Opeens vervelend onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:54

Ook ik ben het eens met Hanannas en Kinke. Er wordt zo gefocussed op die voorkant, zoals nog te vaak gebeurt, in welke discipline dan ook. Dus die lesgever is juist wél belangrijk, juist voor je (leuke!) paard.

Daarnaast kan niemand vanaf een filmpje of foto zien of je zadel nog goed past, ook Arthur niet. Daarvoor moet je gewoon in real life iemand |(met genoeg kennis!) mee laten kijken.
Rijstijl en een niet goed passend zadel kunnen allebei voor grote problemen zorgen dus neem dat zeker mee in je traject.

S_GUN

Re: Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 22:00

Goed. Ik neem alle info zeker mee!!!
Dankjewel hiervoor.

Kwil nog wel even benadrukken dat dit een momentopname is en dat dit zeker niet een les is die zich herhaalt.
Telkens werken we aan iets anders. Ik wil hier mijn lesgever niet in het slechte daglicht stellen. Snap je ;-)

Maar ik focus me nu even graag op zijn herstel en dan zal het daarna toch weer rustig opbouwen zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:21

een instructeur die zegt 'werk door met je hand' daar moet je sowieso bij wegblijven

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:27

S_GUN schreef:
Goed. Ik neem alle info zeker mee!!!
Dankjewel hiervoor.

Kwil nog wel even benadrukken dat dit een momentopname is en dat dit zeker niet een les is die zich herhaalt.
Telkens werken we aan iets anders. Ik wil hier mijn lesgever niet in het slechte daglicht stellen. Snap je ;-)

Maar ik focus me nu even graag op zijn herstel en dan zal het daarna toch weer rustig opbouwen zijn.

Het gaat er ook echt niet om om je trainer in slecht daglicht te stellen. Maar juist als je op het herstel wilt focussen is op de goede manier trainen ook ontzettend belangrijk. Ook om je paard daarna gezond en heel te houden.
Elke trainer geeft les met de beste bedoelingen, net als dat elke ruiter rijdt met de beste bedoelingen. Daar ben ik van overtuigd. Maar zoveel mensen blijven hangen in dat wat ze kennen qua trainingsmethodes, of hoe zeg je dat. En dat is jammer en niet altijd goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:29

Vind knap dat zadelpasser vanaf het rij filmje wat kan zien / vinden. Je ziet het amper. Voor mijn lijkt het zadel echt teveel voor de pony. En zou hem ook aan de longe actiever zetten. Valt nog net niet in slaap.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:33

Heb je destijds je zadel nieuw of 2e hands aangeschaft ts en is je zadel inmiddels ingereden?
Ik ben zelf westernruiter, ik snap waar jouw trainer naartoe wil en zijn methode is een veelgebruikte. Of het de juiste is, tja daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar, ook hier pak ik wel eens wat meer gewicht op mijn stang indien nodig, geen halszaak in dit verhaal.
Ik blijf op je zadel steken, al toont je filmpje erop beter. En op zijn bovenlijn. Wanneer heb je de afspraak met de osteopaat?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 22:39

Wildgirl schreef:
Heb je destijds je zadel nieuw of 2e hands aangeschaft ts en is je zadel inmiddels ingereden?
Ik ben zelf westernruiter, ik snap waar jouw trainer naartoe wil en zijn methode is een veelgebruikte. Of het de juiste is, tja daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar, ook hier pak ik wel eens wat meer gewicht op mijn stang indien nodig, geen halszaak in dit verhaal.
Ik blijf op je zadel steken, al toont je filmpje erop beter. En op zijn bovenlijn. Wanneer heb je de afspraak met de osteopaat?

Nieuw aangekocht.
7 maand op gereden
Ik rij op snaffle
Osteopaat afgebeld. Eerst dierenarts verder laten uitzoeken.
Daarna kan ze nog steeds komen indien nodig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:34

En dan echt 4/5x pw gereden of af en toe? Heb je de mogelijkheid naar Arthur toe te gaan met je paard?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 23:35

3 a 4 keer per week rijden.

Ik zou er in principe naar toe kunnen. Maar ik geef eerlijk toe dat voor het geld dat ik in het zadel, hoofdstel, pad en boots heb gestoken hij mijn kant mag afkomen.

Ik zou dan 2u heen en 2u terug onderweg zijn. Buiten de tijd dat ik daar ben.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:25

Je zou aan kunnen geven dat je het fijn vindt als het toch even zou komen kijken.
Wat betreft les ik vind dat anderen zich daar niet mee moeten bemoeien. En wat je verder met het zadel doet moet een ander zich ook niet mee bemoeien. Jij doet je best en moet op jouw gevoel afgaan en daar heeft een ander eigenlijk niet zoveel van te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:42

Daar ben ik het niet mee eens, goede training kan een paard maken of breken. Het is zeker belangrijk om de instructeur en manier van rijden onder de loep te leggen. En dat kan ook gewoon zonder de instructeur af te kraken. Deze zou als het goed is kritisch op zichzelf moeten zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:01

Goede training kan een paardxmaken of breken maar dit is een westerntrainer. Western heeft een andere opbouw en zal er voor Engelse ruiters altijd ongebruikelijk uitzien. Denk ook niet dat dit de plek is voor een bespreking van trainingsfilosofie.

@ts: ja Arthur zou naar jou moeten komen maar iets met agenda's en dus zal dat lang duren. Je paard zijn gezondheid is belangrijker dan hoe het hoort

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:38

troi schreef:
Goede training kan een paardxmaken of breken maar dit is een westerntrainer. Western heeft een andere opbouw en zal er voor Engelse ruiters altijd ongebruikelijk uitzien. Denk ook niet dat dit de plek is voor een bespreking van trainingsfilosofie.

Ik ben ook westernruiter, dit ziet er voor mij dus zeker niet ongebruikelijk uit, in het verleden reed ik ook wel zo (en dan heb ik het over het handen wijd en laag) maar ook in de western wordt nog te vaak geforceerd en gefocussed op de hoofdhouding/het laag lopen.
Een western (gereden) paard blijft ook gewoon een paard. Op zich is dit inderdaad niet de plek voor het bespreken van trainingsmethodes, maar het is nou eenmaal wel zo dat bepaalde manieren van training (en of dat nou dressuur, western of wat dan ook is) tot blessures kunnen leiden, of juist blessures kunnen voorkomen of helpen genezen.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 12:30

[/quote] maar het is nou eenmaal wel zo dat bepaalde manieren van training (en of dat nou dressuur, western of wat dan ook is) tot blessures kunnen leiden, of juist blessures kunnen voorkomen of helpen genezen.[/quote]

Om daar even op terug te komen;
Ik had al 3 weken geen les meer genomen door omstandigheden. Misschien heb ik wel iets verkeerd gedaan bij het rijden hier thuis in onze piste.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:03

S_GUN schreef:
Om daar even op terug te komen;
Ik had al 3 weken geen les meer genomen door omstandigheden. Misschien heb ik wel iets verkeerd gedaan bij het rijden hier thuis in onze piste.

Zo snel zal dat nou ook weer niet gebeuren hoor (alhoewel.....er zijn er die het voor elkaar krijgen :x ) Het is ook niet dat je paard door een keer iets verkeerd doen stuk gaat, het gaat meer om (langduriger) verkeerde belasting, door scheefheid (elk paard is van nature scheef in meer of mindere mate) en daardoor verkeerde belasting/ongelijke verdeling van het gewicht over z'n benen, etc. waardoor ze uiteindelijk problemen kunnen krijgen.
Maar goed, dat is wel heel erg afdwalen van je topic. Probeer niet te onzeker te zijn. Niemand is perfect, en een van de dingen die juist zo leuk is aan paarden is dat je nooit uitgeleerd bent.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:28

troi schreef:

@ts: ja Arthur zou naar jou moeten komen maar iets met agenda's en dus zal dat lang duren. Je paard zijn gezondheid is belangrijker dan hoe het hoort

Wat een rare aanname! Western kan eerlijk en vriendelijk gereden worden. En ziet er juist niet ongebruikelijk uit. Net zoals een terugwerkende hand en van voren naar achteren rijden in elke discipline dezelfde uitingsvorm laat zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:51

Ja dat dacht ik ook, de basis is in principe hetzelfde...paard van achter naar voor door het lijf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:09

Hannanas schreef:
troi schreef:

Wat een rare aanname! Western kan eerlijk en vriendelijk gereden worden. En ziet er juist niet ongebruikelijk uit. Net zoals een terugwerkende hand en van voren naar achteren rijden in elke discipline dezelfde uitingsvorm laat zien.

Er ongebruikelijk uitzien is toch niet tegengesteld aan eerlijk en vriendelijk?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 20:53

Hey iedereen,

ik heb mijn filmpje laten verwijderen...

Waarom?

Ik had een reactie van Arthur (Westernstore) gekregen via whatsap en deze hier op bokt geplaatst om jullie op de hoogte te houden wat hij van het zadel vond.
Daarop heb ik een filmpje van Jojo en mij onder het zadel geplaatst (dat Arthur heeft beoordeeld) om jullie ook een beeld te geven hoe mijn zadel ligt tijdens het rijden.
Het appje van Arthur werd verwijderd omdat het niet mocht. (Dat wist ik niet)

Er kwam daarna meer commentaar op mijn filmpje (rijtechnisch) dan op het 'probleem' van Jojo zelf.

Begrijp me niet verkeerd! Ik ga HEEL graag met alle info aan de slag. En ik dank jullie voor je eerlijkheid! Er zitten echt goede tips tussen!
Maar het werd verder vooral off-topic wat beoordeeld en dat wil ik liever niet. :o

Ik wil jullie gerust verder op de hoogte houden van bloeduitslagen etc...
Tot binnenkort!

Liefs

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:13

Ik begrijp het TS, maar vlak het rijtechnische deel in ieder geval niet uit in de zoektocht.

Kijk eerst maar wat er uit de second opinion komt, en dan kun je verder kijken. :-)

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 12:30

Zoals ik zei. Ik zeker alle tips mee. Ik sluit niks uit!

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 19:46

Net telefoon gehad van de DA.
Bloedwaarden waren perfect, tip-top in orde. Niks op aan te merken.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Lever, nieren, spieren, vit. E ... alles is goed.

Nu zaterdag met pijnstillers rijden en kijken wat hij daar op doet.
Daarna verder bekijken/onderzoek.

Groetjes.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:20

Ik heb twee paarden 14 dagen op pijnstilling gehad omdat de dierenarts niks kon vinden. Één paard staakte en de andere had erg veel spanning met opstappen, wegstappen en ik vond haar gedrag onder het zadel totaal niet passen bij haar karakter. Met pijnstilling was er geen enkele verandering in gedrag. We hadden daar uit kunnen concluderen dat het puur vervelend gedrag was. Eigenwijs als ik ben, heb ik ze na laten kijken in Heesch, door dhr van Toor (3 uur heen en 3 uur terug...). Beide paarden bleken afwijkingen in de hals te hebben wat druk op het ruggemerg veroorzaakte. Op de foto's die door mijn eigen dierenarts waren gemaakt was dit niet te zien. In Heesch hebben ze een veel uitgebreider klinisch onderzoek gedaan en naar aanleiding daarvan opnieuw foto's gemaakt , maar vanuit een andere hoek. Toen werden de problemen pas zichtbaar.
Veel sterkte met je paard, ik weet hoe vervelend dit is

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 16:50

Vandaag gaan rijden met pijnstillers.
Er was niks aan de hand. Heb gewoon gereden alsof er niks was. :?
Niet manklopen, geen stijfheid, zit niks vast. Soepel... noem maar op.

Volgens de lesgever zou het ook zijn gedrag kunnen zijn... en dat ik niet consequent zou zijn. Ergens een beetje testen met wat ik zou doen. Ik ben namelijk wel een watje als het op 'doorrijden' op aan komt :o geef ik eerlijk toe!

=> Nu... over het 'uittesten' van ruiter door het paard ... daar zijn verschillende meningen over. Dat week ik. Sommige zeggen dat paarden dit niet doen, sommige zeggen dat dit wel kan.

Wat nu verder?

1) Vandaag gaat hij dus van de pijnstillers af en rijden we in de loop van volgende week nogmaals om te kijken of zijn gedrag al dan niet hetzelfde blijft. En dan zien we dus of daar verschil op zit.

2) De DA komt nogmaals langs om het manklopen rechtsvoor (enkel op de harde op volte rechts!) te bekijken en uit te zoeken waar het juist in de voet /kogel /been zit.

3) Ik laat nog iemand anders dan Adje (Arthur) naar het zadel kijken. 2de opinie kan zéker geen kwaad!

Dit is dus zeker nog niet einde van het verhaal, maar we komen wel stapje bij stapje dichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:17

Apart dat hij het dan op pijnstillers dan ineens prima doet, dan 'test hij niet uit'? Hij loopt waarschijnlijk goed juist vanwege de pijnstilling.

Lesgevers die dit soort materie op het gedrag van het paard gooien, kunnen bij mij gelijk de laan weer uit. Dan heb je het wezen paard imo niet begrepen.