Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:29

Cowgirl schreef:
Ik heb er eentje die ook gevoelig is. Met goed management is het prima te doen en heb ik een fit paard.
Mijn paard is niet beslagen en draagt met activiteiten hoefschoenen. Verder is er genoeg alternatief voor ijzerbeslag.

Maarrr...ik ben afhankelijk van pensionstalling en dat geeft regelmatig stress, heel veel stress, slapeloze nachten.
Komt er wel het juise voer, krijgt hij genoeg vrije beweging, het eeuwige gezeur om hooi vs voordroog vs kuil. Ook na duidelijk uitleggen krijg ik nog steeds de vraag of hij toch echt niet even op de wei mag want je ziet er niks aan. Nee...dat komt omdat het onder controle is.
Vind ik wel een stal waar hij niet op de wei hoeft en waar hij dan ook niet alleen staat op een paddockpostzegel van 5x5. En als je dan de goede plek hebt gevonden trekken ze de stekker eruit en begint het weer allemaal opnieuw. -O-

Als ik het aan huis zou hebben zou ik de gok wel durven nemen maar op een pensionstal niet.

Zo waar dit. Heb jaren geleden zoveel stress gehad van al die vreselijke stallingen, waar NIEMAND in oplossingen wilde denken... En mijn paard steeds beroerder werd. Inmiddels al 10 jaar superblij met mijn eigen plek, maar het is echt een drama als je afhankelijk bent van de standaard pensionstallingen in NL.

ivy_power89

Re: Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:17

Ik krijg echt al jeuk bij het woord barefoot bekapper. Bij een gezond paard, tja niet mijn keus maar leef je uit.

En paard met hoefbevangenheid verleden en zo op de foto zowieso echt al slechte stand van de voeten, natuurlijk bekappen, barefoot bekappen of hoe je het wil noemen, alsjeblieft zeg.

Dit paard heeft een probleem, staat al niet goed aldus je eigen woorden. Waarom niet gewoon speciaal beslag wat zich al bewezen heeft bij hoefbevangenheid.
Je krijgt dit paard, dus die 800 euro transportkosten, ja je koopt er hier in NL geen paard voor.

Maar ga dan niet experimenteel bezig met zn voeten. Ga naar een degelijke smid die echt verstand heeft van dit soort problemen. Er zijn zat klinieken die samenwerken met hoefsmeden, dus doe dat dan gewoon.

Bedenk dat een paard hier in NL aanschaffen al snel 8000 euro kost (hopelijk gezond) dus jij wil dit paard, heb dan gewoon de kosten er voor over want het gaat je linksom of rechtsom geld kosten.
Ik heb de kanteling van het hoefbeen wel eens erger gezien, maar er zit werk aan dit paard.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:45

ivy_power89 schreef:
I

Dit paard heeft een probleem, staat al niet goed aldus je eigen woorden. Waarom niet gewoon speciaal beslag wat zich al bewezen heeft bij hoefbevangenheid.
Je krijgt dit paard, dus die 800 euro transportkosten, ja je koopt er hier in NL geen paard voor.

.

800 euro klinkt me te goedkoop in de oren; prijzen gaan ( naar wat ik zie en hoor) va. minimaal 1000,- + de rest ( transportpapieren etc.). Daarbij zal dit dus gaan om vervoer in een vrachtwagen met andere paarden en met een beetje pech rijdt zo'n wagen in een keer door ( soms doen ze 1 stop) en dan staat zo'n dier dus tussen de 24 en 48 uur op zijn benen...........Kans is er dat die al een zoolbreuk heeft als die aankomt! Eigenlijk zou je zo'n dier alleen, met speciaal vervoer, moeten laten vervoeren met chauffeurs die weten dat ze een ziek dier aan boord hebben maar dan mag je al op prijzen rekenen die een veelvoud zijn van 1000,-.

Voor de prijs van het transport koop je inderdaad niet makkelijk een paard ( al kan je er in Nederland echt zat ophalen van 20 met een probleem voor niks!). Maar als je de rest van de kosten die je gaat krijgen erbij optelt koop je er een leuk paard voor wat wel gezond is.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:42

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ondertussen is TS al een tijdje stil. Ik ben dan ook benieuwd of TS al een beslissing genomen heeft en of zij deze met ons wilt delen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:13

Ik zou nooit een bevangen paard kopen (of gratis overnemen en tranportkosten betalen)... iedere keer dat dit dier te maken krijgt met stress (vervoer, inentingen, medicatie verhuizingen, voerwijzigingen etc) loop je risico dat hij wederom bevangen raakt... iedere keer dat zo een dier bevangen raakt is hij weer een stuk verder naar de knoppen... ik zou er niet aan beginnen... de kans op zeer hoge kosten en een hoop verdriet is zeer reëel... daarbij wat ga je doen als je om welke reden dan ook niet op de door jou bedachte stalling meer terecht zou kunnen? Zijn er alternatieven waarbij je dit dier goed kunt huisvesten of ben je afhankelijk van anderen?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:48

Ik heb een paard uit spanje gehaald voor 700 euro, dus 800 euro klinkt mij niet vreemd in de oren

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:08

ElCid schreef:
ivy_power89 schreef:
I

.

800 euro klinkt me te goedkoop in de oren; prijzen gaan ( naar wat ik zie en hoor) va. minimaal 1000,- + de rest ( transportpapieren etc.). Daarbij zal dit dus gaan om vervoer in een vrachtwagen met andere paarden en met een beetje pech rijdt zo'n wagen in een keer door ( soms doen ze 1 stop) en dan staat zo'n dier dus tussen de 24 en 48 uur op zijn benen...........Kans is er dat die al een zoolbreuk heeft als die aankomt! Eigenlijk zou je zo'n dier alleen, met speciaal vervoer, moeten laten vervoeren met chauffeurs die weten dat ze een ziek dier aan boord hebben maar dan mag je al op prijzen rekenen die een veelvoud zijn van 1000,-.

Voor de prijs van het transport koop je inderdaad niet makkelijk een paard ( al kan je er in Nederland echt zat ophalen van 20 met een probleem voor niks!). Maar als je de rest van de kosten die je gaat krijgen erbij optelt koop je er een leuk paard voor wat wel gezond is.

Die prijs klopt wel ongeveer hoor.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:20

Helaas heb ik ook ervaring gehad met een hb paard.
15,5 jaar lang stress,verdriet,wanhoop,angst,een bankrekening die sneller leeg ging als dat er bij kwam maar eerlijk is eerlijk het was mn maatje mn alles!
Wat ik met hem heb gehad zou ik zo weer over willen doen want ik mis hem nog elke dag maar bewust ervoor kiezen nee nooit.

(hij was 1,5 jaar toen hij de eerste keer bevangen raakte als jaarling die uit nood ivm vorst van de wei naar stal moest en de overgang van hooi fout ging en is helaas maar 17 geworden.)

Mn stalgenootje heeft een shetje die zelfs bevangen wordt als ze hengstig is en wij hebben ze in eigen beheer staan.
Hoe goed ze ook haar best doet om het zo te voorkomen toch blijft ze er gevoelig voor.
En ook zij heeft alleen maar stress van de hele situatie.
Dus nee mijn advies zou zijn begin er niet aan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:26

Ophalen! Zonder twijfel als je dit oudje een fijne tijd wil bezorgen.
Maar wat als hij over 6 maanden niet meer verder kan, ben jij dan bereid je verlies te nemen en hem te laten gaan? Zo ja? Ophalen en lekker laten genieten hier. Mogelijk wel met vervoer kijken wat er mogelijk ks, haal je hem in een keer op of maak ke tussenstops? Geef je pijnstilling tijdens vervoer?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:41

Tja, dat worden dure voeten zullen we maar zeggen.

Mijn pony is niet bevangen maar staat nu op ' nike air max ' ivm een onverklaarbare kreupelheid. Hij loopt inmiddels weer goed, maar de smid komt iedere 6 weken en dat kost me 145 euro per keer.

Met moeilijke voeten moet je gewoon niet op iets willen besparen, dus als jij je het kunt veroorloven dan moet je niet met natuurlijke bekappers gaan aanklooien. Iedereen die een vijl kan vasthouden kan zich natuurlijk bekapper noemen.

Dit is echt een kwestie van voordelige aanschaf maar duur onderhoud, wil je dat?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:13

Ik denk dat je de sprong moet wagen, dit paard laat je niet meer los. Zijn lot aan het eind van zijn leven gaat daar in Spanje niet fraai zijn ben ik bang... Dit is een 'reis' die je met hem gaat maken. Je gaat er heel veel van leren. Laat de foto's beoordelen door een DA hier. Dan weet je waar je nu staat. Investeer wel in een goede vervoerder. Hooi zal een dingetje blijven, bij een pensionstal ben je afhankelijk van een ander vwb de inkoop, en als je een paddock deelt met anderen willen die mogelijk wel rijk hooi. Dus informeer naar de mogelijkheden om je
eigen stukje te krijgen en evt je eigen hooi in te kopen. Tot slot, ga alsjeblieft naar een traditionele bekapper. Vraag rond wie er in je buurt goed bekend staat. Ik spreek uit ervaring. Mijn paard loopt op blote voeten, maar als mijn bekapper zou zeggen dat er beslag onder zou moeten dan is dat zo, en weet ik dat hij voor mijn paard het beste doet. Heel veel succes. Laat je wel weten wat je doet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:37

Je hebt het gevoel dat het dier het nu niet goed heeft, en wil hem bij je hebben.

Als dit "jouw" paard is in je hart, en je er altijd een rotgevoel aan over zal houden als je de gok niet waagt....je dan het gevoel hebt dat je hem in de steek laat en hij een slechte toekomst-prognose heeft.... en je geen betere oplossing daarvoor ziet.....dan is het het gewoon waard om het dier toch hier naartoe te halen, voor je eigen gemoedsrust :j

Als je zorgt voor een goede plek, een goede hoefsmid (laat bvb. de Van Nassaus eens de foto's beoordelen voordat je hem hier naartoe laat komen) en goed arm hooi, en het is realistisch dat je hem dat kan blijven bieden....waarom niet. Mocht het dan toch niet goed gaan dan kan je zelf op een humaan moment de stekker er uit trekken en heb je het gevoel dat je je best gedaan hebt en hoef je niet de rest van je leven met een rotgevoel rond te blijven lopen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:52

Stepheanie schreef:
Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden.

Ik heb niets toe te voegen aan de grote hoeveelheid adviezen en meningen, maar dit viel me op. Jij noemt dat verpieteren, maar dit lijkt mij een prima leven voor een paard. Paarden willen het liefst met soortgenoten staan. Denken dat het paard aandacht wil van mensen, en dan nog wel in de vorm van borstelen en bereden worden, is vermenselijken. Dus als dat de reden is: laat het paard lekker in zijn kudde.

Dat je verliefd bent geworden op dit paard, is heel wat anders. Dat herken ik maar al te goed en vind ik een prima reden. Mits tijd en geld.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:49

Ik vind het toch een beetje bijzonder dat mensen aan blijven geven dat als je "echt verliefd bent" of "omdat hij anders toch in je hoofd blijft zitten" etc. dat het dan maar een goed idee is om er voor te gaan.

Dit is toch geen toegevoegde waarde voor het paard zelf, zeker medisch gezien niet.
De juiste reden om het te doen zou altijd in het voordeel van het paard moeten zijn, niet omdat je zo verliefd bent. Daar heeft hij helemaal niks aan.

Waar hij wat aan heeft is een berg geld, nul verwachtingen voor jezelf, perfect afgestemd management + plek, goede DA en smid en dan nog heb ik twijfels of het wel echt beter is voor hem.

Succes met beslissen TS, ben benieuwd wat je gaat besluiten!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:51

Maar heeft hij er wat aan te staan waar hij nu staat?
Beteft bekapping iig niet.

En een berg geld weet je niet.
Die van mij alleen vaker een bekapbeurt.
Zorgen, ja dat krijg je wel gratis erbij.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:19

Ik heb geen ervaring met HB, wel met paarden die lang op transport moeten: zorg voor een goed, echt goed transportbedrijf TS. Dus geen mannetje in een gammele vrachtwagen die je paard voor een paar 100 hierheen rijd.
Gezonde paarden staan makkelijk op transport en komen daar ook vrijwel allemaal goed vanaf, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een paard dat zulke voeten heeft, graag even wat meer tussen stops heeft. Neem contact op, bel rond, en betaal desnoods wat meer dan 800.

Marcel Jordan en Gelissen zijn bijvoorbeeld goed en fijn. Die eerste heeft zelfs vaste lijndiensten rijden van Spanje naar hier.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:21

DuoPenotti schreef:
Maar heeft hij er wat aan te staan waar hij nu staat?
Beteft bekapping iig niet.

En een berg geld weet je niet.
Die van mij alleen vaker een bekapbeurt.
Zorgen, ja dat krijg je wel gratis erbij.

Voor zover ik kan lezen wat TS schrijft, staat hij nu in een kudde met zeer arm hooi en heeft hij nu geen tot weinig last van de HB. Hij wordt niet of weinig gepoets en bereden maar daar kan hij prima zonder natuurlijk, zeker zolang hij lekker met soortgenootjes buiten staat.

Ik vraag me af wat zwaar transport, enorme weers- en omgevingsverandering en veel rijker voedsel gaat doen met zijn HB, zijn foto's zijn al niet best, ik denk niet dat deze het red met alleen wat vaker bekappen.

Een berg geld weet je niet nee, maar die kans is wel groot.
En TS geeft aan dat de (hoge) kosten haar tegenhouden.

Als je het niet wilt of kunt betalen, vind ik het niet fair om een paard te kopen, laat staan een zorgenkindje.
Hoe ga je dat doen als je geld op is en je de hoefsmid, dierenarts, speciale voer niet meer kunt betalen. Is toch niet eerlijk naar het paard toe dat je hem toch gekocht hebt "want ik was zo verliefd"

Op iedere bankrekening zit een grens, dat begrijp ik, maar als je op voorhand al weet hoge kosten niet te kunnen dragen, vind ik dat je eerlijk moet zijn naar zowel jezelf als het paard en het niet doen.

Maar goed, dat is alleen maar mijn mening en TS kan uiteraard zelf anders beslissen.