Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:10

Ik ben heel benieuwd wat de smid er uiteindelijk van vindt. En wat er in het verslag van de kliniek staat.

Maar het lijkt er steeds meer op dat je paard een oude blessure heeft die momenteel dus wel weer behoorlijk opspeelt en mogelijk weer acuut geworden is. Dat kan, dat een oude plek weer lelijk opspeelt of weer opnieuw iets inscheurt.

Ik hoop voor je dat dat uiteindelijk meevalt, maar op dit moment denk ik dat dit wel eens kan betekenen dat je altijd heel veel rekening met deze plek moet gaan houden, en dat ze er wellicht ook blijvend wat last van houdt. (Als in, reken niet teveel op 3 uur durende buitenritten of springparcoursjes en zo)

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:17

Femke_Tweety schreef:
Je kunt vlak voor de laatste bocht, net voor de bus ervoor komt, vrij goed zien dat ze hier iig niet zuiver loopt. (Kijk bovenop de heupen/het kruis, lijkt eerder galop beweging dan draf beweging)

Het viel mij behoorlijk op, kon me alleen niet voorstellen dat ze met een onzuiver paard meedoen.

Tot de laatste 10 seconden, en je dus hoort dat ze uitgeschakeld is op onregelmatigheid.

Geen idee of dit op het been is waar ze nu ook problemen heeft. Geen idee of het überhaupt dezelfde blessure is.
Maar het valt wel op.
Vond ik ook en ja, rechts achter en dat is nu ook zo. Ik denk dat ze haar daarna hebben ingespoten met die vries dingen. Denk dat de blessure nooit weg is geweest..

Ze heeft uiteindelijk ook nooit echt gekoerst in Nederland geloof ik?
Ik ben minder handig met googelen dan anderen hier.

Ja rechts achter en dat zelfde been is nu ook slecht. Ze hebben denk ik daarna dat bevriezen gedaan. Nee nooit mee gekoerst omdat ze zogenaamd altijd aangallopeerde.. ze was gewoon niet zuiver dat is wat anders.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 13:21

Femke_Tweety schreef:
Ik ben heel benieuwd wat de smid er uiteindelijk van vindt. En wat er in het verslag van de kliniek staat.

Maar het lijkt er steeds meer op dat je paard een oude blessure heeft die momenteel dus wel weer behoorlijk opspeelt en mogelijk weer acuut geworden is. Dat kan, dat een oude plek weer lelijk opspeelt of weer opnieuw iets inscheurt.

Ik hoop voor je dat dat uiteindelijk meevalt, maar op dit moment denk ik dat dit wel eens kan betekenen dat je altijd heel veel rekening met deze plek moet gaan houden, en dat ze er wellicht ook blijvend wat last van houdt. (Als in, reken niet teveel op 3 uur durende buitenritten of springparcoursjes en zo)

Ik ben al gelukkig met een staprondje. Maar voor nu weet ik wel zeker dat ze onbelast geen pijn heeft. Inderdaad hoop dat dat ijzer haar gaat helpen en dat de pees de kans krijgt om zichzelf te herstellen

anjali

Re: Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:11

Ts,het paard heft geluk dat ze bij jou is beland.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:17

Ik ga even wat dingen rechtzetten:

Een paard word uitgeschakeld op onregelmatig, dat betekend niets anders dan: de draf is niet goed genoeg.

Dat kan komen door:
-pijn
-vermoeidheid
-karakter
-balans
-aanspanning
-onvoldoende training
-niet passende drafbaan voor dit paard
-vergeet er vast nog 100

De conclusie: ze had al pijn op dit filmpje, dat is een te snelle conclusie. Je kan daar zeggen: dit paard draaft onregelmatig/valt makkelijk in galop en is dus nog niet goed genoeg.

Ik ken er die zo draven en met ander beslag ineens wel rond komen. Die zou je nu nog niet willen kopen voor 300 euro en die winnen later alles aan de lopende band :)

Vooral Franse Dravers zijn slordige dravers.

Vaak kom je er in een kwalificatie als deze pas echt achter dat een paard toch niet goed genoeg is. Of in een koers. In het werk zit je toch wat tegen de top aan te schuren, in je eerste koersen kan je pas de puntjes op de i zetten.

Als je als trainer weet dat je paard draaft zoals in deze kwali, kom je vaak niet aan de start, dat is nutteloos. Kans bestaat dus dat ze in een iets lager tempo best oke draafde.

Maar, dit zijn allemaal 'logische' zaken, waarbij ik moet zeggen dat ik het paard nooit getraind heb en dus alleen maar kan invullen n.a.v. hoe ik zelf train.

Ook de conclusie: na deze kwali is ze gevriesbrand is niet te trekken. Dit kan ook ervoor gebeurd zijn. En het kan ook zijn dat ze gevriesbrand is en dat de pees pas een jaar later is gaan opspelen.

Ik snap dat je een soort tijdspad wil uitstippelen maar dat gaat slecht lukken denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:21

Mkango schreef:
Ah, ze heeft helemaal niet in Frankrijk gekoerst! :D Ze is als jaarling verkocht naar Zweden, naar Tomas Malmqvist. Misschien is het het waard om hem even te contacteren? Want ze is direct vanaf zijn stal naar Nederland geëxporteerd zo te zien.

Die heeft er volgens mij heel veel, verspreid over heel Europa. Kan mij slecht voorstellen dat dit paard hem is bijgebleven :o

8000 euro is trouwens vrij gemiddeld, ze zijn veel duurder als ze nog in de sport lopen of kunnen versus als ze rijpaard zijn he. Dat geld voor dressuurpaarden bijv. Ook :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:25

Ruitje, wat is jou mening over het stukje onregelmatigheid voor de start?
Spanning voor de koers?
:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:28

ruitje schreef:
Mkango schreef:
Ah, ze heeft helemaal niet in Frankrijk gekoerst! :D Ze is als jaarling verkocht naar Zweden, naar Tomas Malmqvist. Misschien is het het waard om hem even te contacteren? Want ze is direct vanaf zijn stal naar Nederland geëxporteerd zo te zien.

Die heeft er volgens mij heel veel, verspreid over heel Europa. Kan mij slecht voorstellen dat dit paard hem is bijgebleven :o

8000 euro is trouwens vrij gemiddeld, ze zijn veel duurder als ze nog in de sport lopen of kunnen versus als ze rijpaard zijn he. Dat geld voor dressuurpaarden bijv. Ook :o

€8000,- lijkt mij voor een draver met potentieel en goed papier ook niet duur? Voor een beloftevol dressuur- of springpaard is het dat in ieder geval zeker niet :) Als ze die belofte niet waar kunnen maken door omstandigheden gaat de prijs inderdaad (hard) achteruit. Zeker als gezondheidsproblemen spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:28

Daarom wilde ik er inderdaad ook niet teveel conclusies aan verbinden. :j Ze leek mij namelijk ook een klein beetje 'off the bridle' (geen idee hoe je dat in het Nederlands noemt _O- ) te komen en dat koppel ik eerder aan vermoeidheid en misschien wat verzuring dan pijn door een blessure.

ruitje schreef:
Mkango schreef:

Haha, ik ken de beste man verder niet, maar ik geloof je op je woord. :D Ik weet hoe ik informatie moet opgraven, maar weet er verder niets van. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:33

Ze is volgens mij überhaupt nooit verder gekomen dan kwalificaties. Ook in Zweden zie ik geen resultaten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:41

Sinds wanneer spelen de kreupelheidsproblemen bij jou?

Je hebt haar 2,5 jaar toch?

Ik hoop in ieder geval dat ze in zoverre herstelt dat ze weer zuiver gaat lopen. (Onbelast iig)

Weet je op welke plek dat gat in de pees zit? (Evt welke pees, en dan dus waar op de pees?)

Veearts gaat dus uit van een oude blessure als ik je berichten goed begrijp.
Kon hij nog iets vertellen over hoe oud?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:09

ruitje schreef:
Ook de conclusie: na deze kwali is ze gevriesbrand is niet te trekken. Dit kan ook ervoor gebeurd zijn. En het kan ook zijn dat ze gevriesbrand is en dat de pees pas een jaar later is gaan opspelen.

Ik snap dat je een soort tijdspad wil uitstippelen maar dat gaat slecht lukken denk ik.

Maar dan lijkt de kans dat ze in Nederland gevriesbrand is vrij groot. Misschien wil de toenmalige Nederlandse eigenaar wel wat meer vertellen over haar blessure?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:12

Waar ze gevriesbrand is, kun je echt niets over zeggen. :P

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:25

Kan al in Frankrijk gebeurd zijn, kan Zweden zijn, kan Nl zijn.
Hoewel ze als jaarling al naar Zweden gegaan is geloof ik?

Ik meen dat het in Nl niet veel meer gebeurt. Zweden en Frankrijk geen idee.
Maar goed, niet veel is niet hetzelfde als nooit, dus dat zegt ook al niet alles.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:38

fransje23 schreef:
Ruitje, wat is jou mening over het stukje onregelmatigheid voor de start?
Spanning voor de koers?
:)

In het wegdraaien bedoel je? Heel veel dravers kunnen helemaal niks met bochten voor de kar.

Dit is een video met allemaal ervaren paarden, je kunt deze eerste 10 seconden 5 keer kijken en dan steeds een ander paard volgen. Je ziet ze allemaal zooien in de gangen. Ik kan daar dus niet zoveel over zeggen, kan van alles zijn.

Het laatste stuk in de kwali van de TS zie je inderdaad dat het paard het bit loslaat/uitspuugt( zo heet dat dus bij ons) . Dravers hebben de beste kadans op hoge snelheid als je veel kilo's in het bit hebt. Je kunt dan aanvoelen of ze gaan springen en ze opvangen. Je ziet overduidelijk dat het laatste stuk klaar is voor het paard van de TS. Die is ook niet meer te helpen :)

Je ziet dit in de koers met de ervaren paarden ook, ze vallen uit elkaar, worden scheef en gaan van het bit af.

Betreft de kwali van de TS:
Dus bij de start van een draaistart heb ik niet zo'n mening, de finish ook niet( kan gewoon complete verzuring zijn) . Wat mij als trainer bij dit paard het lastigst lijkt is juist het middenstuk van de kwalificatie. Rijder kan het tempo daar zelf indelen, paard is dan al op weg en aan de andere kant nog niet verzuurd waarschijnlijk.

Dus dat hij op dat moment niet in balans draaft: dat is het grootste sleutelwerk :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:49

Ik heb de afstamming van paard van de TS niet goed bekeken, dus of 8000 duur is weet ik niet. Maar er zijn er die als jaarling voor 40.000 verkocht worden en als 4 jarige voor 2000 als rijpaard te koop staan.

Waar ze gevriesbrand is kun je inderdaad niet zoveel over zeggen. Sterker nog, het kan zijn dat ze inmiddels 4 eigenaren verder is, of 4 trainers.

Ik denk dat mensen ook moeten beseffen dat een sportpaard een heel ander leven heeft gehad, die staat zijn hele leven in training. Sommige eigenaren komen 1 keer per maand, of nooit. Sommige trainers hebben er 50 staan, of 100.

Er zijn ook eigenaren die dagelijks komen, of trainers die er 5 hebben. Maar je kunt het niet vergelijken met de oude eigenaar van jouw recreatiepaard bellen: die al 10 jaar bij dezelfde staat en elke dag de zorg deed.

De medische begeleiding en de zorg is top, en op elke stal hordes meiden die verzorgen of trainen. Dus aandacht en begeleiding geen gebrek.

Ik ga met mijn dravers gewoon 4 x per jaar naar de kliniek voor een check up.

Maar ik heb er ook 10 in training en als jij mij over 5 jaar vraagt of die ene die toen 3 maanden bij mij heeft gestaan misschien een blessure heeft gehad: dan moet ik of terug in mn boeken als ik die nog heb, of het moet net een paard zijn geweest wat mij is bijgebleven.

Daarnaast: wat schiet je er mee op. TS heeft volgens mij uiteindelijk zelf ook een tijd lopen zoeken voordat ze er achter kwam wat het was. Misschien zijn er wel eigenaren die het ook niet geweten hebben, of die dachten dat het genezen was. Of eigenaren die willens en wetens een paard met een blessure hebben doorverkocht. In alle gevallen: ga je antwoorden krijgen waar je wat aan hebt? Ik denk van niet...

Maar zo ben ik, ik denk dat je vooruit moet kijken en moet handelen naar de situatie nu.

Ik vind het wel leuk dat we je zoveel verder hebben kunnen helpen TS, ben erg benieuwd hoe het gaat met dit mooie dier. Wil je ons op de hoogte houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:59

Eens hoor, ruitje, maar ik snap ook dat nieuwe eigenaren het leuk vinden om te kijken waar hun paard zoal vandaan komt en geweest is. :P Wij zijn wat dat betreft natuurlijk ook wat anders dan de gemiddelde paardeneigenaar. :')

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:03

Ik heb het verslag!
Beeldvorming na klinisch onderzoek van 25 maart. ZC Röntgen RA:
kogel LM Dorsale zijde van het kootbeen in de kogel botopbouw. Is nog niet dens Lijkt
derhalve actief op de overige opnames vd kogel is geen haakvorming zichtbaar.
Sprong en knie zijn geen significante afwijkingen zichtbaar.
Op de DP opname vd sprong is er wel diffuse botverdichting zichtbaar in het bovenste deel vd pijp.
Echo RA geeft in zone 1 en 2/6 een forse core laesion zichtbaar in de tussenpees Transversaal en longitudinaal en met ACUST bevestigd. De botbelijning van het proximale pijpbeen is ook afwijkend (onregelmatig en poreus).
Overige buigpezen zijn geen significante afwijkingen zichtbaar.
Conclusie:
Milde arthrose vd kogel RA en core laesion in de tussenpees in zone 1-2/6 (peesblessure)
Aangezien eigenaar het paard al heeft gekocht met tekenen van vriesbranden op deze locatie zal het een erg oude blessure betreffen.
Derhalve zal shockwave of PRP weinig zinvol zijn Het weefsel is hoogstwaarschijnlijk necrotisch (dood)
Advies:
Geprobeerd kan worden om het paard op een achterijzer te zetten met een brede toon en smalle takken. Dat ontlast de belasting vd tussenpees. Hopelijk voldoende dat het Envy beter kan lopen.
Een eventuele laatste optie is een ontstekingsremmer op de plek vd blessure in te spuiten Dat kan voor verlichting zorgen Echter soms belast het paard de pees dan te hard waardoor deze verder kan beschadigen.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:06

ruitje schreef:
Ik heb de afstamming van paard van de TS niet goed bekeken, dus of 8000 duur is weet ik niet. Maar er zijn er die als jaarling voor 40.000 verkocht worden en als 4 jarige voor 2000 als rijpaard te koop staan.

Waar ze gevriesbrand is kun je inderdaad niet zoveel over zeggen. Sterker nog, het kan zijn dat ze inmiddels 4 eigenaren verder is, of 4 trainers.

Ik denk dat mensen ook moeten beseffen dat een sportpaard een heel ander leven heeft gehad, die staat zijn hele leven in training. Sommige eigenaren komen 1 keer per maand, of nooit. Sommige trainers hebben er 50 staan, of 100.

Er zijn ook eigenaren die dagelijks komen, of trainers die er 5 hebben. Maar je kunt het niet vergelijken met de oude eigenaar van jouw recreatiepaard bellen: die al 10 jaar bij dezelfde staat en elke dag de zorg deed.

De medische begeleiding en de zorg is top, en op elke stal hordes meiden die verzorgen of trainen. Dus aandacht en begeleiding geen gebrek.

Ik ga met mijn dravers gewoon 4 x per jaar naar de kliniek voor een check up.

Maar ik heb er ook 10 in training en als jij mij over 5 jaar vraagt of die ene die toen 3 maanden bij mij heeft gestaan misschien een blessure heeft gehad: dan moet ik of terug in mn boeken als ik die nog heb, of het moet net een paard zijn geweest wat mij is bijgebleven.

Daarnaast: wat schiet je er mee op. TS heeft volgens mij uiteindelijk zelf ook een tijd lopen zoeken voordat ze er achter kwam wat het was. Misschien zijn er wel eigenaren die het ook niet geweten hebben, of die dachten dat het genezen was. Of eigenaren die willens en wetens een paard met een blessure hebben doorverkocht. In alle gevallen: ga je antwoorden krijgen waar je wat aan hebt? Ik denk van niet...

Maar zo ben ik, ik denk dat je vooruit moet kijken en moet handelen naar de situatie nu.

Ik vind het wel leuk dat we je zoveel verder hebben kunnen helpen TS, ben erg benieuwd hoe het gaat met dit mooie dier. Wil je ons op de hoogte houden?

Ik ben mega blij en dankbaar voor zoveel informatie dat had ik niet verwacht *\o/* ik zal jullie zeker op de hoogte houden <3

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:35

Heb je al eens bij je dierenarts gehoord voor stamceltherapie? Ik heb ooit een paard gehad met een aanslepende blessure, niet op de pees, had een kiste in her hoefbeen, dit is ondertussen wel al 15 jaar geleden en toen kwam deze behandeling maar juist te voorschijn. Toen kreeg ik het advies van het niet te doen omdat het vooral voor peesblessures werd onderzocht. Misschien is dat een optie?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 00:19

Even alleen vooruit kijkend; Ik had al gereageerd, maar nog kort;

Mijn ruin; Niet 100% rad. Leek in de heup te zitten en zo behandeld. Moest daarna opbouwen.
Daarna steeds wel niet rad; Andere veearts na verhuizen zag niks
Naar een kliniek; zagen wel wat, maar vonden hem goed genoeg om weer op te bouwen.
Fysio zag iets, wilde niet behandelen en raadde een scan aan.

Ene achterbeen peesblessure; ook zwart gat, duidelijk oudere blessure en milde artrose
Andere achterbeen; ook een peesblessure, iets kleiner, maar meer artrose.

Diverse behandel methodes besproken, maar niks gaf echt 100% kans, dus 24/7 naar buiten gezet en 2x daags op harde gaan lopen.

Na 3 maanden weer kleine staprondjes gaan maken. En nog een paar maanden later ook weer volledige ritjes.
Hij heeft nog een paar keer een dip gehad, maar we hebben nog regelmatig een rondje gemaakt en laatste 1,5jr is hij op onze eigen pp nooit meer kreupel geweest.

Wij bekappen wel zelf en regelmatiger dan wat standaard is. Hij heeft heel kort speciaal beslag gehad en liep daar snel goed op, maar het heeft ook nadelen.

Of de peesblessure wel of niet volledig was hersteld weet ik nu niet, maar klinisch was hij rad. Je moet in dat soort gevallen alleen altijd oppassen voor compenseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:28

Lunamoon schreef:
Heb je al eens bij je dierenarts gehoord voor stamceltherapie? Ik heb ooit een paard gehad met een aanslepende blessure, niet op de pees, had een kiste in her hoefbeen, dit is ondertussen wel al 15 jaar geleden en toen kwam deze behandeling maar juist te voorschijn. Toen kreeg ik het advies van het niet te doen omdat het vooral voor peesblessures werd onderzocht. Misschien is dat een optie?

Stamceltherapie? Ik heb dergelijke behandelingen wel gezien bij stalgenoten.Die pompten ontzettend veel geld en alle mogelijke therapieen in hun paard maar echt goed werden die paarden toch niet en soms wordt de eigenaar de kosten dan beu."Vroeger" hadden we ook vaak paarden met peesblessures en die kregen dan rust totdat ze weer rad waren.Dat duurde zeker een half jaar.Maar al die scans en behandelingen bestonden toen nog niet,althans niet in de kringen (van de Landelijke Rijverenigingen) waar ik toen verkeerde.Wat ik nu allemaal zie is nieuw maar of het beter is dan de rust van vroeger? Wel veel slechter voor de portemonnee van de eigenaren,dat is zeker.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 17:21

De oude trainer uit Zweden heeft gereageerd!!
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:37

Dat is wel leuk!

Heb je al een idee hoe je het gaat aanpakken?
Zit het beslag er inmiddels onder?

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:15

fransje23 schreef:
Dat is wel leuk!

Heb je al een idee hoe je het gaat aanpakken?
Zit het beslag er inmiddels onder?

Ja het beslag is er vanochtend onder gegaan dus ik ben heel benieuwd. Veel stalgenootjes gesproken en ook veel succes verhalen gehoord over shockwave. Moet nu sowieso eerst sparen weer want geld haar hard zo