Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:17

Losse magnesium lustte die van mij niet echt en als ik het dan door de slobber gooide, merkte ik er weinig van.

Wat bij die van mij wel erg goed werkt is Feelings Control van Sensipharm.
Wordt ook gemakkelijk gegeten door hem, het is geen poeder maar zijn tabletten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:35

Ik lees veel goede dingen over pavo nerv control en de Easepro.
Waarschijnlijk ga ik een van deze proberen de komende tijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 12:06

Ik heb de eerste zak ease pro bijna op maar het schrikken blijft.
Ik heb zijn ogen laten controleren maar die waren goed. Maar ik merk steeds meer op dat hij bij felle zon veel kijkeriger en schrikkeriger is dan wanneer het wat bewolk is, dus ik vermoed dat het ergens toch iets is met zijn zicht misschien of hoe hij dingen waarneemt.

Ik ga even stoppen met mijn huidige voer en als supplement de Relax van liquihorse proberen met alleen ruwvoer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:14

Nouvel schreef:
Ik heb zijn ogen laten controleren maar die waren goed. Maar ik merk steeds meer op dat hij bij felle zon veel kijkeriger en schrikkeriger is dan wanneer het wat bewolk is, dus ik vermoed dat het ergens toch iets is met zijn zicht misschien of hoe hij dingen waarneemt.

Ik ga even stoppen met mijn huidige voer en als supplement de Relax van liquihorse proberen met alleen ruwvoer.

Je zou ook voor heltihorse Cannibidol kunnen kijken. Ik heb hem ook besteld. Nog geen ervaring verder

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:15

Is hij, holistisch, gecheckt? Op virussen, bacterieen, etc? Onze "schrikker" bleek verschillende dingen ( virussen dus) onder de leden te hebben ( o.a. een vorm van Lyme). Maar het kan ook nog een kwestie zijn van een slechte stofwisseling of buikpijn door een verkeerd voerbeleid in het verleden. Probleem is dat als er zoiets aan de hand is dat al die "supplementen" niet of hooguit tijdelijk werken omdat de oorzaak niet is opgelost.
Daarbij is het meeste voer ook vaak twijfelachtig i.v.m. hoge bacteriën aantallen en soms zelf virussen. Er wordt niet altijd even hygiënisch gewerkt in voerfabrieken..............
Die van ons is wel een stuk meer gaan ontspannen maar het gedrag zelf zal er nooit meer helemaal uit gaan, ben ik bang. Dat wordt na verloop van tijd toch iets wat zo'n dier kent en als "normaal" ervaart.

Maar het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn door gebrek aan vertrouwen bij de vorige eigenaar...lastig dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 12:51

ElCid schreef:
Is hij, holistisch, gecheckt? Op virussen, bacterieen, etc? Onze "schrikker" bleek verschillende dingen ( virussen dus) onder de leden te hebben ( o.a. een vorm van Lyme). Maar het kan ook nog een kwestie zijn van een slechte stofwisseling of buikpijn door een verkeerd voerbeleid in het verleden. Probleem is dat als er zoiets aan de hand is dat al die "supplementen" niet of hooguit tijdelijk werken omdat de oorzaak niet is opgelost.
Daarbij is het meeste voer ook vaak twijfelachtig i.v.m. hoge bacteriën aantallen en soms zelf virussen. Er wordt niet altijd even hygiënisch gewerkt in voerfabrieken..............
Die van ons is wel een stuk meer gaan ontspannen maar het gedrag zelf zal er nooit meer helemaal uit gaan, ben ik bang. Dat wordt na verloop van tijd toch iets wat zo'n dier kent en als "normaal" ervaart.

Maar het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn door gebrek aan vertrouwen bij de vorige eigenaar...lastig dus.

Nee dat staat nog in de planning , maar moet wachten tot ze hier in de buurt is .
Ik denk dat het bij vooral (aangeleerde/aangewende) onzekerheid/afhankelijkheid is en iets met zijn zicht/waarneming bij fel licht en grote verschillen in licht .
Maar hij gaat nog gekeken worden door een holistisch arts.

michelle933 schreef:
Nouvel schreef:

Je zou ook voor heltihorse Cannibidol kunnen kijken. Ik heb hem ook besteld. Nog geen ervaring verder

Thanx voor de tip, ik ga kijken, dat ken ik niet.
Ik ga nu eerst de voerwissel en liquihorse maar proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:04

Ik ben bang dat zoiets ook een beetje in de aard van het dier kan zitten.

Mijn paard doet dit ook wel. Ik heb hem al 10 jaar en hij is op vanalles gecheckt maar het blijft gewoon een paard dat snel schrikt en verschiet. Onder het zadel maar ook gewoon in zijn eigen dagelijkse dingen.

Hij heeft heel veel steun aan zijn vriend en is dan ook echt in paniek als die weg is (ondanks er meer paarden staan).

Ik heb meerdere supplementen geprobeerd maar daar wordt het echt niet anders van. Ik heb wel een manier gevonden om gewoon lekker met hem om te kunnen gaan en te rijden. Maar de schrikreacties blijven. De ene dag erger dan de andere dag.

Bij mijn paard weet ik dat er met beleren iets niet goed gegaan is. Hij is toen behoorlijk vaak doorverkocht en was enorm vluchterig onder het zadel en aan de hand. Bij het minste gerinste was het paniek en rennen.

Dat doet hij niet meer. Maar het onzekere en de schrikreacties blijven.

Wat wel geholpen heeft is grondwerk volgens de TRT methode.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:05

Spenk schreef:
Ik ben bang dat zoiets ook een beetje in de aard van het dier kan zitten.

Mijn paard doet dit ook wel. Ik heb hem al 10 jaar en hij is op vanalles gecheckt maar het blijft gewoon een paard dat snel schrikt en verschiet. Onder het zadel maar ook gewoon in zijn eigen dagelijkse dingen.

Hij heeft heel veel steun aan zijn vriend en is dan ook echt in paniek als die weg is (ondanks er meer paarden staan).

Ik heb meerdere supplementen geprobeerd maar daar wordt het echt niet anders van. Ik heb wel een manier gevonden om gewoon lekker met hem om te kunnen gaan en te rijden. Maar de schrikreacties blijven. De ene dag erger dan de andere dag.

Bij mijn paard weet ik dat er met beleren iets niet goed gegaan is. Hij is toen behoorlijk vaak doorverkocht en was enorm vluchterig onder het zadel en aan de hand. Bij het minste gerinste was het paniek en rennen.

Dat doet hij niet meer. Maar het onzekere en de schrikreacties blijven.

Wat wel geholpen heeft is grondwerk volgens de TRT methode.

Ja klopt hoor, dat zei de dierenarts ook, hij is gewoon ontzettend onzeker en of dat alleen zijn aard is of ook versterkt door zijn leven is lastig te zijn, maar het zal zeker van zichzelf ook geen held zijn.
Helaas weet ik niet hoe hij opgegroeid is in zijn jonge jaren, dus of en waarom dat onzekere gedrag mogelijk versterkt is.
Hij zit wel over zijn hele lijf vol met littekens dus ik vermoed dat hij in zijn angstmomenten wel eens vaker ergens doorheen is gegaan of ergens in vast heeft gezeten :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:31

ik ben nu de stressless van vitalstyle aan proberen.

niet dat mijn jonge haf heel schrikkerig of gestrest is, maar wel snel afgeleid en soms wat kijkerig. En heeft wel een soort spanning in zijn lijf, hopelijk kan hij dat beter afvloeien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:54

plutolover schreef:
ik ben nu de stressless van vitalstyle aan proberen.

niet dat mijn jonge haf heel schrikkerig of gestrest is, maar wel snel afgeleid en soms wat kijkerig. En heeft wel een soort spanning in zijn lijf, hopelijk kan hij dat beter afvloeien

Ik ben benieuwd!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:59

Ik up hem even omhoog.
Hier een paar weken hem op de cannabidol van heltieehorse gezet. Maar helaas.. ik kreeg dit uitgemeten via therapeut. Net terug van buitenrit maar hij is 1 bonk spanning (wel heel braaf altijd en goed verkeersmak,gelukkig). Hij zet heel zijn bovenlijn en stuk achter zijn oren vast en joe je kijkt maar even. Het is heel erg moeilijk om hem in ontspanning te krijgen. Paard staat altijd aan ook in omgang (kijkerig) en al komt er maar een kindje de stal half in gerend paniek paniek paniek..
Wat heb ik al geprobeerd
Naf magic
Cannabidol
Magnesium chelaat en citraat
Magnesium relax met kamillie en passiebloem
Relaxmix kruiden van paardendrogist
Grondwerk, schriktraining

Niks werkt waarvan ik zeg nou meid wat top :+
Al zou het maar voor 20% verbeteren ben ik al blij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:08

Hier denk ik dat na een mentaal gesprek met een vriendin ga stoppen met dit soort supplementen *D Nog 1 keer proberen met valeriaan.. en daarnaast toch geregeld wat meer ontspanningsmasseur laten komen en evt aanvulling met cranio. Ben er klaar mee met die rotzooi. Niks werkt en kost klauwe met geld :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 22:27

Ja lastig he…
Ik ben een tijdje gestopt met de pure feed en liquihorse relax gaan geven met eerst lucerne en daarna een ruwvoermix. Beide was het niet, schrikgedrag en paniek werd alleen maar erger, ik durfde er bijna niet mee op zo heftig werd hij…

Dus terug gezet op zijn oude voer met nog het restje kamille erbij dat ik nog aan het opmaken was en sinds vorige week Mastic horse voor maag en darmen en feelings control tabletten.
Sinds ik dat ben gaan doen is het ook heel rustig weer zonder wind en gaat het een stuk beter.
Of dat nu het weer is of de supplementen of een combi van zal blijken als het weer weer om gaat slaan…

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:41

Nouvel schreef:
Ja lastig he…
Ik ben een tijdje gestopt met de pure feed en liquihorse relax gaan geven met eerst lucerne en daarna een ruwvoermix. Beide was het niet, schrikgedrag en paniek werd alleen maar erger, ik durfde er bijna niet mee op zo heftig werd hij…

Dus terug gezet op zijn oude voer met nog het restje kamille erbij dat ik nog aan het opmaken was en sinds vorige week Mastic horse voor maag en darmen en feelings control tabletten.
Sinds ik dat ben gaan doen is het ook heel rustig weer zonder wind en gaat het een stuk beter.
Of dat nu het weer is of de supplementen of een combi van zal blijken als het weer weer om gaat slaan…

Ja windddd hahaha ook zo’n leuke dat ja. Mijn paard is gelukkig ondanks de spanning wel braaf, opzij springen doet hij soms nog wel eens of omhoog maar dat is eigenlijk het enigste. Maar die spanning in zijn bovenlijn en koppetje ach ach ach.. ik kap ermee met die zooi. Het enigste wat ik voor mezelf dan nu heb besloten is om alleen nog de kurasyn360 uitproberen en magnesium uiteraard met evt aanvulling van valeriaan verder zoeken ze t maar uit met hun supplementen :') kurasyn staat hij nu pas 2 dagen op dus dat moet ik nog een soort van kans gaan geven :+ oja gluco support van horseflex is het enige supplement waar ik echt verschil mee zie. Maar deze ga ik weer afbouwen eerdaags. Het gras wordt hier al minder

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:10

Nouvel schreef:
Ja lastig he…

Wat doet Mastic horse eigenlijk? Nooit van gehoord

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 07:35

michelle933 schreef:
Nouvel schreef:
Ja lastig he…

Wat doet Mastic horse eigenlijk? Nooit van gehoord

Dat is voor paarden met een gevoelige maag, het beschermt de maagwand.
Paarden die vaak gespannen zijn, kijkerig zijn etc krijgen ook vaak last van hun maag, of hebben last van hun maag reageren daardoor feller op dingen.
Omdat hij ook wat gevoelig op zijn buik is heb ik hem toen hij er net was het al een paar weken gegeven en ik dacht ik kan het nu nog wel weer even proberen.

https://mastichorse.nl/

Michelle, die van mij gaat nu dus met dit weer ook heel goed, maar ik wacht in spanning af wat er gebeurt als het weer om gaan slaan…
Die van mij is ook heel snel alert en vooral heel vlug als hij schrikt…
Verder met rijden op zich niet heet of druk.

Ik heb vrijdag een afspraak met een holistisch dierenarts, ben benieuwd wat daaruit gaat komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 07:46

Inmiddels weet ik uit ervaring dat schrikkerigheid en rillerigheid ook goed een medische achtergrond kan hebben.

Halsproblemen, bijvoorbeeld probleem in atlas, artrose, synovitus kunnen gepaard gaan met schrikkerigheid.

Bij mijn paard is er door halsproblematiek ook sprake van zenuwbeknelling en neurologische schade en dat veroorzaakt veel schrikkerigheid.

Ik zou daarom toch ook foto’s en echo’s laten maken.

Heftig van je val en wat knap van je, dat je het bijltje er niet bij neer gegooid hebt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 07:56

boemel schreef:
Inmiddels weet ik uit ervaring dat schrikkerigheid en rillerigheid ook goed een medische achtergrond kan hebben.

Halsproblemen, bijvoorbeeld probleem in atlas, artrose, synovitus kunnen gepaard gaan met schrikkerigheid.

Bij mijn paard is er door halsproblematiek ook sprake van zenuwbeknelling en neurologische schade en dat veroorzaakt veel schrikkerigheid.

Heftig van je val en wat knap van je, dat je het bijltje er niet bij neer gegooid hebt.

Dank je!
Hij is begin januari volledig op de foto geweest, incl hals en rug bij een goede dierenarts.
Recent zijn de ogen nagekeken en hij wordt regelmatig behandeld door fysio/osteo.
Eind van de week heb ik een afspraak met een holistisch dierenarts die tevens chiropractor is, du dan wordt hij weer helemaal nagelopen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:07

boemel schreef:

Mijn paard ook op foto geweest

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:37

Iemand ervaring met Calm en collected gold van Hilton herbs? Op basis van kamille valeriaan etc maar dan vloeibaar.
Verder twijfel ik tussen de
-Hilton herbs
-Horseflex Mellowmood(Valeriaan,Monnikspeper)
-Wendals calmer
(Valeriaan etc zit alleen ook knoflook in).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 06:31

Iemand hier nog ervaring met monnikspeper of supplement MET o.a monnikspeper bij ruin die snel gestrest is?
Ik heb al veel dingen geprobeerd zoals meerdere soorten magnesium. Cannabidol, NaF magic, horseflex magnesium relax combi. Geen enkel verschil.

Mijn paard is snel op merries ingesteld en kan daar erg beschermend over zijn. Vaak iets TE.
Nu staan er gelukkig geen merries meer op de wei bij hem en heb ik de monnikspeper nu sinds 2 weken niet meer gegeven. Maar ik ervaar de laatste dagen toch weer meer stress. Ook op stal staat hij erg onrustig (veel rondjes lopen) en zodra ook maar 1 iemand z’n paard uit stal haalt dan begint de onrust. Terwijl de rest van de 19 paarden gewoon super rustig zijn.

Nou was mijn paard achteraf gezien best chill de laatste maanden, was erg fijn te rijden en werkte ook veel beter mee in de training (Dan nu op t moment). Kan monnikspeper dan ook ingezet worden voor stress en onrust ipv hengstige merries of dekkende ruinen?

Ik heb nu de horseflex mellowmood besteld. Ben benieuwd. Als dat niks is ga ik weer gewoon terug naar de standaard monnikspeper

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:13

als hij met monnikspeper relaxter was waarom niet. Gewoon weer gaan geven met af en toe een pauze.

mijn krijgt ook monikkkspeper maar meer voor zijn ppid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:50

Hieperdi schreef:
Nou was mijn paard achteraf gezien best chill de laatste maanden, was erg fijn te rijden en werkte ook veel beter mee in de training (Dan nu op t moment). Kan monnikspeper dan ook ingezet worden voor stress en onrust ipv hengstige merries of dekkende ruinen?

Wij geven het aan 1 van onze ruinen omdat die snel gestrest en onrustig wordt in zijn hoofd. Standaard dagelijks ( van Jacob Hooij) en zeker het gevoel dat hij nu wat rustiger is en zich beter laat bewerken.
Sinds kort hebben we voor hem ook het Catago Masker FIR-Tech Zwart Full (https://www.agradi.nl/catago-masker-fir ... t-full.htm ) wat hij draagt tijdens het rijden. Daar reageert hij ook heel goed op en we hebben bijna een ander paard qua gedrag en nervositeit.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 15-11-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:54

Ik heb alleen ervaring met monnikspeper bij merrie, maar zij wordt ook onrustiger zonder. Geef het wel vooral voor hengstigheid en dit was toevallige ontdekking. Ik geef het dus wel continu. Geen stopweken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:48

Leuk om te lezen! Dan denk ik dat dit wel een goed supplement is voor hem na al heel veel andere dingen te hebben geprobeerd wat gewoon niet werkte. Ik dacht dus dat het echt alleen werkte voor hengstigheid en dekkende ruinen :')