Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Danique_G schreef:Nikass schreef:Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put![]()
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.
Nee want een paard heeft geen besef van het concept “kostenplaatje”. Als mijn paard nu koliek krijgt en de da zeg: de operatie heeft een goede slagingskans of je kunt haar inslapen. Dan is het nog steeds diervriendelijk als ik inslapen kies. Een dier kan niet denken, inslapen is net zo goed denken aan het welzijn. Pas als je niets doet dan pas ben je niet goed bezig. De invulling die wij geven aan het welzijn voorop zetten en het kostenplaatje op de tweede plaats is iets wat wij zelf hebben bedacht met ons bewustzijn. We zijn minder rationeel dan we denken en dat verantwoorden we door te zeggen dat het kostenplaatje er niet toe doet.
Hier moet ik wel toegeven dat ik een hierboven beschreven voorbeeld zou ik opereren. Ook al is de kans op slagen 50/50. Ook ik ben niet rationeel.
Succes met de keuze TS
Danique_G schreef:Nikass schreef:Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put![]()
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.
Nee want een paard heeft geen besef van het concept “kostenplaatje”. Als mijn paard nu koliek krijgt en de da zeg: de operatie heeft een goede slagingskans of je kunt haar inslapen. Dan is het nog steeds diervriendelijk als ik inslapen kies. Een dier kan niet denken, inslapen is net zo goed denken aan het welzijn. Pas als je niets doet dan pas ben je niet goed bezig. De invulling die wij geven aan het welzijn voorop zetten en het kostenplaatje op de tweede plaats is iets wat wij zelf hebben bedacht met ons bewustzijn. We zijn minder rationeel dan we denken en dat verantwoorden we door te zeggen dat het kostenplaatje er niet toe doet.
Hier moet ik wel toegeven dat ik een hierboven beschreven voorbeeld zou ik opereren. Ook al is de kans op slagen 50/50. Ook ik ben niet rationeel.
Succes met de keuze TS
Gini schreef:In dit geval gaat het om een paard zonder duidelijke diagnose en dus zeker geen duidelijke behandelingsopties. Om in die fase te adviseren om het paard maar te laten inslapen omdat het allemaal zo duur is, doet me peinzen "houden we dan echt zo weinig van onze paarden?"
Nikass schreef:Danique_G schreef:
Succes met de keuze TS
Dat ben ik niet met je eens.
JIJ (in algemene zin) kan toch denken? En JIJ bent verantwoordelijk. Dus kan je niet afdoen met "ach het paard weet het toch niet" (iets wat je overigens ook maar zelf invult)
Ik zeg niet dat inslapen niet soms de beste keuze kan zijn. Dat kan zeker wel. Maar niet als dat enkel op basis van het financiële plaatje is.
Als dat de énige optie is omdat er niet meer geld ís, is het nog altijd een verdrietig gevolg van een onmachtige situatie, en geen weloverwogen eerlijke keuze.
Ieder leven is uniek, verdient respect en een eerlijke kans.
Nikass schreef:Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.
Citaat:Want we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.
Janneke2 schreef:Citaat:Want we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.
Ik ga heel even compleet off topic.
Ik denk (... jawel) dat dieren wel degelijk besef van leven en dood hebben, al zullen ze er minder rationeel over denken dan wij.
(De meeste mensen leven überhaupt alsof ze nooit dood zullen gaan.)
En ik vergelijk vaak de toestand van mijn dier met een paard in de 'vrije' natuur.
(Aanhalingstekens, omdat het dier in de vrije natuur echt niet vrij is om te doen en te laten wat het dier wil, want er zijn wolven, periodes met moeilijk weer, etc.)
Als een dier in de vrije natuur wolvenlunch zou worden, of de hitte / droogte/ kou niet aankan, vind ik inslapen te rechtvaardigen.
ruitje schreef:@Ninx Weet jij wat de achtergrond/opleidingen van Remko Sikkel is? Ik vind een interview over dat hij hoefverzorger is en een boek heeft geschreven maar wil graag weten waar hij zijn mening/kennis op baseert.
Danique_G schreef:Nikass schreef:Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.
Je mist compleet de essentie. Zie eerste bericht. Je zei dat het kostenplaatje geen prioriteit is als het gaat in het nemen van je verantwoordelijkheid.
Nee. Dit is het gevoel wat wij hebben, een mens gemaakt concept. Dit gaat het bewustzijn van paard te boven. Dit is iets wat wij onszelf voorhouden om aan het einde van het liedje te kunnen verantwoorden waarom we er uiteindelijk een spuit induwen, grof gezegd. Wat we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.
Zeg niet dat het voor TS zo is.
Wil ik nog aan toevoegen dat ik het wel heel Nobel vind. Het is niet dat ik er op neerkijk.
Gini schreef:Maar in dit topic gaat het toch niet over doorgaan en doorgaan? Dit gaat over een paard met een halve diagnose waar dan maar wat verschillende hoefijzertjes onder geprobeerd zijn.
Het financiële argument vind ik ook altijd zo hartverscheurend. Zo lang het paard het zadel verdraagt, speelt geld geen rol. Het moment dat het paard een leuk leven kan hebben, maar niet als rijdier, dan ontdoen we ons van het dier met koude termen als 'bodemloze geldput'. Ik hoop dat de meeste mensen die hier inslapen adviseren alsnog hun paard iets meer gunnen in real life.
tita schreef:Moet je dan doorgaan en doorgaan zodat paard kan leven maar niet meer geschikt is voor doel mens?
Klinkt zo mooi vervoerd pensioen…..maar zijn er verdomd weinig die dat ook echt doen en kunnen betalen
En wat ook zo doelloos term is……. Pijnvrij.
Pijnvrij is niet te meten….ik heb ontzettend pijn in mijn ribben en borstbeen altijd aanwezig maar niemand zie dat en merk dat maar is er wel.
Maar om ontopic te blijven als de TS geld over heeft en nog snel een SO wilt is dat natuurlijk mogelijk daarna kan ze altijd nog door naar holistisch, revalidatie, alternatieve circuit haar paard, haar geld wij kunnen niet beslissen voor haar
Klinieken zijn al genoeg genoemd