Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:55

Je zegt dat se nooit met andere paarden hebben gestaan maar hoe zeker weet je dit? Heb ook een pony gehad die ooit ( in nederland) in beslag was genomen omdat hij in een groepsstal stond, onverzorgt, al jaren/ maanden er niet uit geweest en zwaar ondervoed... deze pony g er precies zo uit van de bijtwonden hoogstwaarschijnlijk gekregen door voernijd van andere paarden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:26

girlyggirl schreef:
Je zegt dat se nooit met andere paarden hebben gestaan maar hoe zeker weet je dit? Heb ook een pony gehad die ooit ( in nederland) in beslag was genomen omdat hij in een groepsstal stond, onverzorgt, al jaren/ maanden er niet uit geweest en zwaar ondervoed... deze pony g er precies zo uit van de bijtwonden hoogstwaarschijnlijk gekregen door voernijd van andere paarden.

Is het echt teveel moeite om alle berichten van de TS en vooral het laatste bericht van haar te lezen?

Anoniem

Re: Rare oude wonden bij paarden uit Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:34

Fijn dat het goed gaat. Ze zien wel erg schraal voor de tijd vh jaar in NL.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:19

Evamarie schreef:

NL? Dat land waar een groot deel van de paarden veel te dik is?
Overigens woont de TS in Zuid-Frankrijk en die 2 staan nog geen 2 maanden bij haar...

Lola19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:04

Mooie paardjes TS!
Hier ook een Spanjaard met veel littekens.
Op zijn neus: duidelijk van een metalen serreta,
op zijn voorbeen: oorzaak onbekend en
een flinke op zijn flank: vermoedelijk is hij gegrepen door een stier.
Daarnaast vele kleinere littekens en veel wondjes toen hij in Nederland aankwam. Oja, en hij heeft een kies en tand afgebroken en volgens de tandarts zijn de lagen beschadigd door een scherp bit…
Maar hij was wel goed doorvoed en zat goed in de bespiering.
Zover ik weet werd hij gebruikt als showhengst, dekhengst en stierenvechter.
Desondanks is het een super-mega geweldig paard, wel heel gevoelig en wat eenkennig. Maar super lief en amper hengstengedrag.

Ik weet dat er (niet alleen in Spanje) transporten zijn waarbij paarden die elkaar niet kennen op een veewagen worden gedreven, naar een verzamelplaats worden vervoerd en vanuit daar via handelaren worden doorverkocht.
Ik kan me goed voorstellen dat er dan veel huidbeschadigingen zijn en veel angst.
Maar dat hoeft uiteraard bij jouw paardjes niet het geval te zijn.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:44

Evamarie schreef:

Waar zie jij schrale paarden dan?
Ze missen wat bespiering maar ze zijn net 2 maanden bij TS. Niet gek dus.
Ik vind ze zeker niet schraal.

Mijn 2 jarige haflinger die ik al vanaf veulen heb heeft ook regelmatig haar hoofd open liggen of ergens anders wondjes, dat doet ze zelf, lekker lomp...
Na het lezen van verhaal van de vrouw van de verkoper denk ik ook dat de meeste plekken door andere hengsten komen.

TS, je hebt mooie paarden! Wat er precies in het verleden is gebeurd ga je nooit achterkomen, geniet lekker van de toekomst met ze!

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:57

Leuk om een update te lezen. En fijn dat ze bij jou weer echt paard kunnen zijn, zeker nu je meer weet over hoe ze hiervoor zijn gehouden. Veel succes en plezier met de mooie hengsten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:58

Evamarie schreef:

Schraal :wow:

Deze paarden moeten niets aankomen hoor. Enkel bespiering dmv training, maar het is echt ongezond als ze vet gaan aankomen.

Ts je paarden zien er super uit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:01

Ze zien er inderdaad super uit!

Paarden boffen maar waar ze terecht gekomen zijn, in Spanje wordt er vaak (de goede niet te na gesproken) veel harder omgegaan met die dieren. Wat ik zo tegenstrijdig vindt aan hun zachtaardige karakters.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:20

Evamarie schreef:

... want een Spanjaard op een grazige Nederlandse wei is hééél snel kogelrond.
(... graasmaskers, paddocks, en veel wandelen.)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:42

Evamarie schreef:

Schraal? Huh??? Naar welke foto’s heb jij gekeken???

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 11:01

Al mijn berichten lezen is idd wel handig ja ;)

girlyggirl schreef:

Als je mijn vorige bericht leest heb je je antwoord ;)

Evamarie schreef:

Ten eerste, ze staan NIET in Nederland. Ik woon in Zuid Frankrijk. Daar staan deze paarden ook.
Ten tweede, ze zijn alles behalve schraal. Ik vond ze zelfs te dik toen ze hier net aankwamen. Schraal in de spieren, ja dat zeker. In vet, wat te dik. Ribben waren niet te voelen, en behoorlijke speknek. Ondertussen zijn ze al wat aan het afvallen en kan je de ribben voelen, maar niet zien, en zijn ze op beter gewicht.
Ze zijn allebei in training nu, Romeo ook al onder het zadel, en beide vanaf de grond, om correct spieren op te bouwen.

Ze krijgen goede voeding, onbeperkt hooi, en mineraalvoer erbij. Er wordt echt goed voor ze gezorgd :o

KikiCelinevs schreef:
Leuk om een update te lezen. En fijn dat ze bij jou weer echt paard kunnen zijn, zeker nu je meer weet over hoe ze hiervoor zijn gehouden. Veel succes en plezier met de mooie hengsten.

Dank je wel. Het zijn echter geen van beide hengsten, het zijn gewoon ruintjes ;)

Hannanas schreef:
Evamarie schreef:

Schraal :wow:

Deze paarden moeten niets aankomen hoor. Enkel bespiering dmv training, maar het is echt ongezond als ze vet gaan aankomen.

Ts je paarden zien er super uit!

Mee eens, ze waren dus echt te dik. Niet te zien op foto's, wel te voelen. Ze zijn dus allebei ook iets aan het afvallen.
En met de dag zie je ze bij trekken qua bespiering. Ze krijgen rustig opgebouwde correcte training.

Verder, dank jullie wel voor de lieve complimenten over ze. Ik ben blij dat ze weg zijn waar ze vandaan komen, en ze gaan een mooie toekomst tegemoet!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:50

Hey wat leuk je topic staat in uitgelicht TS..