luchtzuigen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:37

Ik zou zeker een maagonderzoek laten doen, want dat is niet helemaal normaal. Mijn luchtzuiger luchtzuigt al jaren, maar gaapt absoluut niet en is in prima conditie hoor. En ach als luchtzuigers Grand prix kunnen lopen met hun stalgebrek, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar de oorzaak..

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:10

Ik heb idd ook met veel interesse alles gelezen en zit in een vervelende situatie.
Mijn paard (22 jaar) zuigt ook al zijn hele leven. Met een Luchtzuigband (Miracle Collar) zuigt hij niet meer. Bij mij is hetniet bekend dat hij hier inwendige problemen met bv. strottehoofd heeft. Daar is mij nooit een aanleiding toe gegeven.
Hij krijgt 3 keer per dag brok (3/4) en heel flink kuil, 2 keer per dag. Hij staat op zaagsel dus krijgt al meer kuilgras dan de andere paarden, maar krijgt nog meer omdat ik aangegeven heb veel kuilgras te willen hebben voor hem. Dat kan, geen probleem. En nog 's ochtends een plak stro krijgt hij erbij. Hij krijgt van mij ook nog 2 winterpenen in stukjes door de stal als ik wegga en een plak hooi nog.

Nu zou ik best kruiden willen proberen voor zijn maag, omdat daar toch wel een kern van klogica in te vinden is voor mij, maar mijn staleigenaresse heeft er problemen mee. Kruiden... pffff doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Kost allemaal teveel geld.
Ik vind van niet, moet ik zelf weten. Mijn paard toch?
Maar nu mogen luchtzugiers bij ons op stal niet zonder band staan, tenzij het door de DA is toegewezen dat het niet kan. Zo staat er een paard bij ons op stal wat de hele tent afbreekt met zo'n band om. Mede door verstikkingsangst wordt gezegd. Dan is het dus geen probleem dat hij zonder band staat.
Maar mijn paard doet het prima met band, dus mag niet zonder band staan anders wordt ik weggestuurd en sta ik met mijn paard aan de dijk.

Nu zal ik dus best de kruiden willen proberen, maar kan niet zien of het helpt omdat hij alsnog die band om moet en dan alsnog niet zuigt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:12

Hmm andere stalling?
Of het artikel dat in bit heeft gestaan opvragen... Daarin staat dat dit spul helpt! is overtuigend genoeg lijkt me. Je kunt denk ik best naar bit bellen en vragen om een kopie. Dan overleggen of de band gedurende die 6 weken dat je het middel geeft af mag om te kijken of het werkt.

Anders zou ik zelf een andere stal gaan zoeken, maar ik kan natuurlijk niet bekijken hoe graag je daar verder staat en hoe je mogelijkheden zijn.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:26

Ik sta daar verder prima naar mijn zin. Het is 2 minuten fietsen van mijn huis af en in de weide omtrek zijn er geen betere opties met dezelfde faciliteiten.
Ik heb idd in Bit ook het artikel gelezen over de Rennies. Was wel interessant.

Ik denk dat ik toch die kruiden ga kopen en dan maar sneaky alles in de gaten ga houden bv. door de band een gaatje losser te zetten. Normaal zuigt hij dan ook alweer. Dan heeft hij voor het oog toch de band om, en kan ik testen of iets anders ook helpt. :-D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:58

dat is ook wel een goed idee!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:44

Kun je dat spul toevallig ook bij de paardendrogist kopen? Want hoe dan ook, of het zuigen nou de oorzaak is of het gevolg (ik denk het laatste...), er moet toch zoveel mogelijk aan gedaan worden. Jump's conditie is nu nog goed. Hij ziet er niet ziek uit, eet goed en is ook niet mager, maar als er niks gebeurd komt dat wel. Ik wil dus zodra de uitslag van het onderzoek bekend is actie gaan ondernemen (en da's dus morgen) want hij loopt welliswaar geen Grand Prix, maar voor mij is ie net zoveel waard als Bonfire voor Anky Lachen...
PS, als ie in goede doen is perst ie er een heel aardige passage uit hoor Haha!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:46

gyzmo schreef:
Ik denk dat ik toch die kruiden ga kopen en dan maar sneaky alles in de gaten ga houden bv. door de band een gaatje losser te zetten. Normaal zuigt hij dan ook alweer. Dan heeft hij voor het oog toch de band om, en kan ik testen of iets anders ook helpt. :-D

dit heb ik ook gedaan toen ik nog op de vorige stal stond. band mocht niet af omdat de andere paarden het over zouden gaan nemen. maar ja, een beetje moeilijk zien of hij het nog wel of niet doet he .
ik ben op een gegeven moment ook naar een andere stal gegaan. zo'n band is toch ook niet alles. hij heeft hier in het begin nog wel met een band gestaan omdat hij echt ziek wordt van dat zuigen. hij wordt er echt superhigh en sloom van. maar weidegang met andere paarden, lekker veel stro om te knabbelen en een luik in de stal (had hij op de andere stal niet) doet wonderen. hij staat nu al een paar maanden zonder band en tot een 2 weken geleden ging het goed. nu zie ik hem af en toe weer een paal beet pakken in de wei. Boos!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 20:02

maar het is neit bewezen dat ze er helemaal van af komen he

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 09:20

Jumper is nu ook aan de Pronutrin. Ik ben benieuwd of het gaat helpen! Ik houd jullie op de hoogte...

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 09:22

ja dat moet je zeker doen dan kan ik het baasje er aan tippen

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 11:48

Ik ben benieuwd JollyJumper

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 08:41

JollyJumper schreef:
Jumper is nu ook aan de Pronutrin. Ik ben benieuwd of het gaat helpen! Ik houd jullie op de hoogte...

laat het effiez weten als het bij je paard werkt *LOL*

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:42

Anya schreef:
[Aanleg... interessant. Lijkt me niet dat het in de genen zit. Maar anders zou tenminste 1 van B'elanna's veulens wel moeten zijn gaan luchtzuigen denk je niet?
[/quote]

Ik had zelf ook het idee dat luchtzuigen een stalondeugd was, veroorzaakt door verveling (endorfines). Da's dan ook gelijk de reden dat paarden op dezelfde stal het zouden gaan doen; gewoon omdat ze op dezelfde wijze gehouden worden. Tijdje geleden hoorde ik het "rennie-verhaal", klonk me niet vreemd in de oren.

Nou ken ik een veulen dat al een paard dagen na de geboorte begon met luchtzuigen. Had ik nog nooit gehoord eigenlijk, schrok er een beetje van. Zou zo'n beestje een aangeboren maagprobleem hebben? Heb jij daar ooit van gehoord?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:54

ruitje schreef:
Ik had geen idee hoe die voerbal werkte hoor Tong uitsteken

En het paard van Anya had het zo door Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:00

ellenlouise"]
[quote="Anya schreef:
[Aanleg... interessant. Lijkt me niet dat het in de genen zit. Maar anders zou tenminste 1 van B'elanna's veulens wel moeten zijn gaan luchtzuigen denk je niet?
[/quote]

Ik had zelf ook het idee dat luchtzuigen een stalondeugd was, veroorzaakt door verveling (endorfines). Da's dan ook gelijk de reden dat paarden op dezelfde stal het zouden gaan doen; gewoon omdat ze op dezelfde wijze gehouden worden. Tijdje geleden hoorde ik het "rennie-verhaal", klonk me niet vreemd in de oren.

Nou ken ik een veulen dat al een paard dagen na de geboorte begon met luchtzuigen. Had ik nog nooit gehoord eigenlijk, schrok er een beetje van. Zou zo'n beestje een aangeboren maagprobleem hebben? Heb jij daar ooit van gehoord?

Ik heb geen idee. Hier is geen onderzoek naar gedaan nog.
Ik ben al wel op internet aan het zoeken geweest voor je.
Het is wel bekend dat ook veulens maagproblemen kunnen hebben, maar dat zich dat zo snel uit in luchtzuigen, dat is apart.

Weet je zeker dat het echt luchtzuigen is??? ik bedoel hoor je duidelijk dat karakteristieke geluid?

Ik ben overigens bezig een website over luchtzuigen te maken. Alle onderzoek dat ik kan vinden (onderzoek, bakerpraatjes, hulpmiddelen etc. )zet ik met een link daarop. Dan is alles mooi bij elkaar. Ik ben al een heel eind dus over een maandje gaat de boel online Lachen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:09

DGKstudent schreef:
jezus, als ik zo terug kijk heb ik er een heel essay over geschreven... pff sorry

Wie schrijft, die blijft moet je maar denken Cool

Interessant verhaal trouwens. Hoe zijn 'ze' er ooit achter gekomen dat paarden last hebben van maagzuur, of is dit een theorie?
Heb ook wel eens gehoord van een paard met hoofdpijn en dan vraag ik mij toch serieus af hoe je hier achter komt, tenzij het paard een megabuil op z'n hoofd heeft natuurlijk Haha!

Ik vind het verhaal van speekselvorming dmv kribbebijten logisch klinken, ik kan me ook voorstellen dat dit een min of meer instinctieve ingeving van het paard is. Alleen.....bij luchtzuigen (woord zegt het al) hoor je duidelijk dat er lucht ingehaald wordt en dat klinkt me dan weer niet logisch in de oren. Of zou dat een combinatie van speekselvorming en endorfineaanmaak zijn? Voor zover mij bekend wordt bij kribbebijten geen endorfine aangemaakt.

Staat dat onderzoek van de faculteit Utrecht trouwens ergens op het www?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:12

Zeer interessant, vooral omdat ik op dit moment een merrie voor de africhting heb staan die luchtzuigt. De merrie heeft erg last van stress, valt snel af, en is heel ril. Wel een schat van een dier!

Maar juist door stresssituaties gaat ze meer luchtzuigen. Maar ik sta zeker open voor de verhalen over maagproblemen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:15

Anya schreef:
Weet je zeker dat het echt luchtzuigen is??? ik bedoel hoor je duidelijk dat karakteristieke geluid?

Ik heb dat (nog) niet zelf gehoord maar hij schijnt het wel te doen. Ik zag hem wel die specieke beweging maken, anders dan bij kribbebijten. Hoe zal ik het zeggen......het strekken van het hoofd en de hals en de slikbeweging.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:30

Quentin is ook een luchtuiger, ik had hem al 2 jaar voordat hij het ging doen

door een blessure had hij boxrust en verveelde zich, begon met kribbebijten en het eindigde in luchtzuigen

ik heb hem toen na een jaartje(hij stond inmiddels weer thuis en ging alsmaar meer luchtzuigen, ook buiten in de wei) een band omgedaan, hij stopte er helemaal mee
na wat enge verhalen over beschadigde strottehoofden heb ik de band weer afgedaan en nu is hij nog maar af en toe even aa het luchtzuigen, meestal alleen als ie zn eten heeft, staat ie tussen 2happen door even 1x luchtt e zuigen, tanden op de rand van de voerbak, 1x zuigen en weer even eten

heb ook een tijdje zn voerbak ingesmeerd met cribox, toen is ie niet ergens anders op gaan luchtzuigen, dus of ie t nou doet ivm maagproblemen, wat ik erg logisch vind klinken en me soms best schuldig voel als ik hem zo laat staan met een eventueel maagprobleem, heb zelf ook maagproblemen en weet hoe kl*te dat is!
of dat t verveling/gewenning/verslaving is dat weet ik dus niet.

hij ziet er iig goed uit, staat lekker heel de dag in de wei, krijgt ook heel de dag door wat te eten en heeft zelden last van koliek
mn niet-luchtzuiger heeft veel vaker koliek gehad dan hem.
maar ik ken ook luchtzuigers die toen ze hun band even niet omhadden flink zijn gaan luchtzuigen en erge koliek kregen, 1 paard is zelfs de dag erna dood gevonden op stal Scheve mond
maar ja ik ken ook een paard dat geen luchtzuiger is en ook is overleden aan koliek dus ja

maar als ik mn paard van t luchtzuigen af kan helpen wil ik dat zeker proberen!!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 02:04

Ik geloof je Anya, heb al veel langer dat gevoel gehad (zelfs maar voordat t in BIT had gestaan) over mn eigen paard.
Ook hij is een heel slim en gevoelig paard wat niet goed tegen veranderingen kan. Hij zoog in het begin voornamelijk tijdens en na het eten, of als hij uit de hand gevoerd was.
Ook ik heb toen die speeksel-theorie bedacht, omdat mijn paard in de lucht kauwbewegingen maakt en vervolgens "een hap lucht neemt" en het typische geluid maakt.
Hij heeft heel lang zonder band gestaan en nooit koliek gehad. In stress-situaties werd het erger (bv als ik een maand weg was) en uiteindelijk hebben we toen ook een miracle collar gekocht voor dat soort situaties. Hij zat toen niet echt strak (veel te los, kwamen we later in Nederland achter) maar het hielp zo lang ik weg was.
Toen we naar Nederland verhuisden en hem meenamen werd het erger, ik denk ook door verandering van voer en natuurlijk de stress van een 5-daagse reis.
In Nederland heeft hij altijd met de miracle-collar omgestaan en hoewel ik geen voorstander van die banden ben, stopte het het zuigen wel en neem je dan toch het zekere voor het onzekere, omdat er toen nog zoveel twijfels bestonden over t luchtzuigen.
Ook in Nederland zijn er periodes geweest dat hij het als de collar afwas, meer of minder deed, maar ALTIJD na het voeren van iets.
Nu is het zo erg dat hij, als ik die band afdoe, meteen begint te zuigen en wel zo erg dat hij daarna echt hele boerende geluiden maakt. Hij maakt zichzelf er echt kapot mee en ik ga een van deze middelen dan ook zeker proberen. Het gekke is dat hij het ook op de wei doet als hij zonder band staat. Als hij daar staat te eten zou hij toch genoeg speeksel aan moeten maken?
In Spanje kennen ze geen gras zoals wij het hebben dus misschien dat zijn maag daar niet aan gewend is?

Ook mijn paard staat op weinig krachtvoer, veel ruwvoer (helaas wel kuil) en heeft een voerbal in zijn stal en een speelbal aan de muur.

Waar kan je pronutrin bestellen?

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 11:49

lucky doet het alleen nog voor het tijdens het eten en als ie het bit in wil

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:24

Pronutrin is te bestellen bij o.a. de paardendrogist (telefonisch). Het is daar zo'n 25 euro duurder als in Duitsland, dus als je aan de grens woont is het lonend naar Duitsland af te reizen. Laten bezorgen vanuit Duitsland in Nederland is weer duur, vanwege de verzendkosten.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:08

ik ben erg benieuwd naar de homeopathische kruiden die jullie voor jullie paard/pony gebruiken....

hoe heet het en waar kan je het bestellen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:01

volgens mij is het niet homeopatisch casanova... als onderhoudsmiddel ben ik voor Lanna overgestapt op maagcompositum van de groene os.
Maar ik heb het nog niet lang genoeg gegeven om te kunnen zeggen of het echt goed aanslaat. Iemand hier op bokt heeft er goede ervaringen mee i.i.g.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 19:29

ik heb nu van de dierenarts een spul gekregen waar probiotica in zit. het was een soort vitaminepoeder die specifiek op maag en darmen inwerken. ik had eerst naar probiotica gevraagd, maar het spul wat ik nu heb gekregen was bijna dezelfde samenstelling. ik moest eerst dit proberen en dan zouden we later evt. kijken om hem toch pronutrin te gaan geven. hij krijgt het nu 1,5 week en ik heb hem tot nog toe niet zien luchtzuigen OK dan! . hopen dat dit zo blijft.