Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:53

Nogmaals, een kapot straalbeen is best een duidelijke diagnose, het is namelijk prima aannemelijk dat dat de oorzaak is van de kreupelheid. Immers, het is beschadigd weefsel in een belangrijk gebied van de bewegende voet.

Er zijn gevallen waar de prognose wat verbetert met het juiste management, eigenlijk is dit best vaak het geval (denk aan training, beslag/bekapwerk, supplementen, stalmanagement) maar ook wisselend van duur en kwaliteit. Dit is inherent aan deze 'aandoening', vooral ook omdat HKO een verzamelnaam is geworden voor problemen in het hoefkatrolgebied.
Er zijn zelfs gevallen waar het paard 'geen pas' kreupelt vanwege dat kapotte straalbeen, maar vanwege iets totáál anders. Die kans - dat je het 'geluk' hebt met een hele andere en goed behandelbare oorzaak te maken hebt - is niet heel groot.

Vergeet ook niet dat dit paard al een jaar geprobeerd wordt te helpen met zijn probleem. Er zijn vast nog tig andere behandelingen mogelijk, en klinieken lichten met liefde je hele paard nog eens door. Misschien tref je het en heeft ie 'gewoon' rugpijn ofzo... De beslissing om verder te zoeken of te dokteren is echt persoonlijk, maar niemand is verplicht aan zijn paard om hem in leven te laten omwille van een medische speurtocht. Je kan een paard immers ook ongestraft gezond naar de slager brengen omdat je graag biefstukjes ervan wil eten. De rest is emotie, ethiek en persoonlijke mening.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:54

Ik vind kostenplaatje wel belangrijk, ik moet ook leven ik ga niet in de schulden om voor paard te zorgen.
Realistisch zijn is ook belangrijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:30

Danique_G schreef:
Nikass schreef:
Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put :D
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.

Nee want een paard heeft geen besef van het concept “kostenplaatje”. Als mijn paard nu koliek krijgt en de da zeg: de operatie heeft een goede slagingskans of je kunt haar inslapen. Dan is het nog steeds diervriendelijk als ik inslapen kies. Een dier kan niet denken, inslapen is net zo goed denken aan het welzijn. Pas als je niets doet dan pas ben je niet goed bezig. De invulling die wij geven aan het welzijn voorop zetten en het kostenplaatje op de tweede plaats is iets wat wij zelf hebben bedacht met ons bewustzijn. We zijn minder rationeel dan we denken en dat verantwoorden we door te zeggen dat het kostenplaatje er niet toe doet.

Hier moet ik wel toegeven dat ik een hierboven beschreven voorbeeld zou ik opereren. Ook al is de kans op slagen 50/50. Ook ik ben niet rationeel.

Succes met de keuze TS

Dit ben ik niet helemaal met je eens....
Er spelen meer zaken denk ik: hoeveel waarde ken je toe aan het leven van een dier? Dat verschilt van mens tot mens.
Je zegt dat een dier niet kan denken, maar een dier beschikt wel degelijk over een zeer groot en sterk ontwikkeld bewustzijn dat zich via veel meer wegen dan alleen cognitieve paden beweegt.
Een dier weet uiteraard uitstekend dat het ingeslapen of geslacht wordt.

Dan is er nog verantwoordelijkheid: het gros van de blessures is veroorzaakt door onkunde van eigenaren. Helemaal klote, en ik heb ook fouten gemaakt met gevolgen. Maar onderdeel van het daarvan leren, is ook kijken wat er nog binnen je macht ligt om een slechte situatie te verbeteren.
Ik heb best een hoop informatie gedeeld en ik hoop dat ts daar nog eens in duikt... dat kost niets maar kan veel opleveren. En wanneer het niets oplevert, en het dier chronische pijn houdt, dan kun je jezelf in de spiegel aankijken en zeggen dat je alles hebt geprobeerd.

En daarmee bedoel ik dus niet kliniek na kliniek aflopen tegen duizenden euro's, maar dat is wel duidelijk geworden uit de voorgaande informatie die ik deelde (die helaas niet altijd gelezen wordt).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:49

Danique_G schreef:
Nikass schreef:
Paarden houden is imo sowieso al een bodemloze put :D
Maar als je de verantwoordelijkheid neemt voor een dier, ben je het imo moreel aan hem/haar verplicht om altijd het belang en welzijn van het dier voorop te stellen, en niet zozeer het kostenplaatje.

Nee want een paard heeft geen besef van het concept “kostenplaatje”. Als mijn paard nu koliek krijgt en de da zeg: de operatie heeft een goede slagingskans of je kunt haar inslapen. Dan is het nog steeds diervriendelijk als ik inslapen kies. Een dier kan niet denken, inslapen is net zo goed denken aan het welzijn. Pas als je niets doet dan pas ben je niet goed bezig. De invulling die wij geven aan het welzijn voorop zetten en het kostenplaatje op de tweede plaats is iets wat wij zelf hebben bedacht met ons bewustzijn. We zijn minder rationeel dan we denken en dat verantwoorden we door te zeggen dat het kostenplaatje er niet toe doet.

Hier moet ik wel toegeven dat ik een hierboven beschreven voorbeeld zou ik opereren. Ook al is de kans op slagen 50/50. Ook ik ben niet rationeel.

Succes met de keuze TS

Dat ben ik niet met je eens.
JIJ (in algemene zin) kan toch denken? En JIJ bent verantwoordelijk. Dus kan je niet afdoen met "ach het paard weet het toch niet" (iets wat je overigens ook maar zelf invult)
Ik zeg niet dat inslapen niet soms de beste keuze kan zijn. Dat kan zeker wel. Maar niet als dat enkel op basis van het financiële plaatje is.
Als dat de énige optie is omdat er niet meer geld ís, is het nog altijd een verdrietig gevolg van een onmachtige situatie, en geen weloverwogen eerlijke keuze.
Ieder leven is uniek, verdient respect en een eerlijke kans.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:59

Gini schreef:
In dit geval gaat het om een paard zonder duidelijke diagnose en dus zeker geen duidelijke behandelingsopties. Om in die fase te adviseren om het paard maar te laten inslapen omdat het allemaal zo duur is, doet me peinzen "houden we dan echt zo weinig van onze paarden?"

Kelly-Ann: ethiek is niet onbelangrijk als je enige waarde hecht aan beschaving.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:30

@Ninx Weet jij wat de achtergrond/opleidingen van Remko Sikkel is? Ik vind een interview over dat hij hoefverzorger is en een boek heeft geschreven maar wil graag weten waar hij zijn mening/kennis op baseert.
Laatst bijgewerkt door ruitje op 25-12-21 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:32

Nikass schreef:
Danique_G schreef:

Succes met de keuze TS

Dat ben ik niet met je eens.
JIJ (in algemene zin) kan toch denken? En JIJ bent verantwoordelijk. Dus kan je niet afdoen met "ach het paard weet het toch niet" (iets wat je overigens ook maar zelf invult)
Ik zeg niet dat inslapen niet soms de beste keuze kan zijn. Dat kan zeker wel. Maar niet als dat enkel op basis van het financiële plaatje is.
Als dat de énige optie is omdat er niet meer geld ís, is het nog altijd een verdrietig gevolg van een onmachtige situatie, en geen weloverwogen eerlijke keuze.
Ieder leven is uniek, verdient respect en een eerlijke kans.

Klopt, wij kunnen denken. Dus onze ethiek exploreren naar een paard is per definitie kansloos. Een paard denkt niet na over dood. Dat kunnen ze niet. Het feit dat je zo beredeneerd zegt al genoeg over hoe irrationeel het is. En dat is geen schande.
Maar nu inslapen is dat ook niet. Je zet hoe dan ook je paard op 1 als je gaat inslapen wanneer een paard chronische ongemak ervaart of als het ernstig ziek wordt plots.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:41

Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:44

Ik zou pas aan inslapen denken als ik weet wat het probleem is.
Mijn haflinger was onregelmatig na gedoe in de kudde. Vermoeden was rug, bekken of si. Pas na 2x rust, weer oppakken en weer kreupel naar de kliniek geweest. Daar onder andere de scan gehad van Anne Brunott. Daar kwam wel kreupelheid rechtsachter uit, maar werd het probleemgebied niet duidelijk met uitverdoven. Dus doorgestuurd naar de Lingehoeve, diverse echo’s gehad (knie, tussenpees, si gewricht) en nog steeds geen probleemgebied gevonden.
Pas na de scintigrafie bleek het het spronggewricht te zijn en toen konden er gericht röntgenfoto’s gemaakt worden om te zien dat het bot beschadigd was, waarschijnlijk door een trap. Het spronggewricht is nóóit eerder ter sprake gekomen.

Ik heb geen moment aan inslapen gedacht tot de diagnose. Gekozen voor vervroegd pensioen zolang dat paardwaardig is. Maar dat had ook inslapen kunnen zijn, als dat het advies was geweest. Dat kan alleen gegeven worden als het probleem helder is. En met deze niet sluitende diagnose van paard van TS zou ik ook aan een second opinion denken. Is daar geen geld voor (wat ik ook goed begrijp), zou ik het ook nog wel aandurven om dit paard een jaar op de wei te zetten, al dan niet de eerste weken met wat pijnstilling om te leren ontspannen en eventueel een osteopaat om wat lichamelijke disbalans weer in balans te brengen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:47

Nikass schreef:
Of een paard wel of niet nadenkt ontslaat een mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Heeft niets met irrationeel te maken, meer met de mate van beschaving.

Je mist compleet de essentie. Zie eerste bericht. Je zei dat het kostenplaatje geen prioriteit is als het gaat in het nemen van je verantwoordelijkheid.
Nee. Dit is het gevoel wat wij hebben, een mens gemaakt concept. Dit gaat het bewustzijn van paard te boven. Dit is iets wat wij onszelf voorhouden om aan het einde van het liedje te kunnen verantwoorden waarom we er uiteindelijk een spuit induwen, grof gezegd. Wat we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.

Zeg niet dat het voor TS zo is.

Wil ik nog aan toevoegen dat ik het wel heel Nobel vind. Het is niet dat ik er op neerkijk.

littleroosie

Re: Chronisch kreuepl - welke kliniek adviseert bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:49

Holistisch arts Diewertje de Boer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:12

Ben je zeker dat het probleem zich situeert in de hoeven?

Wil je een second opinion, zou ik Frans van Toor of Eric Bergman van het SMDC aanraden.

Ik hoop dat er een oplossing voor je paard uit de bus komt !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:21

Citaat:
Want we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.

Ik ga heel even compleet off topic.

Ik denk (... jawel) dat dieren wel degelijk besef van leven en dood hebben, al zullen ze er minder rationeel over denken dan wij.
(De meeste mensen leven überhaupt alsof ze nooit dood zullen gaan.)

En ik vergelijk vaak de toestand van mijn dier met een paard in de 'vrije' natuur.
(Aanhalingstekens, omdat het dier in de vrije natuur echt niet vrij is om te doen en te laten wat het dier wil, want er zijn wolven, periodes met moeilijk weer, etc.)
Als een dier in de vrije natuur wolvenlunch zou worden, of de hitte / droogte/ kou niet aankan, vind ik inslapen te rechtvaardigen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Want we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.

Ik ga heel even compleet off topic.

Ik denk (... jawel) dat dieren wel degelijk besef van leven en dood hebben, al zullen ze er minder rationeel over denken dan wij.
(De meeste mensen leven überhaupt alsof ze nooit dood zullen gaan.)

En ik vergelijk vaak de toestand van mijn dier met een paard in de 'vrije' natuur.
(Aanhalingstekens, omdat het dier in de vrije natuur echt niet vrij is om te doen en te laten wat het dier wil, want er zijn wolven, periodes met moeilijk weer, etc.)
Als een dier in de vrije natuur wolvenlunch zou worden, of de hitte / droogte/ kou niet aankan, vind ik inslapen te rechtvaardigen.

Je hebt gelijk. Maar denk dat wat ik bedoel is: geen besef hebben van leven en dood gaan. Ze denken niet: ah poedersuiker ik ga morgen dood. Ze voelen primaire emoties en instincten in het nu.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:17

ruitje schreef:
@Ninx Weet jij wat de achtergrond/opleidingen van Remko Sikkel is? Ik vind een interview over dat hij hoefverzorger is en een boek heeft geschreven maar wil graag weten waar hij zijn mening/kennis op baseert.

Natuurlijk, buiten het feit dat hij zelf ontelbaar veel paarden die opgegeven waren heeft gerevalideerd en over veel anekdotische informatie beschikt en internationaal veel onderzoek heeft gedaan.
Zijn de boeken vooral ook een enorme schat aan wetenschappelijke kennis. Hij volgt alle relevante onderzoeken en naslagwerken op de voet, deze maken dus ook deel uit van zijn boeken.
Er zijn veel kundige smeden en hoefverzorgers, maar zijn kennis is denk ik toch wel tamelijk uniek.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 26-12-21 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:36

Danique_G schreef:
Nikass schreef:

Je mist compleet de essentie. Zie eerste bericht. Je zei dat het kostenplaatje geen prioriteit is als het gaat in het nemen van je verantwoordelijkheid.
Nee. Dit is het gevoel wat wij hebben, een mens gemaakt concept. Dit gaat het bewustzijn van paard te boven. Dit is iets wat wij onszelf voorhouden om aan het einde van het liedje te kunnen verantwoorden waarom we er uiteindelijk een spuit induwen, grof gezegd. Wat we houden heel veel van onze dieren. Dat is prachtig. Maar vergeet niet de realiteit. Je kunt net zo goed in sommige gevallen een dier inslapen, als er potentieel nog opties zijn. Elke casus is uniek natuurlijk. Maar een dier heeft geen besef van leven en dood. Dat is waar het mij omgaat. We pretenderen dat verantwoordelijkheid nemen betekent dat we tot het uiterste gaatje gaan is. Terwijl vaak, men realiteit niet onder ogen durft te komen. Stop met vermenselijken van dieren.

Zeg niet dat het voor TS zo is.

Wil ik nog aan toevoegen dat ik het wel heel Nobel vind. Het is niet dat ik er op neerkijk.

Ik denk dat jij de essentie mist. Wij zijn het gewoon niet eens, en gaan dat ook niet worden. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:45

Prachtige comeback :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:35

Moet je dan doorgaan en doorgaan zodat paard kan leven maar niet meer geschikt is voor doel mens?
Klinkt zo mooi vervoerd pensioen…..maar zijn er verdomd weinig die dat ook echt doen en kunnen betalen

En wat ook zo doelloos term is……. Pijnvrij.
Pijnvrij is niet te meten….ik heb ontzettend pijn in mijn ribben en borstbeen altijd aanwezig maar niemand zie dat en merk dat maar is er wel.

Maar om ontopic te blijven als de TS geld over heeft en nog snel een SO wilt is dat natuurlijk mogelijk daarna kan ze altijd nog door naar holistisch, revalidatie, alternatieve circuit haar paard, haar geld wij kunnen niet beslissen voor haar
Klinieken zijn al genoeg genoemd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:47

Maar in dit topic gaat het toch niet over doorgaan en doorgaan? Dit gaat over een paard met een halve diagnose waar dan maar wat verschillende hoefijzertjes onder geprobeerd zijn.

Het financiële argument vind ik ook altijd zo hartverscheurend. Zo lang het paard het zadel verdraagt, speelt geld geen rol. Het moment dat het paard een leuk leven kan hebben, maar niet als rijdier, dan ontdoen we ons van het dier met koude termen als 'bodemloze geldput'. Ik hoop dat de meeste mensen die hier inslapen adviseren alsnog hun paard iets meer gunnen in real life.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:53

Straal een 3-4 is voor mij wel duidelijk dan is het begin van einde
Voor mij een duidelijke diagnose

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:54

Gini schreef:
Maar in dit topic gaat het toch niet over doorgaan en doorgaan? Dit gaat over een paard met een halve diagnose waar dan maar wat verschillende hoefijzertjes onder geprobeerd zijn.

Het financiële argument vind ik ook altijd zo hartverscheurend. Zo lang het paard het zadel verdraagt, speelt geld geen rol. Het moment dat het paard een leuk leven kan hebben, maar niet als rijdier, dan ontdoen we ons van het dier met koude termen als 'bodemloze geldput'. Ik hoop dat de meeste mensen die hier inslapen adviseren alsnog hun paard iets meer gunnen in real life.

Dit dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:55

tita schreef:
Moet je dan doorgaan en doorgaan zodat paard kan leven maar niet meer geschikt is voor doel mens?
Klinkt zo mooi vervoerd pensioen…..maar zijn er verdomd weinig die dat ook echt doen en kunnen betalen

En wat ook zo doelloos term is……. Pijnvrij.
Pijnvrij is niet te meten….ik heb ontzettend pijn in mijn ribben en borstbeen altijd aanwezig maar niemand zie dat en merk dat maar is er wel.

Maar om ontopic te blijven als de TS geld over heeft en nog snel een SO wilt is dat natuurlijk mogelijk daarna kan ze altijd nog door naar holistisch, revalidatie, alternatieve circuit haar paard, haar geld wij kunnen niet beslissen voor haar
Klinieken zijn al genoeg genoemd

Voor "doel mens"..voor doel van de egoistische mens die het paard enkel als product ziet kennelijk? Want als je een band hebt met een dier dan wil je er goed voor zorgen, ook als deze niet meer aan het doel kan voldoen maar nog wel een fijn paardwaardig leven kan leiden.

En pijnvrij..? ik leef ook altijd met pijn, als ik een paard was hadden ze me allang in laten slapen. Terwijl er met de pijn nog best te leven is en zo is het bij veel paarden ook.

Eerlijk, ik zie veel meer mensen die veel te snel hun dier in laten slapen en dan maar de volgende kopen en dan gaat het zo maar door en ik zelf heb echt zo'n hekel aan deze mentaliteit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:56

tita schreef:
Straal een 3-4 is voor mij wel duidelijk dan is het begin van einde
Voor mij een duidelijke diagnose

Zijn er genoeg die hier klinisch prima mee lopen en zelfs nog in de sport presteren. Het feit dat hij met uitverdoven nog steeds niet goed loopt zegt mij dat dit niet het probleem is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:58

Dus jij laat je dier bewust met pijn lopen omdat je zelf ook pijn hebt :roll: Over vermenselijking gesproken.Ik vind dat op geen enkele manier goed te praten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:00

Ik schaal mezelf niet onder de mensen die snel hun dier laten inslapen heb er nog maar 2 eigen paarden gehad in 30 jaar

Maar paard is wel een gebruiksvoorwerp ik heb een paard wel om mee te fröbelen is nu anders met kleine kindjes dus dan accepteer je sneller dat je minder rijdt maar als ik nu mijn paard alleen maar als weide decoratie zou hebben is het wel een dure hobby …… dan cijfer je jezelf weg
Veel werken voor niet meer je doel…ik vind rijden namelijk wel heel leuk maar niet op,paard met pijn