Draver met ingevallen billen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:39

Wildgirl schreef:
Weet je wat ik niet helemaal snap?
Dit zal een paard zijn onder de 2500 euro naar wat ik vermoed.
Waarom zou je in godsnaam een kleine duizend euro neerleggen voor allerhande keuringen, testen etc? Het dier is een uitgekoerste draver van 13, de kans is ongeveer 100% dat je daar iets gaat vinden.
Heb je mensen in je omgeving die eens mee kunnen kijken en die veel verstand van paarden, beenstanden en voerbeleid hebben die eens mee kunnen kijken ts?
Ik zou in dit geval never nooit geen rx keuring doen, hooguit een klinische aan het EINDE van de proefperiode, puur om aan je onderzoeksplicht te voldoen.
Die handelaar lacht zich dood iig.

Je zou ook gewoon verder kunnen zoeken ts, genoeg wel gezonde dravers voor weinig geld te koop.

Waar lees jij dat deze draver gekoerst heeft? Ik heb er zelf een van 13 jaar die nog nooit een sulky van dichtbij heeft gezien. Niet alle dravers hebben gekoerst en zowel dan betekent dat nig niet dat ze ook allemaal kapot zijn. Verder heeft ze hem particulier gekocht en niet van een handelaar.
TS hoelang heeft de vorige eigenaar dit paard gehad en waarom verkoopt ze hem? Weet je dat?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:11

Wildgirl schreef:
Weet je wat ik niet helemaal snap?
Dit zal een paard zijn onder de 2500 euro naar wat ik vermoed.
Waarom zou je in godsnaam een kleine duizend euro neerleggen voor allerhande keuringen, testen etc? Het dier is een uitgekoerste draver van 13, de kans is ongeveer 100% dat je daar iets gaat vinden.
Heb je mensen in je omgeving die eens mee kunnen kijken en die veel verstand van paarden, beenstanden en voerbeleid hebben die eens mee kunnen kijken ts?
Ik zou in dit geval never nooit geen rx keuring doen, hooguit een klinische aan het EINDE van de proefperiode, puur om aan je onderzoeksplicht te voldoen.
Die handelaar lacht zich dood iig.

Je zou ook gewoon verder kunnen zoeken ts, genoeg wel gezonde dravers voor weinig geld te koop.

Nou nou nou, dat is ook wel overdreven. Alleen een klinische keuring kost zeker niet zo veel. En ook met röntgen zit je nog lang niet aan 1000 euro.
Een PPID test is vaak gratis tijdens acties.

Daarnaast, je kunt lang niet alle problemen aan de buitenkant zien, maar als jij een hartruis mist door niet keuren en je paard valt na 3 weken dood neer met jou er op, dan had je denk ik toch liever wel de klinische keuring gedaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:14

Bij klinisch geeft een DA ook wel aan, hmm, zie daar dit en dat zou aanraden een foto te maken.
dan hoef je nog het hele paard niet te röntgenen.

Maar klinisch zou ik zeker doen
Wat TS ook wijs doet :j

Elisa2

Re: Draver met ingevallen billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:15

Zeker klinisch keuren, dierenarts kan dan ook het gebit, de leeftijd checken en afwijkende beenstanden etc.

Kijken of het dier rad loopt op het harde of niet. Of de slijmvliezen goed zijn en of het lichaam zich normaal herstelt na inspanning.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 14:46

Veraaaaah schreef:
Wil je alleen klinisch keuren of ook röntgenologisch? Als hij klinisch al niet goed is (hart/longen/draven op het harde en zachte) zou ik hem al laten staan. Geloof me problemen moet je niet kopen, die krijgt elk paard vanzelf.

Kan natuurlijk ook zijn dat hij bespiering mist en veel te mager staat, maar dat kan ook komen door problemen…

Goed maar dan ook echt goed naar de onafhankelijke dierenarts luisteren. En vooral ook dingen vragen als het niet duidelijk is. En vooral ook wat je in de toekomst kan verwachten. Zulke spieren/ondervoeding is op die leeftijd moeilijker op te lossen dan bij een jonger paard.

En ook al is het paard nog zo lief en schattig, als er iets uit de keuring komt ook gewoon hard zijn en paard terug doen.

Dat zal ik ook zeker doen. Heb begin dit jaar mijn paard in moeten slapen omdat ze echt heel erg ziek was en al zoveel had gekost. Dat wil ik echt niet weer en daarom laat ik hem nu ook keuren

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 14:48

Komt helemaal goed dinsdag gaan wij naar een paardenkliniek en zij zullen het zeker weten. Maar kan altijd dingen opschrijven mocht ze er niet over beginnen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:51

Ik kom ook even in dit topic spieken :)

appiesjappie schreef:
Komt helemaal goed dinsdag gaan wij naar een paardenkliniek en zij zullen het zeker weten. Maar kan altijd dingen opschrijven mocht ze er niet over beginnen

Dat is zeker verstandig. En bij de kliniek kun je misschien ook opschrijven wat ze allemaal zeggen, als het veel is om te onthouden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 14:55

Koper schreef:
Ik kom ook even in dit topic spieken :)

appiesjappie schreef:

Dat is zeker verstandig. En bij de kliniek kun je misschien ook opschrijven wat ze allemaal zeggen, als het veel is om te onthouden.

Dat is een goeie ga ik zeker doen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:01

Het zal best spannend voor 'm zijn om mee te gaan naar de kliniek (en voor jou natuurlijk ook). Misschien heb je al in de gaten dat ik vind dat dit paard een kans verdient. Daarom zou ik je aanraden om ook te letten op hoe hij op alles reageert. Gaat hij netjes de trailer op, hoe is hij wanneer je 'm uitlaadt (nieuwsgierig, gespannen, of lijkt het net of het 'm allemaal niks doet), hoe reageert hij op de dierenartsen en op de dingen die ze met hem doen. Dat zijn ook allemaal dingen die voor jou bepalen of je het avontuur met 'm aan gaat de komende jaren. De dierenartsen bekijken de gezondheid van zijn lichaam. En voor jou is het een mooie gelegenheid om te bekijken hoe hij als persoonlijkheid op alles reageert, en of dat past bij wat jij zoekt in een paard :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:05

Goed dat je gaat keuren TS
Er is een middenweg tussen een complete RX keuring en enkel foto’s van de echte twijfel punten. Van dit paard zou ik sowieso foto’s van beide voorbenen willen zien zodat de toestand van het straalbeen rechts vergeleken kan worden met links. Natuurlijk alleen als hij klinisch niet kreupel is.

Als dit paard voor jou en je dierenarts acceptabel is dan zou ik de rest van de 4 weken vooral gebruiken om hem bij te laten trekken, goed voeren, onbeperkt hooi en een beetje eiwitrijk krachtvoer (opfokbrok komen ze mooi van bij, beginnen met 2x daags halve schep, opbouwen naar 2x daags hele schep evt aangevuld met wat structuur mix voor betere vertering) en dan bezien of hij mooi bijkomt en of hij net zo makkelijk blijft als hij nu is.

Is hij medisch niet oké, komt hij niet aan of wordt zijn temperament te pittig, dan binnen de proeftijd retour oude eigenaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:08

Als alternatief voor opfokbrok kun je ook aan draversbrok denken. Opfokbrok is voor veulens en jonge dieren, niet voor volwassen paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:22

Koper schreef:
Als alternatief voor opfokbrok kun je ook aan draversbrok denken. Opfokbrok is voor veulens en jonge dieren, niet voor volwassen paarden.

Dat had ik idd via pb al naar haar gestuurd.

Mijn draver krijgt een basisbrok (anders zit ik met 5 voertonnen en heb zoveel plaats niet) maar voor extta eiwitten en gezonde vetten geef ik er linamix van aveve bij onder gemengd en daarnaast ook nog hartog senior (grasmix) omdat die ook hoog in eiwitten zit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:57

Koper schreef:

Opfokbrok is om te groeien, draversbrok voor activiteit, omdat je spiergroei wil en geen pittigheid kies ik liever voor opfokbrok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:08

Ik zou bij dit paard me meer verdiepen in hoe het gehouden is dan hoe het gereden is in eerste instantie.

Heb al wel een paar keer een mager of onbespierd paard gehad en dan is het vaak een combinatie van meer vrij bewegen en goede voeding. Mijn mini shet van 23 was echt ingevallen met een enorme buik en slechte vacht. Die had enorme haken en had nog nooit een tandarts gezien bijv. Die is heel goed bijgetrokken en mooi qua model en vacht.

Mijn ruin van nu 24 moet op tijd bijgevoerd worden rond het najaar om in vorm te blijven. Hij krijgt ook 's nachts al deken op en krijgt meer te eten. Vooral kijken naar eiwitten en dat kan in verschillende vormen gegeven worden. Merrie brok kan bijv prima zijn als het makkelijk moet, maar je kan verschillende voeren naast elkaar leggen.

Als een paard tekorten heeft kan het ook slecht eruit zien, dus met goed voeren kom je vaak een heel eind. Maar bewegen is vaak ook echt heel belangrijk om weer in model te komen. Ze zijn hier met 24/7 op een pp nooit helemaal uit model of conditie.

Zeker als een paard ingevallen is vind ik alleen trainen niet optimaal en moet een paard ook echt veel herstel halen uit vrij bewegen. Met trainen doe je toch snel veel fout of eenzijdig en is het gewoon te weinig en te beperkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:15

tiwi1969 schreef:
Koper schreef:

Opfokbrok is om te groeien, draversbrok voor activiteit, omdat je spiergroei wil en geen pittigheid kies ik liever voor opfokbrok.

Draversbrok is voor sportpaarden, oftewel paarden waarvan de spieren worden getraind om sterker en groter te worden. Dit paard is geen sportpaard (meer), maar wel een paard met een paar kleine spiertjes die alle hulp nodig hebben die ze kunnen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:15

Ik hoorde dat dit paard gebruikt is voor de zogenaamde 'wildebaan' racen in België waar alles geoorloofd is.

Kan zijn dat hij daardoor behoorlijk afgeragd is.

Edit:
Mijn idee is, deze is afgeragd totdat ie niet meer goed kon racen en toen voor een habbekrats verkocht en nu proberen ze hem voor het dubbele te verkopen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:51

Elisa2 schreef:
Ik hoorde dat dit paard gebruikt is voor de zogenaamde 'wildebaan' racen in België waar alles geoorloofd is.

Edit:
Mijn idee is, deze is afgeragd totdat ie niet meer goed kon racen en toen voor een habbekrats verkocht en nu proberen ze hem voor het dubbele te verkopen.

Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt maar ook in belgie is een paard zoals dit niet gewenst in een race. Heb al veel paarden gezien en zien trainen die meedoen in races maar die zagen er stuk voor stuk blakend van gezondheid uit.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 16:52

Elisa2 schreef:

Edit:

Hoe weet je dat hij daar is gebruikt? Hij heeft wel gekoerst in belgie

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:55

Elisa2 schreef:

Edit:

Wat een aannames :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:55

Poekkie schreef:
Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt maar ook in belgie is een paard zoals dit niet gewenst in een race. Heb al veel paarden gezien en zien trainen die meedoen in races maar die zagen er stuk voor stuk blakend van gezondheid uit.

De kans dat hij in deze staat is komen te verkeren ná zijn carriere op de baan, dus nadat hij naar de handelaar ging en als recreatiepaard werd verkocht, is aanzienlijk. Ook omdat hij nu wordt verkocht door iemand die er op reed, en die drie sjabrakjes onder het zadel had liggen om het enigzins passend te krijgen. Nou ken ik diegene niet, maar op een paard met een dergelijke bespiering, of eigenlijk gebrek daaraan, rijden, dat noem ik pas afraggen.

Wat hij daarvoor als koerspaard heeft gedaan weten we niet. Aub niet speculeren.

@TS: er zijn wat mensen in dit topic die de geschiedenis van je paard kunnen uitpluizen. Net bood iemand al aan om dat voor je te doen. Ik zou er een pb aan wagen als ik jou was :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:01

appiesjappie schreef:

Heel goed, wacht eerst de keuring maar af, en dan kun je altijd nog beslissen. Succes.
Mocht je hem kopen dan zou ik niet voor de brokken vol granen gaan maar voor onbeperkt goed hooi en een vitaminebrok. Bespiering komt door regelmatige beweging, en niet door zetmeel/koolhydraten. Dat is niet goed voor de darmflora.
Er zijn voldoende goede paardenvoeders op de markt, die niet barstensvol suiker en zetmeel zitten.
Vitalbix, Metazoa, Bergwiesen, Je paard gezond en fit etc etc. zijn prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:02

Ik speculeer niks, hoorde dit van iemand die in de drafsport zit en het paard kent. Zal je wel even een pB sturen TS.

Daarnaast zijn de wildebaan rennen natuurlijk iets heel anders dan de georganiseerde koersen vanuit de federatie.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 17:03

Ik heb zelf al heel veel gevonden. Dat hij lang en vaak in Frankrijk heeft gekoerst daarna heeft hij ongeveer 3 jaar gekoerst in België weet ook bij wie hij stond in België. Hij heeft heel veel geld binnen geharkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 17:04

Dat zou fijn zijn elisa. Alleen hoe kam het dat jullie foto's zien. Die zijn inmiddels verwijderd namelijk

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:10

Voor een effectief herstel in het geval de ts en gezien de proeftermijn zou ik juist wel klinisch keuren aanraden. Dan kan de paardenarts gericht advies geven qua voerbeleid, stalmanagement, ontwormen, tanden en of het paard überhaupt geschikt is als recreatief rijpaard voor de toekomst.