Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:03

LyonaHorse schreef:
Ik vind het wel gek dat ik niks over de oude eigenaar in Italie kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar de meeste mensen zijn ondertussen wel te vinden.

...knip....

Ik heb even voor je zocht en veel is het niet maar dit heb ik gevonden.
Mijn italiaans is eigenlijk non-existent maar ik vond dit artikel: https://www.giornaleibleo.it/2014/11/23 ... -comunale/
Daarin staat volgens mij dat de fokker Paolo Criscione samen met reiner Sebastiano Ciaffaglione de Yppofilo ranch runt.
Het instagram account van de ranch: https://www.instagram.com/a.s.d._yppofilo_ranch/

Veel succes met je merrie. Ze heeft een lieve uitstraling. Hopelijk blijkt ze gezond en lukt het er spieren op te kweken.

Lyona

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 11:32

Dank je wel!
Ik heb trouwens nog twee foto's oudere foto's gevonden in haar paspoort, niet zo duidelijk, maar de handelaarster zei echt dat ze broodmager aankwam. Dat zie je niet zo goed op de foto's, maar toen ze bij mij kwam was ze ook nog behoorlijk mager.
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:39

Ik ga met de rest mee, dit paard zit echt niet lekker in haar velletje. Fijn dat ze bij jou terecht is gekomen en dat je de feedback zo goed oppakt, complimenten :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:58

Ze lijkt er op die foto’s iets beter uit te zien. Is dat nog in Italië of is dat van de handelaar waar je haar van gekocht hebt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:01

Beter???? Ribben mag je niet zien!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:06

Popstra schreef:

Klopt, bij dit type paard al helemaal niet.
Wat dat betreft merk ik zelf een groot verschil tussen mijn kruising arabier x kwpn en mijn quarter. Bij de eerste is het geen ramp als je zijn ribben wat ziet, dat is echt zijn bouw, die zie je heel snel, terwijl hij dan nog niet noodzakelijk te mager is.
Als je de ribben bij mijn quarter ziet, wat nog nooit gebeurd is, dan is hij écht veel te mager.

Overigens merk ik dat ik wel wat vind van die handelaar. Die verdient gewoon haar geld over de rug van dit soort arme dieren. En rijdt ze nog in in een dergelijke conditie ook.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:17

Popstra schreef:

Dat klopt, toch vind ik haar kont er op deze foto's mooier uitzien dan op de foto's van TS. Natuurlijk ziet het paardje er op beide foto's niet goed uit maar niemand zegt dat ze er wel goed uitziet.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 12:24

Ik vind ook dat ze er slechter uitziet op de foto's uit het paspoort. Moeilijk te zien, maar ze is echt veel magerder op de foto's. En idd, zeker bij een Quarter hoor je het niet te zien. Over haar kont kan ik het niet zeggen, ik snap wat je bedoeld Flubberboot, maar ik vind zelf dat ze er daar echt veel slechter uitziet.

Ik merk ook dat ik het niet helemaal oke vind wat de handelaarster heeft gedaan. Waarschijnlijk Mira heel goedkoop gekocht, en best heel duur aan ons doorverkocht. En ze heeft geen eerlijke foto's van haar gemaakt. Alleen maar foto's en video's onder het zadel in draf of galop. Ook zei ze eerst dat ze veel beter was ingereden dan Mira echt was. En ze heeft meer ervaring met Quarters, ze had toch ook moeten zien dat er iets niet klopt? Dat ze er zo uitziet kwam ook behoorlijk onverwachts voor mij. Mira is bij haar klinisch goedgekeurd, dat vind ik ook gek met zo'n bouw. Wel echt de meest basis keuring die er is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:31

Als ze bij de handelaar klinisch is goed gekeurd, was je er zelf waarschijnlijk niet bij geweest?
Dan heeft de handelaar haar eigen dierenarts de keuring laten doen.
Als je pech hebt, dan kan ze een soort van samenwerking hebben met een dierenarts.
Vooral als ze zulke goedkope paarden uit het buitenland haalt en zo doorverkoopt.
Echt betrouwbaar is de uitslag van zo'n keuring niet.
Altijd beter om een eigen dierenarts de keuring te laten doen.

Heb je ooit les gehad met je paard, dat een instructeur zag dat je paard niet rad was?
Maar ik zou idd eerst je paard goed laten onderzoeken en uitzoeken wat er aan scheelt.
Tot die tijd ook niet meer rijden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 12:39

Ja, ik heb Mira vooraf niet gezien, (ik woon in Frankrijk, en Mira stond in Nederland) en puur op vertrouwen, video's, en telefoongesprekken haar gekocht. Weer veel van geleerd (hier hoef ik geen commentaar op, doe ik nooit meer) maar als ik het niet had gedaan was lieve Mira nooit bij me geweest en had ik haar niet kunnen helpen, dus ik ben wel blij toe! Mijn andere drie paarden heb ik op dezelfde manier gekocht, en dat is helemaal goed gegaan!
Ik heb geen les gehad met Mira.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:40

TS complimenten over je aanpak! Ik denk dat Mira nog een heel fijn leven bij jou gaat krijgen.

Ik las je topic over het dekken van je merrie al mee en op de foto herkende ik de persoon die over het zadel heen ligt, zij was denk ik de handelaar? Ik ken haar van vroeger en heb het nooit fijn gevonden hoe zij met paarden omging maar sinds ze haar eigen bedrijf heeft is het echt schandelig. Er zijn meerdere filmpjes van haar waarop ze overduidelijk een paard mishandelt (vol in de buik schoppen, meerdere keren). Ik wil hiermee niet zeggen dat zij Mira slecht behandelt heeft, maar bij haar gang van zaken kan je wel vraagtekens zetten.
Verder weet ik niet in hoeverre de bouw mee wordt genomen in een basis keuring, het valt me wel vaker op dat er weinig tot niet naar de bouw van paarden wordt gekeken. Maar als ze toen al zo liep als op de filmpjes, kan ik me niet voorstellen dat de dierenarts dat gemist heeft.

Er zijn al goede adviezen gegeven. Ik vraag me ook af of dit simpelweg haar bouw is of dat er vanbinnen iets goed mis zit waardoor ze compenseert en dit haar houding en beweging veroorzaakt. Een dierenarts die ook chiropractor of osteopaat is zou ik langs laten komen om advies te krijgen over waar te beginnen en wat op de foto te zetten. Dat ze niet vooruit wil in de bak vind ik ook zorgelijk, al kan dat ook mentaal zijn. Ik weet niet of je bekend bent met werken aan de hand, ik vind dat zelf een prettige manier van revaliderend trainen omdat er nergens druk of gewicht bij komt. Wat ik zelf een fijne oefening vind is vierkantjes lopen, stabiel rechtuit en in de bocht haar vragen om goed te buigen en de achterbenen onder te treden. Een volte is al gauw te belastend omdat ze de kracht en balans mist om de buiging aan te houden. Vanuit de vierkantjes kan je weer pasjes zijgangen gaan vragen, een stukje wijken, schenkelen, schouder binnen en buitenwaarts. Je kan met balkjes een vierkant leggen als richtlijn. Het rijden zou ik voorlopig laten zitten en zeker niet dagelijks trainen, een lichaam heeft hersteld nodig. Wandelen en werken aan de hand zou ik op 3-4 keer in de week houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:45

LyonaHorse schreef:
Ja, ik heb Mira vooraf niet gezien, (ik woon in Frankrijk, en Mira stond in Nederland) en puur op vertrouwen, video's, en telefoongesprekken haar gekocht. Weer veel van geleerd (hier hoef ik geen commentaar op, doe ik nooit meer) maar als ik het niet had gedaan was lieve Mira nooit bij me geweest en had ik haar niet kunnen helpen, dus ik ben wel blij toe! Mijn andere drie paarden heb ik op dezelfde manier gekocht, en dat is helemaal goed gegaan!
Ik heb geen les gehad met Mira.

Ik denk dat Mira blij mag zijn dat ze bij jou gekomen is!
Omdat ze nu toch een fijn huisje heeft een een baasje die het beste voor haar wil.
Hopelijk als ze genoeg tijd krijgt om bij te sterken, eventuele kwaaltjes/blessures te verhelpen zijn dat je nog een heel fijn paard aan haar krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:55

Op die oude foto‘s lijkt die staart/bekken verbinding nog niet zo vreemd als nu. Ik zou echt dat gebied goed onderzoeken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:14

Zeker gezien het verhaal zou ik haar ook laten doorlichten. Ik weet wel dat dat in Frankrijk lastiger is dan hier in Nederland, heb je een kliniek met goede apparatuur in de buurt?

Ik heb een klant gehad met ongeveer hetzelfde verhaal. Halve quarter uit Italië, via een handelaar. Ik kwam erbij omdat hij gevaarlijk was geworden (vloog mensen gericht aan). Beestje had gewoon een ontzettend zeer lichaam. Was ook in slechte conditie. Ik hoop dat het bij jou positiever gaat eindigen, maar helaas zijn er mensen die graag geld vangen door kapotte paarden te importeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:46

Daarom haalde ik het een paar keer aan. Bij deze handelaarster vandaan, heb ik gelijk veel vraagtekens bij de gezondheid van de paarden en hun handelen.

Het is absoluut fijn dat je zo je best doet, maar het kan ook zijn dat je enorm veel geld uitgeeft, veel energie en tijd er insteekt en het toch anders loopt, omdat dit soort praktijken bestaan.

Er worden heel veel quarters gefokt en iedereen denkt dat je daar X bedrag voor kan vragen als je het label quarter eraan hangt.

Natuurlijk kan niet iedereen die zgn "toppers" kopen en dat hoeft ook echt niet. Maar willens en wetens goedkope paarden hier naartoe halen waar vaak verhalen niet bij kloppen, paarden die wat mankeren, fysiek of mentaal etc etc.......Dan gaat gewoon niet alles eerlijk.
Daarbij genoeg te vinden ook van hun eigen manier van houden en handelen.

Paarden komen niet voor niks zo goedkoop op de markt. Echt niet. En als je een goed paard hebt gefokt, deze goed hebt getraind etc, ben je daar trots op en promoot je dat.

Op paarden gaan staan zegt bijv geen ene drol over wat je kan en hoe braaf een paard wel of niet is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:57

Popstra schreef:

Ik vind inderdaad op die paspoort foto’s het paard er beter uit zien.
Betere verdeling van spieren en spierspanning, een betere houding en stand hele lijf. Ondanks de ribben :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:37

Op de foto’s in het paspoort ziet het paard er idd nog beter uit. Magerder, maar beter in model. Ik vind de filmpjes ook zeer verontrustend. Dit dier loopt slecht, zeg.
Onregelmatig en met compleet vastgehouden bovenlijn. Het feit dat ze haar hoofd zo omhoog houdt is ook om haar rug te ontlasten.
Ik verbaas mij erover dat die goedgekeurd geraakt is. Trouwens, als veulen zie je ook al dat ze niet de meest beste rug heeft.
Pssm2 test kun je laten doen bij Equiseq.
http://equiseq.com/test_pssm2.php
Dit zou al veel verklaren. Verder rug eens op de foto zetten. Kissing spines zou ook nog passen bij dit beeld, maar ik ben geen DA.
Moest dit mijn paard zijn, ik reed ermee naar de kliniek. Hier is iets echt mis, helaas :(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:34

Ziet er beduidend beter uit op de foto's. Met name de bespiering is veel beter.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 15:40

Toen ze bij mij kwam zag ze er hetzelfde uit als nu, alleen magerder. Hoe kan het dat ze eerst beter in elkaar zat en er nu dan slechter uitziet? Ik weet niet wanneer de foto's uit het paspoort zijn gemaakt, maar ik vermoed toen ze net in NL was, want toen is het hele paspoort gemaakt. Ik denk dat er bij de handelaarster heel wat mis is gegaan, zou dat kunnen? Ik hoor nu van iemand anders dat de handelaarster niet goed voor haar paarden zorgt en ze zelfs mishandelt.....
Ik weet niet hoe het dan komt dat ze er nu zo uitziet, maar zoals ze nu is, is ze sinds ze bij mij is dus altijd geweest, alleen magerder.

Het grootste verschil dat tussen nu en toen ik Mira net had is het karakter.
Ze was heel onzeker en triest toen ze net bij me was, en vond veel dingen eng.
Iemand gooide een keer mij een borstel toe, en ze schoot weg.
Snelle bewegingen vond ze eng, en als je iets boos tegen haar zei werd ze ook bang.
En ze was zo triest en in zichzelf gekeerd.
Poetsen was naar, ze had geen lekkere plekjes en was nergens blij mee te maken.

Nu is het in dat opzicht een totaal ander paard.
Altijd blij, hinnikt als je aankomt, dol op kriebels, en kan heel enthousiast een vrijheidsdressuur kunstje.
Ze is een ontzettende knuffelkont, en wandelt altijd in de wei los achter me aan. Ze schrikt ook nergens meer van.
Nu heeft ze als bijnaam "blij ei"

Nu hoeft ze alleen fysiek te herstellen, en ik ga er alles voor doen om te zorgen dat ze nergens meer last van heeft!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:52

<3 wat heeft Mira een geluk met een baasje als jij!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:10

Ik vind de paspoortfoto's ook beter. Misschien magerder, maar veel beter in bespiering en dergelijke.
Dit komt denk ik echt voort uit compensatie vanwege lichamelijk ongemak. Kan zijn dat ze bij de handelaar een keer heel onhandig gevallen is gegaan bijvoorbeeld.
Ik zou met je paard naar een kliniek gaan en een volledig kreupelheidsonderzoek laten doen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 18:24

Hele gekke vraag, kan het zijn dat Mira drachtig is?
Haar uiers lijken wat groot namelijk, en het zou ook wel kunnen verklaren dat ze zo ingevallen is.
Als ik zachtjes in de tepel knijp komt er een beetje wittig vocht uit, bij de ene tepel een druppel, de ander een klein straaltje. Het smaakt een heel klein beetje zoutig.
Ik ga sowieso met haar naar de dierenarts, zal ik haar dan meteen laten opvoelen op dracht?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:26

Kan ze drachtig zijn dan? Heeft ze bij een hengst gelopen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:27

Ik vind haar niet echt drachtig ogen maar zou wel tegen de da zeggen dat ze uitvloeisel heeft uit haar uiers en dat ze drachtig zou kunnen zijn.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 18:42

Bellatrix schreef:
Kan ze drachtig zijn dan? Heeft ze bij een hengst gelopen?

Geen idee. Ze heeft de afgelopen twee jaar veulens gehad, verder weet ik er niks van :o
Zou zomaar dus kunnen!