Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Majestic1 schreef:Ik meld mij ook even in dit topic, jeetje heftige verhalen zeg..
Mijn paard heeft ook helaas ibd, heeft op Utrecht gestaan en heeft maagzweren onderin zijn maag, en uit het biopt kwam ibd. bij het opvoelen de eerste keer kwam dat zijn dikke darm veel te vol was en iets verdikte dunnedarmwand.
hij staat nu voor 6 weken op gastrogard/sucralfaat en prednison daarna moet hij weer terug.
Ik merk dat hij nu thuis is hij toch al weer meer opgeblazen/gasserig is in zijn buik dan daar, maar hij mocht nu ook weer meer hooi eten herkennen jullie dit ook bij jullie paarden?
Chinas schreef:Majestic1 schreef:Ik meld mij ook even in dit topic, jeetje heftige verhalen zeg..
Mijn paard heeft ook helaas ibd, heeft op Utrecht gestaan en heeft maagzweren onderin zijn maag, en uit het biopt kwam ibd. bij het opvoelen de eerste keer kwam dat zijn dikke darm veel te vol was en iets verdikte dunnedarmwand.
hij staat nu voor 6 weken op gastrogard/sucralfaat en prednison daarna moet hij weer terug.
Ik merk dat hij nu thuis is hij toch al weer meer opgeblazen/gasserig is in zijn buik dan daar, maar hij mocht nu ook weer meer hooi eten herkennen jullie dit ook bij jullie paarden?
Wat verelend om te horen! Hoe gaat het nu met hem?
Mijn paard is bij de eerste (en enige gelukkig) koliekaanval licht gassig geweest, maar daarna nooit meer.
Verder geef ik nu NutriPower&Shine van de kliniek. Dit is wat ze zeggen erover op de website:
NutriPower & Shine is een unieke formule van geëxtrudeerd lijnzaad, probiotica, BT-biergist, vitamine, mineralen, aminozuren, kruidenextract plus een middel tegen mycotoxinen. De gepatenteerde extrusie van lijnzaad streeft naar een maximale beschikbaarheid van omega 3-vetzuren.
Rizette schreef:Bietenpulp moeten paarden ook wel leren eten Voer je echt bietenpulp of iets van pavo/ bewerkte bietenpulp.? Kun je de brok ook weglaten? Misschien ook beter voor de maag?
Majestic1 schreef:Rizette schreef:Bietenpulp moeten paarden ook wel leren eten Voer je echt bietenpulp of iets van pavo/ bewerkte bietenpulp.? Kun je de brok ook weglaten? Misschien ook beter voor de maag?
ja het zijn vitamine brokjes geen krachtvoer, hij at het altijd cavalor vitamine..
nee het is fibrebeet van pavo, geef er zoiezo niet zo veel van, ene keer wil die het wel meer dan de Andere keer. gastro muesli eet hij wel beter maar knoeit er ook veel mee. v
Majestic1 schreef:het gaat nog eigenlijk beetje hetzelfde..hij gaapt nog erg veel soms wat opgeblazen en vond zijn mest vandaag weer wat minder..ook erg gevoelig bij buik/flanken. eet z'n brokjes niet, ook bietenpulp eet hij niet graag, volgens de dierenarts heeft de prednisolon zeker 3 weken nodig en de maagzweren worden ook pas rustiger als.zijn darmen rustiger zijn wat ik ervan begreep. hij mocht niet slechter worden dan moest ik weer bellen.
klinkt wel als heel mooi voer zeg! ben erg benieuwd hoe die het hierop doet! zeker wel erg duur of niet?
ik krijg volgende week ook de voedingsdeskundige dus ben benieuwd.
Phonix schreef:Ja ik herken dat ook. Mandaag was de baal op en moest ik hooi pakken van een oudere baal, mevrouw had heel weinig gegeten toen ik kwam op stal de volgende dag en was erg opgeblazen. Gelukkig kon ik een nieuwe baal openmaken en nu gaat het weer ok.
Ik weet niet of het een tips is voor jullie maar als ik merk dat mijne moeite heb met darmpassage door wisseling van hooi of zo, dan geef ik gelijk 100ml paraffine met een beetje muesli. Die “smeert” de darmen een beetje zeg maar.
Phonix schreef:Ja ik herken dat ook. Mandaag was de baal op en moest ik hooi pakken van een oudere baal, mevrouw had heel weinig gegeten toen ik kwam op stal de volgende dag en was erg opgeblazen. Gelukkig kon ik een nieuwe baal openmaken en nu gaat het weer ok.
Ik weet niet of het een tips is voor jullie maar als ik merk dat mijne moeite heb met darmpassage door wisseling van hooi of zo, dan geef ik gelijk 100ml paraffine met een beetje muesli. Die “smeert” de darmen een beetje zeg maar.
Majestic1 schreef:oja gewone bietenpulp is wel een idee idd en moest evenzin vit brokjes nat maken is ook wat zachter, ik moet ook even afwachten want volgende week krijg ik zijn voedingsrantsoen van de dierenarts.
dat is niet duur voor een supplement daar ga ik ook eens naar kijken,merk jij daar al verschil mee?
hij staat nu een goede week op de prednison. en 2 weken op de gastro een sucralan.
vervelend dat het weer iets minder gaat, ja ik herken het echt ik zie al die verandering in z'n buik dat mensen denken jij bent gek..maar idd ook met hooi echt heel lastig probleem je houd altijd die wisselingen van structuur etc etc..
hopelijk gaat het goed als jij op vakantie bent! fijne vakantie!
Phonix schreef:Ik word er echt lijp van. Mijn paard was ineens dik deze week, maar omdat ze hengstig was hoopte ik op dat het dat was. Vandaag vond ik haar nog dikker dus eten en zo beginnen te checken.
Blijkt er dat ik weer een foutieve zak heb van haar Marstall Gastro. Vorige keer had hun het gemengd met Sinfonie, wat graan bevat en mijne mag absoluut geen graan.
Top….
Phonix schreef:Ik word er echt lijp van. Mijn paard was ineens dik deze week, maar omdat ze hengstig was hoopte ik op dat het dat was. Vandaag vond ik haar nog dikker dus eten en zo beginnen te checken.
Blijkt er dat ik weer een foutieve zak heb van haar Marstall Gastro. Vorige keer had hun het gemengd met Sinfonie, wat graan bevat en mijne mag absoluut geen graan.
Top….