PAAG methode - artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:56

Houd er rekening mee dat als een paard last heeft gehad van zn sprongen deze het hele lijf heeft gecompenseerd. Vaak zijn er dan ook problemen in het SI gebied, artrose bij gekomen.
Het moeizaam blijven bewegen hoeft dan niet enkel maar vanuit de sprongen te komen.

Sal_Glin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:57

fransje23 schreef:
Hoe gaat het nu met de paarden die behandeld zijn?

Ik heb mijn paardje vorig jaar in laten spuiten met Arthramid (PAAG). Artrose klasse 4 in beide kogels voor. Zitten ook flinke haken aan. Ze heeft voor 9 maanden echt super goed gelopen, mega blij mee. Nu is het uitgewerkt en loopt ze nog slechter als voor het inspuiten helaas.

Ze is overigens een trekpaard x haflinger van 700kg, dus zeker niet de meest lichtvoetige. Ze heeft ook verbeend hoefkraakbeen en overvulde hoefgewrichten, dus helaas is de artrose niet haar enige probleem. De vraag was sowieso of inspuiten überhaupt zou werken voor haar, dus ik was blij verrast met de tijd dat ze goed heeft gelopen.

Ik kan wel kijken of het mij eventueel lukt om video's te delen van voor/na inspuiten mocht je dat interessant vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:02

Ik vind het zeker interessant!

Denk dat het voor meer mensen interessant is.

Sal_Glin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:29

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 14:42

Sal_Glin schreef:
fransje23 schreef:
Ik vind het zeker interessant!

Denk dat het voor meer mensen interessant is.

https://youtu.be/JyBQfB6SqRo?feature=shared

Als het goed is kun je het zien zo.

Zo dan, wat een verschil! Maar dan rijst de vraag, beschadigen ze zichzelf niet meer door weer zo voorwaarts te lopen. Omdat je zegt dat ze nu slechter is dan ervoor?

Sal_Glin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:01

Ik denk dat die van mij daar een slecht voorbeeld voor is omdat er wel meer speelt dan alleen de artrose. In principe zou de polyacrylamide gel natuurlijk een soortvan moeten smeren waardoor de artrose amper tot niet erger wordt in de tijd dat het werkt.

Die van mij was voor het inspuiten echt humeurig, ook met andere paarden aanvallen. Nadat ze ingespoten was, was ze weer heel snel haar goede oude vrolijke zelf. Ze heeft dus een aantal maanden geen of iig minder pijn gehad.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:03

Ja dat is ook wel weer zo. Misschien heeft ze dan de andere blessures wat overbelast? Maar anderzijds is het geen pijnstiller dus dan zou dat niet zo moeten zijn natuurlijk.
Wat ga je nu met haar doen?

Sal_Glin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:16

Earth schreef:
Ja dat is ook wel weer zo. Misschien heeft ze dan de andere blessures wat overbelast? Maar anderzijds is het geen pijnstiller dus dan zou dat niet zo moeten zijn natuurlijk.
Wat ga je nu met haar doen?

Inslapen helaas, ook met pijnstillers loopt ze erg slecht nu.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:17

Ja dat lijkt me ook de beste keuze, hoe zuur ook. Sterkte ermee :(:)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 00:05

Voor mijn paard is het nu 11 weken geleden dat hij Paag injectie heeft gehad , en vind het moeilijk te beoordelen. Mijn fries is erg hard voor zichzelf en liet ook voor de behandeling bijna niks zien terwijl op de ct scan ernstige artrose te zien was. Hij loopt in stap niet kreupel, ik maak twee keer in de week een staprit van 40 min. En hij staat sinds kort 24/7 buiten. Dus loopt uit zichzelf meer. Draven heb ik nog niet gedaan.
Zijn sprong blijft dik ( waarschijnlijk blijft dit ook zo en is dit wat bij spat hoort?) ik geef hem duivels klauw en kurkuma en horseflex jiont support erbij , en als ik denk dat hij extra nodig heeft wat nu nog wel soms het geval is krijgt hij equioxx pijnstiller/ontstekingsremmer.
Dus voor mij is het moeilijk te zeggen ik hoop nog steeds op nog meer verbetering misschien in de aankomende maanden …

Ben benieuwd naar de andere hoe het bij jullie gaat?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:34

fransje23 schreef:
Hoe gaat het nu met de paarden die behandeld zijn?

Mijne is iets meer dan 3 maanden ingespoten. En helaas.. hij loopt nog niet 100% zuiver. Aan de longeerlijn wel een stuk beter dan ohz.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Hoe lang ga je wachten, tijd geven, fysio erbij, de manier van trainen weer over een hele andere boeg gooien..
"Niet zuiver" is in zijn geval; hij maakt met dat bewuste achterbeen een kortere pas dan de andere, zowel in stap als draf.
Iets in mij denkt nog steeds 'dat is wel te fixen, hij heeft zichzelf dit aangeleerd' maar ergens weet ik ook wel; dit is het. Mooier ga je het niet krijgen.
En of hij er dan wel of geen last van heeft is een oneindige discussie waar ieder weer een andere visie op heeft.

Soms denk ik; was het maar een hoopje ellendig paard. Dan was de keuze heel makkelijk. Maar ik heb een superhappy, voor de rest kerngezond paard met één kapot gewricht. ;(

Ik ga van de week nog eens met mijn dierenarts overleggen met filmpjes ohz en aan de longeerlijn.
Het is zo ontzettend jammer dat er echt weinig over te vinden is. Je hebt totaal geen beeld van het verloop bij een bredere groep cliënten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Acht de arts nog kans het wellicht nog aan elkaar gaat groeien?

Ik heb een ruin die namelijk 2 jaar terug ook duidelijk korter liep met zijn been waar hij spat had. Ik heb hem elk half jaar laten inspuiten in het gewricht en ben gewoon door blijven rijden. Hij loopt nu al een jaar zuiver.
Heb hem vorig jaar begin oktober voor het laatst laten inspuiten.
De rontgen liet ook zien het gewricht nu dicht was gegroeid.

Het duurd dus best een paar jaar.
Hij heeft ook 1x Osphos ingespoten gekregen en verder injecties met hyarulon en beetje cortisteroides om de reactie te verzachten.
Heb ook 1x zijn SI gewricht in laten spuiten. Daar ging hij ook beter van bewegen. Veel stretch oefeningen gedaan ook. Zijwaarts enz..
Ze zetten zich een beetje vast namelijk op die plek door het onregelmatig zijn achter.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:47

Nee, ik heb hem 3 maanden geleden met PAAG laten inspuiten omdat dat het allerlaatste is wat ik voor hem kon doen. Ik ben er al 4,5 jaar mee bezig; en daarmee 4x tildren, 4x corticosteroïden verder.
Hij heeft absoluut (langere) periodes zuiver gelopen maar de tijd tussen de behandelingen werd steeds korter. Waardoor ik heb besloten om een gokje te wagen met PAAG.

SI in laten spuiten heb ik idd ook over zitten denken, dat wil ik graag nog met mijn dierenarts overleggen.
Ik vind het namelijk moeilijk te zeggen of het kort-lang voortkomt uit het been (lijkt haast van niet) of vanuit hogerop.

Edit; het groeit niet naar elkaar toe. Al 4,5 jaar niet; het brokkelt alleen maar verder af. Juist daarom hoopte ik dat PAAG de slijtage kon stagneren/aan elkaar kon lijmen.
Ik heb dit laten inspuiten 'tegen beter weten in' hoor, ik wist dat ik geen wonderen kon verwachten. Maar stiekem had ik iets meer hoop op een betere afloop.
Laatst bijgewerkt door Paris_ op Gisteren, 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Heb je hem al eens een paar weken op pijnstilling gezet? Met het idee om het verschil te kunnen zien. Zodat je misschien betere beslissingen kunt maken?
Laatst bijgewerkt door Earth op Gisteren, 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:53

Earth schreef:
Heb je hem al eens een paar weken op pijnstilling gezet?

Nee maar dat wil ik in overleg met de DA inderdaad wel doen om te kijken hoe hij dan is. Als hij dan wel 100% zuiver is dan heb ik helaas mijn antwoord.