Paard te mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:07

Ik vind het ook top dat je om tips vraagt. Het is ook gewoon niet makkelijk.

Je zou eens kunnen vragen bij het merk "Carli-Wafer" of "Guidolin"

https://www.guidolinhorses.com/en/horse ... afer-fioc/
Zij hebben verschillende soorten alfalva cubes.
Ze zullen wel een minimum hebben bij afname maar wellicht je met de stal eigenaar of met stal genoten samen kunt doen.
Succes

Desi_2409

Re: Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:21

jeetje wat vreselijk zo'n staleigenaar, ik word er plaatsvervangend boos van. Kun je geen info van internet afhalen en laten zien hoe het wel moet. Dus wat betreft het ruwvoer voeren en dat paarden bijna de hele dag moeten kauwen omdat ze anders maagzweren krijgen enzo.
Want ze kunnen je wel uitlachen, maar dan doen ze vast omdat ze dan indruk op je maken. Ik zou echt overal vandaag info zoeken en met feiten komen... dan kunnen ze zich eens achter hun oren krabben... zij zijn pas dom, alleen al omdat ze zich niet verdiepen in het fenomeen paard en hoe hun spijsvertering werkt en wat ze werkelijk nodig hebben!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:30

Desi_2409 schreef:
jeetje wat vreselijk zo'n staleigenaar, ik word er plaatsvervangend boos van. Kun je geen info van internet afhalen en laten zien hoe het wel moet. Dus wat betreft het ruwvoer voeren en dat paarden bijna de hele dag moeten kauwen omdat ze anders maagzweren krijgen enzo.
Want ze kunnen je wel uitlachen, maar dan doen ze vast omdat ze dan indruk op je maken. Ik zou echt overal vandaag info zoeken en met feiten komen... dan kunnen ze zich eens achter hun oren krabben... zij zijn pas dom, alleen al omdat ze zich niet verdiepen in het fenomeen paard en hoe hun spijsvertering werkt en wat ze werkelijk nodig hebben!

Uit ervaring heb ik geleerd dat dit meestal niet werkt. Het stal beleid is heilig en er staan maar weinig staleigenaren open voor de ideeën van de de klanten. Aan de ene kant logisch, want je kunt het niet iedereen naar zijn zin maken en je moet je eigen koers blijven varen als stal en de klanten trekken die daarbij passen. Maar sommige stallen hebben echt een bord voor hun kop wat betreft paardenwelzijn en daar kom je echt niet zomaar tussen met een andere visie. :(

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:14

Nee en juist daarom heb ik destijds gekozen om een wat onopvallendere tactiek toe te passen door een bak te geven als “verwennerij” als ik savonds kwam waar toevallig een bult pulp en ander ruwvoer in zat. En we moesten zelf krachtvoer kopen dus in plaats van een schep uit de bak laten halen zette ik emmertjes klaar met een balancer, grasbrok en grasmix daarin. Zo hoefde ik niet elke dag de discussie aan want ze waren het toch niet met me eens, maar kwam ze toch niks tekort.

@ts: inderdaad super hoe je alles oppakt! Er zit heel veel kennis op bokt en hoewel het soms een beetje kort door de bocht gebracht wordt heeft iedereen het beste met elk paard voor. Voordeel je dat als je het lef hebt om je kwetsbaar op te stellen, zoals jij doet, dat je dan echt veel hulp krijgt en dat je niet alleen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Zeker op een pensionstal heb je niet altijd alles precies zoals je het liefst zou willen dus dan moet je soms een beetje creatief worden. Als het daarmee op een acceptabel niveau komt dan is dat soms ook prima. Tuurlijk kan het tijd beter, maar soms zijn een aantal simpele aanpassingen genoeg om een groot verschil te kunnen maken.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 21:15

ellepel schreef:
ik vind de foto’s wel slecht om goed over te oordelen hoor.

paard staat niet vierkant,scheef ,in de schaduw en met het hoofd omhoog.
dan lijkt het vaak al heel anders.
wil je eens foto maken waarbij het vierkant staat met een normale hoofdhouding en in het licht?

als je paard wel onbeperkt stro kan eten dan is dat toch al heel mooi denk ik zo. :j
hier roepen we namelijk tegen alle mensen met dikke paarden dat ze stro moeten gaan bijvoeren omdat er minder voeding in zit.

daarom dus wel net als wat anderen zeggen gaan kijken of je in elk geval genoeg eiwitten en andere voedingswaarde voert met wat je nu allemaal geeft.
probeer dus of je het zelf uit kunt rekenen(tabellen staan wel op google) en wat je dan tekort komt.

misschien kun je aan een grasbrok of luzernebrok komen?

Ik heb even een nieuwe foto gemaakt. Hij is hier nog nat van het douchen.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 21:28

ja ik vind het nog steeds wel meevallen eigenlijk.
nog beter is de foto echt vanaf de zijkant,maar dit vind ik al duidelijker.
ik zie ook vooral een jong paard wat nog groeien moet, en ja er mag wel wat bij want de billen mogen zeker ronder.
maar zou zeker geen al te aparte zaken gaan halen kwa voer, en geef hem vooral ook de tijd om te groeien :j
maar je doet hartstikke je best en je bent nou eenmaal niet in nederland waar gewoon hartstikke veel te koop is toch.
komt wel goed denk ik zo!

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:15

Ik vind laatste foto ook meevallen.
Wat ik vooral sneu vind is dat hij, als ik het goed begrijp, heel veel op stal staat en niet of nauwelijks in paddock of weide.
Je doet enorm je best, maar eerlijkheid eerlijk, op deze manier zou je geen paard moeten willen hebben.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:15

Stormy1234 schreef:
Jaa ik heb het idee dat de triple die ze nu van Pavo geven niet is om meer aan te komen.. het is voor meer energie las ik. Maar alles wat ik zeg “is niet waar”. De alfalfa mag dus echt niet ontbreken.. ze geven daarvan 1 plak per dag. Dat lijkt me dan toch ook te weinig?

Bij ons krijgen ze in de winter onbeperkt alfalfa (wel in flowfeeders dus het is niet alsof ze staan te schranzen).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 22:21

De poes op de achtergrond ziet er wel goed uit :D
Op deze foto valt het idd wel mee, maar ik ben toch van mening dat een paard in de groei zeker meer nodig heeft, dan dat hij nu krijgt.
Daarnaast idd, zoals Stripe hierboven ook zegt, de uren buiten/sociale uren zijn echt veel te weinig. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal :)

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:25

Celebi schreef:
Wat een fijne instelling heb je! Jullie gaan er samen echt wel komen. <3

Ik weet dat er hier stallen zijn in Nederland die specifiek uit Duitsland of Frankrijk hooi importeren vanwege de kwaliteit. Die internationale bedrijven komen overal, dus vast ook in Spanje. Mijn eerste hit op Google was deze partij https://doulierehayfrance.com/en/hay-export/ en er zullen er vast nog velen van zijn. Hoewel jullie in Spanje dus meer sober de paarden houden denk ik dat geen hooi kunnen krijgen heel gek is, zeker voor wat grotere stallen. Ik ben dan ook blij te horen dat je oud stalgenoot nu ergens staat met onbeperkt hooi. Ik zou goed rondzoeken en gaan kijken op de plekken waar je een goed gevoel bij hebt. Veel vragen stellen en zelf de kwaliteit van het ruwvoer bekijken door te voelen en te ruiken bijvoorbeeld. En als een stal de paarden dan ook nog eens lekker buiten houdt dan gaan jij en je paard zo genieten samen.

Super lief je berichtje! ik heb echt rond gezocht op Google maar deze niet gevonden. Dankjewel! Ik ga deze website gelijk bekijken. Jaa je hebt “slanke” paarden, maar ook vanaf zijn kont is hij echt mager voor mij.. en inderdaad wat je zegt. Rondkijken en kijken waar ik een goed gevoel bij heb. Lief dankjewel!!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:27

ellepel schreef:
ja ik vind het nog steeds wel meevallen eigenlijk.
nog beter is de foto echt vanaf de zijkant,maar dit vind ik al duidelijker.
ik zie ook vooral een jong paard wat nog groeien moet, en ja er mag wel wat bij want de billen mogen zeker ronder.
maar zou zeker geen al te aparte zaken gaan halen kwa voer, en geef hem vooral ook de tijd om te groeien :j
maar je doet hartstikke je best en je bent nou eenmaal niet in nederland waar gewoon hartstikke veel te koop is toch.
komt wel goed denk ik zo!

Dankjewel! Het is hier zo anders als in Nederland. Dat is wat ik vaak wel mis met de paarden hier

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:28

lies schreef:
De poes op de achtergrond ziet er wel goed uit :D
Op deze foto valt het idd wel mee, maar ik ben toch van mening dat een paard in de groei zeker meer nodig heeft, dan dat hij nu krijgt.
Daarnaast idd, zoals Stripe hierboven ook zegt, de uren buiten/sociale uren zijn echt veel te weinig. Ik zou op zoek gaan naar een andere stal :)

Hahahaha ja echt hè…

Hij verdient meer als dit, dat is zeker zo. Ipv zo veel in de stal. En ook qua voeding. Hij is nooit de dikste geweest in dit hele jaar dat ik hem heb. Maar hij valt nu helaas af

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:29

juniper schreef:
Stormy1234 schreef:
Jaa ik heb het idee dat de triple die ze nu van Pavo geven niet is om meer aan te komen.. het is voor meer energie las ik. Maar alles wat ik zeg “is niet waar”. De alfalfa mag dus echt niet ontbreken.. ze geven daarvan 1 plak per dag. Dat lijkt me dan toch ook te weinig?

Bij ons krijgen ze in de winter onbeperkt alfalfa (wel in flowfeeders dus het is niet alsof ze staan te schranzen).

Ja dat vind ik ook een goede.. ga ik ook even naar opzoek

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:30

Stripe000 schreef:
Ik vind laatste foto ook meevallen.
Wat ik vooral sneu vind is dat hij, als ik het goed begrijp, heel veel op stal staat en niet of nauwelijks in paddock of weide.
Je doet enorm je best, maar eerlijkheid eerlijk, op deze manier zou je geen paard moeten willen hebben.

Dankjewel! Nee alle paarden staan elke dag in de stal. En dan heb je ook buiten paddocks ipv de stal waar je dan iets minder voor betaald. Maar daar krijgen ze 1 kruiwagen met stro voor de hele dag ….

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 23:35

pluisje88 schreef:
Nee en juist daarom heb ik destijds gekozen om een wat onopvallendere tactiek toe te passen door een bak te geven als “verwennerij” als ik savonds kwam waar toevallig een bult pulp en ander ruwvoer in zat. En we moesten zelf krachtvoer kopen dus in plaats van een schep uit de bak laten halen zette ik emmertjes klaar met een balancer, grasbrok en grasmix daarin. Zo hoefde ik niet elke dag de discussie aan want ze waren het toch niet met me eens, maar kwam ze toch niks tekort.

@ts: inderdaad super hoe je alles oppakt! Er zit heel veel kennis op bokt en hoewel het soms een beetje kort door de bocht gebracht wordt heeft iedereen het beste met elk paard voor. Voordeel je dat als je het lef hebt om je kwetsbaar op te stellen, zoals jij doet, dat je dan echt veel hulp krijgt en dat je niet alleen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Zeker op een pensionstal heb je niet altijd alles precies zoals je het liefst zou willen dus dan moet je soms een beetje creatief worden. Als het daarmee op een acceptabel niveau komt dan is dat soms ook prima. Tuurlijk kan het tijd beter, maar soms zijn een aantal simpele aanpassingen genoeg om een groot verschil te kunnen maken.

Dat is een goed idee! Er is 1 andere vrouw die ook bakjes neer zet met heel ander voer.

Jaa ik dacht van tevoren; als ik dit bericht plaats moet ik wel de kritiek en tips aannemen anders heeft het geen nut om iets te plaatsen als ik er niks mee wil doen. Maar heel lief van je dat je dat zegt! Geeft me toch een wat beter gevoel.

Ik vind iedereen oprecht echt heel meedenkend en zo aardig dat er mee gezocht word. Ik ben heel erg aan het denken om toch een kijkje te nemen bij andere stallen.

Dankjewel!

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 01:55

Hoop voor je dat je een goede plek voor hem vindt.
Maar je zegt dat hij vooral de laatste tijd afvalt. Is er naar zijn tanden gekeken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 07:41

de hele dag op stal en dan ook nog bijna niks te eten, triest. TS, snel op zoek naar een betere stal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:45

Op deze foto valt vooral de bovenlijn op, daar valt hij in/ af..inderdaad een teken dat hij te weinig buikvulling/ ruwvoer krijgt.

In Spanje is het veel gebruikelijker om de paarden op stal te houden vanwege de hitte, maar ik zou ook kijken naar een stal waar hij in ieder geval s"morgens/ s"avonds nog een beetje paard kan zijn in een paddock/ wei met andere paarden.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:48

ChantalAM schreef:
Hoop voor je dat je een goede plek voor hem vindt.
Maar je zegt dat hij vooral de laatste tijd afvalt. Is er naar zijn tanden gekeken?

Jaa ik dacht zelf misschien doordat hij de alfalfa al weken niet meer kreeg. En het extra triple p van Pavo hadden ze ook een paar weken niet gegeven. Daar kwam ik vorige week achter.

Zijn tanden worden volgende week nagekeken door de dierenarts. Ik dacht zelf ook even voor de zekerheid. Het is nu 10 maanden geleden dat die voor het laatst zijn gedaan.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:48

Kinke schreef:
de hele dag op stal en dan ook nog bijna niks te eten, triest. TS, snel op zoek naar een betere stal.

Ja ga ik zeker doen! Dank voor je berichtje

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:49

Elisa2 schreef:
Op deze foto valt vooral de bovenlijn op, daar valt hij in/ af..inderdaad een teken dat hij te weinig buikvulling/ ruwvoer krijgt.

In Spanje is het veel gebruikelijker om de paarden op stal te houden vanwege de hitte, maar ik zou ook kijken naar een stal waar hij in ieder geval s"morgens/ s"avonds nog een beetje paard kan zijn in een paddock/ wei met andere paarden.

Dankje voor je bericht.

Jaa het is hier nu heel erg warm, maar gisteravond rond 8 uur stonden de paarden echt te zweten in de stal. Zeiknat waren ze.. lijkt me ook echt niet goed in die warmte.

Daphne_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:25

Zeker te mager ja, misschien kun je je kijken of je hem wat extra slobber kan geven met eiwitten. Of ik weet niet zeker of dat het was. Maar een slobber kan helpen en vaker hooi geven. Het is wel echt een knapperd!! <3

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:40

Desi_2409 schreef:

Sorry ik lees dit berichtje nu pas tussen alle andere berichtjes totaal over het hoofd gezien. Ja ik probeer nu zoveel mogelijk op te zoeken en screenshots te maken en te laten zien. Het probleem is; als jij zegt dat het een appel is en het is ook een appel. En zij vind dat het een banaan is. Dan is wat zij zegt waarheid. Echt heel irritant. Ik ga een gesprek aan met haar en alles laten lezen hoe het hoort en wat een paard nodig heeft. En mocht zij het onzin vinden of dingen niet willen aanpassen, (mijn gevoel is nu na mijn topic eigenlijk sowieso dat ik weg wil) dan haal ik de paarden weg. We hebben er namelijk nog 2 voor onze dochters.

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:42

Daphne_Lady schreef:
Zeker te mager ja, misschien kun je je kijken of je hem wat extra slobber kan geven met eiwitten. Of ik weet niet zeker of dat het was. Maar een slobber kan helpen en vaker hooi geven. Het is wel echt een knapperd!! <3

Dankjewel voor je berichtje. Ik ga alles eens goed op een rijtje zetten wat het beste is. Lief dankjewel het is echt een schat!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:42

Popstra schreef:
Ik vind het ook top dat je om tips vraagt. Het is ook gewoon niet makkelijk.

Je zou eens kunnen vragen bij het merk "Carli-Wafer" of "Guidolin"

https://www.guidolinhorses.com/en/horse ... afer-fioc/
Zij hebben verschillende soorten alfalva cubes.
Ze zullen wel een minimum hebben bij afname maar wellicht je met de stal eigenaar of met stal genoten samen kunt doen.
Succes

Dankjewel!! Ga ik ook even naar kijken