Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Paard loopt erg stijf in de rug vind ik. Korte ponypasjes met weinig kracht van achteruit. Linksom kan nek wel iets zakken maar rechts wordt hij stijf gehouden wss door pijn. Maar goed, zie maar eens te vinden waar het vandaan komt. Hoe loopt ie op het harde? Of is de grond hier al hard?
MarliesV schreef:Waarom 5 tot 10 minuten aan de longe, ik snap dat je even kijkt, maar zodra je ziet dat ze niet rad is zou ik echt direct stoppen!
Hier moet je de dierenarts bij halen inderdaad, want het beeld wordt er niet beter op zo. In ieder geval heeft ze pijn en zou ik dus per direct niets meer met haar doen en de dierenarts bellen voor kreupelheidsonderzoek.
Kan je naar de kliniek?
woemp schreef:MarliesV schreef:Waarom 5 tot 10 minuten aan de longe, ik snap dat je even kijkt, maar zodra je ziet dat ze niet rad is zou ik echt direct stoppen!
Hier moet je de dierenarts bij halen inderdaad, want het beeld wordt er niet beter op zo. In ieder geval heeft ze pijn en zou ik dus per direct niets meer met haar doen en de dierenarts bellen voor kreupelheidsonderzoek.
Kan je naar de kliniek?
Gewoon om dit filmpje te maken aangezien ze nu een week rust heeft gehad en het misschien ook over kon zijn. Zowel linksom als rechtsom heeft ze ongeveer een minuut gedraafd en ze moest ook nog instappen en uitstappen dus dan zit je snel aan 5 minuten hè. Zelf zie ik ook totaal niets meer dus ik dacht dat het manken voorbij was. Wat bedoelen jullie met niet rad.? Ik kan niet naar een kliniek gaan maar de dierenarts heb ik vanochtend gebeld en die komt deze namiddag al.
Earth schreef:Ik vind het meer lijken alsof ie linksachter niet goed isvooral linksom zie ik dst. Dus met andere woorden, vanaf hier kunnen wij bokkers er niks van zeggen. Dus even afwachten, als hij slechter faat lopen bel je de da. Anders eind van de week bellen voor volgende week. Ik zou nog niet te snel conclusies trekken of dingen gaan ondernemen. Gewoon even afwachten.
Babootje schreef:Niet rad = kreupel.
Ik vermoed dat de pony - gezien leeftijd en geschiedenis en het feit dat TS moeite heeft met kreupelheden te herkennen - hier al een tijdje mee loopt. Aankijken of het beter wordt heeft dan weinig zin.
Aan een dierenarts die bij je aan huis komt heb je niet zoveel, tenzij hij/zij mobiele echo en rontgen apparatuur mee heeft. Anders zal hij/zij ongetwijfeld zeggen kom maar naar de kliniek.
Dus vaak kun je dan beter meteen maar een afspraak op de kliniek maken.
anjali schreef:Ik ben benieuwd wat de DA hiervan zegt. Overigens vind ik het normaal dat je een DA op locatie laat komen en niet direct naar een kliniek gaat hoor, wat sommigen hier kennelijk wel doen. Maar zeker is het dat je eerst een diagnose nodig hebt voordat je weet hoe een kreupelheid te behandelen. Als het bijv. een peesprobleem zou zijn dan moet hij rust hebben en bij sommige andere kwalen juist niet.
woemp schreef:Babootje schreef:Niet rad = kreupel.
Ik vermoed dat de pony - gezien leeftijd en geschiedenis en het feit dat TS moeite heeft met kreupelheden te herkennen - hier al een tijdje mee loopt. Aankijken of het beter wordt heeft dan weinig zin.
Aan een dierenarts die bij je aan huis komt heb je niet zoveel, tenzij hij/zij mobiele echo en rontgen apparatuur mee heeft. Anders zal hij/zij ongetwijfeld zeggen kom maar naar de kliniek.
Dus vaak kun je dan beter meteen maar een afspraak op de kliniek maken.
De dierenarts heeft aan de lijn me doorverwezen naar een collega die de apparatuur kan meebrengen want de dierenarts vermoedt op basis van mijn verhaal dat het om artrose gaat maar ze heeft haar natuurlijk nog niet zelf gezien.
De collega is net terug uit Polen zei ze maar hij neemt voorlopig niet op. Ik probeer zodadelijk nog eens opnieuw en heb wel al een bericht gestuurd naar hem.
Janneke2 schreef:Ik vind het volstrekt normaal dat de DA naar stal komt.
And please 'ook de dierenarts heeft geen röntgenogen' moge waar zijn, maar is geen enkel argument.
Juist een dierenarts (idem fysiotherapeut en nog zo wat professionals) zijn opgeleid om te weten wanneer een foto of een scan aan de orde is.
Om dat vakvrouwschap bij voorbaat overboord te zetten - nee.
LWDaisy schreef:woemp schreef:
De dierenarts heeft aan de lijn me doorverwezen naar een collega die de apparatuur kan meebrengen want de dierenarts vermoedt op basis van mijn verhaal dat het om artrose gaat maar ze heeft haar natuurlijk nog niet zelf gezien.
De collega is net terug uit Polen zei ze maar hij neemt voorlopig niet op. Ik probeer zodadelijk nog eens opnieuw en heb wel al een bericht gestuurd naar hem.
Ik meende zelf ook artrose-symptomen op te merken, maar dan vraag ik me wel af: liep ze eerder al niet 100%? Want artrose breekt niet plots, op 1 dag tijd, door.
Als dit "plots" is, zit er misschien onderliggend wel artrose, maar moet er toch ook nog iets anders zijn waardoor ze nu loopt zoals op de filmpjes. Artrose is iets dat steeds zichtbaarder wordt, hier begon het ook met symptomen die op stijfheid en kortere pasjes leken. Gezien de voormalige carrière zou het me niet heel erg verbazen, zoiets is belastend voor de benen.
Ik las geloof ik eerder dat je pony 21 jaar is, en dat ze "altijd al" stijf loopt? Hoe lang heb je haar?
Heb je nooit eerder onderzoek naar die stijfheid laten doen? Ik bedoel het niet als sneer hoor.
Misschien heb je het eerder al gezegd en heb ik het niet/er overheen gelezen - sorry in dat geval - maar hoe vaak rij je normaal? Hoe lang stap je in? Hoe staat je pony gestald?
Cinnepin schreef:Ik zie dat ze minder knikt met haar hals. Maar goed lopen doet ze nog niet. Ik heb ook een kreupel paard gehad, zeker 2,5 maand kreupel geweest. Ik heb Laura Bonnes er bij gehad ( na eerst een hoop anderen ) en heeft hem 2 keer behandeld, vervolgt door revalidatie lessen. Paard loopt weer goed
Babootje schreef:Ik heb het idee dat jouw pony al een poosje zo loopt. Misschien al wel vanaf de tijd dat je haar hebt overgenomen. Want ze is niet gekeurd toen toch? Misschien toen nog een beetje, maar nu is in ieder geval best flink kreupel. Ze heeft best een behoorlijke geschiedenis; eerst in de sport en daarna nog in de manege. En ook al een aardige leeftijd. Dus het is ook niet heel raar dat ze zo loopt. Het is wel zo eerlijk om te onderzoeken waarom ze pijn heeft en of dat nog beter kan worden of niet.
Elisa2 schreef:Janneke2 schreef:Ik vind het volstrekt normaal dat de DA naar stal komt.
And please 'ook de dierenarts heeft geen röntgenogen' moge waar zijn, maar is geen enkel argument.
Juist een dierenarts (idem fysiotherapeut en nog zo wat professionals) zijn opgeleid om te weten wanneer een foto of een scan aan de orde is.
Om dat vakvrouwschap bij voorbaat overboord te zetten - nee.
En ook voor DA zijn kreupelheden en waar ze vandaan komen niet altijd goed te beoordelen, dan biedt een kreupelheidsonderzoek met verdoving toch echt uitkomst