Paniek op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:28

Begin eens met je paard er 3 x per dag een aantal uur uit te halen. Schakel personeel in, schakel iemand anders in. Doe iets. Nu ben je alleen aan het afwachten en daar wordt niemand beter van. Moeder niet, kind niet, paard niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:30

DuoPenotti schreef:
Beste TS
Uitgescholden worden via pb als mafkees en Mongool vind ik net niet helemaal fijn _O-

Maar het is duidelijk dat je dus weet dat je verkeerd bezig bent, anders reageer je niet zo groot.
Dus ik zou zeggen, doe er wat mee, je paard zal je dankbaar zijn.

Mag ik je wel mafkees en Mongool noemen hier En plein public? O:)

TS en moeder:
hoe vaak en hoe lang gaan jullie nu naar dit paard? Is dat elke dag?
In welke regio staan jullie? Wellicht dat iemand hier een goede optie voor jullie heeft (zou niet de eerste keer zijn).
Kun je evt een bijrijder / verzorger erbij nemen, zodat het paard meer de box uitkomt?
Is meer betalen en dus meer privileges op stal een optie (als in: biedt de stal dit aan?)
Het paard geeft aan zich niet fijn te voelen zoveel in de box. Kennelijk wisselt het management (op basis van het weer) nogal eens. Er zijn paarden die daar heel gevoelig op kunnen reageren.

En voor diegene die zei dat dit 15-20 jaar geleden heel normaal was, dus... Het is nog niet eens zo gek lang geleden dat het normaal was dat "een zwarte" maar te luisteren had en indien niet, de zweep erover. Of dat vrouwen geen stemrecht hadden. Dat dat allemaal inmiddels een stuk fatsoenlijker is geregeld, wil nog niet zeggen dat je nu je eigen "slaaf" als een slaaf mag behandelen of dat je hier in Nl als vrouw maar monddood gemaakt mag worden, omdat het nog maar zo kort geleden is, dat alles anders was.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:36

Ik zit trouwens ook midden in de randstad, mijn pony heb ik ondertussen bijna 13 jaar, die heeft geen dag korter dan 6 uur buiten gestaan. Daartegenover heb ik nooit een dag op een stal met binnenbak gestaan, maar ik ben maar een paar uur op een stal, mijn pony altijd.

Schijnbaar is dit paard niet geschikt voor deze stal.
Dan heb je 2 opties, andere stal of paard weg. Geen hoge wiskunde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:37

Haha Rocamor, jij wel :D

Nou ja als iemand dat me hier noemt is dat niet netjes, maar in ieder geval niet stiekem achterbaks dat een ander het niet kan lezen omdat je weet dat je fout bezig bent.

Ik denk dus wel dat ts goed weet wat ze doet niet eerlijk is naar het paard toe en daarom zo groot reageert.
Op zich is dat dan wel fijn want misschien gaat ze dan samen met moeder toch een oplosing zoeken die voor het paard beter is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:38

Die oplossing komt vanzelf. Dit gaat te gevaarlijk worden, kind wil straks het paard niet meer verzorgen. Ik heb dit soort situaties vaker gezien, lost zich vanzelf op. Linksom of rechtsom.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:38

DuoPenotti schreef:

Mafkees! :D

Maar ik ben het er wel mee eens.

Er moet gewoon een oplossing komen en liefst natuurlijk eentje waar het paard wat aan heeft maar ook fijn voor de eigenaar. Waarbij de eigenaar ondergeschikt is in mijn ogen.

Dus zoek naar oplossingen,
- zoek een stal waar het dier wel paard mag zijn. Er zit nog een groot grijs gebied tussen 24/7 buiten en 23.5/7 met de kont in een afgesloten hok.
- kan beest niet naar buiten op de paddock en er is voorlopig geen optie om te verhuizen: zorg dat ie minimaal (!) 3-4 keer zijn hok uitkomt. Wandelen, fietsen, grazen aan de hand in de berm, toch spelen met maatjes op een paddock,
- Kun je er zelf niet 3-4 keer per dag naartoe, zorg dat je hulp krijgt. Een bijrijder, een verzorger, wellicht binnne-buiten-zet service.

Denk! Doe!
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 26-05-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:39

Rocamor schreef:
DuoPenotti schreef:

Tut tut tut, dit is ook schelden hoor. :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:40

We moeten allemaal werken of naar school maar dat staat los van een paard. Een paard kost gewoon veel tijd vergis je daar niet in. Als de grond te nat en te glad is en het paard kan om die reden niet naar buiten zal je iets anders moeten verzinnen of zoeken.

Zoek ook naar hulp want jullie kunnen dit niet alleen, er moet iemand helpen die het paard uit de stal gaat halen.

DuoPenotti

Rocamor schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik ga je temmen!!!!! }:)

Echwel

rien10 schreef:
Die oplossing komt vanzelf. Dit gaat te gevaarlijk worden, kind wil straks het paard niet meer verzorgen. Ik heb dit soort situaties vaker gezien, lost zich vanzelf op. Linksom of rechtsom.

Jep en dan krijg je paard op stal.met dode ogen en onvoorspelbaar
En dat het raar vindt in de wei mogen staan

Kost veel tijd om weer goed te krijgen....

Edit stomme tikfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 26-05-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:41

rien10 schreef:

Dat vast wel.
Maar 1 sneu voor het paard.
2, sneu voor de ts als ze half verongelukt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:43

Zeker, heel sneu. Maar niet iets wat wij kunnen regelen vanaf een toetsenbord.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:45

Nienxf schreef:
Het liefste niet, maar ik heb geen andere optie. Dus als dat niet kan moet ik maar mijn droom van een eigen paard opgeven omdat de grond hier gewoon slecht is?

Dat lijkt me nogal logisch. Geen paardwaardige stalling, geen paard nemen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:46

Ok dan, iedereen zijn advies gegeven. Sommige wat diplomatieker dan een ander. Moeders is dochter komen ''helpen''. Het hele Bokt drama is weer geweest. Zullen we nu weer een ander, gezelliger topic op zoeken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:46

DuoPenotti schreef:
Rocamor schreef:

Ik ga je temmen!!!!! }:)

Hey, ik had toestemming :+

Maar ben wel degelijk benieuwd naar de opties die TS en "moeder"/moeder zelf zien.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:04

Daatje11 schreef:
Echwel schreef:
Sorry, maar allemaal excuses terwijl je weet dat het niet ok is

Als je een hond hebt moet je toch ook tijd maken, wat is er anders aan een Paard?

Dit is gewoon niet ok, ga dan op zoek naar wat anders om te stallen

Het zijn geen excuses. Jullie denken er allemaal maar zo makkelijk over. Als je 17 jaar bent en nog geen rijbewijs, hoe moet je dan zomaar je paard ergens vele kilometers verderop stallen, zonder dat je het vervoer hebt om er te komen? Of gaan jullie haar elke dag even brengen?

Eh ja? Ik doe dat dus (en ja, ik werk fulltime) Wij hebben 2 pony's en zij staan op 35 auto minuten van ons huis, omdat er dichterbij geen stal is waar ze hele dagen buiten komen en onbeperkt ruwvoer krijgen.
Mijn dochter is 15 en heeft dus ook geen rijbewijs. Ik breng haar dus (bijna) dagelijks. Als we iets vinden dat ook voldoet en dichterbij is, komen ze dichterbij maar no way dat ik de pony's op een stal zet waar ze een half uur naar buiten kunnen. Dan staan ze 23,5 uur in hun stal! Dat zou bij onze pony's ook problemen geven.

Ik snap best dat dat lastig is, want je dochter wil er zelf heen maar wees eerlijk; deze stalling is toch geen optie voor de pony? Zoek dan een stal waar ze iig 4 uur op een paddock kan staan. Dat zou al een verbetering zijn (al vind ik het nog te weinig, maar een half uur schrik ik echt van)
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 26-05-21 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:08

Ok ik probeer nog even een serieuze reactie.

Een paard heeft een bepaalde energie die hij per dag kwijt moet. Een paard is een bewegingsdier, tijdens het grazen kan een paard kilometers per dag lopen. Dan nog niet eens rennen of gek doen, maar alleen maar lopen, bewegen. Wanneer een paard dat niet kan, zal hij dat op een bepaalde manier uiten. Waarschijnlijk is het op stal komen van jullie een link voor het paard dat hij beweging krijgt, en daardoor gaat hij uit zijn plaat. Dat hij daardoor zo gestrest raakt dat hij blind wordt, is niet anders te voorkomen dan de stress weg te nemen door hem te laten bewegen. En ja, dat kan meerdere keren per dag wandelen zijn, of een plek zoeken waar hij gewoon overdag naar buiten kan. Want simpel, alle andere vormen van aanpak is symptoombestrijding. En dat dit pas sinds kort gebeurd wil niet zeggen dat de stress er al die tijd niet was. Maar misschien uitte dit zich op een andere manier. Dan krijg je stalondeugden, problemen tijdens het rijden, problemen aan de hand noem maar op.

Dus er is voor jullie paard maar 1 remedie, en dat is beweging. Dat het niet is wat je wil horen is natuurlijk heel vervelend, en de sfeer in dit topic draagt er ook niet aan bij, maar steek je tijd in het zoeken naar de oplossing, dan komt het helemaal goed!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:17

:oo Dat mensen anno 2021 nog zo paarden houden, ik schrik ervan.

Ik woon in de Randstad en zelfs hier zijn opties met meer buiten dan dat het paard van TS krijgt. Het is alleen wat verder rijden. Lijkt er nu op dat het paard de prijs betaalt voor het lekker dichtbij huis staan. Te triest voor woorden. Ik geloof gewoon niet dat er bij TS niks anders te vinden is met meer buitengang. Dan maar wat verder reizen. Schaf je een leuke elektrische scooter voor d’r aan en kan ze daarop naar stal. Waar een wil is, is een weg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:18

Joh en al heb je een stal waar geen mogelijkheden zijn, kan je het nog maken voor je paard.
Vriendin van mij staat op berestein (hebben wel paddocks maar geen land waar ze lang op kunnen) en rijdt elke dag met haar trailer heen en weer om de paardjes op het land te zetten die ze huurt van een tuinder.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:21

Ik woon in de Randstad, heb mijn paarden 24/7 buiten en ken hier meerdere stallen waar ze iig overdag buiten komen. Het kan echt wel, maar vaak wel minder luxe voor jezelf

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:27

Mijn paard is ook gewisseld van stal. De eerste stal was super fijn, alle zelf doen en ook binnen en buiten zetten. Paard was in alles prima te handelen. Ze is toen op een stal gezet waar ze maar een uur of 5 buiten kwam en dan nog gereden of gelongeerd werd. Ze werd onwijs gevaarlijk. Ze was niet meer te rijden en op stal ook niet te vertrouwen. Ze kreeg ook te weinig ruwvoer en dat helemaal niet lekker in haar vel. Nu op foto's zie ik dat terug in haar ogen.

Het is helemaal mis gegaan voordat ik door had dat het niet meer ging. Ze is verhuisd naar een stal met zeker 14 uur per dag buiten. Ze veranderde in korte tijd weer in een veel fijner paard.

Nu heb ik haar in een complete doe het zelf stal en laat ik haar, als het niet super lang regent 24/7 buiten en anders 11 uur Savonds op stal en om 8 uur er weer uit. Wat is dit dier veranderd. Ze is onwijs ontspannen, nergens van onder de indruk en zo gelukkig. Ze staat super veel buiten op het land met een vriendin en heeft 24/7 goed hooi.

Ik herken mijn paard niet meer terug. Wat zijn we allebei gelukkiger

Grijp alsjeblieft in. Je wilt niet dat het verkeerd gaat. Bij mij ging het gruwelijk verkeerd doordat ze het psychisch niet meer trok. Dat had niet gehoeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:33

Mijn paard was ooit ook zwaar depressief en mega druk dat was een dure les, grijp in voor dat er iets ergs gebeurt.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 26-05-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:33

Jeetje, wat een topic weer. Heel vaak denk ik dat ik alles wel heb gezien en gelezen en toch weten mensen op Bokt me weer te verbazen. Echt knap.

Ik snap best als dochterlief een paard heeft, dat je wilt dat alles goed gaat en het daarmee ook klaar is. Niet teveel gedoe, paard uit stal trekken, rijden, dochter blij.

Maar zo paarden houden moet echt niet meer mogen.

Dit kan 2 kanten op gaan. Er gebeurt een ongeluk; Dochter slachtoffer evt met erge gevolgen en paard de pineut.
Of voor dat zoiets gebeurt mag een zogenaamde expert zijn frustraties even kwijt op het paard. Arm paard...........

Als er niks anders te vinden is, kan je daar dus geen paarden houden. Maar lijkt me sterk dat in die omgeving niemand fatsoenlijk paarden kan houden.
Er zouden betere regels moeten komen, dat een dergelijke stal eens flink aangepakt kan worden ook, vanwege de zeer slechte omstandigheden.

En verder heeft iedereen een leven naast de paarden, tenzij dat je werk ook is. Jong en oud, iedereen moet er moeite voor doen. Of je nou naar school gaat, werkt, een gezin hebt of eigen bedrijf, het is een hobby en sport en een dier dat totaal afhankelijk is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:41

Nienxf schreef:
Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.

Kan het zijn dat ze ergens een keer van geschrokken is en dat nu met de stal combineert?
Je geeft aan dat ze van longeren rustig wordt, wellicht eerst even wandelen en longeren, dan lekker even los in de paddock en daarna een borstel er over heen maar dan niet in de stal maar op een andere plek. Staat ze rustig buiten op de paddock kan je kiezen om het daar te doen, is dat niet het geval dan op de poetsplaats zetten en daar borstelen. In elk geval er voor zorgen dat er niet meer negatieve ervaringen gaan komen dan kan je straks niets meer.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:43

Ik wil inhaken op de mensen die zeggen ‘een paard moet je zo niet willen houden’, ‘dat in 2021 paarden nog zoveel op stal gehouden worden’, etc.

Als je paard gedrag vertoont waaruit blijkt dat hij niet graag op stal staat ja. Dan moet je dat zo niet willen. En kijken naar een plekje waar hij misschien wel veel buiten kan.

Er zijn ook paarden die niet graag buiten zijn. Zoals die van mij bijvoorbeeld. Die raakt in blinde paniek op de wei, die verongelukt nog. Of er nou andere paarden bij staan of niet. Zodra je zelf aanstalten maakt weg te lopen breekt de pleuris uit.
Paddock vindt dit paard in kwestie leuk voor max een uurtje voor die uitbreekt en naar stal rent.

Dit paard voelt zich veilig op stal. En vindt het wel leuk als je buiten stal ermee bezig bent hoor, maar een beetje in de wei of paddock staan is die niet happy mee. Paard staat relaxt op stal, alleen met voertijd wat reuring omdat ze dan allemaal eten willen.

Ik zou ts aanraden om te kijken naar een plekje waar meer buiten en optie is, eventueel iets verder weg. Maar je kan niet zeggen dat dit voor alle paarden zielig is om zoveel op stal te staan. Want voor sommigen is het op de wei een kwelling!