Paard blijft mager.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 06:30

2 scheppen droog per dag, geweekt zit.je da ca aan 3 a 4 scheppen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 06:41

Dat hij nu geen wormen heeft zegt niks, bloedwormen zie je niet altijd in de mest ivm verschillende stadia.

Verder als de spieren weg zijn en hij daarom mager is kan je beter kijken naar voer met meer eiwit. Vraag anders mirzora (als ik het goed typ) hier op bokt even zij weet zeer veel over voer en heeft veel mensen geholpen.

En stal in de buurt van Wageningen waar je stond?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:06

Hier goede ervaringen met bietenpulp, lucerne, lijnzaad/omega369 mix om ze dikker te krijgen.
Extra eiwitten toevoegen is ook een goede optie inderdaad.
Compactgras van Hartog is ook vrij rijk, dat zou je ook nog als extra ruwvoer erbij kunnen geven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:44

Het is voorjaar... wat ik zou doen is op zoek gaan naar een grote, volle weide waar hij gewoon zo vlug mogelijk 24/7 op kan.
Paarden die mager de winter uitkomen hebben meestal zoooo enorm veel baat bij het groene gras.( en dus geen milimetersprieten wat vaak wel het geval is).
Daarnaast nog wat ander voer, maar ik geloof ook niet in die kilo’s bijvoeren, en hooi, hoe kwalitatief het ook is, zal nooit hetzelfde effect hebben als mooi, groen gras.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:52

Doef schreef:
Ik zit zelf erg in de knoop met de hoeveelheid, de zupa moet geweekt worden met 5 a 6 delen water en zet flink uit, waardoor hij al gauw een paar kilo in een keer op zijn maag krijgt + die schep muesli/metazoa, wil hem ook niet teveel geven, maar wat is teveel? We willen nu sowieso over op 2 keer per dag Zupa, een halve schep erbij savonds? Kan ik daar eventueel fibernuggets, Speedibeet, bietenpulp, Seniores priores oid aan toevoegen? .

Je gaat altijd uit van het droog gewogen product. Water kunnen ze ook gewoon drinken.

Dat is dus maar een half schepje. Wat die van jou krijgt. Heb je al gewogen hoeveel dat is?

Mijn c pony van 33 krijgt een aantal keer per dag.
1/2 schep fibrenuggets
1/2 schep bietenpulp
1/2 schep senior priores
200 gr subli omnia

Per keer dat is een behoorlijke emmer vol. Hij eet helemaal geen hooi meer en is op het moment zeer goed op gewicht.
Dus jou grote paard moet makkelijk iets meer nog weg krijgen per voerbeurt.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:56

Doef schreef:
Ik zit zelf erg in de knoop met de hoeveelheid, de zupa moet geweekt worden met 5 a 6 delen water en zet flink uit, waardoor hij al gauw een paar kilo in een keer op zijn maag krijgt + die schep muesli/metazoa, wil hem ook niet teveel geven, maar wat is teveel? We willen nu sowieso over op 2 keer per dag Zupa, een halve schep erbij savonds? Kan ik daar eventueel fibernuggets, Speedibeet, bietenpulp, Seniores priores oid aan toevoegen? Er is zoveel... Ik zelf heb echt een complete error, zie door de bomen het bos niet meer. We wachten nu ook op de uitslag van de bloedtest alle waardes, organen, bloedcellen en cushing worden getest.

In voedingswaarde verschillen de meeste van deze producten niet veel van goed hooi. Als hij echt onbeperkt ruwvoer krijgt en het gebit goed is, moet er een achterliggende oorzaak zijn. De spijsvertering is meestal niet gebaat bij veel wisselingen, als het toch al niet zo goed werkt.

Hoe ziet je paard er nu uit? Plaats eens een foto

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:56

bodybuilder van mijten.
echt ik roep het in elk topic wat over dunne paarden gaat.
de naam denk je van het is voor de spieren,maar het is echt super om paarden ook aan te laten zetten en je geeft maar een 300 gram per dag.
eventueel stap je over naar sojaschroot,dat kan ook.

slobber met niet teveel water maken! het hoeft echt geen soep te zijn.
water vult heel erg en je hebt echt maar zoveel nodig dat je product voldoende is uitgezet.
dat ze er nog wat op moeten kauwen is het allerbeste want dan maken ze het zo belangrijke speeksel aan.

die zupa is een soort grasbrok?
als ik ze naast elkaar zet met seniores priores bij voervergelijk
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... s-priores/

dan vind ik die haast beter dan de seniores priores omdat het alleen kruiden en grassen zijn.
maar probeer het inderdaad eens te mengen met de pavo 18 plus.
en ik zou echt een volle schep zupa geven,geweekt is dat denk ik een halve emmer ?
schep pavo er door en dat geven, en dan 2 of 3 x per dag.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:47

Hoe oud is je paard eigenlijk?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:22

Doef schreef:
Wat zouden jullie aanraden qua hoeveelheid Seniores Priores in combinatie met pavo 18plus? Zou dat een goede combi zijn?

Zal ik de Zupa van Equifyt dan compleet vervangen voor SP?

Gaat om een paard van 1,65.

De mijne is dus 1.66 en krijgt dus 3/4 schep droog per dag Ik doe daar ruim 2 liter water bij.
Die van jou mag aankomen, dus zo beginnen met 1 schep per dag (en daar 3 liter water bij) en dan een tot 1,5 schep schep 18 plus (of andere eiwitrijke muesli, misschien dat de topsport of sportsfit beter kan zijn? )
Dan kun je altijd indien nodig uitbreiden naar 1,5 tot 2 scheppen seniores, mocht dit nog niet voldoende zijn.

Hannanas, die van mij redt het ook niet op alleen gewoon ruwvoer met krachtvoer aangevuld, maar met de seniores doet hij het top. Ik denk dat die van mij met echt eiwitrijk hooi het misschien wel zou redden, maar aangezien dat bij mij op stal niet gevoerd (en ik denk op de meeste stallen niet)wordt, los ik het zo op Blijkbaar eet hij gewoon niet hard genoeg om aan zijn behoefte te voldoen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:36

Mijn paard is ook in korte tijd ontzettend afgevallen (ws combi weinig voedingstoffen in hooi, prednison en bloedworm) Ook mist hij door de prednison veel bespiering.
Ik ben vorige week begonnen met 3 scheppen seniores priores en onbeperkt hooi.
Ik zie hem nu al langzaamaan aankomen en beter uit zijn vacht komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:54

Kun je een beetje in de gaten houden hoeveel hooi hij daadwerkelijk eet? Als hij daar wel genoeg van eet, zit het echt in de eiwitten.

Eiwit in de vorm van sojaschroot is echt mij go to geworden. Wonderspul is het! En daar mogen ze gerust een paar honderd gram van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:13

fannetje schreef:
Doef schreef:
Wat zouden jullie aanraden qua hoeveelheid Seniores Priores in combinatie met pavo 18plus? Zou dat een goede combi zijn?

Zal ik de Zupa van Equifyt dan compleet vervangen voor SP?

Gaat om een paard van 1,65.

De mijne is dus 1.66 en krijgt dus 3/4 schep droog per dag Ik doe daar ruim 2 liter water bij.
Die van jou mag aankomen, dus zo beginnen met 1 schep per dag (en daar 3 liter water bij) en dan een tot 1,5 schep schep 18 plus (of andere eiwitrijke muesli, misschien dat de topsport of sportsfit beter kan zijn? )
Dan kun je altijd indien nodig uitbreiden naar 1,5 tot 2 scheppen seniores, mocht dit nog niet voldoende zijn.

Hannanas, die van mij redt het ook niet op alleen gewoon ruwvoer met krachtvoer aangevuld, maar met de seniores doet hij het top. Ik denk dat die van mij met echt eiwitrijk hooi het misschien wel zou redden, maar aangezien dat bij mij op stal niet gevoerd (en ik denk op de meeste stallen niet)wordt, los ik het zo op Blijkbaar eet hij gewoon niet hard genoeg om aan zijn behoefte te voldoen.

Ik denk dat het hem zit in de 15% zetmeel bij de sp. In principe zou je dat ook anders kunnen aanvullen denk ik. Heel veel eiwit zit er niet extreem in. Gebruik jij sp als extra aanvulling op wat je al voerde of ben je geminderd in krachtvoer?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:53

Als hij genoeg ruwvoer krijgt nu dan zou ik idd ook iets nemen waar meer eiwitten inzitten.

Zelf heb ik echt heel goede ervaringen met sojaschroot. Is hier al vaker genoemd zie ik.
Mijten bodybuilder is ook top overigens.

Sojaschroot kun je eens kijken wat hij doet op zo'n 300 gram per dag. Voordeel van sojaschroot en die bodybuilder is dat je maar kleine hoeveelheden hoeft te geven terwijl je met allerlei andere producten al vaak enkele kilo's per dag moet voeren.

Ik heb toen best moeite moeten doen om aan een zak sojaschroot te komen, maar zie dat het nu ook makkelijk online te krijgen is. BV deze: https://www.bol.com/nl/p/sojaschroot-25 ... oductTitle

Met zo'n zak kun je dus ruim 2,5 maand doen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:58

AaronYve schreef:
Van dat voordroog af is het enige wat echt gaat helpen.
Kun je zelf hooi kopen voor die paar maanden?

Dit!

Mijn paard was ook altijd vrij mager nu heeft ze goed hooi 24 uur per dag en ze is gewoon nog net niet dik

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:41

Hannanas schreef:
Ik denk dat het hem zit in de 15% zetmeel bij de sp. In principe zou je dat ook anders kunnen aanvullen denk ik. Heel veel eiwit zit er niet extreem in. Gebruik jij sp als extra aanvulling op wat je al voerde of ben je geminderd in krachtvoer?

Ik gebruik de muesli en luzerne digest voor de eiwitten, maar dat alleen was niet genoeg. Daarnaast seniores gaan geven en nu is hij mooi op gewicht. Met alleen speedibeet en de 18+ redde die van mij het niet, terwijl ik dat een mooier product vindt ( gaf toen sportfit en topsport + luzerne daarnaast). Eerst toen geswitcht naar seniores ipv speedibeet + 18+, toen werd hij al voller. Later nog naar de Marstall turnier gegaan ipv de pavo producten, op aanraden van een holistisch arts en nu ziet hij er top uit. Dus laat het maar zo ;)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 13:56

Als ik de Zupa vergelijk met SP, zit er in SP minder eiwit, minder vet en meer suiker+zetmeel...

Ik zat wel te kijken naar vitalbix breed and grow óf Cavalor wholegain (hoewel veel suikers+zetmeel), wellicht dat in combinatie met de bodybuilder (van hippalgo?) en wat Zupa?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:19

Zou eerder iets van luzerne bij voeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:29

Misschien is het probleem wel dat je de oplossing steeds in het voer zoekt, is er niet iets anders? Zeker omdat hij vroeger het wel goed deed op normaal voer.

Ik zou overwegen zo'n paard een keer te laten doormeten door een holistische dierenarts.
Dat klinkt misschien wat vaag, maar goede dierenartsen zoals Eric Laarakker of de dierenartsen die bij hem zijn opgeleid, vinden vaak andere dingen waar een reguliere dierenarts niet snel achter komt.
Als ik het echt niet meer weet met een paard is dit een actie die wij vaker ondernemen. Meestal komt er ook wel iets uit, vaak iets onverwachts en we zijn er vaak mee geholpen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 15:33

We hebben er inderdaad al meerdere dierenartsen bij gehaald en wachten op de uitslag van bloedonderzoek. Organen, bloedcellen, waardes en cushing. Maar het was alle dierenartsen eigenlijk wel duidelijk dat het aan het verschrikkelijke ruwvoer lag die mijn voormalige stal begon te voeren, alle paarden op de koudbloeden na zijn enorm mager geworden, die van mij is er vergeleken met de anderen nog redelijk mee weg gekomen... Nu sinds een maand plek op een andere stal waar goed hooi word gevoerd, alleen wat laag in eiwitten. Dit hooi kan hij 24/7 eten.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:34

Wat voor mijn pony wonderen gedaan heeft was ten eerste verhuizen en 24/7 hooi en daarnaast kreeg ik van een vriendin de tip om Lavisano bij te gaan voeren. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is een Duits merk. Binnen een week was mijn pony duidelijk aangekomen terwijl we al maanden bezig waren om er een paar grammetjes meer op te krijgen. Als je Duits een beetje goed is kan je op www.lavisano.de meer lezen. Ik heb bij die vriendin een blauwe zak gehaald.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:42

Doef schreef:
Als ik de Zupa vergelijk met SP, zit er in SP minder eiwit, minder vet en meer suiker+zetmeel...

Ik zat wel te kijken naar vitalbix breed and grow óf Cavalor wholegain (hoewel veel suikers+zetmeel), wellicht dat in combinatie met de bodybuilder (van hippalgo?) en wat Zupa?

De praktijk heeft al bij meerdere paarden bij meerdere bokkers uitgewezen dat ssp echt een oplossing biedt. Wellicht kan het beter opgenomen worden dan de andere voeren.
Waarom de praktijkgevallen elke keer zo opzij schuiven?
Ik snap je er hopeloos van wordt elke keer tegen een te mager paard aan te moeten kijken maar ga verder zoeken.
Ontwormen - bloed prikken - ssp voeren - goed onbeperkt hooi etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:57

ellepel schreef:
bodybuilder van mijten.
echt ik roep het in elk topic wat over dunne paarden gaat.
de naam denk je van het is voor de spieren,maar het is echt super om paarden ook aan te laten zetten en je geeft maar een 300 gram per dag.
eventueel stap je over naar sojaschroot,dat kan ook.

slobber met niet teveel water maken! het hoeft echt geen soep te zijn.
water vult heel erg en je hebt echt maar zoveel nodig dat je product voldoende is uitgezet.
dat ze er nog wat op moeten kauwen is het allerbeste want dan maken ze het zo belangrijke speeksel aan.

die zupa is een soort grasbrok?
als ik ze naast elkaar zet met seniores priores bij voervergelijk
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... s-priores/

dan vind ik die haast beter dan de seniores priores omdat het alleen kruiden en grassen zijn.
maar probeer het inderdaad eens te mengen met de pavo 18 plus.
en ik zou echt een volle schep zupa geven,geweekt is dat denk ik een halve emmer ?
schep pavo er door en dat geven, en dan 2 of 3 x per dag.

*\o/* *\o/*

Dit :D

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 19:43

EllyC schreef:
Doef schreef:

De praktijk heeft al bij meerdere paarden bij meerdere bokkers uitgewezen dat ssp echt een oplossing biedt. Wellicht kan het beter opgenomen worden dan de andere voeren.
Waarom de praktijkgevallen elke keer zo opzij schuiven?
Ik snap je er hopeloos van wordt elke keer tegen een te mager paard aan te moeten kijken maar ga verder zoeken.
Ontwormen - bloed prikken - ssp voeren - goed onbeperkt hooi etc.

Ik zet de praktijk zeker niet aan de kant maar er is zó veel, en als ik dan naar de waardes kijk in het voer... Vind het lastig omdat ik niet elke week wat anders wil geven maar het in een keer goed wil doen.
Hij heeft een mestonderzoek gehad, er is bloed geprikt, wachten nog op de uitslag en krijgt nu onbeperkt goed hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:56

Ik zweer ook bij Bodybuilder van Hippalgo (Mijten)

Toen mijn Oudje van 1m60 en 22 jaar enorm afgevallen was (bijna graatmager) is die in 2 maanden weer erg mooi vol geworden. Ook een volle wei doet idd wonderen.

Hier zie je nog hoe mager hij was. (gaat om de zwarte)
Afbeelding

1 maand later

Afbeelding

2 maanden later
Afbeelding

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 20:19

Wauw! Wat een enorm verschil! Wat voerde je er naast bij? Ik laat die van mij nu bijna elke dag even een halfuurtje aan de hand grazen.

Dus eigenlijk zou Seniores Priores ipv Zupa, met Mijten Bodybuilder en een muesli zoals 18plus van Pavo (?) een mooie combi zijn + de magnesium, lijnzaadolie en handje Metazoa Timothee... En welke verhoudingen?