Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:59

Ik zou zeker laten testen op clostridium. Komt niet vaak voor, hier een pony gehad met dat incl salmonella infectie. Ook zulke waterdunne poep en variabel

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:28

Hopelijk knap Sepp snel op en mag hij weer naar huis

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:12

Net weer een update gehad van de kliniek:
Het gaat goed naar omstandigheden, hij blijft alert en heeft een goede eetlust. Zijn mest is nog steeds waterig, maar er zit wel iets meer structuur in. Hij heeft nu 3 dagen antibiotica gehad op de kliniek; hij krijgt nog zeker 2 dagen antibiotica. De arts vond toch dat hij voor een jong paard niet heel vaak ontwormd was, dus ze denkt dat het toch (bloed)wormen kunnen zijn. Ze vinden geen eitjes of wormen in de mest, maar dat is nu ook lastig omdat de mest zo dun is. Voor de zekerheid wordt hij nu ontwormd en krijgt dan ook een sterkere nsaid. Er wordt ook nog een extra swab gedaan om op bacteriën en virussen uit te sluiten, want de eerdere swab kan valsnegatief geweest zijn.

De prognose is een beetje een vraagteken, het bloedbeeld is heel slecht dus als Sepp verslechtert dan is het waarschijnlijk einde verhaal. Maar zo lang hij alert blijft en goed blijft eten kan hij er nog bovenop komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:40

Cowgirl schreef:
knollentuin schreef:
Spoelwormen ! Jonge paarden probleem.diarre en koorts zijn zeker signalen
Een wormkuur met een p erin.

Misschien moet je alles eerst even lezen ;)

Ik heb het hele topic gelezen , heb jij de update van de ts gezien, buiten de bloedworm geef ik nog een x spoelwormen aan omdat dit paard alle signalen daarvan heeft laten zien

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:47

Niet fijn, TS. Ondanks dat het niet slechter wordt, ben je toch totaal niet gerust he. Ook vervelend dat een duidelijke oorzaak niet gevonden kan worden... Hoe voel jij je zo?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 18:48

knollentuin schreef:
Cowgirl schreef:

Misschien moet je alles eerst even lezen ;)

Ik heb het hele topic gelezen , heb jij de update van de ts gezien, buiten de bloedworm geef ik nog een x spoelwormen aan omdat dit paard alle signalen daarvan heeft laten zien

Het vervelende is dat hij van veel dingen de symptomen laat zien.. salmonella bijvoorbeeld is ook nog een goede optie. Er zijn zoveel dingen die dit kunnen verklaren. Dat is ook het lastige. We blijven behandelen alsof het een bacteriële infectie is, maar gaan voor de zekerheid dus ook nog ontwormen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:57

Heel goed plan ts, vraag ook door over spoelwormen, een paard dat verzwakt is en vele symptomen heeft is sowieso lastig te behandelen, elke behandeling zoals een wormenkuur is ook een aanslag op z'n gestel , lastig om de goede keuzes te maken

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:09

knollentuin schreef:
Heel goed plan ts, vraag ook door over spoelwormen, een paard dat verzwakt is en vele symptomen heeft is sowieso lastig te behandelen, elke behandeling zoals een wormenkuur is ook een aanslag op z'n gestel , lastig om de goede keuzes te maken

Ja, vind het erg lastig. Vertrouw ook het oordeel van de kliniek hierin. Maar lijkt me dat zo lang hij nog alert is en goed eet we gewoon alles moeten proberen om ervoor te zorgen dat hij erbovenop komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:23

Ik kan je niet veel adviseren. Ik dacht in eerste instantie bloedworm. Kan ingekapseld zijn en daardoor moeilijk te zien. Maar je bent bij Bodegraven in goede handen.
Duimen dat ie er doorheen komt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:53

Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties en pb’s. Al jullie suggesties worden doorgespeeld naar de kliniek en het is fijn als er een hoop mensen met je meedenkt. Ook bedankt voor alle harten onder de riem, voelt alsof we er niet helemaal alleen voor staan en het is fijn om vergelijkbare situaties te lezen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:55

Babootje schreef:
Ik kan je niet veel adviseren. Ik dacht in eerste instantie bloedworm. Kan ingekapseld zijn en daardoor moeilijk te zien. Maar je bent bij Bodegraven in goede handen.

Hier precies dezelfde klachten gehad met ingekapselde bloedwormen. Mestonderzoeken negatief omdat die niet in de mest te zien waren..

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:24

xLeoniee schreef:
Babootje schreef:

Hier precies dezelfde klachten gehad met ingekapselde bloedwormen. Mestonderzoeken negatief omdat die niet in de mest te zien waren..

En wat is daar uiteindelijk aan gedaan?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:26

Babootje schreef:

En wat is daar uiteindelijk aan gedaan?[/quote]

Die dood je door equest pramox te geven, daarom wordt die over het algemeen standaard preventief in december/januari gegeven aan de meeste paarden

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:01

trishvm schreef:
xLeoniee schreef:

En wat is daar uiteindelijk aan gedaan?

Een mest transfaunatie op de kliniek, een opname test wbt de voedingsstoffen en daarna nog weken lang prednison. Ze had een flink eiwit tekort in het bloed en afwijkende bloedwaarden. De kliniek was verbaasd dat ze nog zo helder en alert was. Ze heeft het uiteindelijk niet gered.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 11:12

Klinisch is Sepp stabiel, nog hetzelfde als gisteren. Bloedonderzoek ook ongeveer nog hetzelfde, alleen nierwaarden zijn iets verslechterd. Mag maximaal 10 zijn en is nu 10,9. Hij krijgt nu een beetje vocht bij om erger te voorkomen, en ook om te voorkomen dat hij een dipje krijgt door de ontworming van gisteren.
Morgenvroeg horen we weer meer.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:20

Jeetje wat een heftige rollercoaster! Heel veel sterkte. Bij Bodegraven ben je zeker weten in goede kundige handen en het zijn lieve mensen :knuffel:

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 10:49

Update van vanmorgen:

De arts was tevreden over zijn bloedwaarden. De nierwaarden zijn weer normaal dus hij hoeft vandaag geen infuus. Eiwit en albumine zijn vooruit gegaan dus dat is fijn om te horen! Helaas zijn de witte bloedcellen niet verbeterd, die zijn iets hoger dan gisteren (van 24 naar 27) maar was niet alarmerend. Zijn temperatuur blijft mooi stabiel.
Hij eet heel goed en is fit. Zijn mest krijgt weer wat structuur maar is wel nog dun, ze zei een beetje dunne koemest achtig.

De uitslag van de swab komt in de loop van de week.
Wormen zijn er (nog) niet uitgekomen.

Ze klonk voorzichtig positief, hopelijk blijft het verbeteren de komende dagen!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:21

Lys_PPA schreef:
Sterkte!!

Ik ben drie weken geleden met mijn paardje bij n kliniek geweest ivm aanhoudende natte mest. Hij heeft zeer slechte darmflora oa door wormen en lawsonia toen we m als veulen kregen. Wederom bloed getest. Daar gaven ze aan dat laag eiwitgehalte ook kan duiden op soort van ziekte van crohn maar dan voor paarden (ik weet de naam niet meer). Maar goed, je staat bij de kliniek dus die zullen dit zelf wellicht ook meenemen in hun onderzoek. Nogmaals sterkte.

jij bedoelt IBD, de ziektebeeld is dan meer of minder hetzelfde als wat TS beschrijft. Dun mest, weinig eiwitten en een ontstoken darm. Het jammere is dat ze hier weinig informatie over hebben en weinig van kan. Enige clinic die veel over lijkt te weten is Wolvega en Utrecht

Krijg je wel maagbeschermers met al die NSAID en antibiotica? Dat kan flink de darmen aantasten.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:28

Phonix schreef:
Lys_PPA schreef:
Sterkte!!

Ik ben drie weken geleden met mijn paardje bij n kliniek geweest ivm aanhoudende natte mest. Hij heeft zeer slechte darmflora oa door wormen en lawsonia toen we m als veulen kregen. Wederom bloed getest. Daar gaven ze aan dat laag eiwitgehalte ook kan duiden op soort van ziekte van crohn maar dan voor paarden (ik weet de naam niet meer). Maar goed, je staat bij de kliniek dus die zullen dit zelf wellicht ook meenemen in hun onderzoek. Nogmaals sterkte.

jij bedoelt IBD, de ziektebeeld is dan meer of minder hetzelfde als wat TS beschrijft. Dun mest, weinig eiwitten en een ontstoken darm. Het jammere is dat ze hier weinig informatie over hebben en weinig van kan. Enige clinic die veel over lijkt te weten is Wolvega en Utrecht

Krijg je wel maagbeschermers met al die NSAID en antibiotica? Dat kan flink de darmen aantasten.

Wat ik zie is IBD vooral in de dunne darm? Zijn ontsteking zit in de dikke darm
Hij krijgt maagbeschermers!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:39

Ik roep maar wat hoor, wellicht al lang uitgesloten.
Maar ik herinner mij ineens 30 jaar terug een veulen die dit had.
Maar kan E.colie bacterie ook deze klachten veroorzaken?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 12:59

daantjuhhh schreef:
Ik roep maar wat hoor, wellicht al lang uitgesloten.
Maar ik herinner mij ineens 30 jaar terug een veulen die dit had.
Maar kan E.colie bacterie ook deze klachten veroorzaken?

Nee, E. coli is het niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:17

Atypische myopatie nog een optie?
Dat kan heel snel dodelijk zijn maar misschien nu je er zo snel bij bent geweest geen dodelijk effect, misschien toch iets om mee te nemen ook ivm kans op besmetting voor andere paarden op dat perceel.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 13:22

Marigold schreef:
Atypische myopatie nog een optie?
Dat kan heel snel dodelijk zijn maar misschien nu je er zo snel bij bent geweest geen dodelijk effect, misschien toch iets om mee te nemen ook ivm kans op besmetting voor andere paarden op dat perceel.

Dankjewel voor het meedenken! Als ik daar zo de symptomen van lees komt dat niet overeen met wat Sepp heeft. Hij is ook nog steeds de enige die ziek is.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:56

Update van vanmorgen:

Blijft alert, eet goed, drinkt goed, plast goed. Mest is nu koemest achtig. De antibiotica worden met 2 dagen verlengd, dus t/m dinsdag. Een van de twee ontstekingsremmers wordt gestopt, omdat zijn slijmvliezen zo goed zijn.

De uitslag van de tweede swab is nog niet binnen, zodra die er is worden we gebeld.

Ben heel benieuwd hoe het vanaf woensdag zal gaan als de antibiotica gestopt zijn! Voor nu in elk geval weer een positieve update.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:48

toch wel jammer dat de mest zo koeienvlaai blijft,ik had wel gehoopt dat die al wat meer richting mestballen zou gaan.
maar het gaat in elk geval wel wat de goede kant op en dat is fijn.