kreupel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:28

Een scheur vanuit de kroonrand kan een probleem zijn ja. Wat zegt je smid?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 19:43

Ik heb het nog maar net ontdekt dus ik heb nog geen berichtje naar de smid gestuurd

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:01

Nu zie ik opeens dat in al zijn 4 hoeven zo'n streep zit ik vind het heel raar

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:12

... ik vind het er meer uitzien alsof hij met de hoef (...de hoeven...) langs iets min of meer scherps is gegaan.

(De kroonrand is niet te zien, dus daar zeg ik niets over. ZOU daar een wondje in zitten, is een andere foto naar smid of dierenarts aan te raden.)

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:22

Er zit geen wondje bij de kroonrand zover ik het kan zien maar ik vind het heel raar dat hij op alle 4 zijn hoeven precies hetzelfde heeft de smid ga ik nu geen bericht meer doen dat doe ik maandag want morgen is hij vrij dus dan kan toch niet komen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:25

Bij alle 4 de hoeven? Er zit wellicht een onbalans in de hoeven. De brokkel onderaan geeft ook aan dat de wand daar niet goed is. Weet je wat flare is? Op je foto van 31-08-23 20:01 is het goed te zien dat de zijkant van de hoeven naar buiten wijken/waaieren. Ook daar zit al een scheurtje.

Hier een linkje, en dan even naar beneden scrollen tot waar je 'kwartierflare' tegenkomt. Bij dit linkje kun je lezen hoe het er van de onderkant uitziet en hoe het te voorkomen is met goed bekappen incl. kwartierboogjes indien nodig.
Een goede bekapper (ongeacht welke smaak/smid/bekapper) maakt kwartierboogjes als er flare aanwezig is. Misschien is een andere bekapper ook wel eens goed om te laten komen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:27

Oké maar is dit iets erg of niet

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:29

Want de hoefsmid die ik heb staat heel goed bekend dus ik vind het wel een beetje apart

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:33

Beste is even de linkjes lezen, daar staat het uitgelegd, en met foto's erbij.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:34

Mijn tijd op m'n telefoon is bijna voorbij en morgen kan ik niet op m'n telefoon dus daarom kan ik het nu niet helemaal lezen helaas

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:35

Nee.
Hoeven zijn gemaakt om stevig en een beetje elastisch te zijn en een kras 'kan gebeuren'.
Ik zie het hoorn niet rood verkleurd zijn. (Ooit heeft mijn Arabiertje zich kennelijk hatd gestoten, bij het bekappen zagen de smid en ik het rood. Ook dat was niet erg: geen pijn of kreupelheid.)

Wel is het typisch, alle vier de hoeven. Twee voorhoeven snap ik goed (Spanjaard op vier benen hier - dol op acties met het voorbeen)
maar ook de achterhoeven - tijd om detective te gaan spelen!

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 21:39

Ja ik vind het ook raar dat het al de 4 de hoeven zijn ik stuur maandag gewoon een bericht naar de smid en die weet mischien wel de oorzaak hopelijk niks ergs

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 07:57

De smid zei dat het niks ergs is

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 07:38

Hoi ik heb weer even een vraagje ik heb nu mijn paard een paar dagen op rust gezed en ik wou vlgde week maandag de da bellen alleen ik heb nu alvast filmpjes voor de da gemaakt maar ik vind nu zelf ook al dat hij heel stijf loopt dus ik zit te twijfelen kan ik niet beter eerst de osteopaat of fysio laten komen of eerst de da?
Oh ja voordat je je afvraagt dat ik nog niet de da heb gebeld want ik had het even aan mijn instructrice gevraagd en die zei dat ik hem beter maar eerst een week op rust kon zeten en dan kijken of hij nog steeds niet goed loopt en dan de da bellen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:59

Ik bel altijd eerst de dierenarts. Die heeft ervoor geleerd om te onderzoeken waar een probleem vandaan komt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:17

Eerst de dierenarts en dan iets anders. Tenzij natuurlijk de chiropractor of osteopaat ook dierenarts is

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:20

Uiteraard zegt je smid dat het niets is. Hij bekapt hem immers zelf (en de uitdrukking daarvan is 'wij van WC eend adviseren WC eend)
De paardenarts kan je vertellen wat er aan de hand is, want het lijkt een stapelende hoeveelheid te worden.
Stijfheid kan diverse oorzaken hebben, en de dierenarts kan dat onderzoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:21

Een goede osteopaat of fysio zal ook aanraden om eerst de dierenarts erbij te halen. Als ze iets doen wat de boel verslechtert omdat je geen diagnose hebt ben je verder van huis. Dus laat eerst de dierenarts komen. Bovendien ben je veel duurder uit als blijkt dat een osteopaat of fysio niet heeft geholpen en je alsnog een dierenarts erbij nodig hebt. Als je een afspraak maat met osteopaat of fysio wacht je daarna weer een week om te zien of er verbetering is, ben je zo weer anderhalf tot twee weken verder, terwijl er misschien ook iets aan het management moet veranderen, buiten behandeling van zijn lichaam.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:25

Oké duidelijk dan laat ik eerst de da komen

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:27

En hij loopt trouwens al ietsjes beter maar mischien zie ik het ook verkeerd hoor maar het lijkt wel of hij ietsjes beter loopt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:50

Lindsey_99 schreef:
Uiteraard zegt je smid dat het niets is. Hij bekapt hem immers zelf (en de uitdrukking daarvan is 'wij van WC eend adviseren WC eend)

?
De vraag aan de smid ging over de krassen.

En als je niet weet wie de smid is, vind ik het not done om de integriteit van de vakman/vrouw op voorhand alvast in twijfel te trekken.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 09:13

Mijn smid is joey moerland en bijna iedereen die ik ken laat zijn paard bekappen bij hem en ze zijn heel tevreden over hem dus daarom vertouwen ik dus op hem als hij zegt dat het niks ergs is

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 09:13

Janneke2 schreef:
Lindsey_99 schreef:

?
De vraag aan de smid ging over de krassen.

En als je niet weet wie de smid is, vind ik het not done om de integriteit van de vakman/vrouw op voorhand alvast in twijfel te trekken.

Bedankt voor je toevoeging

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:16

PeanutGuapa schreef:
Hoi ik heb weer even een vraagje ik heb nu mijn paard een paar dagen op rust gezed en ik wou vlgde week maandag de da bellen alleen ik heb nu alvast filmpjes voor de da gemaakt maar ik vind nu zelf ook al dat hij heel stijf loopt dus ik zit te twijfelen kan ik niet beter eerst de osteopaat of fysio laten komen of eerst de da?
Oh ja voordat je je afvraagt dat ik nog niet de da heb gebeld want ik had het even aan mijn instructrice gevraagd en die zei dat ik hem beter maar eerst een week op rust kon zeten en dan kijken of hij nog steeds niet goed loopt en dan de da bellen.

Luister naar je instructrice, wijze woorden. :-)

Als hij echt kreupel is dan eerst de DA, ze kunnen heel erg stijf worden door pijnlijke voeten. Al vraag ik me af of die van jou niet hoefbevangen is/ aan het worden is.

Misschien handig om de filmpjes hier neer te zetten.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:19