Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Ik heb de eerste zak ease pro bijna op maar het schrikken blijft.
Ik heb zijn ogen laten controleren maar die waren goed. Maar ik merk steeds meer op dat hij bij felle zon veel kijkeriger en schrikkeriger is dan wanneer het wat bewolk is, dus ik vermoed dat het ergens toch iets is met zijn zicht misschien of hoe hij dingen waarneemt.
Ik ga even stoppen met mijn huidige voer en als supplement de Relax van liquihorse proberen met alleen ruwvoer.
ElCid schreef:Is hij, holistisch, gecheckt? Op virussen, bacterieen, etc? Onze "schrikker" bleek verschillende dingen ( virussen dus) onder de leden te hebben ( o.a. een vorm van Lyme). Maar het kan ook nog een kwestie zijn van een slechte stofwisseling of buikpijn door een verkeerd voerbeleid in het verleden. Probleem is dat als er zoiets aan de hand is dat al die "supplementen" niet of hooguit tijdelijk werken omdat de oorzaak niet is opgelost.
Daarbij is het meeste voer ook vaak twijfelachtig i.v.m. hoge bacteriën aantallen en soms zelf virussen. Er wordt niet altijd even hygiënisch gewerkt in voerfabrieken..............
Die van ons is wel een stuk meer gaan ontspannen maar het gedrag zelf zal er nooit meer helemaal uit gaan, ben ik bang. Dat wordt na verloop van tijd toch iets wat zo'n dier kent en als "normaal" ervaart.
Maar het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn door gebrek aan vertrouwen bij de vorige eigenaar...lastig dus.
michelle933 schreef:Nouvel schreef:Ik heb de eerste zak ease pro bijna op maar het schrikken blijft.
Ik heb zijn ogen laten controleren maar die waren goed. Maar ik merk steeds meer op dat hij bij felle zon veel kijkeriger en schrikkeriger is dan wanneer het wat bewolk is, dus ik vermoed dat het ergens toch iets is met zijn zicht misschien of hoe hij dingen waarneemt.
Ik ga even stoppen met mijn huidige voer en als supplement de Relax van liquihorse proberen met alleen ruwvoer.
Je zou ook voor heltihorse Cannibidol kunnen kijken. Ik heb hem ook besteld. Nog geen ervaring verder
Spenk schreef:Ik ben bang dat zoiets ook een beetje in de aard van het dier kan zitten.
Mijn paard doet dit ook wel. Ik heb hem al 10 jaar en hij is op vanalles gecheckt maar het blijft gewoon een paard dat snel schrikt en verschiet. Onder het zadel maar ook gewoon in zijn eigen dagelijkse dingen.
Hij heeft heel veel steun aan zijn vriend en is dan ook echt in paniek als die weg is (ondanks er meer paarden staan).
Ik heb meerdere supplementen geprobeerd maar daar wordt het echt niet anders van. Ik heb wel een manier gevonden om gewoon lekker met hem om te kunnen gaan en te rijden. Maar de schrikreacties blijven. De ene dag erger dan de andere dag.
Bij mijn paard weet ik dat er met beleren iets niet goed gegaan is. Hij is toen behoorlijk vaak doorverkocht en was enorm vluchterig onder het zadel en aan de hand. Bij het minste gerinste was het paniek en rennen.
Dat doet hij niet meer. Maar het onzekere en de schrikreacties blijven.
Wat wel geholpen heeft is grondwerk volgens de TRT methode.
Nouvel schreef:Ja lastig he…
Ik ben een tijdje gestopt met de pure feed en liquihorse relax gaan geven met eerst lucerne en daarna een ruwvoermix. Beide was het niet, schrikgedrag en paniek werd alleen maar erger, ik durfde er bijna niet mee op zo heftig werd hij…
Dus terug gezet op zijn oude voer met nog het restje kamille erbij dat ik nog aan het opmaken was en sinds vorige week Mastic horse voor maag en darmen en feelings control tabletten.
Sinds ik dat ben gaan doen is het ook heel rustig weer zonder wind en gaat het een stuk beter.
Of dat nu het weer is of de supplementen of een combi van zal blijken als het weer weer om gaat slaan…
Nouvel schreef:Ja lastig he…
Ik ben een tijdje gestopt met de pure feed en liquihorse relax gaan geven met eerst lucerne en daarna een ruwvoermix. Beide was het niet, schrikgedrag en paniek werd alleen maar erger, ik durfde er bijna niet mee op zo heftig werd hij…
Dus terug gezet op zijn oude voer met nog het restje kamille erbij dat ik nog aan het opmaken was en sinds vorige week Mastic horse voor maag en darmen en feelings control tabletten.
Sinds ik dat ben gaan doen is het ook heel rustig weer zonder wind en gaat het een stuk beter.
Of dat nu het weer is of de supplementen of een combi van zal blijken als het weer weer om gaat slaan…
michelle933 schreef:Nouvel schreef:Ja lastig he…
Wat doet Mastic horse eigenlijk? Nooit van gehoord
boemel schreef:Inmiddels weet ik uit ervaring dat schrikkerigheid en rillerigheid ook goed een medische achtergrond kan hebben.
Halsproblemen, bijvoorbeeld probleem in atlas, artrose, synovitus kunnen gepaard gaan met schrikkerigheid.
Bij mijn paard is er door halsproblematiek ook sprake van zenuwbeknelling en neurologische schade en dat veroorzaakt veel schrikkerigheid.
Ik zou daarom toch ook foto’s en echo’s laten maken.
Heftig van je val en wat knap van je, dat je het bijltje er niet bij neer gegooid hebt.
boemel schreef:Inmiddels weet ik uit ervaring dat schrikkerigheid en rillerigheid ook goed een medische achtergrond kan hebben.
Halsproblemen, bijvoorbeeld probleem in atlas, artrose, synovitus kunnen gepaard gaan met schrikkerigheid.
Bij mijn paard is er door halsproblematiek ook sprake van zenuwbeknelling en neurologische schade en dat veroorzaakt veel schrikkerigheid.
Ik zou daarom toch ook foto’s en echo’s laten maken.
Heftig van je val en wat knap van je, dat je het bijltje er niet bij neer gegooid hebt.
Hieperdi schreef:Nou was mijn paard achteraf gezien best chill de laatste maanden, was erg fijn te rijden en werkte ook veel beter mee in de training (Dan nu op t moment). Kan monnikspeper dan ook ingezet worden voor stress en onrust ipv hengstige merries of dekkende ruinen?