Daar kan Fred niets aan doen en hij heeft er ook weinig aan. Ik snap de emoties en heb ze zelf ook vaak, maar uit ervaring; raap jezelf bij elkaar en neem wat tijd om met de dierenarts een plan van aanpak te maken. Wellicht een second opinion. Maar naar mezelf kijkend, ik had een schouderblessure, ging best goed, maar kwam er iets of iemand tegenaan, dan ging ik door de grond. Dus zo'n incident kan inderdaad weer een flinke terugslag geven. In ieder geval dus niet meer in die kudde zou ik denken. Maar dat had je vast zelf al bedacht. Peuten en paten lijken me ook zonde van je geld. Nu eerst maar poging tot slapen, morgen een nieuwe dag met overleg. Ik hoop dat je morgen positief verrast wordt door Fred en dat je wat nieuwe aanknopingspunten kunt vinden voor hoe verder. Sterkte!

Phonix
Berichten: 1125
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:41

Voor dit zou ik niet naar Utrecht gaan. Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn paard en ik ben doorgewezen van Utrecht naar een andere clinic weer omdat Utrecht niet achter kwam wat het is. Dus ga maar direct naar een clinic die alles in één keer kunt uitzoeken.

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:57

Even rustig in en uit ademen, morgen bellen met de dierenarts en even overleggen hoe nu verder.

In ieder geval even niet meer in de groep tot hij echt een stuk fitter / sterker is. Voor nu is dat gewoon even geen optie.

Verder zou ik rustig bespreken wat de opties en bijbehorende kostenplaatjes zijn. Denk wel dat voor je peuter/ paten erbij haalt het verstandig is om een diagnose te hebben.

Zet voor jezelf even de tips voor verder onderzoek op een rijtje en overleg dan met de dierenarts wat hij denkt dat verstandige vervolgstappen zijn.

En voor nu, ga ook lekker met je leenpony aan de slag. Lekker klaar maken om te mennen en straks ritjes malen, ook even ergens positieve energie uithalen met de paarden ipv enkel de stress en de zorgen om Fred.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:59

Tja, ik zou echt doen wat ik je in Pb heb gestuurd eerst..voor allerlei andere dure onderzoeken.

Daarnaast niet zo fijn dat dit nu weer is gebeurd, maar logisch dat hem dit extra pijn en schade geeft. Ik zou echt zorgen dat dit grote paard niet meer bij hem in de buurt kan komen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:38

Elisa, niet uit nieuwsgierigheid, maar omdat ik vaak waardevolle adviezen en tips van jou lees:
Zou je ook deze raad willen delen in het topic zodat er wellicht meer mensen van kunnen leren?

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 12:30

Ging over een magnetiseur die ze aanraadde(naam even vergeten), heb ik ook opgeschreven,ik ga alle ideeën proberen te noemen in het gesprek vanmiddag.

Ik heb geregeld dat er iemand naast gaat zitten met het gesprek. met de afspraak maken kwam ik al bijna niet door een zin heen voordat ik emotioneel werd.
Ik ben erg zenuwachtig, al jullie lieve worden helpen wel, dank jullie wel <3

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:35

Dankjewel.
En heel verstandig dat je e.e.a. hebt genoteerd (laat ook ruimte voor aantekeningen ;) ) en iemand erbij is altijd fijn!
Je kunt wel wat steun gebruiken.

Veel succes vanmiddag!

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 13:05

5 minuten geleden gesprek gehad met da. Hij vind het niet meer eerlijk om verder te behandelen omdat het neurologisch is en als we weten wat er überhaupt is dat behandeling dan ook niet/nauwelijks mogelijk is. Hij zegt, ik kan hem nog 2 weken op gras laten staan en dan laten inslapen. Hij zegt dat het inderdaad waarschijnlijk door trauma komt(de klap met verkeersbord).

Alle opties en behandeling heb ik voorgesteld en hij ziet het allemaal niet zitten. Het is duur en hij gaat niet beter worden. Bedankt allemaal voor de steun

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:08

Och nee...wat erg!

Heb je er vrede mee of wil je toch graag een second opinion?