Romy1234 schreef:Wat doe jij goed je best voor je paard, ik denk dat je op de goeie weg bent door nu qua voeding dingen te proberen.
Ik zou niet durven zeggen wat je paard zou kunnen hebben maar als jij al verandering ziet met alleen ruwvoer verandering zou ik zo nog even doorgaan om te kijken of dit zo positief blijft veranderen.
Ga op je gevoel af, jij kent je paard het beste!
Heel lief, dankjewel! Ik ga zeker op mijn gevoel af, dat brengt ons uiteindelijk het verste
Maar sommige goedbedoelde adviezen kunnen heel ver gaan met een vervelende toon. Daar heb ik van de week ook wel last van gehad maar probeer dat even naast me neer te leggen.
Dus dankjewel!
lissie_zigor schreef:Allereerst: wat een onwijs leuk paardje zeg!
En wauw wat heb jij al een hoop stappen ondernomen!
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling...
Si-gewricht problemen kunnen zich uiten in kreupelheid van 1 van de 2 voorbenen.
Daarnaast de verdikking waar je het over had; kun je dat indrukken of is het hard?
Op de foto's valt mij op dat de m.rhomboidus vrij strak staat (spier loopt van hals naar schoft)
En rechter voor voet is kleiner en lager dan links (veulen voetje?), wat invloed kan hebben op alles wat daarboven zit.
Verder zie ik vooral een eigenaar die het aller beste wil voor haar paardje, maar kijk uit dat je niet overal alles achter gaat zoeken en druk gaat maken
Ik denk dat je eigenlijk al heel erg goed bezig bent. Nu even de resultaten afwachten en misschien de osteopaat even herinneren dat je nog een verslagje zou krijgen

Dankjewel, en ja zeker. Dat lijkt me niet meer dan normaal om dingen uit te sluiten. Aan het begin van het topic dacht 'iedereen' nog zeker te weten dat het IR of PSSM1 was, maar tot zover is dat het niet. Lastig dus. Maar ergens ook heel fijn.
Verharding kan je niet indrukken. Het is een soort schijf, je kan daaronder wel beet pakken. Dierenarts ging niet uit van een sarcoid, kon dat niet plaatsen.
Ik verwacht niet dat de kreupelheid begin april iets te maken heeft met de osteopaat behandeling van nu eind augustus. Ik heb tot op heden nog geen rekening of verslag mogen ontvangen van de osteopaat, ondanks dat ze was geadviseerd door Michael Hamerslag. Maar of ik hier nog eens mee in zee ga denk ik niet.
De foto's zijn gemaakt ruim voor de osteopaat behandeling in ieder geval. Over het veulenvoetje weet ik niets, haar voorvoeten verschillen wel iets van elkaar qua stand maar daar is de hoefsmid ook alert op. Ze wordt iedere 5 tot 6 weken bekapt.
Het is zeker niet dat ik overal iets achter zie, maar ik ken mijn merrie goed genoeg om kleine signalen al op te vangen, dat compliment heb ik wel vaker gehad. Als er echt niets is kan ik het vrij snel los laten, maar dit blijft onduidelijk met wel symptomen en gedragingen.
De resultaten zijn er natuurlijk al 
maralyn schreef:Pfoe wat een enorme reis maak jij door.
Grappige is, dat ik het kortere, daarna langere en door het lijf lopen wèl herken met mijn si merrie.
Zij had een si probleem.
Echter was zij niet sloom, maar juist enorm paniekerig. Vluchten en soms gewoon lijp.
Zij is ingespoten geweest, en daarna gericht getraind.
Wat ik wel merk is, dat ze baat heeft bij meer eiwit. Ook zij staat redelijk schraal qua suiker en zetmeel. En krijgt hp23 bij.
Naast vitamine balancer en 150 gram basisbrok voor de smaak.
Misschien heb je hier iets aan.
Gaat om een Ierse sportpaard merrie, met de bouw van een mislukte quarter

Dankjewel! Het zo lopen en het suffere is ook na de osteopaat behandeling begonnen. Dus even kijken wat daarin wijsheid is. Planning was sowieso in december een nieuwe afspraak, maar wellicht bij een ander en eerder.
Daihyo schreef:Top dat je zoveel meer weet. Ik zou voorlopig voordroog blijven geven als ze daar zo goed op reageert.
Verder quote ik mezelf even, daar staat al een en ander in wat betreft voeding. Mocht je daar nog vragen over hebben, stuur me gerust een pb. Maar eigenlijk komt het neer op: zo min mogelijk suiker en zetmeel, balancer voor de vitamines en mineralen en een eiwitbron.
<knip>
Dankjewel Daihyo! Ik had op jouw post ook gereageerd maar kon daar geen antwoord meer op vinden. Het topic blijf ik sowieso als 'back up' houden met de verschillende posts qua adviezen. Je aanbod onthoud ik ook zeker.
Wildgirl schreef:Je voordroog bevat waarschijnlijk meer eiwit dan je hooi en hier schreeuwt je merrie duidelijk om

Logisch ook, gezien de basisbespiering bij quarters van nature hoger is.
Ik heb je foto's bekeken en zie daar een niet correct bespierd paard.
Volgens mij heb ik het al eerder gezegd maar, voeg eiwitten en vetten toe. Geen extra suiker en zetmeel.
Bij voorkeur eiwitten vanuit ruwvoer, dus bijvoorbeeld lucerne. Vet door middel van olie en evt muesli. Ik zou van vente afstappen, kijk eens naar de endurance muesli van havens bijvoorbeeld.
Er vanuit gaande dat je 3 a 4x pw rijdt(training? Recreatie?) Zou ik je merrie op onbeperkt ruwvoer zetten, 1 kg over 2 voerbeurten op rustdagen en 2 kg op trainingsdagen, aangevuld met een beste bak lucerne of bijvoorbeeld fibrebeet.
Qua supplementen vitamine e, fenegriek,brandnetel en magnesium.
Het stijf lopen doet mij toch naar of een metabolisch probleem of artrose neigen, heb je haar al eens op pijnstilling gehad?
Dankjewel! Je hebt het inderdaad al eerder gezegd maar eerder zaten we ook nog in de hoek van IR te zoeken. Vitamine E en lijnzaadolie krijgt ze al, andere ga ik zeker naar kijken! Magnesium had ik al in mijn hoofd. Vanwaar de fenegriek? Over lucerne heb ik juist, denk ik, gelezen dat dit voor PSSM2 weer niet raadzaam is.
Ik ben zelf een groot fan van Havens. Vroeger is ze hier mee opgegroeid en uiteindelijk kreeg ze de basis brok en cool mix. In Limburg heeft ze op de draversbrok gestaan, heb ik nagevraagd. Hier krijgt ze dan al 5 jaar die Vente. Hoe rot het ook klinkt, maar ik moet ook op de kosten letten. Ik ga geen korting op mijn stal krijgen vrees ik dus moet daarin ook even realistisch blijven kijken wat financieel mogelijk is met welke en hoeveelheden van voeding.
_Alarm_wlkp schreef:Alles in grote lijnen gelezen en eens een heel andere wending in gaan.
Rust en slaapt jouw paard voldoende?
Als in gaat ze ook echt liggen slapen en niet enkel rechtstaand soezen?
Ik heb een paard met Equine Sleep deprivation en merk wel hier en daar wat gelijkenissen.
Fijn dat ziekte van Lyme ook negatief is, heeft mijn helaas ook chronisch.
Succes met zoeken, ik volg mee.
Gelukkig ligt ze zowel in stal als in de paddock. Ik kan natuurlijk niet alles controleren maar in de stal zie ik sowieso terug in haar vacht. Ze is niet heel schoon 
Veel sterkte met jouw paard!
ikke129 schreef:he wat naar als je maatje niet lekker in zn vel zit!
ik heb niet alles gelezen, maar wat mij opvalt aan de fotos is dat ze in het bos en met de clinic foto wel alert lijkt te zijn. ook las ik dat ze suf uit de paddock een keer kwam? moet je paardje niet wat meer uitdaging? misschien associeert ze de poetsplaats met pijn of op sommige momenten. is ze introvert of extrovert?
Bedankt voor je toevoeging, maar alles lezen is wel een belangrijk iets. Zeker de laatste pagina's. Daar leg ik ook het verschil uit, wanneer iets is opgekomen en wat mijn belevingen zijn met waar en wanneer ze minder suf wordt. Ondertussen is dat suffe er ook grotendeels vanaf. Rondom de clinics was er ook nog 'niets' aan de hand. Maar ik heb een tijdlijn vanaf de kreupelheid gepost omdat dit de eerst afwijking in 12 jaar is geweest. Oké, op de zware sarcoid behandeling na dan. Dat is ook alweer bijna 6 jaar geleden.
Ze is introvert maar, hoe gek dat ook klinkt, communiceert met mij wel duidelijk. Geen idee hoe ik dat moet omschrijven.
Volgens mij heb ik zo weer op iedereen gereageerd. Ik ga de komende dagen met alle informatie even een voerplan opstarten. En dan hopen dat het allemaal mogelijk is.