Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:28

Pramox doodt de lintworm,dus als je recent nog met een middel hebt ontwormd met praziquantel erin is er geen lintworm.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 06:56

Voordrooghooi ondergaat in het plastic een fermentatieproces wat zich doorzet in de darmen. Paarden met maag/darm problemen kunnen hierdoor zieker worden dan dat ze al zijn. In jouw geval zou ik toch proberen over te stappen op droog hooi, dit om de darmen van je paarden te ontlasten. Vraag aan je staleigenaar om een plekje voor een paar baaltjes, op een pallet neem je Max 1,5 m2 in beslag en kun je met gemak 8 baaltjes kwijt. Zeiltje erover en het staat droog.
Mijn paard (darm patiënt) heeft 2 weken terug nog een hele zware koliekaanval gehad doordat hij van het voordroog had gesnoept. In combinatie met de Prednisolon en zijn zwakke darmen is voordroog gelijk een trigger |o
Succes met je paardje :(:)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 07:43

@ geerke, ah dat is mooi!

@ valine; dank voor jouw uitleg! We voeren al ontzettend veel veranderingen door nu, maar ik neem dit zeker wel serieus hoor! Mochten de klachten ondanks de veranderingen blijven bestaan (evaluatie is begin april), dan zal dit een volgende stap kunnen zijn ☺️

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:43

Mijn paarden hadden nooit last van darmen behalve als ze voordroog kregen of kuil en ander rijk voer.
Oei jebent nu heel veel kosten aan het maken terwijl je hooi voert waar veel paarden ziek van worden. Ik zou echt niet wachten tot april, dat is zonde.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:59

Ik denk dat ze het standpunt over hooi nu wel weet :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:00

Ik heb niet alles gelezen dus excuses als ik wat dubbel zeg maar ik zou echt direct gaan zorgen voor gewoon hooi en hem van het voordroog afhalen. Er zijn zoveel paarden die dit slecht kunnen verteren.

Daarnaast denk ik aan stoppen met medicijnen en probiotica om zijn darmflora weer op te bouwen, krachtvoer wat bij hem past. (gastro + of inderdaad Digest van havens) en olie zodat het makkelijk door zijn darmen gaat en de zweren kunnen genezen. Colosan kun je gerust geven werkt super bij verstopping/ gisting etc in de darmen. Let er ook op het ruwvoer schimmelvrij is, sommige paarden reageren daar heftig op.

Wbt de duivelsklauw, darmpatient hier kon er prima tegen. Wel moet er om de zoveel weken een stopweek ingelast worden als dat mogelijk is voor de lever.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:15

Prairy schreef:

Blijkbaar niet echt heeft TS door hoe slecht paarden kunnen reageren op dit hooi. Als ik met een gezond paard die 24 is geworden, dit hooi had gevoerd, was hij bezweken het 1ste jaar al dat ik hem had (kreeg ook dit hooi en dat ging niet goed). Gelijk geregeld dat hij apart hooi en voerbeleid kreeg en daarna ging het goed, met opletten wel altijd. Ik bash echt niet en ik zal er niet meer over praten, ik vind het alleen zonde van al dat geld en onderzoeken, een beetje dweilen met de kraan open.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:29

pien_2010 schreef:
Prairy schreef:

Blijkbaar niet echt heeft TS door hoe slecht paarden kunnen reageren op dit hooi. Als ik met een gezond paard die 24 is geworden, dit hooi had gevoerd, was hij bezweken het 1ste jaar al dat ik hem had (kreeg ook dit hooi en dat ging niet goed). Gelijk geregeld dat hij apart hooi en voerbeleid kreeg en daarna ging het goed, met opletten wel altijd. Ik bash echt niet en ik zal er niet meer over praten, ik vind het alleen zonde van al dat geld en onderzoeken, een beetje dweilen met de kraan open.

Hier ben ik het mee eens, heb ook een darmpatient paard gehad die echt kapot was gegaan als hij geen hooi had gekregen. Door de voordroog (hoe mooi droog ook) werd het erger en erger.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:38

Wanneer is ie met pramox behandeld? Mijn paard, zelfde beeld en bloedafwijkingen. Ook na echo zweren in de darmen. Extra onderzoek gericht op parasieten gehad (bloed etc) . 10 dagen kliniek en alles uitgeplozen (ook glucosetest etc) Uiteindelijk had ze een lintworm die de hele boel beschadigd had. Ze had 4 maanden voordat de klachten begonnen pramox gehad, maar toch lintworm. Ze heeft toen in de kliniek de pramox gekregen en de dag er op hebben ze alle mest die er kwam gezeefd en uitgeplozen.... in de middag kwamen de lintwormen. Let op, zien er niet zo uit als bij de mens.
Ze heeft haar verdere leven op Colon van Bonpard gestaan en eerst op 2x 100 ml olie per dag en later 100ml per dag. Elke 5 weken een zandkleur en 2x pj pramox
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 19-02-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:40

Ik heb niet alles gelezen, maar staat het paard veel buiten? Mijn paard had altijd een wat opgeblazen buik. En nu staat ze sinds 2 maanden 24/7 buiten en is het probleem gewoon weg. Vanaf dag 2 goede mest, geen opgeblazen buik meer. Voorheen stond ze ook al 10 uur per dag op grote weides, maar die 24/7 heeft bij haar dus écht een verschil gemaakt. En niet alleen bij mijn paard. Ik kan zo 5 individuele gevallen noemen waarbij dat echt het verschil gemaakt heeft voor de buik.

Respect overigens voor je zoektocht! :(:) :j
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 19-02-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:42

Ik heb ook niet de opmerkingen gelezen, wat een geweldig leuk paard heb je en wat doe je je best voor hem. Ik zou hem eens door laten meten door fh bioresonantie, kom je een heel eind.

Lees net dat je al een stuk wijzer geworden bent in de kliniek, succes met Eric Laarakker!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:13

@ pien_2010: het is ook niet dat ik wil wachten. Ik kan het niet beter uitleggen nu dan in 1 van mijn eerdere reacties; er zijn daadwerkelijk problemen gevonden die losstaan van het hooi, dus dat monitor en zoek ik eerst uit. Ook om te zien welke behandelingen zin hebben (tot nu toe 100% score!) en welke neveneffecten er te zien zijn. Daardoor moet hij bijvoorbeeld helaas tijdelijk weer even op de Sucralfaat. En ik begrijp dat voordroog beter zou zijn, maar er zijn eerst nog andere opties die ook beter uit te voeren zijn. En alles tegelijk veranderen heeft niet de voorkeur, omdat je dan niet weet wat werkt. Dit zijn de voorliggende stappen. Als het überhaupt mogelijk is om droog hooi te vinden, op te slaan, hij een aparte wei kan krijgen, daar andere paarden bij in kunnen, hij beschut kan staan in die wei enz, enz. enz. Hoe graag ik het ook zou willen, dit is niet makkelijk te realiseren, als dat al kan :( Ook in reactie op @Elisa2.

@ Prairie; Dank!

@ Elisa2; zomaar stoppen met de medicatie kan niet. De afwijkingen in de blindedarm zijn afgenomen en vanaf 1 maart gaan we dan ook afbouwen met de Prednisolon (tot mijn grote opluchting, want ik vind dit ook niks. Het heeft wel resultaat gegeven gelukkig!). Gezien de maag/darmzweren komt hij zsm weer op de Sucralfaat. Fijn dat jouw paard met darmproblemen geen last had van de Duivelsklauw. Mus stond er alleen op gedurende de 10 dagen psylliumzaad, gezien hij de krampen icm de andere klachten slecht trok. Gelukkig al een tijd lang kunnen stoppen met de Psyllium. Hij krijgt wel standaard lijnzaadolie. Met de probiotica gaan we ook zsm starten. Colosan heb ik in de kast staan, dank!

@ quintusgl; wow.. Wat een verhaal.. :o Wat zul je een zorgen gehad hebben! Hoe was het gewicht van jouw paard? Sterk afgenomen? Of..?
Ik heb de Colin van Bonpard bekeken, gezien Mus van de gluten af gaat, komt hij hier niet voor in aanmerking, maar bedankt voor de tip!! Ik hoop dat het intussen met jouw paard weer goed gaat!

@ skippy01; dank je wel! Wat fijn dat het jouw paard zo goed doet! Mus staat van 7 tot 4 buiten en ik geef hem 's avonds beweging. 24/7 vind ik zelf ook het meest wenselijk, maar dan wel met schuilstal en mogelijkheid om qua ondergrond droog/vlak te staan en die hebben we helaas niet.

@ Barbaranova: dank je wel!!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:27

Nee, je zag aan haar dikte niks eigenlijk. Wel af en toe bol maar niet constant. Is een heel.gepuzzel.ook geweest dus snap hoe je je voelt.
Helaas is ze er niet meer. Vorig jaar op 10 jarige leeftijd ingeslapen als gevolg van tumoren door haar hele lijf.

Ik hoop dat je uiteindelijk kunt vinden wat het is. Je kan nog kijken naar oerbalans. Weet alleen zo even niet of daar gluten in zitten

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:40

@ Quintusgl; och jeetje.. Gecondoleerd.. Veel te jong. Dank voor jouw tip mbt Oerbalans ☺️ Hier zitten inderdaad gluten in. Wel bedankt!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:10

AdemoJoey schreef:
@ Quintusgl; och jeetje.. Gecondoleerd.. Veel te jong. Dank voor jouw tip mbt Oerbalans ☺️ Hier zitten inderdaad gluten in. Wel bedankt!

Eet je paard goed?
IVM maagzweren at mijn paard slecht en kreeg ik er geen Oerbalans (korrels) of bv Vitalbix in.
Poeders en vloeibaar is makkelijker te mengen met voer wat hij graag eet.
Als hij gewoon goed eet kan je het wel proberen natuurlijk.
Hoef je geen Omeprazole te geven? Of zitten de zweren laag in de maag?
Lijkt me niet verkeerd om de maag te helpen nu je toch best heftige medicatie geeft.
Of zou de Sucralfaat dat moeten oplossen?

O en ik weet niet meer wie het was, maar ik ga ook Yakult proberen..

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:23

@ Olijf; hij eet en mest gelukkig goed ☺️ Hij heeft wel sinds anderhalve week dat hij direct na inname van de Prednisolon de rest van het voer (en daarmee ook de Equi PHGastro..) niet meer in wil nemen. Verder eet hij zowel in de ochtend als de middag en avond gewoon goed ☺️ De Sucralfaat ga ik zsm me e starten en is voor de maag en (tot het verst in de) darmen inderdaad, de Equi PHGastro ook voor de maag.

Ik ben benieuwd of de Yakult jouw paardje goed zal helpen! Succes!!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:46

AdemoJoey schreef:
Hoef je geen Omeprazole te geven? Of zitten de zweren laag in de maag?

hou er wel rekening mee dat als je een maagzuurremmer voert, het voer minder goed verteerd in het stuk darm erna aankomt en dat stuk dus juist weer zwaarder belast wordt dan wanneer het maagzuur zijn werk kan doen.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:57

@ jade, ja dat is een goede... Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Dank! Sucralfaat is een maagwandbeschermer, is het ook een maagzuurremmer? Volgens mij niet toch? En Equi Philo Gastro (Pure Nature) volgens mij ook niet?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:09

Misschien een diergesprek laten doen ? Daar kwam bij mij uit wat mijn paard mankeerde, ik heb dat gewoon aan de chirurg van Emmeloord verteld, dacht dan denkt ie maar dat ik gek ben. Maar hij zei doodleuk met deze mevrouw werken we wel vaker en ze heeft altijd gelijk.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 14:31

@ hahahatsjoe; wie heeft bij jou het diergesprek afgenomen? Ik heb vorig jaar in mei een fotoreading laten doen, vlak voordat we naar de kliniek gingen, zodat ik mogelijk wat extra info zouden hebben. Ik was echt wanhopig, hij was toen echt dood-, dood-, doodziek. Bij de kliniek vonden ze eea, wat ook bij de uitkomst van de fotoreading paste, maar pas later bleek op hoeveel punten zij raak had geschoten! Heel bijzonder. Ik ben er overigens heel voorzichtig in hoor. Ik ben heel benieuwd wie bij jou het diergesprek afgenomen heeft!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:08

AdemoJoey schreef:
Ik ben benieuwd of de Yakult jouw paardje goed zal helpen! Succes!!

Jij ook heel veel succes.
Ik ben van stal gewisseld en hier krijgt hij wel gewoon hooi en kan veel buiten staan, dat heeft
al een wereld van verschil gemaakt, maar soms heeft hij een kleine terugval.
Gelukkig nooit meer zo erg als het was.

Hoop dat jij dit straks ook op zijn minst kan zeggen!!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 15:19

@ Olijf, wat ontzettend fijn voor jouw paard en jou!! Ik hoop het ook, dank je wel!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:22

AdemoJoey schreef:
@ Olijf, wat ontzettend fijn voor jouw paard en jou!! Ik hoop het ook, dank je wel!

Je doet je uiterste best voor je dier en nu heeft het ook tijd nodig...
Wachten is het moeilijkst van alles, je zou liever gisteren als vandaag je paard gezond en blij hebben!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 15:32

@ Olijf, zeker weten!! Gelukkig is hij niet zo ziek als vorig jaar, daar ging ik zelf bijna aan onderdoor. We hebben nu een iets positiever vertrekpunt ☺️

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:42

AdemoJoey schreef:
@ pien_2010: het is ook niet dat ik wil wachten. Ik kan het niet beter uitleggen nu dan in 1 van mijn eerdere reacties; er zijn daadwerkelijk problemen gevonden die losstaan van het hooi, dus dat monitor en zoek ik eerst uit. Ook om te zien welke behandelingen zin hebben (tot nu toe 100% score!) en welke neveneffecten er te zien zijn.

Ik snap dat je soms door de bomen het bos even niet meer ziet, en ook dat je niet zomaar blind van alles wilt proberen zodat het niet duidelijk is wat nu wel en niet werkt...

Toch zou ook ruwvoer mijn eerste keus zijn. Het is de minst schadelijke en invasieve verandering die je kunt doorvoeren.
Je zegt dat er problemen zijn die los staan van het hooi, dus dat je die eerst wilt behandelen en dat het hooi secundair bekeken kan worden.
Toch wil ik hierover nog even 'kip & ei' zeggen.... want het ontstaan van heftige spijsverteringsproblematiek kan wel degelijk ontstaan door voeding.

Er zijn nog steeds MDL artsen die mensen met darmziekten prednison voorschrijven en zeggen dat het dieet niet van invloed is.
Toch zijn er, gelukkig, eigenwijze mensen die hun voeding aanpassen en vervolgens medicijnvrij zijn.
Niet zo gek... wat je eet is de basis van je gezondheid, daar valt of staat alles mee.
Voor een ruwvoereter die 24/7 ruwvoer verwerkt is dat ook het meest relevant: de kwaliteit van het ruwvoer. Alles daarbuiten is helaas secundair.

Dus wat ik wil zeggen: veel artsen zijn niet veel bezig met voeding en er wordt zelden nadruk gelegd op het belang daarvan.
Vaak heeft zoiets als dit een cumulatief effect: een wormbesmetting, verzwakte darmen, beetje stress, matig ruwvoer,.... en dan gaat het kaartenhuis wiebelen. Er is over het algemeen niet 1 oorzaak aan te wijzen.
Daarom zou ik dus toch goed hooi scoren en dat gaan inzetten naast de andere zaken die nu lopen.

Ik hou er verder netjes over op, maar wilde even aangeven dat je het 1 niet los van het ander kan zien.

Nogmaals sterkte!