Ten einde raad... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:39

Ik ben zeker geen deskundige maar heb wel ervaring met een pony met problemen in de rug. Is er al gekeken of ze een scheefstand in het bekken heeft? Dit is iets wat ze ook op goede klinieken vaak niet zien en wat ook niet iedere osteopaat ziet helaas. Verder kun je met een rectale echo de rug verder beoordelen. Zo is bij mijn pony o.a. artrose in een opening in het sacrum ontdekt die voor drukking op de zenuwen zorgt, waardoor rechtsom pijnlijk is voor haar. Het is een puzzel geweest om alle blessures te vinden. Wat daarbij geholpen heeft is om mijn pony met dressuur vanaf de grond te laten buigen, zo kun je zelf de regio opzoeken waar ze last heeft. Want wat je op een foto ziet, hoeft niet te zijn waar ze nu last van heeft. En met die informatie kun je dan op de kliniek verder onderzoek laten doen. Ook de samenwerking van een goede osteopaat en kliniek is heel waardevol. Succes met de zoektocht.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:43

Bij 1 van onze paarden was alles ook stug,gespannen.bij knijpbewegingen in de harde spieren ging ze in de rand van de deur bijten,borstelen met een harde borstel vond ze ook heel vervelend.wij hebben er een spiertherapeut bij gehaald die haar behandeld heeft,ze voelde daarna een stuk zachter aan en kon ook weer ruimer lopen,wij hebben alleen aan 1 behandeling niet genoeg want het is nog niet helemaal goed,maar wel een heel verschil ten opzichte van eerst.
Het is het proberen waard,ik betaalde er 80 euto voor,de behandeling duurde ongeveer 1 uur

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:55

Ik zou inderdaad PSSM2 laten testen, maar ik lees dat je dat gaat doen, goed plan!
Ik moest daar aan denken toen ik je verhaal las, vooral omdat je al zoveel hebt laten controleren.
Dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten of ermee aan de slag.
Sterkte!

LBLGypsyCobs

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:07

Hoe is de huisvesting?

Hoe veel staat ze op stal, hoe veel kan ze vrij bewegen en is dat in een grote of kleine paddock of weide?

Wat voor voer krijgt ze?

Hoe is ze als ze hengstig is?

Ik heb ooit een merrie net zo zien lopen en die had een flinke cyste op de eierstok en hield daarom heel haar rug verkrampt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:08

Voeten zijn ook al eens op de foto geweest? Paard van vriendin liep ook zo kort en bleek hoefkraakbeen verbening te hebben. Dat is een pijnlijk proces.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 15:11

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe is de huisvesting?

Hoe veel staat ze op stal, hoe veel kan ze vrij bewegen en is dat in een grote of kleine paddock of weide?

Wat voor voer krijgt ze?

Hoe is ze als ze hengstig is?

Ik heb ooit een merrie net zo zien lopen en die had een flinke cyste op de eierstok en hield daarom heel haar rug verkrampt.

Ze staat nu in de winter van half 9 tot half 5 buiten, in de zomer tot zeker 8 uur 's avonds.
Ze staat het hele jaar door op het weiland in een vaste kudde van 9 merrie, hier is voldoende gras.

Ik merk weinig tot geen verschil in haar gedrag als ze hengstig is.

ze krijgt vitaminekorrel, onverpakt hooi, hartog digest, brandnetel, kleefkruid, magnesium en solidago. (De kruiden krijgt ze ivm rasp.) Haar voer is dus volledig vrij van melasse en graan, en zo laag mogelijk in suiker en zetmeel. De magnesium krijgt ze omdat ze een stresskip is.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:51

De staart was het eerste wat mij opviel. Droeg ze de staart eerder wel? Zit er wel kracht in?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:16

Anna79 schreef:
De staart was het eerste wat mij opviel. Droeg ze de staart eerder wel? Zit er wel kracht in?

Ja als je het filmpje van september kijkt, daar droeg ze hem wel. Ze kan er gewoon mee zwiepen naar vliegen etc.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:23

Minoes schreef:
Anna79 schreef:

Ja als je het filmpje van september kijkt, daar droeg ze hem wel. Ze kan er gewoon mee zwiepen naar vliegen etc.

Ik zie geen verschil eerlijk gezegd qua staartdracht, op alle filmpjes vind ik het tamelijk hetzelfde.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:08

Ik zou eens een rectale echo laten maken

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:18

Als ik haar galop zie, denk ik idd aan pssm2. Plus de stugge spieren... Heb je in haar lijf putjes ontdekt? In bijvoorbeeld hals of achterhand?

Ik hoop dat je gauw een antwoord hebt en ook een oplossing! Sterkte!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:35

Horseware schreef:
Ik zou eens een rectale echo laten maken

Ik ook, is zo gedaan en je weet gelijk de uitslag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:35

Toch zou ik ook het si laten controleren.
Stuur je even een pb

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:41

Ik wacht eerst de pssm test af. De haren zijn vandaag met de post mee gegaan naar het CAG. Mijn gevoel neigt hier zelf ook erg naar.
Pas als ik de uitslag hier van heb ga ik verder kijken (indien nodig). De onderzoeken zijn helaas allemaal niet bepaald gratis.

Ik heb recent geen deukjes op haar lijf kunnen ontdekken, wel lijk ik op een paar foto's van deze zomer dit te zien.

Ik zie wel een verschil qua staartdracht op de filmpjes in draf. In september zwiept de staart niet helemaal tussen haar achterbenen door. Op de andere filmpjes is dit wel heel erg.

Sorry als ik niet op alle vragen/tips reageer. Een aantal dingen heb ik al in vorige berichten beantwoord.

Mililo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:28

Ik vroeg me af hoe het nu gaat. Heb je al de uitslag van de pssm test binnen?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 00:40

Helaas is er een hele hoop misgegaan bij postnl, ik heb het 2 keer aangetekend moeten versturen omdat ze het kwijt waren. De haren zijn uiteindelijk vorige week binnengekomen bij het CAG, dus ik wacht nog rustig af..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:43

Ik kwam net je topic pas tegen en ik verbaas me er eigenlijk over dat je DA niet heeft aangestuurd op een echo van het SI.
Niet om vervelend te zijn maar je hebt nu honderden euro's uitgegeven terwijl de volgorde van je behandelingen eigenlijk niet logisch is.
Enorm zonde, t is een mooi paard!
Ik heb in mijn omgeving 3 paarden met pssm2, daar zou ik bij deze merrie niet direct aan denken.
Ik zou ook gaan voor een check van de eierstokken en baarmoeder, en een echo van SI en bekken gebied. Ik denk dat je daar de oorzaak gaat vinden als ik zo je verhaal lees en je filmpjes bekijk.
Veel succes in ieder geval!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 00:53

Wildgirl schreef:
Ik kwam net je topic pas tegen en ik verbaas me er eigenlijk over dat je DA niet heeft aangestuurd op een echo van het SI.
Niet om vervelend te zijn maar je hebt nu honderden euro's uitgegeven terwijl de volgorde van je behandelingen eigenlijk niet logisch is.
Ik heb in mijn omgeving 3 paarden met pssm2, daar zou ik bij deze merrie niet direct aan denken.
Ik zou ook gaan voor een check van de eierstokken en baarmoeder, en een echo van SI en bekken gebied. Ik denk dat je daar de oorzaak gaat vinden als ik zo je verhaal lees en je filmpjes bekijk.

Ja ik wilde eigenlijk gelijk naar de Lingehoeve, dan had ik deze vreemde route niet hoeven bewandelen..
Als de pssm testen negatief zijn ga ik er wel gelijk een afspraak maken. Het SI staat voor mij ook hoog op het lijstje.

De eierstokken/baarmoeder denk ik zelf niet snel aan, ze is altijd vrijwel hetzelfde als normaal als ze hengstig is. Waarom denk jij daar aan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:59

Minoes schreef:
Wildgirl schreef:

Ja ik wilde eigenlijk gelijk naar de Lingehoeve, dan had ik deze vreemde route niet hoeven bewandelen..
Als de pssm testen negatief zijn ga ik er wel gelijk een afspraak maken. Het SI staat voor mij ook hoog op het lijstje.

De eierstokken/baarmoeder denk ik zelf niet snel aan, ze is altijd vrijwel hetzelfde als normaal als ze hengstig is. Waarom denk jij daar aan?

Hengstigheid(of heftig daarin) hoeft geen teken te zijn van problemen in dat gebied.
(Grote) cystes in eierstokken of baarmoeder oefenen druk uit op de omliggende zenuwbanen met spanning en vastzetten, en uiteindelijk protest, als gevolg.
Bij een merrie die zo stug en stijf in de bovenlijn en dan m.n het kruis is, is mijn eerste richting ovaria en si/bekken.
Dat icm bloed trekken op tekorten maar vaak zie je dan ook andere symptomen.
Mocht er niks uit de onderzoeken komen, schakel dan eens een chiropractor in. Er zijn maar een handjevol osteopathen in NL die voor dit soort problemen goed genoeg zijn nl.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 05:01

Heel herkenbaar verhaal helaas.. Mijn merrie is vorig jaar ingeslapen met precies dezelfde klachten. Steeds slechter lopen onder het zadel, bokken, stram/stijf in de rug etc.

Uiteindelijk in Utrecht compleet binnenste buiten gehaald. Röntgen helemaal goed en uiteindelijk de hele rug op de echo.

Daar zaten allemaal ontstekingen en gaten in de banden op haar rug.. Een half jaar op rust was het advies en dan nogmaals terugkomen. Bij de tweede echo/scan was het alleen maar slechter geworden terwijl ze niks had gedaan. Ik heb haar daarna moeten inslapen.

Mijn advies;
Echo van de rug en SI en ga naar een goede kliniek waar ze je niet naar huis sturen zonder antwoord.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 06:46

Wat doe je ontzeje best voor dit paardje, respect hoor!

Ik heb even goed gekeken naar je filmpjes. En ze is inderdaad kort en traag in de beweging, lijkt niet graag te lopen.
Maar ik zie ook veel overgewicht, dat maakt het absoluut niet beter. Bovendien lijkt ze niet zo scherp aan de hulp.

Zagen de veearts, kliniek etc. Ook wat jij ziet? Was klinisch goed ook de conclusie: beweegt vrij van problemen?

Het is ook met de filmpjes wat lastig oordelen. Maar ik denk dat ik eens zou inzetten op cardio training. Zoveel mogelijk rechtuit en veel voorwaarts draf werk. Als het kan onbelast (naast de fiets, handpaard) of desnoods erop.
Als je de financiële middelen hebt: aquatraining.
Met een zorgvuldig opbouwschema en dan proberen uit te breiden naar zoveel uren en kilometers als je kan.

Ik zie ongemak, niet zozeer pijn. En als je groen licht krijgt van je veearts zou ik naast al het dokteren echt eens gaan inzetten op training: Uithoudingsvermogen, verruiming van de beweging en gewichtsverlies.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:07

Jee wat een een weg heb je al bewandeld. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en er mee aan de slag kunt!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 10:39

@kelly_ann, ik heb het idee dat ze slechter gaat lopen als ik weer met haar bezig ga. Ik heb haar na de mesotherapie om de dag gelongeerd 2 weken lang, maar dit voelde voor mij niet goed.
Ze stond voorheen prima aan de hulpen, ze wilt nu gewoon echt niet meer vooruit. Dat is voor mij reden genoeg om te beslissen om haar voorlopig niet te belasten.

Ze heeft inderdaad wat overgewicht, maar het is kiezen tussen 2 kwaden.

De eerste DA vond ik heel mat reageren, volgens hem was ze op dat moment helemaal goed.
De tweede DA zag duidelijk ongemak en stijfheid in de rug, daarom mesotherapie gedaan. Dit beeld is alleen niet veranderd daarna.

@wildgirl, Bedankt voor je toelichting, ik houd het in gedachten.

@icecrystal, wat ontzettend erg! Is er bekend hoe ze deze gaten kon krijgen? Is dit een bepaalde aandoening?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:46

Ik snap het, maar vergeet niet dat paarden bewegingsdieren zijn.

Beweging lost zelfs blessures op in sommige gevallen. En kan aandoeningen een sterkere basis geven.

Praat ook eens met iemand die aan paardenrevalidatie doet. Zij weten veel van de juiste training en beweging voor een ziek of geblesseerd paard.

Succes met je zoektocht!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:37

Hoe is die 2e dierenarts ertoe gekomen om mesotherapie uit te voeren? Hij heeft geen diagnose gesteld toch?