euthanasie met T61

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 02:29

GaelleS schreef:
He
Ik heb wel eens vernomen dat tot een kwartier na euthanasie een hart nog kan kloppen.

.

Na het schot (zie mijn post eerder in dit topic) snijden we de hals door.
Heftig om te doen (ik heb het bij eigen paarden zelf gedaan), maar effectief.
Hier in IJsland worden paarden nauwelijks met injecties geeuthenaseerd, ze worden in bijna alle gevallen geschoten.

GaelleS

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:17

In principe is na het schot een paard nog 'bruikbaar' dus kan mij voorstellen dat het elders anders gebeurd. Weinig geschikt voor de meeste paardeneigenaren hier maar uiteindelijk wel nog diervriendelijk hoor.

Interessant om te weten!

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:01

Ik vind schieten veel onvriendelijker dan inslapen .
Als het inslapen goed gaat dan krijgt het paard eerst een voor inecie ..waar ze rustig van worden en dan pas de echte spuit . Normaal gesproken gaar het dan goed . Ik vind je eigen paarden schieten en dan de keel doorsnijden niet rechrvaardig tegen over je dier . Ik zou dit zelf nooit kunnen
Zelf zou ik voor inslapen kiezen ipv schieten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:06

Ik kies ook voor inslapen. Laten schieten zou ik nooit kunnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:19

Ik zou m'n eigen ponys ook niet kunnen laten schieten. Zeker niet nu ik het met grietje ervaren heb hoe rustig het inslapen ging. Maar ik vind schieten niet perse paardonvriendelijker. Ik heb voor school m'n afstudeerreportage over paardenvlees gemaakt en ben dus bij het schieten geweest. Dat ging ook heel rustig en respectvol. Het paard kreeg nog een snoepje en stond er ontspannen bij. Ik heb geen enkele stress bij het dier gezien.

Dus ik denk dat beide keuzes voor en nadelen hebben. Iedereen moet kiezen waar hij of zij zich goed bij voelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:20

Mijn ervaring is dat de middelen verschillen, maar het ook elke keer per paard of hond, kat etc anders is.

Naar mijn idee spelen de gezondheid, leeftijd en eventuele pijn, stress ook mee hoe het inslapen gaat, ongeacht de middelen die gebruikt worden.

We hebben paarden gehad die snel gingen, maar ook eentje die echt niet ging en een andere die langzaam ging, maar wel netjes en rustig.
Die echt niet ging was zwaar gesedeerd omdat de veearts niet goed bij hem in de buurt kon komen. Dat kan de boel ook vertragen.

Honden net zo. Mijn moeders hondje jaren terug was erg ziek en ging niet. Heb het nog met de dierenarts besproken of het kan zijn dat het langzamer door het lijf gaat en alles dan langer duurt.

Schieten is niet naar, maar mensen hebben er vaak een verkeerd beeld bij. Zelf kiezen wij ervoor om ze niet te verplaatsen en thuis bij de anderen, ook voor de anderen, in te slapen, dus dan is dat geen optie.

Heb wel een keer gehad dat de veearts een beetje grof werkte en niet goed overlegde. Dat was wel naar. Het is fijner als je met je paard staat en ze vertellen wat ze geven, dan weet je wat je kan verwachten. En bij een eerste keer mogen ze dat best een beetje uitleggen.

Onze shet was echt niet te sederen, maar toen hij ingeslapen werd, was hij zo weg. Je kan het gewoon niet voorspellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:24

Ik ben er ook weleens bij geweest, en het was voor het paard natuurlijk snel over, met een klap.

Maar slachten vind ik echt gruwelijk (en ik ben zo hypocriet als iets in die dingen, want ik eet wel vlees). Ik heb mijn vorige laten cremeren en uit laten strooien over het strand, want daar was ze graag.

En het is emotioneel, ik heb daar geen rationele verdediging voor, maar inslapen en cremeren is voor mij veel minder naar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:25

Ook schieten kan helaas misgaan.
Het paard van een kennis is 2 keer geschoren, dat wil je net zo min.

En ik wilde idd hier aan huis. Niet nog op transport.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:27

Avalanche

schieten mag ook zonder slachten.
Mocht dat voorkeur hebben.

Maar ik vind inslapen en zelf er bij zijn met de laatste adem uitblazen ook het prettigste.
Vertrouwde plek, vertrouwde persoon.
Het laatste wat je nog voor ze kunt doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:30

Mijn ruin was vorig jaar echt een spoed, spoed, spoed geval en dan sta je toch te wachten op de veearts. Ik zeg niet dat ik het zou kunnen, maar alles in me riep; had ik maar een geweer en kon ik hem ter plekke uit zijn lijden verlossen.
Heel vroeger had de boer waar ik mn eerste pony had wel zelf iets liggen voor noodgevallen. Dat is natuurlijk gevaarlijk en kan misbruikt worden, maar als snelheid gewenst is is de situatie ook weer anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:42

DuoPenotti schreef:
Avalanche

Maar ik vind inslapen en zelf er bij zijn met de laatste adem uitblazen ook het prettigste.

Ik ook hoor, en heel goed doorspreken van tevoren met de DA. Ook veel fijner voor ze dat je er dan bij bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:56

Ik kan me voorstellen dat als je de horror van sommige verhalen hierboven mee hebt gemaakt je er ook anders in gaat staan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:59

Ik ook. Ik heb er zelf alleen goede ervaringen mee.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:02

Kuggur schreef:
Ik begrijp dat geklooi met T61 niet als het gaat om paarden inslapen. Je hebt eerst VEEL verdoving nodig, als het niet genoeg is is het ellende. Ook de hoeveelheid T61 is groot om een dier van paardenformaat in te slapen. Dit kan alles nog problematischer worden als er bloedsomloop complicaties zijn.
Al de paarden die we tot nu toe hebben moeten laten gaan zijn geschoten.

Euthasol heb je nog meer nodig. T61 is uiterst effectief maar niet 'mooi'.
Schieten wordt in Nederland/België/Frankrijk bijna niet meer gedaan.
Laatste keer dat ik dat heb zien gebeuren door onervaren personen was ook niet mooi om te zien.

Van die stuipen of bij moeten spuiten krijgen ze weinig mee, ook als de sedatie wat te licht was.
Een heftig bloedend gat in hun hoofd krijgen ze wel bij volle bewustzijn mee, ook dat er nog eens geschoten moet worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:05

DuoPenotti schreef:
Avalanche

Dat wist ik niet. Gaat dat dan in het slachthuis, of thuis, op eigen erf?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:10

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Avalanche

Dat wist ik niet. Gaat dat dan in het slachthuis, of thuis, op eigen erf?

In het slachthuis, dan gaat het paard na het verbloedden in de container voor de Rendac.
Ik heb 2 alleen laten schieten (was ca 75E) omdat ze niet voor menselijke consumptie mochten en voor dierlijke consumptie ik het te ver rijden vond.
Mensen vergeten dat elk paard altijd voor dierlijke consumptie geslacht mag worden..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:12

Of thuis schieten nog mag weet ik niet.
Maar kan idd bij het slachthuis en daar word hij dan door de rendac opgehaald.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:14

Nee, dat mag niet Brainless. Als je niet alle medicatie bijgehouden hebt in het paspoort en als je een aantekening in het paspoort hebt, mag je het niet voor consumptie aanbieden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:17

rien10 schreef:
Nee, dat mag niet Brainless. Als je niet alle medicatie bijgehouden hebt in het paspoort en als je een aantekening in het paspoort hebt, mag je het niet voor consumptie aanbieden.

Dat zeg ik toch.. niet voor menselijke consumptie, maar wel voor dierlijke consumptie. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:21

Ik dacht dat dat ook niet mocht. Daarom zeg ik ook "comsumptie" ik maak geen onderscheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:28

DuoPenotti schreef:
Avalanche

Ja dit was ook mijn afweging. Ik wilde het op haar vertrouwde plek doen, met haar vriendjes erbij zodat die ook afscheid konden nemen als ze daar behoefte aan hadden. M'n merrie had dat niet. Mijn ruin wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:35

Ja net wat jij ook al aangaf, doen wat je voor jezelf prettiger vind. Heb daar ook geen oordeel over.

Zo heb ik mijn paard van het erf op laten halen.
Dus niet aan de weg hoeven leggen.
Dat kan ook, zelfs in het weekend.
Kost wel 500 euro.
Dat vond ik ook fijner, maar begrijp ook dat dit erg veel geld is en dat andere dan zeggen, paard voelt er niets meer van dus leg hem aan de weg.

Zulke beslissingen zijn allemaal goed :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:36

Lalahorse schreef:
Ik vind schieten veel onvriendelijker dan inslapen .
Als het inslapen goed gaat dan krijgt het paard eerst een voor inecie ..waar ze rustig van worden en dan pas de echte spuit . Normaal gesproken gaar het dan goed . Ik vind je eigen paarden schieten en dan de keel doorsnijden niet rechrvaardig tegen over je dier . Ik zou dit zelf nooit kunnen
Zelf zou ik voor inslapen kiezen ipv schieten

Je weet niet waar je het over hebt. Het schieten is voor het paard het equivalent van het licht knipt uit. Je hoeft alleen dit topic maar door te lezen hoe mis het kan gaan met injecties.
Dat jij niet tegen schieten/snijden/bloed kan is jouw emotie, en dat heeft niets te maken met die (ingebeelde) "rechtvaardigheid tegenover het paard."

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:37

*niet alles gelezen, dus kan eerder gemeld zijn*

Steeds meer klinieken worden opgekocht door investeerders en wordt het medicijn gebruik veel meer op de kg gevolgd, aangehouden en geregistreerd.Oftewel dier krijgt voldoende voor het lichaamsgewicht. Bij paarden wordt dat vaak geschat en vaak is het net aan of net niet voldoende.
Trek zelf daar je conclusies uit.

Mijn dieren worden alleen ge-euthanaseerd door een zelfstandig werkende dierenarts. Oftewel mijn dieren slapen in en zijn al zover heen door de verdoving dat de laatste prik met zooi alleen het laatste zetje geeft naar de regenboogbrug. Zonder lijden of spartelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:48

rien10 schreef:
Ik dacht dat dat ook niet mocht. Daarom zeg ik ook "comsumptie" ik maak geen onderscheid.

Er is wel een verschil.. paarden (en andere dieren) mogen niet voor menselijke consumptie geslacht worden als ze bv bepaalde medicijnen hebben gehad of als het is aangegeven in het paspoort.
Dat klopt.
Maar een dier mag dan wel voor dierlijke consumptie worden geslacht, daar gelden geen restricties voor (wel dat een dier zelfstandig goed moet kunnen lopen).