Wat kan het zijn? Paard wil niet draven tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Wat kan het zijn? Paard wil niet draven tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:43

Het kan zeker meespelen, ook van veel pijn (zeker in het hals/schouder gebied) kunnen ze lichte maagzweren krijgen. Ik zou niet zomaar omeprazol geven, maar eerst scopen. Ander heb je geen idee wat je aan het behandelen bent (in dit geval).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:50

Scopen kan erg belastend zijn.

Daarom wordt soms gekozen om omeprazol te geven zónder scopie, om te zien of dat al dan niet aanslaat.

Is een keus zeg maar.

(Kan er helaas boeken over volschrijven)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:57

Dat kan je zeker doen normaal, maar in dit geval zou ik dat niet doen. Omdat de kans groot is dat er ook een andere probleem speelt en ev zweren secundair zijn. Omeprazol werkt dan deels en dan zit je nog steeds met een probleem en een hele dure behandeling.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:58

Ik heb ook eens een scopie laten doen (op overtuigen van bokt) omdat ik schrik had dat mijn paard ook last had van deze klachten (klachten kwamen heel goed overeen met TS haar paard), maar paard zag er prima uit, at goed, goede mest, stond niet mager en stond te glanzen in zijn vacht dus scopie was ook helemaal goed. Als het paard gewoon mooi en goed staat zou ik niet snel een scopie laten maken.

Wat jammer dat het weer de slechte kant op gaat TS :(:) Goed dat je weer een afspraak in de kliniek hebt.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:27

kunamosity schreef:
Dartel schreef:
Ik herken dit ook wel. Niet lekker willen lopen, zadelmaker erbij die een ander zadel aanraadt, osteophaat die aangeeft dat de spierspanning in de achterhand heel sterk is, niet meer willen aangalopperen aan de lijn, terugkomen in wendingen onder het zadel etc. Op en af af en toe niet willen lopen. Bij is uiteindelijk de diagnose PSSM 2 gesteld aan de hand van alle symptomen. Bij haar waren er uiteindelijk nog wel meer symtomen maar de eerste twee jaar het ik heel erg gezocht.

En hoe is de diagnose PSSM 2 uiteindelijk gesteld bij jouw paard, puur alleen op de symptomen of ook met een test/biopt?

Uiteindelijk aan de hand van de symptomen. Wel na een uitgebreid bloedonderzoek waarbij geen gekke dingen werden gevonden behalve dat de spierenzymen te hoog waren wat wijst op spierschade. Het was bij haar wel heel erg heftig, je zag alle spieren zwellen. Ze had ook andere symptomen zoals spiertrillingen, spierbevangenheid en het wegvallen van haar spieren. Het is ook een proces van jaren geweest, het begon met die kleine waarschuwingssignalen als "lui zijn" of "het zadel past niet" "knieën moeten sterker worden" "kan niet tegen suiker"

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 13:56

CalipsoLover schreef:
Ik heb ook eens een scopie laten doen (op overtuigen van bokt) omdat ik schrik had dat mijn paard ook last had van deze klachten (klachten kwamen heel goed overeen met TS haar paard), maar paard zag er prima uit, at goed, goede mest, stond niet mager en stond te glanzen in zijn vacht dus scopie was ook helemaal goed. Als het paard gewoon mooi en goed staat zou ik niet snel een scopie laten maken.

Wat jammer dat het weer de slechte kant op gaat TS :(:) Goed dat je weer een afspraak in de kliniek hebt.

Nou, de dierenarts kent mijn paard (helaas, zou ik zeggen) ook goed en kent ook het beeld dat hij geeft als hij maagzweren heeft.
Iemand hier boven noemde 'bloedende zweren', mijn paard geeft al een enorme reactie als er maar een klein zweertje ergens in de maag zit (toen gezien met scopie), dus ik denk niet dat dat in dit geval het probleem is.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 19:08

Na lange tijd even weer een update.
We zijn inmiddels al een 3tal keer weer naar de kliniek geweest.
Wat er uiteindelijk geconstateerd is:
- cornage
- Spat in beide achterbenen
- botwoekering bij de aanhechting van de pees in beide achterbenen.

Hij heeft een spuit Osphos (o.a. tegen botpijn) gekregen en moest 4 werken op rust (= op de paddock).
Vandaag zijn we na die 4 weken weer terug geweest op de kliniek voor kreupelheidsonderzoek.
Nu liep hij wel rad, wel weer strakke bovenlijn, maar volgens de dierenarts te verklaren door het kreupel lopen van de afgelopen tijd.
Mesotherapie nog een keer gedaan vandaag. Nu een weekje alleen stappen.
En verder niet meer rijden in onze (vaak) mulle bak, maar voornamelijk rechtuit op buitenrit. Geen zijgangen, geen krappe wendingen. max 3x per week rijden, om de dag.
Zadelmaker moet nu weer komen, want na 4 weken niks doen is zn lijf natuurlijk weer dramatisch veranderd, en zal dat zadel niet meer passen. Hoop dat ze snel kan.

Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat het nog weer lukt om pijnvrij te rijden hoor.... en ben aan de ene kant ook bang om te hopen. Het is een beetje dubbel....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:10

Aguttie arm dier. Het leek ook al wel dat er iets aan de hand was in de achterbenen gezien je verhaal. Goed dat je hem toch hebt laten nakijken. Maar de uitslag is niet gunstig natuurlijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:56

Wat een zorgelijke update, maar wat ben je een topper zeg! Dat je de signalen van je paard hebt gevolgd is super.

Er zijn genoeg die dit soort gedrag (staken) als een ondeugend zien, en het paard dwingen door de pijn te lopen.
Ik ga hard duimen voor een positief vervolg voor jullie.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 20:05

senna21 schreef:
Wat een zorgelijke update, maar wat ben je een topper zeg! Dat je de signalen van je paard hebt gevolgd is super.

Er zijn genoeg die dit soort gedrag (staken) als een ondeugend zien, en het paard dwingen door de pijn te lopen.

Deze reactie doet me echt goed. Dankjewel <3

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:38

Ai niet de update die je wilt lezen, wel goed dat je naar je paard hebt geluisterd en nu de oorzaak weet. Snap dat je daar zelf ook erg van slag van raakt. Wie weet is het goed te houden met de juiste managing en aanpassingen. Knuffel voor jullie beiden!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 14:17

Pumpkins schreef:
Ai niet de update die je wilt lezen, wel goed dat je naar je paard hebt geluisterd en nu de oorzaak weet. Snap dat je daar zelf ook erg van slag van raakt. Wie weet is het goed te houden met de juiste managing en aanpassingen. Knuffel voor jullie beiden!

Dankjewel <3

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:19

senna21 schreef:

Nou inderdaad! Dat mag ook wel eens gezegd worden +:)+

Wat een vervelend nieuws, ts! Heb je toevallig een goeie zijfoto van je paard? Ben benieuwd hoe hij bespierd is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:36

kunamosity schreef:
Na lange tijd even weer een update.
We zijn inmiddels al een 3tal keer weer naar de kliniek geweest.
Wat er uiteindelijk geconstateerd is:
- cornage
- Spat in beide achterbenen
- botwoekering bij de aanhechting van de pees in beide achterbenen.

Hij heeft een spuit Osphos (o.a. tegen botpijn) gekregen en moest 4 werken op rust (= op de paddock).
Vandaag zijn we na die 4 weken weer terug geweest op de kliniek voor kreupelheidsonderzoek.
Nu liep hij wel rad, wel weer strakke bovenlijn, maar volgens de dierenarts te verklaren door het kreupel lopen van de afgelopen tijd.
Mesotherapie nog een keer gedaan vandaag. Nu een weekje alleen stappen.
En verder niet meer rijden in onze (vaak) mulle bak, maar voornamelijk rechtuit op buitenrit. Geen zijgangen, geen krappe wendingen. max 3x per week rijden, om de dag.
Zadelmaker moet nu weer komen, want na 4 weken niks doen is zn lijf natuurlijk weer dramatisch veranderd, en zal dat zadel niet meer passen. Hoop dat ze snel kan.

Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat het nog weer lukt om pijnvrij te rijden hoor.... en ben aan de ene kant ook bang om te hopen. Het is een beetje dubbel....

Jeetje, je had hem op de benen op de foto gezet toen je hem kocht toch?
Sterkte en goed dat je hebt doorgepakt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:54

Oef dat is best een heftige diagnose… prioriteit is nu denk ik paard pijnvrij krijgen/houden.

Wel enorm goed dat je zo goed naar je paard hebt geluisterd!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 15:21

Earth schreef:
Jeetje, je had hem op de benen op de foto gezet toen je hem kocht toch?
Sterkte en goed dat je hebt doorgepakt.

Jazeker, alle benen op de röntgen bij de aankoopkeuring. En ben nu blij dat ik dat toen gedaan heb.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 15:23

sanne83 schreef:
senna21 schreef:

Wat een vervelend nieuws, ts! Heb je toevallig een goeie zijfoto van je paard? Ben benieuwd hoe hij bespierd is.

Ik zal vanmiddag even een goede zijfoto maken van hoe hij momenteel bespierd is.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 07:07

sanne83 schreef:

Ik heb je een pb gestuurd met foto's

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 19:24

Hallo iedereen,

Het gaat helaas nog een hele tijd duren voordat de zadelmaker kan komen, namelijk 30 juni pas.
24 juni hebben we de chiropractor staan.

Ik weet niet zo goed wat ik in de tussentijd voor nuttigs voor z'n lijf kan doen.
Eerder deden we veel grondwerk op de cirkel en zijgangen aan de hand, maar dat werd dus afgeraden door de dierenarts.

Wat we nu wel doen is aan de lange lijnen naar buiten, rechtuit, maar dat kan dan alleen in stap en kleine stukjes draven.

Iemand nog ideeën/tips voor wat nog meer nuttig kan zijn voor z'n lijf/spieropbouw zodat we straks niet weer helemaal bij 0 beginnen als we weer kunnen rijden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:34

Heel eerlijk zou ik hem gewoon even vrij geven. Misschien wat wandelen, maar verder even 'vakantie'. Van een paar weken rust raakt een getraind paard echt zijn spieren niet kwijt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:46

Maar het is geen getraind paard. Juist 1 waar ze net weer mee bezig zijn na problemen. Dus weer stil zetten zou ik liever ook niet doen. Plus dat hij vorige keer geholpen is met meso en weer stil zetten is dan erg zonde. Plus dat die bovenlijn dan misschien weer zo strak wordt en dan is zadelmaker ook lastig.

Maar wat je wel kan doen is erg lastig. Ik pak als ik alleen rechtuit mag en vooral stappen ook veel achterwaarts mee en schakelingen. Dus echt verzamelen en verruimen in stap. Gewicht verplaatsen met halthouden zonder achterwaarts te gaan en oefeningen van fysio. Maar ik weet niet of dat allemaal.mag?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:49

Dat had ik gemist, maar met spat in de achterbenen, zou ik wel uitkijken met bijzonder belastende oefeningen. (Rechtuit) stappen is een nogal onderschatte manier van trainen. Alle spieren en vezels worden getraind en daarmee doorbloed, en is belangrijk voor de basisconditie.
Wat zegt de dierenarts?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-06-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:50

senna21 schreef:
Heel eerlijk zou ik hem gewoon even vrij geven. Misschien wat wandelen, maar verder even 'vakantie'. Van een paar weken rust raakt een getraind paard echt zijn spieren niet kwijt.

Hij staat al 3 maanden zo goed als stil (24/7 paddock paradise en wat grondwerk), omdat hij niet lekker liep en dus niet te rijden was. Hij is dus niet getraind

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:53

senna21 schreef:
Dat had ik gemist, maar met spat in de achterbenen, zou ik we uitkijken met bijzonder belastende oefeningen.
Wat zegt de dierenarts?

De dierenarts zei eigenlijk, lekker naar buiten onder het zadel, rechtuit, zandpaden meepakken. Maar dat gaat niet met een niet-passend zadel natuurlijk.

Had niet verwacht dat het zo lang zou duren voordat de zadelmaker kon komen. En een afspraak maken terwijl ik het verloop en advies van de dierenarts nog niet wist na die 4 weken was ook niet handig.

Denk dat ik morgen de kliniek maar even bel en ga overleggen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:09

Kun je niet met hem wandelen? Of doe je dat al?