3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:47

Jeetje wat heftig! Heel erg veel sterkte. Ik zou ook aan een vergiftiging denken.

Nietsmar

Re: 3 paarden met koliek (fatale afloop). Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:53

Wat heftig TS, heel veel sterkte.

Heb je van de andere pony's al bloed laten nemen? Ik zou wel willen weten of hun leverwaarde ook verhoogd is.
Misschien hebben ze op de vorige stal wel (langere tijd) iets verkeerd gehad. En is nu door de stress van het verhuizen hun emmertje overgelopen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:56

Wat heftig, veel sterkte gewenst, hopelijk komt hij er door.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:57

Miran schreef:
Jeetje, wat heftig, denk je het goed voor elkaar te hebben…

Ik denk zelf ook als eerste aan rattengif of botulisme oid. Ik zou iig helemaal terug gaan naar het oude hooi of hooi helemaal ergens anders halen. Gebruik je nog stro of andere bodembedekking?
Zit er industrie in de buurt?

Voor nu zou ik eens contact opnemen met Den Hoek voor advies, evt mest naar hen opsturen. Een andere kijk geeft ms ook ander inzicht waar dit vandaan komt.

Rattenvergif zou helemaal andere symptomen geven dan koliek lijkt me, sinds rattenvergif extreem het bloed gaat verdunnen.

Maar dat er iets niet in de haak zit is inderdaad wel overduidelijk...

Hebben ze ook een bloedonderzoek gedaan op de shetlander die je meegegeven hebt met de GD?
Sterkte alvast TS

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:02

Wat een nachtmerrie.... mijn eerste gedachte was ook vergiftiging.... maar waardoor? Helaas kan ik je daar ook niet mee verder helpen... heel veel beterschap voor grayson, en ik hoop dat jullie er snel achter komen wat er aan de hand is.... en inderdaad dierenartsen gaan bellen en het verhaal uitleggen in de hoop dat iemand het herkenbaar vind en weet wat er aan de hand is...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:05

Ik vind dit meer een soort uitvalsverschijnselen, orgaanfuncties die stoppen dan de standaard koliekverschijnselen als ik het zo lees

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:05

Kan de zandkuur zijn gaan ‘klonten’ van binnen?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:06

Wat een vreselijk verdrietige en onzekere toestand. ;( Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt wat dit heeft kunnen veroorzaken/veroorzaakt. Ik duim voor je op een goede afloop voor Grayson. Heel erg veel sterkte gewenst met het verlies van je twee dierbare paarden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:07

Chesss schreef:
Heb je een nieuwe of een oude tuinslang waar je water mee geeft? Legionella dacht ik aan namelijk en anders idd botulisme. Al vraag ik me wel af of je dat in een autopsie niet tegen zou komen.

Legionella kan echt niet. Ten eerste is dat na een paar minuten uit je slang en ten tweede zit het in warm water.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:18

Zijn de paarden ziek geworden van één en de zelfde baal hooi of zijn er verschillende balen gevoerd?
Eten de paarden hetzelfde krachtvoer, extraatjes?
Ik zou het in de hoek van vergiftiging zoeken.
Sterkte in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 14-01-22 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 11:18

Ik ga straks op mijn gemak even bij lezen en op jullie reageren. Voor nu weer een update.

De dierenarts is zojuist weer geweest. Grayson gaat goed. Hartslag, darmen, slijmvliezen; alles is in orde. Ik zal bijna de vlag uithangen! Hij mag weer iets eten en nu rustig opbouwen. Voorlopig nog even met zijn vriend (mini shet zonder tanden, dus vreet toch geen hooi) in de schuilstal.

We hebben overleg gehad, ik heb alle punten uit het topic meegenomen en alles is uitgebreid besproken. Conclusie: het hooi uit Vinkeveen is perfect van kleur en lengte. Echter is het te stoffig en muf. Kan stof zijn, maar kan ook schimmel zijn. Hier gaan ze met een ‘simpel’ onderzoek van bijvoorbeeld Pavo niet achterkomen.
Het hooi uit het dorp is voor het mooie te lang en te arm ik voedingsstoffen. Wél is het goed hooi voor de spijsvertering en houdt het maag-darmkanaal goed in werking. Het beste scenario zal dus iets ertussenin zijn.
Het plan van aanpak nu is dat we het hooi uit Vinkeveen niet meer gaan voeren. Het hooi uit het dorp blijven ze eten met allemaal één of twee bakken FibreBeet per dag erbij voor de voeding. Onze paarden zijn natuurlijk ingesteld op mals, kort hooi en krijgen nu heel grof, stengelig hooi dus dat is best een verandering.

Het is niet verstandig om nu te wisselen van hooiboer. De paarden moeten van binnen eerst tot rust komen, anders veroorzaakt het alleen maar meer ellende. Volgend najaar kijken we of we iets kunnen vinden wat wel grof is, maar ook meer voeding bevat. Nu eerst op bovenstaande manier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:22

Dus nog niets wijzer, in elk hooi dat niet verpakt is zit schimmel, altijd. En wanneer dat giftig voor paarden zou zijn vielen er dagelijks slachtoffers.
Is er op je Shetlander alleen autopsie uitgevoerd of hebben ze ook een volledig toxicologisch bloedonderzoek gedaan?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 11:28

bigone schreef:
Dus nog niets wijzer, in elk hooi dat niet verpakt is zit schimmel, altijd. En wanneer dat giftig voor paarden zou zijn vielen er dagelijks slachtoffers.
Is er op je Shetlander alleen autopsie uitgevoerd of hebben ze ook een volledig toxicologisch bloedonderzoek gedaan?

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Er kan wel in elk hooi schimmel zitten, maar als er duidelijk wordt aangegeven dat het meer kwaad als goed doet, dan ben je in ieder geval dat al wijzer. Er is van Saar geen bloedonderzoek gedaan (wij dachten van wel) want dat was na die dagen al gestold.

Water kunnen we volgens de dierenartsen uitsluiten. Dan zouden wij ook het lootje gelegd moeten hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:30

Maar dat hooi was dan toch ook al stoffig op de oude locatie?
Dat stoffig niet gezond is ben ik het mee eens hoor. Maar daar hadden ze geen klachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:36

Danuah schreef:
bigone schreef:

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Er kan wel in elk hooi schimmel zitten, maar als er duidelijk wordt aangegeven dat het meer kwaad als goed doet, dan ben je in ieder geval dat al wijzer. Er is van Saar geen bloedonderzoek gedaan (wij dachten van wel) want dat was na die dagen al gestold.

Water kunnen we volgens de dierenartsen uitsluiten. Dan zouden wij ook het lootje gelegd moeten hebben.

Water had ik ook niet verwacht, maar je moet ergens beginnen.
Misschien is het een optie om alsnog van de derde bloed toxicologisch te laten onderzoeken. De twee kleintjes hebben het niet gered, de grote tot nu toe wel dus verwacht je toch een giftig iets, groot lichaam kan waarschijnlijk meer aan.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:43

We hebben het uiteraard gehad over nog meer bloedonderzoek (ook bij de drie kleintjes) maar omdat Grays er nu goed doorheen lijkt te komen en de kleintjes geen klachten hebben is bloedonderzoek ingewikkeld. Want van welke kant ga je dat dan aanvliegen? Wat ga je onderzoeken bij geen klachten? Je kan geen rijtje van A t/m Z afwerken als je niet weet waar je naar zoekt.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:47

DuoPenotti schreef:
Maar dat hooi was dan toch ook al stoffig op de oude locatie?
Dat stoffig niet gezond is ben ik het mee eens hoor. Maar daar hadden ze geen klachten.

Het kan zijn dat de - eventuele - schimmels in het ‘oude’ hooi toxines uitscheiden. Toxines gaan stapelen en kunnen uiteindelijk klachten gaan geven. Dit zou dus de verhoogde leverwaardes kunnen verklaren.
Is Saar en Reuz ook verhoogde waardes hadden, daar komen we niet meer achter. Lever van Saar was in ieder geval niet afwijkend van grootte/vorm. Saar had wel een ijzerstapeling. Die heeft Grays weer niet.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:48

Is het hooi gecontroleerd?
Esdoorn is gedroogd ook giftig. En zo zullen wel meer planten giftig zijn gedroogd.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:00

Is de mest ook getest? Wie weet is daar wat in te vinden aan stoffen die er niet horen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:04

Die grond die gekeerd is, kan daar iets inzitten? Oude vervuiling?
Is het gebied overstroomd dit jaar?

Fijn dat grayson wat beter is. Ik blijf voor je duimen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:10

Ik vind het tricky, de symptomen doen denken aan vergiftiging die is begonnen op de nieuwe locatie. Alles hetzelfde houden van het nieuwe en dan het oude weglaten zou ik zelf erg spannend vinden.
De anderen kan je uiteraard laten checken op de waardes die bij de Tinker afweken, het is niet dat je daar helemaal geen aanknooppunt hebt.

Normaal sta ik er ook best rustig in, maar met 50% van de kudde ziek en 33% overleden zou ik eigenlijk meer duidelijkheid willen hebben dan advies op basis van uiterlijk van hooi en 'rust bieden'. Second opinion bij een grote kliniek misschien?

Vervuiling in de grond die door het keren bloot ligt zou ik ook het onderzoeken waard vinden.

Ik hoop dat het snel opgelost is en dat jullie van de nieuwe plek kunnen gaan genieten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:28

Ik probeer ook nog steeds mee te denken, misschien is het onwaarschijnlijk, maar er zijn al zoveel dingen uitgesloten.. kan het te maken hebben met de zandkuur die je hebt gegeven?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:41

Fijn dat hij beter lijkt. De kleintjes hebben het niet gered. De grotere wel en je niet hooi eter heeft nergens last van?

Dan zou je zeggen het moet in het eten zitten.

Heb je je bijvoeding (uit zakken neem ik aan) hier gekocht of meegenomen vanuit je oude huis? Krijgt de tandenloze dit ook of krijgt hij een compleet ander voer?

Ik zou toch bij al je dieren bloed afnemen, leverwaardes, koper gehalte, ontstekingswaarden, bloedgehalte, vitamines echt heel uitgebreid laten nakijken.

Muf hooi is geen goed eten, is er bij meenemen iets met dat hooi gebeurd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:45

in je vorige huis dronken ze slootwater?
sorry als je het wel genoemd hebt,maar is dat water getest?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:09

ellepel schreef:
in je vorige huis dronken ze slootwater?
sorry als je het wel genoemd hebt,maar is dat water getest?

Water van de Vinkeveense Plassen. Door ons niet getest maar schijnt een van de betere wateren te zijn.