Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:02

Maar in dit geval is de keuze toch snel gemaakt? In laten slapen, jammer van het geld. Maar dit zou wel het eerlijkste naar het paard zijn.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:17

Twiggy2008 schreef:
Als jouw paard steeds meer aangeeft niet happy te zijn (pijn?) en er is niets meer aan te doen, laat haar dan in alle rust inslapen.

Geld is maar geld, laat dat los. Oh, en ik ben een arme sloeber, hoor, maar geld zou mij een worst zijn, als mijn paard zou lijden. Heel veel sterkte, want het is absoluut verdrietig.

100% mee eens. Begrijp eerlijk gezegd niet waarom er zo over nagedacht wordt dat er geld voor terug moet komen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:27

Ik sluit me aan bij Twiggy.

Ja, het is waarschijnlijk een hoop geld dat je mis loopt, wat je in een eventueel nieuw paard had kunnen steken. Maar geld wordt iedere dag bij gedrukt. Iedere maand kan je vast wel een euro sparen. Echter een goed afscheid is onbetaalbaar.
Je herkent het paard haar gedrag al niet meer, hoe duidelijk moet ze wezen? Laat haar gaan nu ze (hopelijk) ergens nog zichzelf is, nog voordat ze een volledig hoopje ellende is. Zoals je zelf al aangaf: ze heeft al die jaren goed voor jou gezorgd, nu is het jouw beurt goed voor haar te zorgen. :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:29

appiesjappie schreef:
Janneke2 schreef:
Ach meis,
wat heb je een verdrietige verjaardag dit jaar...!
:(:)

Ik vermoed dat je in tweestrijd zit: je dier lijdt, je verzekering doet niets, je DA weet het niet meer -
... en wat zou het fijn zijn als een bokker zou zeggen 'Zet haar maar bij mij neer, ik kan haar wellicht nog oplappen ook'.

Proberen kan altijd.
(En sorry, ik ben niet de fee die de oplossing brengt. |( Dat spijt me voor je, maar ik kan niet alles.)

Heb je ooit gehoord van Elisabeth Kübler-Ross? Ze heeft een paar belangrijke dingen geschreven over rouwprocessen.
Één van de dingen die daar in voorkomt, wordt wel 'onderhandelen' genoemd.
Een nare, onrustige fase.
'Zal ik dit doen?
... of juist dat?
... misschien kan het nog zus?!
... moet ik niet zo??!!'

Heel veel sterkte de komende dagen!

Je hebt gelijk dat ben ik echt aan het doen. Ik wil haar niet kwijt en maak mijn hoofd helemaal op hol met allerlei misschien stomme ideeën

:(:) :(:) :(:)

Het is heel onrustig, dat 'onderhandelen'.
Het is binnen bepaalde grenzen ook goed - 'Is er een reële optie...?'

Ik moet eerlijk bekennen :o dat ik niet veel anders zie dan inslapen. :(:)

En natuurlijk wil je haar niet kwijt.
Tuurlijk - "wel sakkerloot hoe heb ik het nu dan toch...?"
(Zou er een bokker zijn die een oplossing voor de diarree wist, dan had die zich inmiddels wel gemeld. Mest van een gezond paard kan helpen, maar is geen wondermiddel. En in feite heb je dan eerst weer een diagnose inclusief goed mest onderzoek nodig, dat is ook niet gratis en duurt vaak weken. En de diagnose kan luiden dat de darmflora in orde is, maar het darmslijmvlies beschadigd.)

En een grens trekken is altijd willekeurig.
"Waarom op dag X? ... en niet een dag eerder of een dag later???"
Op dat soort vragen zijn geen echte antwoorden.

En iets wat voor mij altijd zwaar weegt: hoe 'paardwaardig' is het nog, en wat zou er gebeuren als een dier in de vrije natuur dit probleem zou hebben.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:30

Houden van is loslaten. En in dit geval, nu je al zo lang aan het dokteren bent, nu het paard al even duidelijk aangeeft door nukkig en humeurig te zijn dat er echt iets niet goed zit, nu moet je sterker zijn dan je zelf en voor haar de beste oplossing zoeken, dus inslapen of zelf laten slachten. Denk je eens in dat ze bij jou weggehaald word na 18 jaar, in een vrachtwagen vol paarden gestopt wordt naar Italie... Ze begrijpt er niets van, heeft verdriet want wat gebeurt er, waar is haar baasje, waarom doen die paarden in de wagen zo lelijk tegen haar, ze heeft pijn, waarom is ze hier. Om precies die reden heb ik in 2000 een partijtje stampij staan te maken bij mijn verzekering en hij mocht hier geslacht worden. Doe het je paard niet aan om bij jou weg te moeten.

Misschien kun je nog iets oplossen met etherische olien, daar heb ik wonderen mee zien gebeuren. Mocht je dat nog willen proberen stuur me dan een PB, dan geef ik je het nummer van een vriendin van me die expert is daarin en die al heel veel paarden geholpen heeft.
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 20-12-22 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Stegemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:31

Je zou eens kunnen overleggen met paar zoekt baas. Die vangen paarden op van mensen die niet meer voor hun dier kunnen zorgen. 18 jaar vind ik nog helemaal niet zo heel oud maar als ze niet meer blij is dan moet er wel echt iets geburen. Verkopen vind ik geen optie. Hooguit zou je haar kunnen weggeven en anders toch inslapen. Heel veel strekte.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:32

Stegemann schreef:
Je zou eens kunnen overleggen met paar zoekt baas. Die vangen paarden op van mensen die niet meer voor hun dier kunnen zorgen. 18 jaar vind ik nog helemaal niet zo heel oud maar als ze niet meer blij is dan moet er wel echt iets geburen. Verkopen vind ik geen optie. Hooguit zou je haar kunnen weggeven en anders toch inslapen. Heel veel strekte.

Nee, dat moet je dus niet doen. Zoek Paard zoekt Baas maar eens op hier op Bokt.nl.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:33

Stegemann schreef:

Maar dit dier is ziek en moet gewoon ingeslapen worden. Daar gaat pzb echt niks aan veranderen, die stellen haar waarschijnlijk nog ter adoptie met de tekst 'heeft af en toe last van de darmen maar niks ernstigs'.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:34

mvdende schreef:
appiesjappie schreef:
Hou op zeg.ik probeer van alles om mijn paar misschien op 1 of andere manier te redden. Het is de laatste paar maanden dat ze chagerijnig en nukkig is. Daarvoor was ze alleen continu aan de diaree. Terwijl ze nog vrolijk door de wei rende. Ze eet, drinkt, loopt ,rent, enzovoort. Ik heb veel contact met de dierenarts en hij ziet wat wel en niet meer kan. Hij houdt haar goed in de gaten en ik ook.

Maar even eerlijk.....voor wie wil je haar "redden" voor jezelf? Of voor je paard?

de laatste paar maanden is ze chagrijnig en nukkig. Een paard is dat niet zomaar... ze voelt zich waarschijnlijk niet fijn, waardoor ze zulk gedrag nu vertoont.

Misschien ben ik nu te hard, maar haar nu in leven houden, zonder dat je er medisch nog iets aan laat doen, is gewoon echt niet paardvriendelijk!

Ja, ze eet nog, drinkt nog enz.

Maar als ze altijd een vrolijk en gezellig paard is geweest en nu opeens een stuk chagerijn, dan geeft dat wel aan dat ze gewoon "op" is. Ze heeft pijn/ ongemak en daar moet jij als paardeneigenaar iets aan doen! Dus oftewel opladen en naar de kliniek, of de dierenarts laten komen en haar laten hemelen...

Hoe langer je wacht, hoe meer je gaat proberen te "redden" = hoe oncomfortabeler ze wordt.

Houden van is óók loslaten!

Hoe hard ook, dit is het wel een beetje

hahahatsjoe

Nicky1963 schreef:
Stegemann schreef:

Nee, dat moet je dus niet doen. Zoek Paard zoekt Baas maar eens op hier op Bokt.nl.

Och hou toch op met die negativiteit. Paard zoekt Baas heeft al heel veel paarden en ook mensen geholpen. Er zal vast iets zijn, er is overal wel eens wat, maar ze zijn er voor de paarden. En niet voor het geld. En ja, ervaringsdeskundige.

vevina

Stegemann schreef:

Om vervolgens daar ook ter adoptie aangeboden te worden. Nee TS moet gewoon zelf haar verantwoordelijkheid nemen en het niet op iemand anders zijn bordje neerleggen.

superpony

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:45

TS, ik snap je probleem. We hebben de afgelopen jaren helaas wat oudere paarden en met gezondheidsproblemen moeten laten gaan en DE afspraak maken is en blijft heel moeilijk, ook als je er volledig achter staat.

Wij hebben de paarden niet verzekerd, juist om waar jij nu tegenaan loopt. Ik snap ook dat 1900 euro veel geld is en je dan iets terug krijgt van de gemaakte kosten.
Maar voor dat geld kan je toch geen nieuw paard kopen en onderhoud is ook dan weer duur.

Elke maand dat je nu nog doorgaat met je paard kost weer geld. Dan heb je die 1900 euro al uitgegeven. Als je nu stopt, krijg je misschien niks of weinig, maar stoppen je kosten na de laatste rekening ook.

Ik zou het paard never nooit meer weggeven, verkopen of naar iets als een PZB brengen. Inslapen is voor jezelf en het paard het eerlijkste.
Ken ook teveel mensen die anders besloten, paard uit oog zijn verloren en daar altijd een naar gevoel aan hebben overgehouden.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:46

Ga inderdaad alsjeblieft niet in zee met PaardZoektBaas. Dat is een commerciële club die over de rug van je merrie geld wil gaan verdienen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:47

Charmander schreef:
Ga inderdaad alsjeblieft niet in zee met PaardZoektBaas. Dat is een commerciële club die over de rug van je merrie geld wil gaan verdienen.

Met een ANBI status ? Niet dus.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:47

Als je je merrie naar pzb brengt, weet je bijna zeker dat ze verkocht wordt als rijpaard die zeer geschikt is voor lange ritten en zwaar werk. Die zullen niks vertellen over de extra aandacht die jouw merrie nodig heeft waardoor jouw merrie meer last krijgt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:50

PZB helpt vooral de eigen portemonnee, maar dan weet je wel zeker dat iemand anders haar koopt. Diegene krijgt alleen geen eerlijk verhaal mee over de problemen.

Sterkte met je beslissing. Het zal niet makkelijk zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:52

Nee , niemand koopt een ziek dier.

En weetje ts stel de kosten van het inslapen zijn hoog er valt altijd wel iets te regelen met je dierenarts denk aan de vorm van in termijnen betalen.

Steeds maar iets opnieuw proberen kost ook heel veel geld.

En hoe mooi zou het zijn? Dat ze gewoon in een veilige omgeving wordt ingeslapen in de wei waar ze al jaren staat. Mijn oudere paard sterft uiteindelijk ook op de plek waar ze dan bijna haar gehele leven heeft gestaan. Ik kan mij niks mooiers voorstellen eigenlijk.

En een paard is niet bang voor de dood ze laten het over zich heen komen.

Het maakt her verdrietig niet minder , maar ik zou veel meer verdrietig hebben als ik mijn paard nog af zou geven aan een fonds en niet bij het inslapen kan zijn.

Een dier kan het echt heel prettig vinden als zijn baasje er bij is helemaal omdat een dierenarts wel spannend kan zijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 15:02

elineAbby123 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Als jouw paard steeds meer aangeeft niet happy te zijn (pijn?) en er is niets meer aan te doen, laat haar dan in alle rust inslapen.

Geld is maar geld, laat dat los. Oh, en ik ben een arme sloeber, hoor, maar geld zou mij een worst zijn, als mijn paard zou lijden. Heel veel sterkte, want het is absoluut verdrietig.

100% mee eens. Begrijp eerlijk gezegd niet waarom er zo over nagedacht wordt dat er geld voor terug moet komen.

Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:08

appiesjappie schreef:
elineAbby123 schreef:

Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?

En het antwoord is nee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:09

appiesjappie schreef:

Kort gezegd; nee!

Niemand met voldoende hersens zal een ziek paard kopen. Jammer genoeg zijn er soms dromers die denken dat ze het wel even kunnen "fixen" maar daarmee benadeel je jouw paard alleen maar. En daarbij, wat is dit paard waard? Misschien slachtwaarde, een paar 100 euro................

Dus DA bellen en afspraak maken; geef dat dier een waardig einde!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-12-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:12

Nee, ik zou niet bewust een onbekend ziek paard kopen.

Maar er is veel oneerlijke handel, wat hier eerder ook al aangegeven werd, waarbij gebruik wordt gemaakt van onwetendheid en naïviteit van kopers tot zelfs bewust bedrog wordt gepleegd. Als je paard naar een handelaar gaat die het fonds uitkiest dan kan dat met pech een oneerlijke handelaar zijn.

Sterkte met je keuze :(:)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:16

hahahatsjoe schreef:
Nicky1963 schreef:

Och hou toch op met die negativiteit. Paard zoekt Baas heeft al heel veel paarden en ook mensen geholpen. Er zal vast iets zijn, er is overal wel eens wat, maar ze zijn er voor de paarden. En niet voor het geld. En ja, ervaringsdeskundige.

En wat zal PZB dan doen in dit geval denk jij?

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:17

100% mee eens. Begrijp eerlijk gezegd niet waarom er zo over nagedacht wordt dat er geld voor terug moet komen.[/quote]

Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?[/quote]

En toch blijf je maar ( in meerdere topics) proberen. Je paard is als familie, waarom hier nog een slaatje uit slaan. Laat dat arme dier gaan. Zoals iedereen aangeeft langer in leven houden kost je ook alleen maar geld. Vergeet die hele verzekering. Begrijp niet hoe dit überhaupt in je hoofd opkomt. Ik zou daar bij mijn paard nooit over durven denken. En ik heb het alles behalve breed. Maar zij is nummer 1. Jouw verdriet en portemonnee komen veel later

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:28

Korte klap, dier in laten slapen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:32

Nicky1963 schreef:
En wat zal PZB dan doen in dit geval denk jij?

Geen idee, dat moet je hun vragen.