Paard erg ziek door vaccinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Paard erg ziek door vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:43

Werkt vaccineren van influenza niet net zoals bij mensen? Als in: ik heb astma en als ik ek jaar de griepprik neem, kan ik nog steeds griep krijgen, maar is de kans op een longontsteking veel kleiner.
Mijn paard kwakkelt altijd wat in de winter en is gevoelig op zn longen voor stof, daarom ent ik hem elk jaar voor influenza en tetanus om het jaar.

Iemand die daar nog wat over kan zeggen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:20

Zou me persoonlijk afvragen wanneer is er voor het laatst bij jullie een geval van influenza geweest bij een paard? Hoeveel zin heeft het tegen iets te vaccineren wat er niet is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:44

Dinopino schreef:
Zou me persoonlijk afvragen wanneer is er voor het laatst bij jullie een geval van influenza geweest bij een paard? Hoeveel zin heeft het tegen iets te vaccineren wat er niet is.

Wellicht heeft het vaccinatiebeleid daaraan bijgedragen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:56

Tessebes schreef:
Dinopino schreef:

Wellicht heeft het vaccinatiebeleid daaraan bijgedragen?

Precies.
Net als met een heleboel kinderziektes die we niet meer hebben omdat we er tegen ingeënt zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:11

Ik ent influenza ook elk jaar en tetanus om het jaar.
Ik heb het er wel eens met een dierenarts van kennissen over gehad hoe erg het is om niet te enten (omdat mijn paard er zo ziek van wordt).
Zij gaf toen aan dat de vaccinatiegraad zo hoog is in Nederland dat 1 niet ingeënt paard waarschijnlijk geen risico loopt.
Dus we kunnen dan inderdaad denk wel stellen dat we de influenza kwijt zijn of minimaal houden door goed te enten.
Ik ent ondanks het ziek worden nog wel gewoon , omdat ik ook met mijn paard op pad wil en wedstrijden start.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:37

Mijn pony is ingeslapen als gevolg van een influenza enting. Een 10-jarige gezonde pony die altijd reactie gaf op de enting. Normaliter werd ze enkel een aantal dagen heel erg kreupel. Deze keer was het een nachtmerrie. Ze werd vierkant hoefbevangen en haar bloedwaardes gaven ook aan dat ze spierbevangen was.

Uiteindelijk kregen we de hoefbevangenheid niet onder controle en is ze 3 maanden na de enting ingeslapen vanwege een hoefbeen dat door de zool kantelde in minstens 2 hoeven.

Deze enting is in januari gezet. De pony stond toen al maanden niet meer op het gras en al vijf jaar in een paddock Paradise. Ze was goed op gewicht en in conditie. Direct na de enting is dit begonnen. De enting is gezet in haar broekspier.Voor de enting is de pony nog nooit bevangen geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:47

Zo heftig zeg! dat had die van ons toen ook die allergisch reageerde dat hij acuut hoefbevangen werd. Alleen niet zo ernstig als bij jou...had de dierenarts daar een verklaring voor?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:50

oooo wat verschrikkelijk om te lezen, wat een nachtmerrie. |(
Sterkte nog. :knuffel:

Dat is dus waar ik ook bang voor ben.
Vorig jaar stond mijn paard ook echt extreem gevoelig op de voeten en leek ook licht bevangen.
Daarnaast ook koorts en leek koliekerig.
Maar dat bevangen gaf mij vooral de angst, het is een kruising tinker en zeker wel gevoelig voor bevangen zijn. (*afkloppen* nog niet geweest maar wil ik graag zo houden)
En daarom dit jaar niet geënt, ik ga niet op wedstrijden dus daar hoeft het niet voor.
En bij haar leek het zieke elke jaar meer te worden. Dat ik dit jaar niet durfde.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:56

De dierenartsen hadden geen directe verklaring. De pony heeft uiteindelijk op de Uithof gestaan voor diagnostiek en behandeling. Daar was de theorie dat de pony mogelijk insuline resistent was. Echter heb ik daar nooit eerder een signaal over ontvangen. De pony was altijd goed op gewicht, ondanks onbeperkt hooi. Ook alle andere symptomen van insuline resistentie herkende ik niet.

Ik heb met een hoefsmid gesproken en die gaf mij de term chemische of toxische bevangenheid. Dat is anders dan metabole bevangenheid. Daar heb ik meer informatie over opgezocht en dat klonk wel erg herkenbaar. Ook het feit dat we de bevangenheid niet onder controle kregen kon ik goed verklaren door chemische of toxische bevangenheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:58

Eigenlijk raar dat de Uithof dat niet als verklaring gaf.
Kijk in dit topic al hoeveel paarden gevoelig op de voeten staan na een enting.
Dat er dan een paard nog extremer reageert zoals die van jou lijkt me dan toch ook geen uitzondering. Dat zou een kliniek toch wel moeten weten en zelfs vaker meemaken door de jaren heen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:00

Ja dat komt vaker voor, ook bij andere rassen dan degene die makkelijk bevangen worden. Insuline resistentie geloof ik ook niet zo. Die van ons was wel te zwaar maar had daarvoor ook nooit enig teken richting HB gegeven dus dat kwam ook zeker te weten van de enting.

DuoPenotti, als het niet perse hoeft zou ik het niet doen, vorig paard wat ik had reageerde ook steeds heftiger en allergischer op de entingen daar heb ik het ook laten zitten. Als je toch niet op wedstrijd gaat...alleen de tetanus is wel belangrijk om bij te houden vind ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:03

ja tetanus was advies elke 2 jaar, die wil ik volgend jaar dus ook weer gewoon geven.

Ja hier was dat gevoelig lopen ook 100% zeker van de enting. Tegelijk met het verdere zieke gedrag.
Geen twijfel voor mij.
Ik vond het vorig jaar ook oprecht eng.
En dan lees ik dat berichtje van Sakvis en ben ik alleen maar extra blij dit jaar niet geënt te hebben.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:04

Ben ik het helemaal mee eens DuoPenotti. Ik begrijp de Uithof ook wel. Wetenschappelijk is er niets bewezen en is het gissen naar de oorzaak. Voor mij was het absoluut duidelijk. Het is niet toevallig dat een gezonde pony (die ik al in het bezit heb vanaf veulen) en altijd slecht op de enting reageerde een dag na de enting zo ziek werd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:49

sakvis wat rot om te lezen. Sterkte

Bij ons heb je een kudde half wilde paarden.Die staan er al jaren en daar is nog nooit influenza,westnilevirus of wat dan ook uitgebroken. De muggen zullen hun wel overslaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:52

Interessant, wellicht hebben deze paarden een ijzersterke weerstand door hun manier van leven? stressloos, paardwaardig, weinig contact met mensen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:07

Elisa2 schreef:
Interessant, wellicht hebben deze paarden een ijzersterke weerstand door hun manier van leven? stressloos, paardwaardig, weinig contact met mensen?

Ik vermoed dat vooral het weinige mens-paard- en paard-paardcontact een grote rol speelt bij verspreiding van ziektes.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:04

De veulens die uit de kuddes komen worden gelijk allemaal ingeent en ontwikkelen niet lang daarnaar zomerexeem of andere allergien. Een klant van mij, haar paard kreeg niet lang daarna een grasallergie.

Schoolpaard bij ons op de manege had ook zomerexeem. Zou best eens interessant zijn om te onderzoeken of dat met de vaccinaties te maken kan hebben. Leuk onderzoek object.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:06

Kan natuurlijk, maar duizenden paarden hebben niets, geen eczeem of allergie.
Ik ben zelf eigenlijk ook niet perse tegen het enten, maar nu moest ik wel verder kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:13

Ik ent in het najaar (kwam ook zo uit) en heb ook ivm mogelijk verband castratie en zomereczeem in het najaar gecastreerd, omdat verband dat gelegd werd was tussen voorjaar castratie en seme. Tot nu toe geen problemen, maar of dat aan najaars keuze ligt, geluk of management is niet te zeggen.