Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kunamosity schreef:Dartel schreef:Ik herken dit ook wel. Niet lekker willen lopen, zadelmaker erbij die een ander zadel aanraadt, osteophaat die aangeeft dat de spierspanning in de achterhand heel sterk is, niet meer willen aangalopperen aan de lijn, terugkomen in wendingen onder het zadel etc. Op en af af en toe niet willen lopen. Bij is uiteindelijk de diagnose PSSM 2 gesteld aan de hand van alle symptomen. Bij haar waren er uiteindelijk nog wel meer symtomen maar de eerste twee jaar het ik heel erg gezocht.
En hoe is de diagnose PSSM 2 uiteindelijk gesteld bij jouw paard, puur alleen op de symptomen of ook met een test/biopt?
CalipsoLover schreef:Ik heb ook eens een scopie laten doen (op overtuigen van bokt) omdat ik schrik had dat mijn paard ook last had van deze klachten (klachten kwamen heel goed overeen met TS haar paard), maar paard zag er prima uit, at goed, goede mest, stond niet mager en stond te glanzen in zijn vacht dus scopie was ook helemaal goed. Als het paard gewoon mooi en goed staat zou ik niet snel een scopie laten maken.
Wat jammer dat het weer de slechte kant op gaat TSGoed dat je weer een afspraak in de kliniek hebt.
senna21 schreef:Wat een zorgelijke update, maar wat ben je een topper zeg! Dat je de signalen van je paard hebt gevolgd is super.
Er zijn genoeg die dit soort gedrag (staken) als een ondeugend zien, en het paard dwingen door de pijn te lopen.
Ik ga hard duimen voor een positief vervolg voor jullie.
senna21 schreef:Wat een zorgelijke update, maar wat ben je een topper zeg! Dat je de signalen van je paard hebt gevolgd is super.
Er zijn genoeg die dit soort gedrag (staken) als een ondeugend zien, en het paard dwingen door de pijn te lopen.
kunamosity schreef:Na lange tijd even weer een update.
We zijn inmiddels al een 3tal keer weer naar de kliniek geweest.
Wat er uiteindelijk geconstateerd is:
- cornage
- Spat in beide achterbenen
- botwoekering bij de aanhechting van de pees in beide achterbenen.
Hij heeft een spuit Osphos (o.a. tegen botpijn) gekregen en moest 4 werken op rust (= op de paddock).
Vandaag zijn we na die 4 weken weer terug geweest op de kliniek voor kreupelheidsonderzoek.
Nu liep hij wel rad, wel weer strakke bovenlijn, maar volgens de dierenarts te verklaren door het kreupel lopen van de afgelopen tijd.
Mesotherapie nog een keer gedaan vandaag. Nu een weekje alleen stappen.
En verder niet meer rijden in onze (vaak) mulle bak, maar voornamelijk rechtuit op buitenrit. Geen zijgangen, geen krappe wendingen. max 3x per week rijden, om de dag.
Zadelmaker moet nu weer komen, want na 4 weken niks doen is zn lijf natuurlijk weer dramatisch veranderd, en zal dat zadel niet meer passen. Hoop dat ze snel kan.
Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat het nog weer lukt om pijnvrij te rijden hoor.... en ben aan de ene kant ook bang om te hopen. Het is een beetje dubbel....
sanne83 schreef:senna21 schreef:Wat een zorgelijke update, maar wat ben je een topper zeg! Dat je de signalen van je paard hebt gevolgd is super.
Nou inderdaad! Dat mag ook wel eens gezegd worden![]()
Wat een vervelend nieuws, ts! Heb je toevallig een goeie zijfoto van je paard? Ben benieuwd hoe hij bespierd is.
senna21 schreef:Heel eerlijk zou ik hem gewoon even vrij geven. Misschien wat wandelen, maar verder even 'vakantie'. Van een paar weken rust raakt een getraind paard echt zijn spieren niet kwijt.
senna21 schreef:Dat had ik gemist, maar met spat in de achterbenen, zou ik we uitkijken met bijzonder belastende oefeningen.
Wat zegt de dierenarts?