hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:24

hahahatsjoe schreef:
Mijn merrie heeft aan een kant een behoorlijk gekanteld hoefbeen, aan de andere kant licht. Ze staat gewoon op de wei, is ook niet meer bevangen, maar het hoefbeen is wel gekanteld. Ook elke 3 weken mijn eigen hoefsmid, die achter wat weg haalt en voor iets vijlt. Ze ligt veel, loopt in Spaanse pas, maar loopt wel, ook gewoon langs de weg naar de wei, dan loopt ze redelijk vlot. In haar lijf is meer aan de hand, ze heeft ook bultjes en had voorheen altijd last van schimmel in het hooi. Oorzaak HB is koude nacht warme dag.

Ik schrik een beetje van sommige reacties hier. TS doet haar stinkende best voor haar paard en dan zeggen dat het mishandeling is vind ik belachelijk. Ik doe ook mijn stinkende best voor mijn mini, maar vraag me vaak af of ik het goed doe. Ben ook vaak wanhopig, moet ik een bloedtest laten doen of wat is wijsheid. Heb het vragenboek van Remco Sikkel, wordt ik ook niet wijzer van, want het kan soms zo anders zijn. Dus ik doe maar door, zet haar op de wei en thuis magnesium, glucobalance en duivelsklauw over het dieetvoer. Wat ik nog meer zou kunnen doen, geen idee.

In elk geval van het gras afhalen.... Waarom dieetvoer als je paard nog wel op gras staat????

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:31

@Khalid123,

Je specifieke vraag een dag terug was: kan ik en mijn paard dat nog wel aan. De meeste Bokkers lijken hier te zeggen dat je paard dit niet aan kan/gaat kunnen, omdat het gepaard gaat en zal gaan met ondragelijke pijn. En het lijkt erop dat jij het heel graag aan wil kunnen, en door wil gaan. Dus antwoord: kan het paard het aan: je paard zal dit niet op een briefje voor je neerzetten. Dus jij zal deze inschatting voor hem moeten maken, gebaseerd op medische informatie over dit onderwerp en de persoonlijke situatie van je paard. Aangezien je zegt dat hoefbevangenheid volledig nieuw voor je is en je helemaal niet bekend bent met dit onderwerp.. lijkt het me heel wijs om je hier heel veel over in te gaan lezen én de Bokkers serieus te nemen die wél veel afweten van dit onderwerp. Als dit voor het eerst op je afkomt weet je misschien nog niet helemaal waar je aan 'begint' met dit traject en vraag ik mij af of je daarin niet te naïef bent.

Dan het tweede gedeelte van je vraag. Kan jij het aan: wat bedoel je hier precies mee? Of je dit proces aan gaat kunnen? Of je het aan gaat kunnen je paard in zoveel lijden te zien? Wat zou je precies aan willen kunnen? Na je laatste berichtje te lezen en de beslissing te hebben gemaakt het aan te kijken en over een paar maanden te zien, klink je redelijk vastberaden. En is je vraag uit de OP geen echte vraag maar meer een 'op hoop van zegen' opmerking, als in: ik hoop dat mijn paard en ik het aan gaan kunnen.

Je derde vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Er worden heel veel ervaringen gedeeld. Ben je écht benieuwd of bereid deze ervaringen te horen? En je erin te verdiepen? Mijn grootste advies zou dus zijn: in plaats van over de berichten van Bokkers heen te lezen die zeggen dat het (teveel) lijden is voor je paardje, verdiep je in de verhalen van deze Bokkers die dit hebben meegemaakt. PB ze, vraag ze naar anekdotes, vraag aan hun er nog uitgebreider over te schrijven, zodat je je kunt gaan verdiepen in wat je paard daadwerkelijk doormaakt.. Zodat je echt antwoord zult krijgen op de vraag of je paard het aan gaat kunnen. Want door nu te zeggen : ik ga het aankijken en hoop dat het goedkomt, vraag ik me af of je echt genoeg stil staat bij je vraag of je paard het aan kan en ook echt bereid bent om hier een antwoord op te formuleren.

Mocht je besluit vast staan om het aan te kijken en door te gaan zoals je nu gaat, is het misschien beter om het topic te sluiten. Ik denk dat veel Bokkers hier namelijk een ander advies zullen geven en vanuit ervaringen met hb wél zullen zeggen dat dit ondragelijk lijden is. Als je dit niet wil horen, is dat uiteindelijk jouw keuze. Maar zal dit topic je niks meer opleveren, en zullen er nog een hoop berichten volgen van Bokkers die het niet met je eens zullen zijn. Wat de afgelopen 3 pagina's al geweest is, maar wat je blijkbaar ook niet van gedachten doet veranderen. Als die keuze van je nu vast staat en niemand je meer op andere gedachten kan brengen, is mijn advies, blijf gevoelig voor het uitblijven van verbetering en dan je keuze toch wijzigen, in plaats van nu besluiten door te gaan en aan te kijken en je te vastberaden vast te blijven houden aan die beslissing.. stel jezelf de vraag. hoelang blijf ik hopen, wat is voor jou de grens? Als deze nu (ook al zou dit moment door veel bokkers wel al gemaakt zijn) nu nog niet bereikt is. Waar zit dan wel jouw 'nu is het genoeg' moment? Heb je dit voor jezelf helder? Of je nu wel of niet doorgaat, dit zijn dingen die je wel echt duidelijk moet hebben voor jezelf. Want anders bestaat de kans dat je op emotie veel te lang doorgaat en geen rationele keuzes (meer) kunt maken. Ik hoor je nu zeggen : 'een paar maanden'. Durf dit concreet te maken. Heb je het over 2 maanden, 3 maanden, 7 maanden of is dit voor jou richting een jaar? Wat zegt de hoefsmid? Wat is zijn duidelijke plan? wat zijn concrete hersteltijden volgens deze smid? Dit of dat doen en dan maar een paar maanden aankijken? Dat is zo'n rekbaar begrip, en dat vind ik wel risicovol. Durf ook alsnog te stoppen, ook als je daarmee moet 'toegeven' dat het niet is gelukt en voelt als verlies. Tuurlijk willen we allemaal hopen voor het beste, en niet opgeven. Maar soms is opgeven een van de meest sterke dingen die je kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 20-06-22 14:56, in het totaal 14 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:35

Wauw ik ben hier ook met verbazing aan het lezen. TS los je dier aub uit zijn lijden. Hetzelfde geldt voor hahahasjoe ofzo. Jeetje wat een onkunde. Snap dat je slecht afscheid kan nemen maar jouw eigen belang is ondergeschikt. Een geperforeerde hoefzool? Erger wordt het niet. En als jouw smid verteld dat dit goed is en de ‘druk’ afneemt hierdoor ga dan even na hoe jij je zou voelen als je bot uit je huid steekt. De spanning op de huid is weg ja maar je vergaat van de pijn. Snap niet dat we dit uberhaupt moeten uitleggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:39

Dat je er nog van kan slapen??
Die van mij is ook gevoelig voor hb en bij een ,vaak lichte, terugval doe ik geen oog dicht en vraag ik mij al af of het zo nog wel verder moet.
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn maatje er zo bij te laten staan/liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:39

TS, weet je? We zien hier geen rontgen foto's, foto's van de hoeven en het gehele paard. Dan kunnen we hier al niet meedenken of beoordelen wie goed zit en wat nog wel of niet kan.

25jr Geleden hebben wij vrij snel een paard laten gaan. Paard werd steeds weer kreupel, op Utrecht bleek een sincker en waren de opties destijds gewoon een lange lijdensweg of de dood. Wij kozen het laatste, ondanks dat hij pas 8 was en verder ook gezond etc.

Er is over hb ontzettend veel ontwikkeling de laatste jaren, maar nog meer verschillende meningen en ervaringen inmiddels.

Er zijn hoefsmeden die met speciaal beslag soms nog wat kunnen redden. Kan interessant zijn, maar je moet net de goede treffen. Sommigen nemen kennis van anderen over en missen zelf net wat ervaring, kennis en kunde om een positief resultaat te behalen.

Veeartsen zijn enorm wisselend in hun mening. Ze zullen je meestal doorsturen naar een voor hun bekende hoefsmid.

Je hebt ook de natuurlijke bekappers waar ook positieve resultaten zijn behaald door met regelmaat!!!!! een paard goed te bekappen EN, HEEL BELANGRIJK!!!!! het management ook aan te passen. Met regelmaat bekappen is dus echt vaker dan wat mensen standaard laten doen.
Maar ook daar is het slechts een handjevol echt goede bekappers die zulke goede resultaten behalen en echt niet in alle gevallen.

Mijn New Forest was hb en er was kanteling aanwezig. Na bekappen liep hij ook vaak slechter. We hebben 2 of 3x de afspraak voor inslapen al gemaakt, maar net dan rende hij weer rond en vond ook de veearts hem te goed.

1x liep hij slecht en kregen we een soort sponsachtige pads van de veearts om onder de hoeven te plaatsen. Dat gaf hem wel direct verlichting en liep hij beter mee. Maar goed, ik wilde daar ook weer vanaf.

Uiteindelijk ben ik hem weer zelf gaan bekappen en meer respect voor de hoef gaan houden. Zo heeft hij nog ruim 2jr niet kreupel rond gelopen en is uiteindelijk aan iets anders overleden op 23jr leeftijd.

Ik ben echt tegen laten lijden en vind ook dat we vaak te lang doorgaan, maar het is per situatie verschillend en van achter een scherm echt niet voor anderen te beoordelen.

Een paard moet wel echt kunnen bewegen, dus minimaal rad stappen, maar ook een sprintje kunnen trekken.
Dat een paard er nog goed uit ziet en zogenaamd nog wil, eet etc zegt me niks. Dat doen sommige paarden best lang, ondanks pijn en ongemak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:44

Khalid123 schreef:
Mijn arabier heeft inderdaad vanaf pasen al veel en hoge dosis pijnbestrijding gehad ( en balancer, pavo vital en voedingssupplementen, duivelsklauw, brandnetels, speciaal hooi, graszaadhooi ivm suikergehalte ) al die weken/maanden en nu nog.

En om deze redenen waarom geef ik nog niet op:
* de hoefsmid zegt dat hij hem kan redden 100%, hij hoeft hier niet voor dood, over paar maanden is alles anders. Hij heeft nog veel ernstigere gevallen ( met bijv. 4 benen perforatie ) erdoor heen gelopen die weer pijnvrij lopen of zelfs weer aan 't werk zijn.
* arabier is nog maar 15 jaar, ik gun hem zo graag nog meer tijd. en dood is dood. Ik wil graag voor hem nog proberen.
* hij is nog in top conditie, ziet er goed uit, wil zelf nog graag, goede eetlust, vrolijk. ( hij kan wel niet lopen omdat zijn voeten zeer doen, maar verder is hij oke ) Hij heeft zelf ook nog niet opgegeven! Anders had ik hem natuurlijk al lang laten gaan.

En wat mij zorgen maakt is als je 10 dierenartsen om hulp of advies vraagt, zeggen ze allemaal wat anders en ook hoefsmeden, doen het allemaal anders op hun eigen manier. Je moet maar net de goede mensen treffen die je paard kan redden, en ik denk dat ik die heb gevonden! Geluk hebben om bij de juiste mensen uit te komen.

Duivelsklauw is veel te lichte pijnbestrijding bij HB, daar heb ik het toevallig nog met de DA over gehad vorig jaar bij een ander schrijnend geval van HB maar die in ieder geval geen geperforeerde zool had. Het moeilijke bij HB is dat je een hoge dosis medicatie nodig hebt als pijnbestrijding (metacam etc.) maar dat medicatie an sich ook weer kan zorgen voor HB bij een paard die er gevoelig voor is. Wat is de reden dat hij HB is geraakt? dat is namelijk ook belangrijk bij de rest van de behandeling.

Ik snap heel goed dat je je paard wilt redden en niet te snel op wilt geven, maar leven mag geen lijden worden en hij staat al maanden met veel pijn. Met een geperforeerde zool was het dier bij mij allang ingeslapen maar als je door wilt gaan stel jezelf dan een ultimatum. Bijv. twee maanden en dan moet er een stijgende lijn te zien zijn en de pijnstilling fors omhoog. Zo niet, laat het dier dan gaan, ga geen jaren doormodderen.

Femke_Tweety

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:57

Het dier wil niet lopen
Heeft doorligplekken
Doorgebroken hoefzolen.
Twee dierenartsen adviseerden euthanasie.
Dit speelt al enige maanden

= grens doorbroken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:59

Khalid123 schreef:
Mijn arabier heeft inderdaad vanaf pasen al veel en hoge dosis pijnbestrijding gehad ( en balancer, pavo vital en voedingssupplementen, duivelsklauw, brandnetels, speciaal hooi, graszaadhooi ivm suikergehalte ) al die weken/maanden en nu nog.

* de hoefsmid zegt dat hij hem kan redden 100%, hij hoeft hier niet voor dood, over paar maanden is alles anders. Hij heeft nog veel ernstigere gevallen ( met bijv. 4 benen perforatie ) erdoor heen gelopen die weer pijnvrij lopen of zelfs weer aan 't werk zijn.
* arabier is nog maar 15 jaar, ik gun hem zo graag nog meer tijd. en dood is dood. Ik wil graag voor hem nog proberen.
* hij is nog in top conditie, ziet er goed uit, wil zelf nog graag, goede eetlust, vrolijk. ( hij kan wel niet lopen omdat zijn voeten zeer doen, maar verder is hij oke ) Hij heeft zelf ook nog niet opgegeven! Anders had ik hem natuurlijk al lang laten gaan.

En wat mij zorgen maakt is als je 10 dierenartsen om hulp of advies vraagt, zeggen ze allemaal wat anders en ook hoefsmeden, doen het allemaal anders op hun eigen manier. Je moet maar net de goede mensen treffen die je paard kan redden, en ik denk dat ik die heb gevonden! Geluk hebben om bij de juiste mensen uit te komen.

Het is inderdaad niet makkelijk.

Wat is dan de oorzaak van de hb geweest?

Misschien kun je foto's hier delen van de hoeven.
En kan er via foto's nog meegekeken worden waar je nog winst kunt behalen.

Want het belangrijkste is om hem nu zo goed mogelijk te krijgen zodat hij minder ligt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:15

Femke_Tweety schreef:
Het dier wil niet lopen
Heeft doorligplekken
Doorgebroken hoefzolen.

= grens doorbroken.

Al wel 5 grenzen doorbroken als je het mij vraagt.
Ik snap ook niet zo goed waarom er nog niet gekozen is om in te slapen. Bedenk eens: een paard is erop gebouwd om bijna altijd op zijn hoeven te staan. Liggen is minimaal (en is dus ook niet fijn voor je paard als hij dit lang moet doen om pijn aan zijn voeten te ontlasten). Ondertussen heb je continu voor maanden lang ontzettende pijn aan je voeten, waar heel veel kilo op staat.
Een paard geeft niet zomaar op. Overlevingsinstict..

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:57

Khalid123 schreef:

Puur egoïsme.
Afbeelding

Mijn pony stond na het nemen van deze foto, hard naar mij te hinniken en was super vrolijk om mij te zien. Hij kon amper een stap zetten. De da stond met tranen in zijn ogen omdat mijn pony zo blij was terwijl hij verging van de pijn. 10 min daarna heb ik hem laten inslapen, niet omdat ik van hem af wilde maar houden van is ook los laten.

Dit is pure dierenmishandeling. Ik hoop zelfs stiekem dat het een raar vakantie topic is en je nu krom van het lachen achter je telefoon of pc lig. Bah bah misselijk topic dit
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 22-06-22 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast omdat het niet voldeed aan de regels

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:06

3heathcliff5 schreef:
Khalid123 schreef:
Deze hoefsmid red die paarden dus wel, zegt hij. Hij doet dat al 35 jaar. En hij zegt dat 't goed is dat het geperforeerd is zodat de druk eraf is en inderdaad, hij kan er weer op staan en steunen. Het komt goed, zeg hij, dus daar vertrouw ik op. Inslapen kan altijd nog.
Alleen het vervelende is nu dat zijn andere been aan de beurt is.
Voor mij is het nieuw, ik was totaal niet bekend met hoefbevangenheid! Ik wist niet dat dat zo ernstig was!

Ik begrijp uit deze reactie dat de perforatie waarvan wordt aangenomen dat het een sincker betreft, gewoon een doorgebroken abces is. Lijkt mij meer een kwestie van ongelukkige woordkeuze van TS dan dat het paard op dit moment met onherstelbare schade gruwelijk staat te lijden.

Dit dacht (en hoop) ik ook.. Want dat het doorbreken van een hoefbeen oplucht lijkt me toch sterk?

Wat klinkt dit als vreselijke lijdensweg voor je paard TS, zelfs op pijnbestrijding niet kunnen lopen.. een vluchtdier dat al zo lang niet kan lopen, dat is niet goed hoor.. ;(
Laatst bijgewerkt door IMJ op 20-06-22 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:09

Heb je foto’s van je paard? De hoeven? Röntgenfoto’s.

Bedoelen ze met het doorbreken niet een hoefzweer die door is gebroken? Dan is inderdaad de pijn weg.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:02

Goh, ik hoopte nog op een verkeerde bewoording voor een doorgebroken hoefzweer. Maar dit is idd een heel stuk heftiger. Ik heb wel eens succesverhaal van een pony gezien met foto’s en filmpjes van het verloop bij een perforatie van de zolen. Enerzijds mooi dat herstel mogelijk kan zijn, anderzijds vraag ik me af of ik mijn paard dat langdurige en verschrikkelijk pijnlijke traject zou laten doorlopen. Aangezien ik er niet direct ervaring mee heb, durf ik daar geen uitspraak over te doen.

Ik wens je veel wijsheid toe TS.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:03

Ja en wat is je doel ts? Heb je er vrede mee als je hem nooit meer kan rijden? Als hij al op de been blijft?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:08

Oh mijn god, wat lees ik ;(!?

TS, je paard loopt op zijn bot. Besef je dat wel?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:16

Als paardenhouders hebben we aan de ene kant het voorrecht om samen te werken met deze fantastische dieren. Aan de andere kant hebben we de loodzware taak om het allerbeste te doen voor onze maatjes. Vaak is dat heel zwaar, soms is het zelfs bijna onmogelijk om zelf de knoop door te hakken. Het is wel iets wat wij ze verschuldigd zijn. Ik weet dat het vreselijk cliché is, maar het is wel waar. Soms is houden van ook loslaten.

TS, het spijt me, maar ik geloof niet dat je op dit moment doet wat het beste is voor je paard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:17

Khalid123 schreef:

Dit zou geen argument moeten zijn, het maakt een paard namelijk echt niet uit of hij er nog 10 jaar is of dat hij morgen dood gaat. Dat besef is er niet.

Femke_Tweety schreef:
Het dier wil niet lopen
Heeft doorligplekken
Doorgebroken hoefzolen.

= grens doorbroken.

Al met al echt een gruwelijk verdrietig verhaal, voor het paard dan wel.
Dierenartsen adviseren nooit zomaar euthanasie. neem dat serieus. Ik vind het echt heel triest zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:35

Wat een bizar topic. Ik had niet verwacht anno 2022, wanneer er zó veel kennis in deze wereld is, nog zulke verhalen over verregaande dierenmishandeling te lezen.

Weet iemand waar het paard van TS staat?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:46

Marjo schreef:
Wat een bizar topic. Ik had niet verwacht anno 2022, wanneer er zó veel kennis in deze wereld is, nog zulke verhalen over verregaande dierenmishandeling te lezen.

Hoho, laten we er geen heksenjacht van maken zeg. We kennen TS niet, ze is hier net nieuw. Ondanks dat velen het niet eens zijn met de keuzes van ts, lijkt hte me niet nodig om dit te doen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 20:49

Earth schreef:
Marjo schreef:

Hoho, laten we er geen heksenjacht van maken zeg. We kennen TS niet, ze is hier net nieuw. Ondanks dat velen het niet eens zijn met de keuzes van ts, lijkt hte me niet nodig om dit te doen...

Heksenjacht is ook niet nodig, maar er zijn wel inspectiediensten voor dit soort zaken die dit heel goed op kunnen pakken :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:01

Zit dit met verbazing en woede te lezen. Heb nu zelf mijn pony bevangen staan en zou nooit zo ver gaan. Te absurd voor woorden.

Man man...... laat het dier alsjeblieft gaan.......

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:07

Marjo schreef:
Marjo schreef:

Heksenjacht is ook niet nodig, maar er zijn wel inspectiediensten voor dit soort zaken die dit heel goed op kunnen pakken :j

Dus jij gaat hier de inspectie op af sturen?
Ik vind jou echt een grote idioot. :')

Het feit dat TS hier een topic over opent laat zien dat ze wel degelijk om haar paard geeft. Mijn paard stond jaren geleden vreselijk hoefbevangen, hij is mbv een hele goede dierenarts en hoefsmid er weer boven op gekomen. Een paard moet niet uitzichtloos hoeven te lijden, maar als jij als eigenaar bezig bent met een oplossing mag je dat best proberen. Inslapen kan altijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:09

Dit gaat nooit meer goed komen en is enkel een vreselijke lijdensweg. Doorligplekken omdat hij niet kan lopen? Dat is echt onterend. Ik snap niet dat je hier nog mee doorgaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:10

En hoe lang mag je dan proberen mir? Dit paard kan schijnbaar al maanden niet lopen en heeft doorligplekken van het velen liggen. En dat ondanks een flinke dosis pijnstilling.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:10

_Mir schreef:
Marjo schreef:

Dus jij gaat hier de inspectie op af sturen?
Ik vind jou echt een grote idioot. :')

Het feit dat TS hier een topic over opent laat zien dat ze wel degelijk om haar paard geeft. Mijn paard stond jaren geleden vreselijk hoefbevangen, hij is mbv een hele goede dierenarts en hoefsmid er weer boven op gekomen. Een paard moet niet uitzichtloos hoeven te lijden, maar als jij als eigenaar bezig bent met een oplossing mag je dat best proberen. Inslapen kan altijd.

Dat mag je vinden, ik denk echter dat een inspectiedienst beter kan bepalen of het wel of niet goed gaat met dit paard dan wij van achter onze beeldschermen.

En met de verhalen dat dit paard niet kan lopen en doorligplekken heeft...
Ik zeg nergens dat de TS niet om haar paard geeft, maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat we juist doordat we zoveel om een dier geven die stap niet kunnen maken om het te laten gaan?

[edit] Ik vraag me dan ook af wat jij onder "uitzichtloos lijden" vindt vallen. Als twee afzonderlijke dierenartsen al aangeven dat euthanasie de beste optie is, in hoeverre is het dan fair om nog een hoefsmid in te schakelen om het paard toch proberen op te lappen?