Rollen met volle maag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:17

Hutcherson schreef:
Je moet met paarden wel altijd 1,5 uur wachten ongeveer met trainen na het voeren. Bij een hond krijg je vrij simpel een torsie. Paard zal wat minder simpel gaan maar t gevaar zal er wel zijn.

Dit is al heel lang achterhaald. Sterker nog; je paard kan beter lopen met voer in de maag dan zonder voer in de maag.
Dit ivm klotsend maagzuur in een lege maag dus zeer maagzweer kans verhogend.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 17:04

manzano schreef:
Je hebt speedibeet en fibrebeet. Fibrebeet is de "lekkere" van de 2.
Maar waarvoor voer je nu precies zoveel SP dan? Toch ivm te weinig hooi? Qua vitamines ed ben je nu enorm aan het overvoeren door de hoeveelheden en dat is ook niet gezond. Dus zou voor vervanging van je hooi juíst een ruwvoervervanger nemen en dan bijv aanvullen met wat balancer achtigs. Eet hij helemaal geen brok? Pavo vital is niet duur en hoef je weinig van te geven. Kan je vast ook door de slobber geven.
Anders heb je nog vitalstyle oerbalans die ook in poedervorm is om door de slobber te doen.

Per 100 kilo een kilo SP wat neerkomt op ongeveer 6 scheppen en ik geef er 4-5, hoe het uitkomt met voeren. Hij moet (heel veel) aankomen en hij krijgt zijn hooi nauwelijks meer weg.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 17:17

manzano schreef:
Maar dan zou je van SP ook 1kg per 100kg = 6kg SP moeten voeren (voor de vergelijking dan). Zo te lezen voer je dat ook niet toch? Dan is het niet gek dat hij niet aan komt, want hij krijgt te weinig eten.

Maar ik weet gewoon niet meer wanneer ik wat moet gaan voeren. Zes kilo SP krijg ik er niet in, ze staan de hele dag op de wei en hij vindt het niet smakelijk genoeg. Fibrebeet is alleen een ruwvoervervanger met luzerne, dus daar moet ook nog bij. Volgens Vitalbix is Nutrimash ook voor paarden die moeten aankomen dus op die manier heb ik geredeneerd.

manzano

Re: Rollen met volle maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:39

Nee ik snap je probleem. Ik zou echt de fibrebeet proberen. In feite heeft een paard aan ruwvoer aangevuld met vitamines (door een balancer) voldoende. Krachtvoer zet niet aan. Dus als je de fibrebeet doet als vervanger voor het hooi en dan missch wat vital of een andere balancer erbij voor de vitamine ben je er ook. Of iig de fibrebeet ipv de SP. Kan je voor de lekker en de vitamines altijd nog wat (maar minder) nutrimash toevoegen. Al denk ik dat dat niet nodig is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:40

Ik bedoelde wel die 5 star Senior care, maar dat kreeg die van mij naast 3x per dag geweekte ruwvoervervanger als extraatje om in z'n kauwbehoefte te voorzien.
Daar at hij dus geen 8 kg per dag van weg, want het gros van wat hij aan ruwvoer binnenkrijgt zat in dat geweekte voer.
Prijs is alsnog gestegen in de afgelopen 3 jaar, want ik betaalde er vond de 16-17 euro per pak voor.

Die van mij kreeg ook zo'n 10 l per voerbeurt als max.

Maar aangezien het dus grotendeels ruwvoer/vezels is, heb ik me om die hoeveelheid nooit druk gemaakt.
Ik heb geen idee hoeveel liter een uur nonstop grazen aan gras oplevert in de maag, of een uur nonstop hoopt eten, maar dat gaat bij mijn paarden ook altijd goed.
Ik zou geen 10 liter puur krachtvoer ineens voeren nee, maar van die 10 liter was meer dan de helft puur water en van de droge bestanddelen was minder dan 1/3 daadwerkelijk krachtvoer.
Wat dus in de maag niet nog extra uitzet, omdat het zich al volgezogen heeft met het toegevoegde water.

En daarbij was hij met het leeg eten van z'n emmer geweekt voer minstens een half uur bezig, met de avondportie vaak nog wel langer, omdat hij vanzelf stopte als die genoeg had en dan in de nacht wel verder at.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 19:11

Sp vond mijn vorige paard ook heel vies,
Moest ik vanalles door knoeien en deze eet het helemaal niet. Gewoon bietenpulp brokken (dus niet die fancy snelweek chipjes) met tarwezemelen gaat er hier bij allemaal super graag in. Met koud water duurt het lang maar met een waterkoker gekookt water als eerste en daarna aangevuld met koud is het na een uurtje of anderhalf wel gebruiksklaar.

Ze doen er hier alledrie een moord voor. Daar hoef ik niks door te doen om het lekker te maken. Kan wel, maar als ik dat niet doe wordt het net zo graag gegeten. Dat is nog een optie om te proberen en een stuk goedkoper (en puurder dan sp. Sp snap ik ergens wel. Het ruikt vies dus ik kan me nooit voorstellen dat dat heel lekker is ;)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:16

Ik meng SP met Wiesencobs van St. Hippolyt. Heb je dat al ooit geprobeerd? Mijn pony eet dat graag en het is goedkoper dan Nutrimash.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:56

Beste TS, ik weet niet of je in Nederland of Belgie woont. Ikzelf woon in Belgie en geef All in Soup van Aveve. Dit is slobber die als volledige ruwvoer vervanger gebruikt kan worden bij oa oudere paarden. Is ook iets budget vriendelijker dan de dingen die je nu voert en wordt naar mijn ervaring heel graag gegeten. Geen idee of je hier iets mee bent maar hoe meer je weet hoe beter denk ik dan :o Wat het rollen betreft hen ik ook altijd geleerd om zeker een uur te wachten na het eten (krachtvoer) om te rijden of iets anders te doen. Net zoals jij heb ik dit altijd maar voor waar aangenomen maar geen idee of dit klopt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 22:30

Ik heb even op All in Soup gegoogled, maar dit is volgens mij geen dikmaker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:34

dorothea schreef:
Ik heb even op All in Soup gegoogled, maar dit is volgens mij geen dikmaker.

Wat versta jij dan onder dikmaker? Gezond vol worden ze vanzelf als ze voldoende bruikbare voedingsstoffen binnenkrijgen. Dat wil ik het geval van een oud paard zeggen voldoende ruwvoervervanger en een passende mineralenbrok of krachtvoer gift. Daarnaast zorgen dat er zo min mogelijk onbruikbare stoffen binnen komen want het lichaam heeft daar weer werk mee om dat af te voeren.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:52

Hier hele goede ervaring met fiberbeet mash van cavalor met fiberbeet van Pavo gemengd bij te voeren.
Een 12l emmer vol per dag (wel in meerdere porties aangeboden)
Dit aangevuld met
vit E olie (zonder selenium, had en heeft in d winter altijd te kort)
MCT olie (Ookal hebben ze die niet meer zag ik overlaatst) van pharmahorse
Handje sojaschroot

Dit met een paard wat snel invalt in de winter (19 jaar)
- onbeperkt ruwvoer op de wei, niet afgewogen
- op stal 10,4 kg hooi en 5,3kg voordroog, beide getest. Hooi was redelijk hoog in suiker, laag in eiwitten en ruwe celstof (jammer genoeg), voordroog was daarintegen extreem eiwitrijk, lager in suiker en hoog in ruwe celstof. Omgekeerde eigenlijk van het hooi.
- 2 scheppen basisbrok ‘S ochtends en ‘S avonds
- 2x daags 5l losgeschudde hippoluz, luzerne met melasse
- pavo vital naar gewicht

Paard staat/stond wel intensief in training. Maar valt alleen af in de winter.

Nu hij thuis in boxrust staat doordat ander paard 10cm diepe wonde heeft, en hij op 3 dagen tijd van de stress zoveel afgevallen was dat je de ribben kon tellen, staat hij op de fiberbeet mash, sojaschroot en hippoluz, op week tijd was het gewicht er zo terug aan en nu staat hij weer aan de te dikke kant.

Ik zou vooral je veearts volgen en luisteren en anders paard en voeding eens contacteren :j
Zij kan je pas echt super voer advies geven.
Zij heeft me echt geholpen met mijn ander paard <3

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:57

Nou mijn ervaring is dat op het gebied van voer dierenartsen vaak weinig toegevoegde waarde hebben. Hopeloos ouderwets en achterhaalde adviezen is meestal het resultaat. Dierenartsen behandelen zieke dieren. Zij houden zich niet bezig met preventieve zaken voor het dagelijkse leven waar voer, stalbeleid of wat dan ook onder valt.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 08:22

Ik ben van SP overgestapt naar de Senior brok van Masters, die is iets duurder dan de SP maar.....
Is veel sneller klaar qua weken.
Wordt niet zuur.
Paard vind het veel lekkerder.
En zet beter aan waardoor je wat minder kan voeren.

Daarnaast kreeg hij onbeperkt grasmix van Hartog wat neerkwam op ongeveer 1 zak per 2 á 3 dagen. Daar overheen kreeg hij 2 scheppen grasbrok van Hartog en ook vaak nog 1 schep Wiesenfasern van Marstall. Dit mengsel ging in grote flexemmers en wanneer stalgenoten zagen dat hij het op had kreeg hij een nieuwe.
De slobber werd over 3 á 4 porties verdeeld en overdag op dezelfde manier gegeven. Verder kreeg hij nog 3 scheppen Hartog Balance verdeeld over de dag.
Ik heb nooit gewogen hoeveel het was, viel hij wat in dan kreeg hij wat meer. Kwam hij aan dan kreeg hij wat minder. Altijd kijken naar je paard.

Als ik jou verhaal lees zou ik iig ook wat meer ruwvoer als grasmix of brok gaan geven ipv of naast het hooi.

Bovenstaande ging om een 29 jarige kwpn van 1.71. En wat het rollen betreft, nooit ergens last van gehad.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:17

Mijn paard heeft dezelfde leeftijd, iets groter maar komt in de buurt. Hoeveel van die Senior brok gaf je dan? Voor een paard van 600 kilo drie kilo droog wanneer geen arbeid en anders vijf kilo. Mengen met 4-5 liter water. Dus ik zou voor die van mij rond de 25 liter/kilo per dag uitkomen, klopt?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:36

Waarom hou je zo vast aan die senior priores terwijl je paard het niet eens lekker vind en hij er ook niet goed op doet?

Een aantal mensen die al jaren hun paard op geweekt voer hebben die hebben je zulk mooi advies gegeven.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:17

dorothea schreef:
Mijn paard heeft dezelfde leeftijd, iets groter maar komt in de buurt. Hoeveel van die Senior brok gaf je dan? Voor een paard van 600 kilo drie kilo droog wanneer geen arbeid en anders vijf kilo. Mengen met 4-5 liter water. Dus ik zou voor die van mij rond de 25 liter/kilo per dag uitkomen, klopt?

Volgens mij zat ik uiteindelijk op max 2 voerscheppen per dag. In de zomer 1/2 voerschep als hij vol in het gras stond. Aangezien die van jou aan moet komen zal je in het begin wel op meer uitkomen. Als je ook wat gewone ruwvoer vervangers erbij gaat geven zoals grasmix of grasbrok zou je met 3 voerscheppen kunnen beginnen en dan een week of 2 aankijken of je verbetering ziet.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:18

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:18

Het basis recept voor alle oude paarden die af beginnen te vallen:

Bietenpulp vanwege de vezels en omdat je de rest erdoorheen kunt mengen.
eventueel icm met lucerne (al dan niet in de gemalen vorm zoals in fibrebeet) vanwege de vezels en eiwitten
Vet in de vorm van olie: lijnzaad is de gezondste maar vaak wordt het (deels) zonnebloemolie ivm de kosten
een extra energie aanvulling uit krachtvoer. een speciale senioren soort op (topsport)voer met een hoog energie (en vet) gehalte.

En als het even kan: gras!!!! lekker volle weide met mals gras. Daar bespaar je nog het meeste geld mee....

Alle goede oude paarden voeders werken volgens dit principe.

En ik heb begrip voor je portemonnee maar een oudje die al mager is voeren is in uitvoering en in geld inderdaad een uitdaging. Maar het alternatief is dan ook weer niks...

Je kunt wellicht iets geld besparen door de bietenpulp los te kopen en aan te vullen met goed hoogwaardig krachtvoer en het vet uit een fles zonnebloemolie te halen. Maar goedkoop wordt het niet meer nu op deze leeftijd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:38

monsera schreef:
Waarom hou je zo vast aan die senior priores terwijl je paard het niet eens lekker vind en hij er ook niet goed op doet?

Een aantal mensen die al jaren hun paard op geweekt voer hebben die hebben je zulk mooi advies gegeven.

Dat vraag ik me dus ook af.

Verder heb ik nog even met de zoekfunctie gekeken, maar ik zie eigenlijk niet terug of hij al getest is op PPID. Want dat kan natuurlijk ook samenhangen. En als hij dat heeft wil je helemaal geen SP voeren, want dat zit te hoog in zetmeel/suiker (vind het ook nog steeds wonderlijk voor een oude-paardenvoer, maar goed). En met dit soort grote hoeveelheden is het wel belangrijk op daar op te letten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:44

hoeveel suiker en zetmeel zit er in dan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:47

14% even uit mn hoofd. Ik hou voor mijn 32jarige ppid'er echt de max aan van 10% en liever minder.
Nou krijgt die maar een halve schep fiberbeet op een dag, maar dan nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:02

Ik geef gewoon brok als ze (oude paarden) op gewicht moeten blijven, in combinatie met gewone slobber.
En inderdaad een goede wei. Mijn 29-jarige eet ook niet meer zoveel hooi, maar wel nog gras.

Maar ik kan niet goed vinden of jouw paard nog brok kan eten of niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:14

manzano schreef:
monsera schreef:
En als hij dat heeft wil je helemaal geen SP voeren, want dat zit te hoog in zetmeel/suiker (vind het ook nog steeds wonderlijk voor een oude-paardenvoer, maar goed). En met dit soort grote hoeveelheden is het wel belangrijk op daar op te letten.

Daar is helemaal niks wonderlijk aan. Dat zijn heel normale hoeveelheden voor een paard en zeker een ouder paard heeft óók gewoon makkelijk opneembare suikers nodig anders redden ze het vaak echt niet (meer).
Je ruwvoer (gras of hooi) bevat ook al snel 5-15% suiker en zetmeel. Dus dat een ruwvoer vervanger daar dan op zit is niet vreemd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:28

pol013 schreef:
Daar is helemaal niks wonderlijk aan. Dat zijn heel normale hoeveelheden voor een paard en zeker een ouder paard heeft óók gewoon makkelijk opneembare suikers nodig anders redden ze het vaak echt niet (meer).
Je ruwvoer (gras of hooi) bevat ook al snel 5-15% suiker en zetmeel. Dus dat een ruwvoer vervanger daar dan op zit is niet vreemd.

Gelukkig zijn er heel veel ruwvoervervangers die er super netjes onder zitten.
Juíst omdat veel oude paarden PPID ontwikkelen en je dan echt onder die 10% wil blijven vind ik dat essentieel voor oude-paardenvoer. Maar ieder z'n ding.
Beantwoord nog steeds niet de vraag waarom het in dit geval perse SP moet blijven terwijl het aan alle kanten blijkt dat het voor dít paard helemaal niet goed werkt.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:44

monsera schreef:
Verder heb ik nog even met de zoekfunctie gekeken, maar ik zie eigenlijk niet terug of hij al getest is op PPID. Want dat kan natuurlijk ook samenhangen. En als hij dat heeft wil je helemaal geen SP voeren, want dat zit te hoog in zetmeel/suiker (vind het ook nog steeds wonderlijk voor een oude-paardenvoer, maar goed). En met dit soort grote hoeveelheden is het wel belangrijk op daar op te letten.

Het is ook maar net wat de voorgeschiedenis is van je paard. Die van mij had cushing maar ik heb er nooit rekening mee hoeven houden met wat ik voerde, heb ik eerst ook een hele tijd op SP gehad. Daarbij is bij de oudjes de opname capaciteit van het lichaam ook minder waardoor ze vaak wat meer kunnen hebben.
Maar nogmaals dat is ook volledig afhankelijk van de voorgeschiedenis van je paard en dat zal ook van paard tot paard verschillen.
Het belangrijkste is dat je kijkt naar je paard en dat mis ik tegenwoordig bij heel veel mensen.